تماس
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

تفاوت bpm با bpms و erp در چیست؟ بررسی و مقایسه

تفاوت bpm با bpms و erp در چیست؟ بررسی و مقایسه

تفاوت bpm با bpms را می‌دانید و با مراحل دانلود نرم افزار bpms آشنا هستید؟ سازمان‌ها برای افزایش توسعه و روند مثبت عملکرد سازمان خویش، نیاز به روش و فرآیندی دارند که طبق آن عمل نمایند. گفتنی است که برای ادامه تجارت و رقابت، سازمان‌های بزرگ هر روشی را نمی‌توانند با قبول ریسک انجام دهند، زیرا ممکن است نتیجه عکس دهد.

سازمان‌ها برای افزایش توسعه و عملکرد سازمان از مدیریت فرآیندهای کسب و کار استفاده می‌کنند و برای اجرا نمودن این مدیریت‌ها، bpms استفاده می‌شود. به بیان ساده‌تر BPMS ابزار اجرایی سازمان‌ها است، اما بگذارید در ادامه به طور مفصل در مورد این دو مفهوم توضیح دهیم تا تفاوت BPM با BPMS را بدانید.

خواندن مقاله تفاوت bpm با bpms را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران مالی
حسابداران
دانشجویان رشته حسابداری

BPM چیست؟

(Business Process Management) که اغلب افراد در سازمان‌ها، آن را با مخفف BPM می‌شناسند، به معنای مدیریت فرآیندهای کسب و کار است. این مدیریت فرآیند شامل تمام بخش‌های سازمان از جمله تکنیک‌های طراحی، اجرا و نظارت بر فرآیندها می‌باشد. پس از انتخاب فرآیند کسب و کار، آن را تجزیه و تحلیل نموده و به طور کلی مورد بررسی قرار می‌دهد.

مدیران کسب و کارها یک مفهوم کلی در مورد bpm بیان نموده‌اند و نظر اکثریت بر این است که مدیریت فرآیندهای کسب و کار مانند پارادایم مدیریتی، در سازمان عمل می‌کند. این پارادایم کنترل و بهبود فرآیندهای سازمان را به همراه دارد. به نظر مدیران این پارادایم، سازمان را به کارآمدی بهتر و افزایش توسعه نزدیک می‌کند.

دلایل استفاده bpm

در سازمان‌ها اتفاقات و شرایطی رخ می‌دهد که مدیران مجبور به استفاده از bpm می‌شوند. مدیران کسب و کارهای امروزی کاملا بر bpm و کاربرد آن واقف هستند. می‌دانند که استفاده از مدیریت فرآیندهای کسب و کار، چه مزایایی بر سازمان دارد. دلایل استفاده از bpm چند مورد جزئی می‌باشد که در تصویر زیر به تمامی آن‌ها اشاره نموده‌ایم.

دلایل استفاده از bpm

دلیل استفاده از bpm را بشناسید

همانطور که در تصویر فوق اشاره کردیم، مدیران سازمان زمانی نیازمند استفاده از bpm می‌باشند که اتفاقات زیر رخ دهد:

  • قصد تحول کسب و کار را داشته باشند: مدیران، زمانی که هنوز فرآیندهای تجاری و مالی شرکت به صورت کاغذی انجام می‌شود و یا زمانی که نمی‌توانند کارکنان را متقاعد به کار کنند و آن‌ها نیمی از وقت کار را صرف گشتن می‌کنند، در این هنگام باید بدانند که کسب و کار آن‌ها نیازمند تحول است.
  • قصد دارند مهارت و توانایی‌های خود را افزایش دهند: زمانی به فکر تغییر خود و سازمان می‌افتند که بدانند استعدادها و مهارت‌های کنونی آن‌ها، نمی‌تواند پاسخگوی نیازهایشان باشد و یا حتی سیستم سازمان، امنیت اطلاعات را تامین نمی‌کند.
  • قصد راه‌اندازی انقلابی عظیم در مقابل مشتریانشان را دارند: کاملا بدیهی است، زمانی که سیستم مالی و غیرمالی سازمان، مدت‌ها تغییر نکرده، یعنی به‌روزرسانی نشده باشه و به گونه‌ای است که نمی‌توانند نیازهای مشتریان را برآورده کنند، در این هنگام باید به فکر انقلابی عظیم باشند تا جلوی مشکلات و حتی نابودی سازمان را بگیرند. برای اطلاع از بهترین نرم افزار حسابداری رایگان برای کامپیوترکلیک کنید.
  • قصد پیاده سازی برنامه‌های سریع و پیشرفته را دارند: این مورد دلایلی بسیاری دارید که اولین مورد آن است که شما نمی‌توانید چالش‌های کسب و کارتان را با نرم افزار پوشش دهید، زیرا امکانات سیستم نیاز به تغییر دارد. دومین مورد زمانی است که اهداف منحصر به فرد، برای کسب و کار خود انتخاب می‌کنید و دنبال راه حل پیاده سازی آن هستید.

مراحل bpm چیست؟

مدیریت فرآیندهای کسب و کار، دارای مراحلی می‌باشد که مدیران کسب و کارها باید مدیریت فرآیند را در تمامی بخش‌های سازمان، طبق این مراحل به ترتیب پیش ببرند، تا سازمان دچار مشکل و انهدام نگردد. مراحل مدیریت فرآیندهای کسب و کار شامل:

  • شناسایی فرآیند: در مرحله شناسایی فرآیند، مدیران کسب و کارها باید ابتدا داده‌ها را جمع‌آوری کنند و یک گردش کار برای فرآیند و پردازش آن ارائه دهند. پس از انجام این نکات می‌توانند وارد مرحله دوم شوند.
  • کشف فرآیند: در مرحله دوم یعنی کشف فرآِند، تمامی فرآیندهای کشف شده به صورت بصری قابل مشاهده می‌باشد و مالک فرآیند، باید فرآیند مورد نظر را کشف کند. در این مرحله مهلت‌ها، فرصت‌ها و تمامی ایده‌ها بیان می‌شود و طبق نکات انتخاب فرآیند انجام می‌گردد.
  • پیاده سازی: اکنون در این مرحله زمان آن است که فرآیند شناسایی و کشف شده، پیاده سازی شود. این اتفاق چگونه رخ می‌دهد؟ مالک فرآیند، کشفیات خود را در سازمان پیاده سازی می‌کند، البته نه در تمامی سازمان بلکه در یک بخش کوچک از سازمان برای تست، پس از بررسی و تست آن در کل سازمان پیاده سازی می‌شود.
  • نظارت: کارشناسان اجرایی سازمان باید فرآیند پیاده سازی شده را در حین انجام کار نظارت کنند و تمام نقاط ضعف و قوت آن را کنترل نمایند. تنها در این صورت است که فرآیند پیاده سازی شده می‌تواند مثبت عمل کند.
  • بهینه سازی: بعد از انجام تمام مراحل ذکر شده، فرآیند باید به گونه‌ای عمل کند که باعث کارآیی بیشتر سازمان شود. اگر نتواند کارآیی سازمان را افزایش دهد و نقاط قوت را تقویت نماید، فرآیند باید تغییر کند.

آشنایی با مفاهیم اولیه bpm

در مدیریت فرآیندهای کسب و کار، مفاهیمی وجود دارد که در مراحل پیاده سازی bpm با آن‌ها سروکار دارید. پس عاقلانه می‌باشد که قبل از هر گونه اقدام مدیریتی، با مفاهیم آشنا شوید. می‌توانید برای آشنایی با این مفاهیم، تصویر زیر را مشاهده نمایید.

آشنایی با مفاهیم اولیه bpm

مفاهیم اولیه bpm را بشناسید

  1. مالک فرآیند: مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ذینفع در تمامی فرآیندهای پیاده سازی شده، مالک فرآیند است. مالک فرآیند چه جایگاه و مسئولیتی دارد؟ هر فرآیند که قصد پیاده سازی آن را داریم، باید توسط شخصی تامین منابع اقتصادی و غیر اقتصادی شود. همچنین نظارت کامل بر بخش‌های سازمان داشته باشد و مسیر اهداف را به درستی کنترل کند. تمامی این امور باید توسط مالک فرآیند انجام شود.
  2. مجریان فرآیند: مجریان فرآیند چه کسانی هستند؟ می‌دانید که هر فرآیند، طبق یک بخشنامه‌ای با توجه به استانداردهای مطرح شده، تایید و پیاده سازی می‌شود. اکنون پس از پیاده سازی فرآیند، مجریان فرآیند باید روزانه تمامی فرآیندهای کسب و کار را کنترل نمایند تا از مسیر دستورالعمل‌ها و… خارج نشوند.
  3. تحلیلگران فرآیند: مفهوم بعدی، تحلیلگران فرآیند می‌باشد. این افراد چه وظایفی بر عهده دارند؟ تحلیلگران فرآیند، باید مسئولیت فرآیند شناسایی شده را بر عهده بگیرند و پس از شناسایی آن بر مکانیزه نمودن، اجرا و طراحی آن متمرکز شوند. البته تمامی این اقدامات را می‌توانند با نرم افزارهای مرتبط بر این حوزه انجام دهند تا زمان‌بر نباشد.

برای آشنایی بیشتر با BPM و BPMS می‌توانید مقاله کتاب آموزش bpm و bpms را بخوانید، تا به مطالب بیشتری در این زمینه مسلط شوید.

Bpms چیست؟

در ابتدای مقاله bpms را ابزاری برای اجرای فرآیندها معرفی نمودیم، اما اکنون در این مبحث قرار است جزئیات بیشتری در مورد bpms را بیان کنیم و از همه مهم‌تر از تفاوت bpm با bpms بگوییم. در انتها پس از پایان گفته‌ها شما را با نحوه دانلود سیستم مدیریت فرایند آشنا کنیم. پیش از بیان هر تفاوتی باید بدانیم که bpms چیست.

Bpms مخفف واژه (Business Process Management System)  است که به معنی سیستم و نرم افزاری برای اجرا نمودن مدیریت فرآیندهای کسب و کار می‌باشد. با دانلود نرم افزار bpms، سازمان‌ها در بخش‌های مختلف مانند: طراحی، مدل سازی، اتوماسیون و… می‌توانند به خوبی عمل کنند و کارآمدی مثبتی کسب کنند. اما سوال است سیستم bpms چه تاثیری در نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب دارد؟ آیا بهترین نرم افزار اتوماسیون اداری کدام است؟

BPMS مجموعه‌ای از ابزارهایی است که وظایف و فعالیت‌های سازمان را بهبود می‌دهد تا سازمان به هدف خود برسد. این فعالیت‎‌ها چگونه عمل می‌کنند؟ این فعالیت‌ها در تمامی زمینه‌ها، اعم از: تجهیزات، دپارتمان‌های مختلف، ارائه و تحلیل، موتورهای جریان کاری و… می‌توانند باشند.

Bpms مزایای

bpms مزایای بسیار زیادی برای سازمان‌ها دارد و سازمان را در مسیر درست هدف قرار می‌دهد. در این نقطه از مقاله، به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم. مزایای bpms عبارت است از:

  • پیگیری و کنترل هوشمند کسب و کار
  • یکپارچگی نرم افزار در کسب و کار
  • برابری سیستم‌های عملیاتی جهت سرویس دهی
  • بهینه سازی و صرفه جویی در زمان
  • مدیریت اطلاعات وارد شده در کسب و کار
  • مدیریت کیفیت کالاهای سازمان (اصول انبارداری با نرم افزار bpms)

تفاوت bpm با bpms چیست؟

دانستیم که bpm و bpms چگونه در سازمان‌ها عمل می‌کنند. اکنون می‌خواهیم تفاوت bpm با bpms را نیز بیان کنیم. bpm به معنای مدیریت فرآیندهای کسب و کار می‎‌باشد، یعنی این فرآیند به گونه‌ای طراحی شده است که کیفیت محصولات را کنترل و افزایش می‌دهد. همین امر در مدت کوتاهی، می‌تواند هم کیفیت محصول را بهبود دهد و هم باعث افزایش کارآمدی سازمان شود.

تفاوت bpm با bpms چیست

تفاوت bpm با bpms چیست؟ چگونه می‌توان آن دو را از هم تشخیص داد

این رویه بهینه سازی محصولات و خدمات در سازمان‌ها آنقدر ادامه دار می‌شود، تا سازمان به هدف خود برسد. با کمک bpm می‌توانید، اهداف و استراتژی سازمان را در یک مسیر قرار دهید که این امر موجب جلب رضایت مشتری نیز می‌شود.

Bpms در اغلب سازمان‌ها، برای اجرای فرآیندهای کسب وکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی BPMS یک نرم افزار شناخته شده می‌باشد که به کسب‌وکارها در زمینه طراحی، مدل‌سازی و سایر اهداف کمک بسیاری می‌کند. می‌توانید با خواندن مقاله نکته نرم افزار مدیریت کسب و کار، اطلاعات بیشتری در مورد نرم افزار BPMS بدست آورید.

مهمترین تفاوت‌های BPM با BPMS

مهمترین تفاوت BPM و BPMS چیست؟ به گفته مدیران کسب و کارها، BPM یک چرخه مدیریتی می‌باشد، اما بدانید که این چرخه تکرارپذیر است، یعنی یک‌بار مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. آنقدر تکرار می‌شود تا سازمان مورد نظر به هدف خود برسد. به بیان دیگر این مدیریت و کنترل فرآیندها تا زمانی ادامه دارد که سازمان در زمینه طراحی، اجرا و… به نوآوری‌های نوین دست یابد.

BPMS یک نرم افزار سازمانی است که در سازمان‌ها به افراد کمک بسیاری می‌کند، تا چرخه مدیریت BPM را پیاده سازی و اجرا نمایند. از این نرم افزار به جهت مکانیزاسیون نمودن فرآیندها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس دانستیم که تفاوت BPM و BPMS در طراحی و ساختار آن‌ها با توجه به هدف است که موجب کشف و شناسایی فرآیند و با دانلود نرم افزار ابری bpms به مرحله پیاده سازی و اجرا می‌رسد.

دانلود نرم افزار bpms

نرم افزار bpms تنها در مسیر مدیریت کسب و کار به شما کمک خواهد کرد. با دانلود نرم افزار bpms می‌توانید تمام بخش‌های طراحی، اجرا، مدل سازی و اتوماسیون را کنترل و نظارت کنید. یکی از بهترین نرم افزارهای bpms که شما می‌توانید خریداری نموده و در سازمان خود اجرا نمایید،نرم افزار bpms آرین سیستم است.

این نرم افزار به خوبی بخش‌های سازمان را مدیریت می‌نماید. با دانلود نرم افزار bpms آرین سیستم تمام اقدامات مدیریت فرآیند کسب و کارها در کوتاه‌ترین زمان انجام خواهد شد. اگر قصد دانلود نرم افزار BPMS  را دارید، می‌توانید از صفحه نرم افزار BPMS آرین سیستم اقدام نمایید.

نتیجه گیری

تفاوت BPM با BPMS در این است که BPM یک روش مدیریتی، برای مدیریت فرآیندهای کسب و کار در سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، تا بخش‌های مختلف سازمان، روند صعودی و مثبتی را طی نمایند، اما BPMS یک نرم افزار سازمانی است که روش BPM، با کمک این نرم افزار در سازمان به مرحله اجرا و پیاده سازی می‌رسد.

با دانلود نرم افزار BPMS می‌توانید به آسانی کارهای مدیریت فرآیندهای کسب و کار را انجام دهید و بر بخش‌های طراحی، مدل سازی، اتوماسیون و… نظارت و کنترل داشته باشید. اما باید بدانید که این نرم افزار تنها یک نرم افزار کمکی می‌باشد، نه یک نرم افزار حرفه‌ای. یکی از بهترین نرم افزارهای این حوزه نرم افزار BPMS آرین سیستم است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!