مشاوره
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

آشنایی با سیستم تضمین کیفیت با نرم افزار تکوین محصول

سیستم تضمین کیفیت مساوی با بالا رفتن اعتبار کیفی شرکت

سیستم تضمین کیفیت چه کمکی به نرم افزار تکوین محصول می‌کند؟ مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ همیشه سعی دارند، از خطاها و ایرادات احتمالی پیش بینی شده و پیش بینی نشده بخش‌های مختلف سازمان جلوگیری کنند و درصدد جلب رضایت مشتری هستند. به همین خاطر جنبه‌های گوناگون پروژه‌ها، خدمات و تولیدات را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده‌اند.

در مقاله قصد داریم تضمین کیفیت را همراه با معرفی نرم افزار تکوین و نرم افزار کنترل کیفیت، به صورت کامل و واضح شرح دهیم، البته این نکته ناگفته نماند که شرکت‌ها برای افزایش اعتبار خود، علاوه بر این نرم افزار، نیازمند دانش کافی و مهارت فوق العاده هستند.

خواندن مقاله سیستم تضمین کیفیت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران مالی سازمان‌ها
حسابداران و کمک حسابداران
مدیران تولید و سرپرستان موسسات
کسانی که علاقمند به مباحث تولید می‌باشند

تکوین محصول چیست؟

تکوین محصول، یکی از مواردی می‌باشد که موسسات در مراحل تولید محصولات خود باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. تکوین محصول چیست و چرا موسسات باید آن را در فرآیندهای تولید رعایت کنند؟ مردم در زمان خرید محصولات، به دنبال کالاهایی هستند که کیفیت بسیار بالایی دارد، به همین خاطر موسسات سعی دارند محصولاتی که کیفیت خوبی دارند را تولید کنند.

به عبارت دیگر تکوین محصول یک روش و شیوه سازماندهی شده می‌باشد، که در 3 مرحله در سازمان‌ها با هدف  نظارت بر تمام مراحل اجرایی تولید، اجرا می‌گردد، نتیجه این اقدام بالا بردن کیفیت فرآیندها و کاهش خطاهای پیش آمده است.

فرآیند تکوین محصول به چه صورت انجام می‌شود؟

فرآیند تکوین محصول به روش‌های مختلف انجام و اجرا می‌گردد که در انتهای این روش‌ها، مدیران اطمینان خواهند داشت که محصول تولید شده، دارای کیفیت فوق العاده و آماده اجرا در موسسات می‌باشد. در تصویر زیر برای درک بهتر تکوین محصول، 3 فرآیند تکوین محصول را نام برده‌ایم.

فرآیتد تکوین سیستم تضمین کیفیت با نرم افزار تکوین محصول

مراحل و فرآیندهای توین محصول برای تضمین کیفیت

تعریف نرم افزار تکوین محصول

در شرکت‌ها و موسسات ممکن است به طور ناگهانی و پیش بینی نشده خرابی‌ها و آسیب‌هایی به وجود بیاید که تکرار مکرر آن موجب خسارات جبران ناپذیری در سازمان شود، تمامی این اتفاقات به دلیل به کار نگرفتن سیستم و ابزار نامناسب کسب و کار رخ می‌دهد؛ برای حل یا جلوگیری از اتفاق افتادن مجدد این مشکلات، می‌توانید از نرم افزار تکوین محصول استفاده کنید.

نرم افزار تکوین محصول باعث می‌شود، محصولات با کیفیت و معتبری وارد بازار شوند که برای رقابت با دیگر شرکت‌ها بسیار کارساز است. نرم افزار تکوین محصول، به طور سیستماتیک الگوها و روش‌های مدنظر خود را به جهت بهبود و توسعه چرخه تولید سازمان اجرا می‌کند.

ناگفته نماند که نرم افزار تکوین به صورت یکپارچه تولید شده و از قابلیت ادغام با دیگر سیستم‌های مالی نیز برخوردار است.

نکته
نرم افزار تکوین محصول، موجب امنیت بالای کالاها و تضمین دهنده موارد ثبت شده در آن می‌باشد.

 ویژگی‌های نرم افزار تکوین محصول

در این قسمت می‌خواهیم ویژگی‌های نرم افزار تکوین را بیان کنیم. طبیعتا پیاده سازی و اجرای هر نرم افزار شرکتی برای سازمان دارای مزایایی می‌باشد، که به خاطر وجود ویژگی‌های آن نرم افزار است و همین ویژگی‌ها مدیران را قانع به استفاده از نرم افزارهای سازمانی می‌کنند.

نرم افزار تکوین محصول، باعث افزایش کارآیی و بازدهی سازمان می‌شود که یک نشانه مثبت برای مدیران است. ویژگی‌های نرم افزار تکوین محصول شامل چند مورد می‌باشد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم نمود:

    • یکپارچه بودن نرم افزار
    • قابلیت ادغام با سایر نرم افزارهای مالی
    • امنیت بالای نرم افزار
    • نمایش لحظه‌ای از مراحل تولید
    • انجام سیستماتیک روش‌های تولید
    • استفاده همزمان چند کاربر در سازمان
    • ثبت وضعیت عملکرد کارکنان
    • تنظیم گزارشات در هر لحظه و اصلاح آن پس از تغییرات

امکانات نرم افزار تکوین محصول

در مقابل ویژگی‌های مثبت و منفی نرم افزار تکوین محصول، امکانات و قابلیت‌هایی وجود دارد که این نرم افزار در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، امکانات نرم افزار تکوین نشان می‌دهد که استفاده از آن دارای نتایج مثبت و مطلوب فراوانی می‌باشد که شرکت‌ها از آن‌ها بهره خواهند برد. امکانات نرم افزار تکوین را در تصویر زیر شرح داده‌ایم.

امکانات نرم افزار تکوین محصول برای سیستم تضمین کیفیت

امکاناتی که نرم افزار تکوین باید از آن برخوردار باشد

از دیگر امکانات نرم افزار تکوین محصول، می‌توانیم به موارد زیر نیز اشاره کنیم:

  • تجزیه و تحلیل علل خرابی‌های سازمان
  • مشاهده نمودار فرآیند جریان مواد
  • مشاهده نمودار فرآیند عملیات
  • مشخص و تعیین کردن ویژگی‌های فنی هر محصول
  • ثبت و حل مشکلات کیفی
  • برطرف نمودن مشکلات احتمالی
  • تعریف مشخصات هریک از فرآیندهای تولید
  • بیان مشخصات مهم محصول

با آگاهی از امکانات نرم افزار تکوین، بهتر می‌توانید با این نرم افزار کار کنید و سازمان خود را در مسیر توسعه و پیشرفت با محصولات با کیفیت قرار دهید، به خاطر داشته باشید که مشتریان تنها به دنبال کالاها و خدماتی با کیفیت هستند تا بتوانند با رضایت کامل از آن کالا و خدمت استفاده نمایند که این مورد یکی از موارد اصول مشتری مداری می‌باشد.

سیستم تضمین کیفیت

تضمین کیفیت که با نام اختصاری QA می‌شناسیم مخفف واژه‌ (Quality Assurance) می‌باشد. سوالی که در اینجا برای مخاطب پیش می‌آید، این است که سیستم تضمین کیفیت چیست؟ مدیران شرکت‌ها و موسسات برای آن که بتوانند بهتر بر فرآیندهای تولید نظارت، برنامه‌ریزی و ارزیابی مناسب داشته باشند، از طریق سیستم تضمین کیفیت می‌توانند جنبه‌های گوناگون پروژه و سیستم را رعایت کنند.

به عبارت دیگر از طریق سیستم تضمین کیفیت، استانداردهای کیفیت که در فرآیند تولید مشخص شده است را رعایت نموده و در برابر محصول تولید شده، تضمین می‌دهند. سیستم تضمین کیفیت اصولا به عنوان روشی برای جلوگیری از خطا و ایرادات احتمالی پیش بینی شده و پیش بینی نشده در سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این خطاها می‌توانند در حین تولید محصول و یا در زمان ارائه آن به مشتریان به وجود بیایند که موجب پایین آمدن اعتبار کیفی سازمان و از همه مهم‌تر کاهش تقاضای سازمان و کیفیت محصولات شود، البته ناگفته نماند که تضمین کیفیت، دارای اقدامات اجرایی فراوانی است که در یک سیستم کیفیت انجام می‌پذیرد.

این اقدامات اجرایی، به صورت سیستماتیک استانداردها، روندها و بازخوردها را اندازه‌گیری نموده و از بروز خطا جلوگیری می‌کنند، سیستم تضمین کیفیت بر پایه دو اصل و شعار استوار است که مطابق آن‌ها اجرا می‌شود، اولین اصل “مناسب برای هدف” و دیگری “درست بار اول” می‌باشد.

کاربرد سیستم تضمین کیفیت برای حسابداران

در مبحث نرم افزار تکوین محصول، بیان کردیم که این نرم افزار به منظور آسانی و تسریع در امور سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، سرعت عمل بسیار بالایی دارد که این امر در پیشرفت سازمان بسیار موثر است.

سیستم تضمین کیفیت نیز به همین روال در سازمان‌ها اجرا می‌گردد و کاربردی که برای حسابداران دارد این است که باعث صرفه جویی در زمان می‌شود. سیستم تضمین کیفیت برای جلوگیری از رخ دادن خطا و ایرادات اجرا می‌شود که این امر برای حسابداران بسیار مهم است، زیرا گزارشات به طور دقیق تنظیم و ارائه می‌شود.

طراحی سیستم تضمین در شرکت‌ها بر عهده چه کسی است؟

شرکت‌ها برای تضمین کیفیت محصولات، نیازمند افرادی هستند که مشتریان را قانع کنند که محصولات تولید شده از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. طراحی سیستم تضمین کیفیت، کار آسانی نیست و هر شخصی نمی‌تواند از عهده آن برآید. به همین خاطر باید بدانید که طراحی سیستم تضمین کیفیت بر عهده مدیران تضمین کیفیت است.

مدیران تضمین کیفیت باید بتوانند عملیات‌های ممیزی را جمع بندی نموده و نظارت کلی بر خواسته‌ها و نیازهای مشتریان داشته باشند، مورد دیگر این که باید از توانایی ارتباط گیری با افراد برون سازمان برخوردار باشند تا بتوانند سوابق مدیریت کنترل کیفیت را تحت نظارت خود نگه دارند.

ویژگی‌های سیستم تضمین کیفیت

سیستم تضمین دارای ویژگی‌هایی می‌باشد که نشان می‌دهد اجرای این سیستم چه مزایای فراوانی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها به همراه دارد، ویژگی‌های سیستم تضمین باعث می‌شود، کارآیی و بازدهی سازمان افزایش یابد و در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرد. ویژگی‌های سیستم تضمین کیفیت را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

ویژگی‌های سیستم تضمین کیفیت نرم افزار تکوین محصول

تسلط برای ویژگی‌های نرم افزار باعث انتخاب بهتر می‌شود

امکانات سیستم تضمین

تضمین کیفیت، تنها به عنوان یک فعالیت و ابزار مناسب به جهت اطمینان از ساخت با کیفیت محصولات، در سازمان‌ها اجرا می‌شود، تا رضایت مشتری را به خود جلب کند، به همین خاطر امکاناتی را در اختیار مدیران تضمین کیفیت قرار می‌دهد تا بتوانند آسان‌تر و سریع‌تر به هدف خود برسند.

یکی از امکانات سیستم تضمین کیفیت، تنظیم گزارش‌ از فرآیندهای تولید می‌باشد که بدون هیچ مشکلی به پایان می‌رسد، امکانات سیستم تضمین کیفیت، به خوبی نشان می‌دهند که سازمان با استفاده از این سیستم می‌تواند، اعتبار کیفی شرکت را در میان رقبا و مشتریان بالا ببرد.

خوب است که در اینجا این نکته را یادآور شویم که نرم افزار برنامه ریزی تولید با جمع آوری اطلاعات از قسمت های مختلف تولید به صورت منظم و سیستماتیک، به صورت روزانه و خودکار برنامه ریزی و کنترل تولید را به صورت گزارشات دقیق به مدیر ارائه و حجم عمده ی محاسبات را از دوش مدیریت می کاهد.

سیستم تضمین چه تفاوتی با کنترل کیفیت دارد؟

تا اینجای مقاله تعاریف نرم افزار تکوین محصول و سیستم تضمین کیفیت را بیان کردیم، کارآیی و ویژگی‌های هر کدام را به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار دادیم. اکنون می‌خواهیم سیستم تضمین را در ترازوی مقایسه در مقابل کنترل کیفیت قرار دهیم. تفاوت سیستم تضمین با کنترل کیفیت بیشتر در کاربردشان قابل مشاهده است.

کنترل کیفیت که با نماد اختصاری QC شناخته شده است اغلب با سیستم تضمین کیفیت QA اشتباه گرفته می‌شود، اما کنترل کیفیت بیشتر بر فعالیت‌های عمومی سازمان نظارت دارد و اغلب از روش‌های استاندارد تایید شده اجرا می‌شود.

در مقابل کنترل کیفیت، تضمن کیفیت وجود دارد که اغلب توسط افراد خارج از فرآیند تولید صورت می‌گیرد و ممکن است در انتهای تولید محصول ارزیابی شود که طبیعتا زیاد مناسب نیست. در تضمین کیفیت به تولید توجه می‌شود و نگاه واکنشی به این قضیه دارند و وضعیت عملکرد را، عملکرد بر خط ارزیابی می‌کنند و بیشتر به دنبال پیدا کردن نقص های محصولات هستند.

اما در کنترل کیفیت به فرآیند بیشتر از تعداد تولید توجه می‌شود و به این فرآیندها نگاهی فعال دارند. عملکرد سازمان را برحسب عملکرد پرسنل ارزیابی می‌کنند و سعی دارند، به جای پیدا کردن نقص‌ها، از آن‌ها جلوگیری کنند.بنابراین مهم است که فرد آشنایی کامل با وظایف پرسنل مثل وظایف انباردار داشته باشد.

ویژگی‌های سیستم کنترل کیفیت

ویژگی‌های سیستم کنترل کیفیت، شامل چند مورد جزئی و کلی می‌باشد که باید محصول را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند، در ادامه به تک تک آن‌ها خواهیم پرداخت. ویژگی‌های سیستم کنترل کیفیت شامل موارد زیر می‌باشد:

ردیف ویژگی‌های سیستم کنترل کیفیت
1 موجب رضایت مشتری می‌شود
2 هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد
3 از مابع استفاده بهینه می‌شود
4 کاهش هزینه بازرسی
5 بهبود روش‌ها و تکنیک‌های تولید موجود در سازمان
6 تسهیل روش قیمت گذاری
7 باعث فروش بیشتر می‌شود

خرید سیستم تضمین کیفیت آرین سیستم

نرم افزار تضمین کیفیت شرکت حسابداری آرین سیستم، به گونه‌ای طراحی شده است که کاربر بتواند به آسانی امور مالی خود را انجام دهد و در ایجاد هزینه‌ها و صرف وقت به سازمان کمک کند. شرکت‌ها با خرید سیستم تضمین کیفیت آرین سیستم، به راحتی می‌توانند از بروز خطاها و ایرادات احتمالی مثل خطا در محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته جلوگیری کنند و عملکرد پرسنل و خط تولید را تحت نظر داشته باشند.

جهت خرید سیستم تضمین کیفیت آرین سیستم، می توانید از مشاوران و کارشناسان این شرکت درخواست راهنمایی داشته باشید تا سیستم مناسب کسب و کارتان را انتخاب کنید.

نتیجه گیری

سیستم تضمین کیفیت استانداردهای کیفیت که در فرآیند تولید مشخص شده است را رعایت نموده و در برابر محصول تولید شده، تضمین می‌دهد. سیستم تضمین اصولا به عنوان روشی برای جلوگیری از خطا و ایرادات احتمالی پیش بینی شده و پیش بینی نشده در سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مقاله‌ای که خواندید تمام تلاش خود را کردیم تا بتوانیم بهترین مفاهیم و مطالب را برای درک آسان سیستم تضمین و تکوین محصول ارائه دهیم و در انتها بهترین نرم افزار تکوین محصول را معرفی نمودیم. اگر سوالی دارید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید.

دسترسی به مقالات مرتبط:

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!

  1. رضا
    7 اکتبر 2016 ساعت 10:49

    سلام دمت گرم این نرم افزار کجاش تکوین محصول بود

    • راهنمای آرین سیستم
      8 اکتبر 2016 ساعت 09:16

      سلام
      مقالات صرفا برای آموزش می باشند و در پست های دیگر سایت می توانید نرم افزار تکوین محصول را پیدا کنید