تماس
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

یادگیری مناقصه‌ها و مزایده‌ها

در مناقصه ها و مزایده ها برنده شوید و دریافت نرم افزار مناقصات

تاکنون در صفحات روزنامه‌های کثیرالانتشار در مورد مناقصه‌ ها و مزایده‌ ها و یا نرم افزار مناقصات مقاله‌ای خوانده‌اید؟ مناقصه و مزایده، یک جلسه رقابت آمیز می‌باشد که اشخاص و شرکت‌ها برای کسب شی و یا امتیازی در آن شرکت می‌کنند. به طور کلی مناقصه‌ها و مزایده‌ها دارای قوانینی می‌باشند که باید از آن‌ها مطلع باشید.

در مقاله پیش رو قصد داریم در مورد مناقصه ها و مزایده ها مطالبی را بیان کنیم و نکات آن‌ها را شرح دهیم، تا بتوانید با آگاهی و تسلط بر امور، در مراسم مناقصه‌ها و مزایده‌ها با نرم افزار مناقصات شرکت کنید. همچنین در انتهای مقاله، شما را با امکانات نرم افزار مناقصات نیز آشنا خواهیم کرد.

خواندن مقاله مناقصه ها و مزایده ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران مالی
حسابداران
دانشجویان رشته حسابداری

تفاوت مناقصه ها و مزایده ها چیست؟

ابتدا قصد داریم تفاوت مناقصه‌ ها و مزایده‌ ها را بیان کنیم و سپس به تعریف آن‌ها بپردازیم. اینگونه به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که مناقصه‌ها و مزایده‌ها چگونه مراسماتی هستند. به زبان ساده، تفاوت مناقصات و مزایدات، به جابه‌جایی جایگاه خریدار و فروشنده در معامله گفته می‌شود.

تفاوت دومی که مناقصه‌ها و مزایده‌ها دارند، مبلغ پیشنهادی آن‌ها می‌باشد، زیرا در مناقصه‌ها خریدار کمترین مبلغ و در مزایده‌ها بالاترین قیمت را به فروشنده و یا مناقصه‌گزار پیشنهاد می‌دهند و کسی که بتواند در مناقصه و مزایده بالاترین و پایین‌ترین قیمت را پیشنهاد دهد، محصول به فروش گذاشته، از آن او می‌شود. اما محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته برای شخص فروشنده بسیار حائز اهمیت است.

معنی مناقصه چیست؟

مناقصه در لغت به معنای واگذاری می‌باشد. البته این واگذاری می‌تواند یک محصول، پروژه و یا خدماتی باشند، که تا به امروز شما روی آن کار می‌کردید. به عبارت ساده‌تر مناقصه، یک فضای رقابتی میان چند شرکت است که تامین کننده خدمات می‌باشند. به نظر شما مناقصه و مزایده تاثیری بر نرم افزار erp سازمان دارد؟ درباره erp چه اطلاعاتی دارید؟مفهوم erp چیست؟

ناگفته نماند که مناقصه، اقسام مختلفی دارد که با توجه به نوع مراسم، تقسیم بندی می‌گردد. انواع مناقصه:

  • مناقصه محدود
  • مناقصه متوسط
  • مناقصه عمومی

معنی مزایده چیست؟

کلمه‌ی دیگری که باید معنای آن را بدانید مزایده می‌باشد. مزایده در لغت به معنای رقابت است. فضایی رقابت آمیز میان چندین شرکت برای تصاحب کالاها و خدمات است. البته مزایده قوانینی دارد که باید تمامی آن‌ها رعایت شود. مزایده‌گزار ابتدا باید مزایده را در روزنامه آگهی کند و با شرکتی که بالاترین قیمت را پیشنهاد می‌دهد قرارداد ببندد. مزایده نیز انواع مختلفی دارد که شامل:

  • مزایده حضوری
  • مزایده کتبی

مناقصه‌گر چیست؟

در قسمت معنای مناقصه، مفهوم مناقصه‌گر را به کار بردیم. اکنون می‌خواهیم شرح دهیم که مناقصه‌گر کیست و چه وظایفی برعهده دارد. برای افرادی که در مناقصه و مزایده شرکت می‌کنند، شناخت مناقصه‌گر به عنوان مهم‌ترین شخص مناقصه، بسیار مهم است.

تنها مناقصه‌گران هستند که قادر می‌باشند به مراجع تخصصی و… از روند برگزاری مناقصات شکایت و رسیدگی نمایند. به عبارت دیگر مناقصه‌گر، شخص حقیقی یا حقوقی می‌باشد که اسناد مناقصه را دریافت و در مناقصه به عنوان بالاترین رتبه مراسم مناقصه، شرکت می‌کند.

انواع مناقصه و مزایده

با انواع مناقصه‌ ها و مزایده‌ ها آشنا شده‌اید و می‌دانید که هر کدام به چند دسته طبقه‌بندی می‌شوند. می‌خواهیم در این مبحث تمامی مناقصه ها و مزایده ها را شرح دهیم تا به صورت کامل و جامع با آن‌ها آشنا شوید.

آشنایی با انواع مناقصه‌ها و مزایده‌ها

انواع مناقصه و مزایده را بشناسید

  • مناقصه محدود: اولین مورد از مناقصه، مناقصه محدود می‌باشد. در این مناقصه تعداد اندکی از شرکت‌ها حضور دارند که حداقل تعداد آن‌ها به 6 نفر می‌رسد. مناقصه محدود، نیازی نیست که در روزنامه‌ها منتشر و اطلاع داده شود.
  • مناقصه متوسط: در این مناقصه حداقل شرکت کننده 3 نفر می‌باشد. این مناقصه نیز، نیازی به مکاتبات روزنامه‌ای ندارد و تعیین کننده سقف مناقصه توسط مامور خرید انجام می‌شود.
  • مناقصه عمومی: نوع بعدی و آخرین مورد از انواع مناقصه‌ها، مناقصه عمومی می‌باشد. در این مناقصه، دولت و سازمان‌ها کالاها و خدمات خود را به صورت عمومی میان شرکت‌ها و اشخاص داوطلب که در مراسم حضور دارند به نمایش می‌گذارند.

با انواع مناقصه آشنا شدید و دانستید که شرکت‌ کننده در هر کدام چه تعداد است و از چه اعتباری برخوردارند. اکنون قصد داریم انواع مزایده را نیز شرح دهیم تا با آگاهی کامل در مراسمات مناقصه ها و مزایده ها شرکت کنید.

  • مزایده حضوری: شاید با این نوع مزایده، در فیلم‌ها آشنا شده باشید. در مزایده حضوری طی یک مراسمی، شخص کالاها و خدمات خود را به نمایش می‌گذارد و پس از معرفی با بالاترین مبلغ پیشنهادی، آن را به فروش می‌رساند.
  • مزایده کتبی: همانطور که از آن نام مشخص است، این مزایده به صورت کتبی صورت می‌گیرد. مزایده کتبی باید تشریفات خاصی مانند درج آگهی، کمیسیون و اعلام نتایج را رعایت کند.

تفاوت مناقصه و مزایده تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای چیست؟

مناقصه‌ ها و مزایده‌ ها به دو صورت تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای انجام می‌شوند. به نظرتان تفاوت آن‌ها در چیست؟ تفاوت آن‌ها را در تصویر زیر به صورت کامل و جامع شرح داده‌ایم.

تفاوت مناقصه‌ها و مزایده‌ها

تفاوت‌های مناقصه تک مرحله‌ای و مرحله‌ای با مزایده

نحوه شرکت در مناقصات

افراد یا شرکت‌هایی که قصد دارند در مناقصات شرکت کنند، برای شرکت در مناقصه می‌توانند از طریق ثبت نام در سایت مناقصات به پایگاه اطلاع رسانی آن دسترسی یابند و پس از تکمیل ثبت نام در سایت مناقصات، تمامی مراسم مناقصه ها و مزایده ها به فرد اعلام خواهد شد. البته لازم به ذکر است که بدانید، تمام موارد را می‌توانید با کمک نرم افزار مناقصات به آسانی انجام دهید.

نحوه شرکت در مناقصات بین المللی

شرکت‌های بین المللی، اغلب قصد دارند در مناقصات بین المللی نیز حضور داشته باشند. این گونه شرکت‌ها می‌توانند از طریق سایت مناقصات و مزایدات به مناقصه‌های بین المللی دسترسی داشته باشند، یا از طریق وب سایت‌ها و نشریات داخلی و خارجی که نرم افزار مناقصات نیز به آن‌ها اشاره نموده است، از تاریخ مناقصات بین المللی اطلاع داشته باشند.

شرکت در مناقصه‌های دولتی، کمی متفاوت‌تر از سایر مناقصه‌ها می‌باشد. برای شرکت در مناقصه‌های دولتی اشخاص و شرکت‌ها می‌توانند، پس از آگاهی از طریق سایت رسمی مناقصات دولتی، مبلغ پیشنهادی و مدارکی که اعلام شده است را در پاکتی با مهر شرکت قرار و آن را به اداره امور حقوقی تحویل دهند.

در مناقصات دولتی، شرکت کنندگان باید در مناقصه حداقل 20 میلیون ریال از مبلغ پیشنهادی را به صورت ضمانت نامه یا وجه نقد بپردازند. دومین نکته‌ی مناقصات سازمان دولتی، این است که هزینه درج آگهی در روزنامه بر عهده شخص و شرکت برنده است، البته تمام نکات در زمان برگزاری مراسم، در سایت رسمی مناقصات دولتی اعلام خواهد شد. تمام این‌ کارها می‌تواند توسط جمعدار اموال انجام شود.

مراحل برگزاری مناقصات و مزایدات

برگزاری مناقصه ها و مزایده ها، دارای مراحل مختلفی می‌باشند که مناقصه‌گزار باید آن‌ها را رعایت کند. ماده 9 قانون برگزاری مناقصات مراحلی را تحت عنوان مراحل برگزاری مناقصات و مزایدات را اعلام نموده است. طبق ماده 9 قانون برگزاری مناقصات، مراحل برگزاری مناقصات و مزایدات طبق توضیحات عکس زیر می‌باشد.

مراحل مناقصه‌ها ومزایده‌ها

مراحلی که برای برگزاری مناقصات و مزایدات باید انجام شود

ارسال دعوت برای شرکت‌کنندگان

یکی از مراحل برگزاری مناقصه‌ ها و مزایده‌ ها ارسال دعوتنامه برای شرکت کنندگان می‌باشد. در این مرحله مناقصه‌گزار باید به تمام شرکت‌ها و اشخاصی که قصد دارند در مناقصه حضور داشته باشند، دعوتنامه ارسال کند و از طریق مناقصه موضوع، تاریخ، نوع مناقصه و مزایده و… را به تمامی افراد اطلاع ‌دهد.

چاپ کردن در روزنامه

مرحله بعدی برای اجرای مراسم مناقصه ها و مزایده ها چاپ آن در روزنامه است. مناقصه‌گزار، پس از آن که افراد را دعوت کرد باید طی یک فراخوان در روزنامه، تاریخ برگزاری و نوع مناقصه را در روزنامه‌های کثیرالانتشار چاپ کند تا افرادی که قصد دارند در مراسم شرکت کنند، حضور یابند.

تحویل گرفتن پاکت‌های شرکت کنندگان

مرحله بعدی مراحل برگزاری مناقصات و مزایدات تحویل گرفتن پاکت‌های شرکت کنندگان است. در این مرحله مناقصه گزار باید تمامی پاکت‌های شرکت کنندگان که در آن به مبلغ پیشنهاد شده اشاره نموده‌اند را تحویل بگیرد و به بررسی پیشنهادها بپردازد، تا در مناقصه پایین‌ترین قیمت پیشنهادی و در مزایده بالاترین قیمت پیشنهادی را برنده اعلام کند.

دعوت نمودن اعضای کمیسیون

در این مرحله مناقصه گزار پس از آن که با نرم افزار مناقصات تمام بررسی‌های موجود را بدون هیچ مشکلی به پایان رساند، باید از اعضای کمیسیون دعوت کند تا در مراسمی جداگانه حضور یابند و در این مراسم به بررسی دوباره پیشنهادها بپردازند تا بدون هیچ شک و تردیدی برنده مناقصه را اعلام کنند.

انتخاب برنده

اکنون مناقصه گزار به مرحله مهم مراحل برگزاری مناقصات و مزایدات یعنی اعلام نتایج به شرکت کنندگان رسیده است. در این مرحله مناقصه گزار، طی یک مراسمی یا از طریق نرم افزار مناقصات برنده مناقصه‌ ها و مزایده‌ ها را اعلام خواهد نمود.

امضای قرارداد و یا دریافت تضمین‌های مورد نیاز

دیگر مناقصه گزار به مرحله آخر رسیده است. پس از اعلام برنده مناقصه ها و مزایده ها می‌تواند با شخص و یا شرکت قبول شده قراردادی انعقاد کند و یا اگر شرایط انعقاد قرارداد نبود از شخص و شرکت، تضمین‌های مورد نیاز که باعث اعتبار این معامله خواهند شد را دریافت کند.

ابطال یا تجدید مناقصه چطور انجام می‌شه؟

پس از اجرای مناقصه شرایطی به وجود می‌آید که مناقصه گزار و شخص برنده قادر به انعقاد قرارداد نیستند. به عبارت ساده تر، شرایط مناقصه به درستی اجرا نشده است. در این هنگام به منظور رسیدگی به دعاوی میان مناقصه‌گر و مناقصه گذار هیئتی به نام ” هیات رسیدگی به شکایات قانون برگزاری مناقصات” تشکیل می‌شود.

سوالی که در این قسمت پیش می‌آید تحت چه شرایطی می‌توان مناقصه را تجدید نمود؟ شرح دلایل چگونگی تجدید مناقصه که در ماده 24 قانون برگزاری مناقصات آمده است را در تصویر زیر توضیح داده‌ایم.

چگونگی تجدید مناقصه‌ها و مزایده‌ها

چگونگی ابطال و تجدید برگزاری مراسم مناقصه

و گاهی اتفاق می افتد که مناقصه کلا ابطال می‌گردد. ماده 24 قانون برگزاری مناقصات، شرایط ابطال قراداد را این گونه بیان نموده است:

  • ایراد بسیار در مدارک و اسناد مناقصه
  • پیشامدهای ناگهانی مانند جنگ و زلزله
  • رای هیات رسیدگی به شکایات
  • تشخیص کمیسیون مناقصه مبنی بر تبانی میان مناقصه گران

مستندسازی مناقصات چطور انجام می‌شه؟

یکی از مهم‌ترین اصول مناقصات، شفافیت روند برگزاری مناقصه می‌باشد. در قوانین مناقصات تمامی کشورها، به این موضوع پرداخته شده است. به عبارت دیگر شفافیت در معاملات و مناقصات موجب روشن بودن سیستم مدیریت فرآیند معامله می‌گردد. اما درباره ویژگی‌های بهترین نرم افزار bpms یا نرم افزار مدیریت فرآیند چه اطلاعاتی دارید؟

یکی از راه‌های شفاف سازی مناقصات، مستندسازی مناقصات است. نکاتی قبل از خرید نرم افزار مستند سازی مناقصات وجود دارد که باید حتما آن‌ها را رعایت کنید. نرم افزار مناقصات در مستند سازی به دو گروه طبقه بندی می‌گردد.

  1. مستندسازی مکتوب
  2. مستندسازی الکترونیکی

اهمیت مستندسازی مزایده و مناقصه‌ها

هدف اصلی شفاف سازی مناقصه‌ ها و مزایده‌ ها جلوگیری و مبارزه با فساد است و مستندسازی، یکی از راه‌هایی می‌باشد که می‌تواند در این مسیر کمک بسیاری کند. شفاف سازی مناقصه، باعث می‌شود مناقصه گزاران و مناقصه گران، احتیاط کرده و نسبت به اجرای قانون مصمم تر باشند. پس اهمیت مستندسازی شامل:

ردیف اهمیت مستندسازی مناقصه و مزایده
1 شفاف سازی و اطلاع رسانی مناقصات
2 رقابت آزاد
3 رعایت اصل برابری برای حقوق مناقصه گران
4 ایفای کامل تعهدهای طرف های مناقصه
5 تسریع در مراحل برگزاری مناقصه

آشنایی با نرم افزار مناقصات و مزایده

شما اکنون با تمام قوانین و نکات مناقصه ها و مزایده ها آشنا شدید و دانستید که چگونه با نرم افزار مناقصات در انواع مناقصات و مزایدات حضور داشته باشید. اما ناگفته نماند، که اکثر موارد فوق را می‌توانید با نرم افزار مناقصات انجام دهید. نرم افزار مناقصه به گونه‌ای طراحی شده است که به راحتی می‌توانید با دانش و آگاهی کامل در مناقصات شرکت کنید.

 

امکانات نرم افزار مناقصه و مزایده

نرم افزار مناقصات دارای امکاناتی می‌باشد، که شما را در مسیر مناقصه‌ ها و مزایده‌ ها کمک می‌کند. شما با استفاده از نرم افزار مناقصات، می‌توانید به راحتی در بسیاری از مناقصه‌ها برنده شوید و با آگاهی کامل و بدون هیچ مشکلی، قراداد را ببندید. امکانات نرم افزار مناقصات شامل:

  • امکان دسته بندی آگهی مزایده و مناقصه
  • ثبت و نگهداری اسناد
  • درج اطلاعات و مراحل انجام مناقصه
  • ثبت اتوماتیک اسناد حسابداری مربوط به ضمانت (👈مشاهده بهترین نرم افزار حسابداری رایگان)
  • گزارش ثبت آگهی مناقصه
  • ثبت اطلاعات مالی و نحوه دریافت و پرداخت
  • گزارشات مربوط به وضعیت عملکرد

نتیجه گیری

مناقصه در لغت به معنای واگذاری می‌باشد و مزایده در لغت به معنای رقابت است. تفاوت مناقصه ها و مزایده ها به جابه‌جایی جایگاه خریدار و فروشنده در معامله گفته می‌شود. تفاوت دومی که دارند، مبلغ پیشنهادی آن‌ها می‌باشد، زیرا در مناقصه‌ها خریدار کمترین مبلغ و در مزایده‌ها بالاترین قیمت را به فروشنده و یا مناقصه گزار پیشنهاد می‌دهد.

در مقاله نرم افزار مناقصات، به تمامی سوالات و نکاتی که باید با آن‌ها آشنا می‌شدید تا با آگاهی و تسلط بیشتر در مزایدات و مناقصات شرکت کنید، را بیان کردیم. شما می‌توانید از قسمت ثبت دیدگاه، سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید و در کوتاه‌ترین زمان پاسخ بگیرید.

 

دسترسی به مقالات مرتبط:

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!

  1. مناقصه
    11 دسامبر 2017 ساعت 19:49

    با تشکر از اطلاعات که قرار دادید

  2. مناقصه
    1 اکتبر 2017 ساعت 11:02

    ممنون از سایتتون