مشاوره
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

نرم افزار باسکول و کارآیی آن

نرم افزار باسکول چیست؟ نحوه انتخاب بهترین نرم افزار توزین

نرم افزار باسکول چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟ کارخانه ها و سازمان‌ها برای آن که به طور دقیق بدانند که چه میزان کالا و محصولات در انبار و کارخانه‌های خود دارند باید آن‌ها را بشمارند، اما برخی از کالاها قابل شمارش نیستند و برای اطلاع از میزان تولید آن‌ها، نیاز به وزن کالاها داریم. برای وزن کردن این کالاها از وسیله ای به نام باسکول استفاده می‌کنند.

در مقاله پیش رو قصد داریم شما را با نرم افزاری که در ابتدای مطالب نام آن را بیان کردیم آشنا کنیم تا نحوه کار آن‌ها را بدانید و همچنین توضیح خواهیم داد که برای انتخاب نرم افزار چه معیارهایی نیاز است تا انتخاب مناسبی داشته باشید و قیمت نرم افزارهای موجود را طبق برنامه و بودجه سازمان شما بررسی خواهیم نمود.

خواندن مقاله نرم‌ افزار باسکول را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران مالی
حسابداران
دانشجویان رشته حسابداری

باسکول چیست؟

ابتدا با واژه باسکول آشنا شوید و سپس به نرم افزار آن خواهیم پرداخت. باسکول واژه‌ایی می‌باشد که در زبان‌های انگلیسی مختلف، معانی متفاوت دارد، به طور مثال در زبان انگلیسی آمریکایی (Truck Scale) و در انگلیسی غیرآمریکایی (Railroad Scale) و یا (Weighbridge) می‌نامند و همچنین در زبان فرانسوی (Bascul Publique) نامیده می‌شود.

اما بگذارید به تعاریف آن بپردازیم. باسکول یک ترازوی بسیاری بزرگی می‌باشد که همیشه و به طور ثابت روی فوندانسیون قرار می‌گیرد. در مشاغل مختلف برای وزن کشی کالاها از آن استفاده می‌کنند، زمانی که کامیون با بار، وارد کارخانه می‌شود روی باسکول می‌رود و میزان وزن کالای خود را پیش از انجام اصول انبارداری اندازه می‌گیرد.

انواع باسکول

باسکول انواع مختلفی دارد که آشنا شدن با آن‌ها در انتخاب باسکول کمک بسیاری می‌کند؛ زیرا می‌توانید متناسب با کسب و کار و کالاهای خود یکی از آن‌ها را انتخاب و تهیه کنید. انواع باسکول را در تصویر زیر نام برده‌ایم.

انواع باسکول در نرم افزار باسکول

مدل‌های باسکول که کسب و کارها از آن‌ها استفاده می‌کنند

هر یک از باسکول‌های نام برده در تصویر فوق، دارای کاربردها و ویژگی‌های متفاوتی هستند که در کسب و کارها و وزن کشی کامیون‌ها و برای مدیریت تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند. باسکول‌های فروشگاهی اغلب در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها استفاده می‌شوند که ظرفیت آن حدود 500 کیلوگرم است.

باسکول‌های آویز اکثر اوقات برای وزن کردن اجسامی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از سطح زمین فاصله دارند، به این باسکو‌ل‌ها، باسکول سقفی و یا باسکول جرثقیل نیز گفته می‌شود، باسکول دیگری که نام بردیم باسکول‌های جاده‌ایی هستند؛ باسکول‌های جاده ای برای وزن کردن بار ماشین‌های سنگین استفاده می شود و ظرفیت آن‌ها بین 20 تا 60 تن می‌باشد.

باسکول دیگر، باسکول‌های صنعتی هستند که این باسکول‌ها مقاوت بالایی دارند و اغلب در کارخانه ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. باسکول‌های کفه ای ظرفیت 200 تا 2000 کیلوگرم را دارند که بیشتر در میوه فروشی‌ها و تولیدی‌ها استفاده می‌شود و در انتها باسکولت‌ها هستند که جدیدترین نوع باسکول می‌باشند و از این باسکول‌ها در نساجی، دارویی و غذایی استفاده می‌شود.

توزین چیست و چه کاربردی دارد؟

زمانی که کارخانه ها از طریق باسکول، بار کامیون‌ها را وزن کشی می‌کنند؛ ممکن است اتفاقاتی پیش آید که موجب هدررفت و تلفات کالاها شود، به همین خاطر برای کاهش تلفات و جلوگیری از هدررفت مواد و علاوه بر این موارد، پیشرفت تکنولوژی موجب شده است که سیستم‌های توزین دیجیتال، جایگزین سیستم‌های توزین مکانیکی و حجمی شوند که سرعت امور را افزایش داده و کیفیت کالاها را بالا می برد.

نکته
از سیستم‌های توزین دیجیتال در کارخانه های تولید بتن، کود، آسفالت، موارد شیمیایی و موارد مشابه مانند خوراک دام و طیور استفاده می‌شود.

نرم افزار باسکول چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی، شرکت‌های نرم افزاری سعی کردند که نرم افزارهایی را طراحی و تولید کنند که کارآیی شبیه به باسکول‌های موجود داشته باشند. نرم افزار باسکول به دو دسته تقسیم و طبقه بندی می‌شوند که شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. نرم افزار باسکول نیاز به کامپیوتر: این نرم افزارها می‌توانند اطلاعات وزنی، آمارها و گزارش‌های محاسباتی را ثبت نمایند و اطلاعات ثبت شده را مدیریت کنند. این نرم افزارها را باید بر روی کامیپوتر نصب نمود و باسکول موجود را بر روی آن‌ها متصل کرد. مورد دیگر این نرم افزارها، نرم افزار باسکول صنعتی هستند که پیکربندی و تنظیمات متفاوتی را در خود جای می‌دهند.
  2. مورد دوم از نرم افزارهای باسکول، مبتنی بر وب یا همان سیستم ERP هستند: این نرم افزارها نیز اطلاعات وزنی را ثبت نموده و در زمان نیاز از داده‌های ثبت شده گزارش تهیه می‌نماید و تنها تفاوت آن‌ها با نرم افزار نوع اول، این است که نیازی به نصب آن‌ها بر روی کامپیوتر نیست و با مرورگر قابل استفاده می‌باشد.

ویژگی های بهترین نرم افزار باسکول

طبیعتا نرم افزار باسکول نیز مانند هر نرم افزار دیگری دارای ویژگی‌های مثبت و منفی می‌باشد که باید با آن‌ها آشنا باشید، تا بتوانید انتخاب مناسب و کارکرد مثبتی را در کارخانه ارائه دهید. ویژگی‌های بهترین نرم افزار باسکول را در تصویر زیر شرح داده‌ایم.

ویژگی‌های نرم افزار باسکول

ویژگی‌هایی که نرم افزارهای باسکول باید از آن برخوردار باشند

اهمیت استفاده از نرم افزار مدیریت باسکول

چرا باید از نرم افزار باسکول استفاده کنیم؟ اهمیت این نرم افزار چیست؟ فقط استفاده از نرم افزار حسابداری رایگان کافی نیست؟ استفاده از باسکول همانطور که گفتیم دارای مزایا و معایبی می‌باشد که کارخانه ها با آن سروکار دارند. اولین مزیت آن را می‌توانیم در ثبت دقیق اطلاعات سیستم بایگانی اداری اشاره نماییم، اما اهمیت استفاده از نرم افزار مدیریت باسکول شامل موارد زیر می‌باشد:

ردیف  اهمیت استفاده از نرم افزار باسکول
1 قابلیت جستجو درون برنامه ای
2 امکان ویرایش و چاپ مجدد قبض‌های صادر شده
3 توزین چند مرحله‌ای
4 محاسبه کارمزد خدمات و ثبت آن‌ها در قبوض
5 تشکیل بانک اطلاعاتی مشتریان
6 تعریف انواع خودرو و کارمزد عملیات وزن کشی
7 گزارش گیری روزانه، ماهانه و سالانه
8 تعریف واحد کالا، وزن واحد و کرایه حمل

نحوه انتخاب بهترین نرم افزار توزین

برای انتخاب نرم افزار باسکول باید چگونه قدم بردارید؟ برای آن که بتوانید نرم افزار باسکول مناسبی انتخاب کنید، ابتدا باید هدف و نوع فعالیت خود را مشخص کنید، زیرا ممکن است باسکول انتخاب شده ظرفیت کالاهای شما را نداشته باشد.

بعد از مشخص نمودن نوع فعالیت و کالاهای وزن کشی، باید میان سازنده‌ها و تامین کننده های نرم افزار باسکول، کمی جستجو و قابلیت هر نرم افزار را بررسی کنید.

پس از انجام بررسی ها و مشورت با مدیران سازمان، یک نرم افزار که کارآیی و کیفیت مناسب با کسب و کار شما دارد را انتخاب کنید. با طی کردن این مراحل می‌توانید هم کیفیت کالاها را افزایش و هم کسب و کار خود را گسترش دهید.

قیمت نرم افزار باسکول چقدر است؟

زمانی که حرف از تهیه و خرید یک نرم افزار باشد، اولین سوالی که ممکن است مدیران بپرسند این است که قیمت نرم افزار چقدر است؟! قیمت نرم افزار باسکول با توجه به نوع آن و شرکتی که انتخاب می‌کنید، متفاوت است.

در زمان انتخاب نرم افزار باسکول به جای آن که به هزینه آن توجه کنید، بهتر است که به کیفیت و کارآیی نرم افزارها توجه داشته باشید، در این صورت می‌توانید با یک بار هزینه کردن نرم افزاری مناسب و دارای قابلیت های فراوان برای کارخانه خود انتخاب کنید و روند مسائل را افزایش دهید.

نرم افزار باسکول آرین سیستم

چگونگی ثبت اطلاعات وزنی در نرم افزار باسکول آرین سیستم

ورود اطلاعات باسکول در نرم افزار آرین سیستم

یکی از نرم افزارهای باسکول موجود در بازار، نرم افزار باسکول آرین سیستم است. شرکت نرم افزاری آرین سیستم برای افزایش سرعت روند وزن کشی بارهای کامیون و ماشین های سنگین، نرم افزاری را طراحی و تولید نموده است که کسب و کارها می‌توانند برای عملیات‌های وزن کشی و گزارش گیری از آن استفاده نمایند.

نرم افزار باسکول آرین سیستم قابلیت ثبت وزن ارسالی و محاسبه انحراف استاندارد و انحراف توزین کالا را دارد و همچنین می‌توانید در نرم افزار درصد، اُفت و وزن خالص را ثبت نمایید و میزان اُفت را نیز محاسبه کنید و در انتها قبض باسکول را با توجه به سلیقه و خواسته خود طراحی نمایید.

نتیجه گیری

نرم افزار باسکول آرین سیستم قابلیت ثبت وزن ارسالی و محاسبه انحراف استاندارد و انحراف توزین کالا را دارد و همچنین می‌توانید در نرم افزار درصد، اُفت و وزن خالص را ثبت نمایید و میزان اُفت را نیز محاسبه کنید و در انتها قبض باسکول را با توجه به سلیقه و خواسته خود طراحی نمایید.

در مقاله ای که خواندید سعی کردیم نرم افزارهای باسکول را توضیح دهیم تا بتوانید با کسب اطلاعات مناسب و کافی انتخابی مفیدی برای کسب و کار خود داشته باشید. در انتها اگر سوالی دارید و یا اگر پیشنهادی در خصوص موضوع مقاله داشتید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید تا کارشناسان در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!

  1. جواد زمانی
    26 نوامبر 2021 ساعت 19:07

    سلام نسخه آزمایشی هست؟ 09157124802

  2. abdullah
    16 می 2020 ساعت 13:33

    سلام
    این نرم افزار به نشاندهنده TEC 1610 وصل میشه؟
    تشکر