تماس
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

آشنایی با سیستم erp در ایران

سیستم ERP چیست؟ | سیستم ERP در مقابل نرم افزار ERP ابری

سیستم erp چگونه عمل می‌کند؟ با گسترش سازمان‌ها و پیشرفت تکنولوژی، موسسات باید اقداماتی را انجام دهند که بتوانند امور مالی و تولیدی سازمان خویش را به صورت یکپارچه و مستقل، کنترل و مدیریت کنند، بنابراین نیاز به برنامه‌ریزی‌ای می‌باشد که تمام منابع سازمان را شامل شود و محدود به یک سطح خاصی نباشد.

در مقاله پیش‌رو قصد داریم سیستم برنامه ریزی منابع سازمان را شرح دهیم و به تاریخچه ERP در ایران اشاره نماییم، تا بتوانید با آگاهی کامل از این سیستم برای گسترش سازمان خویش کمک بگیرید. همچنین می‌خواهیم نرم افزار erp را در ترازوی مقایسه با نرم افزار ابری ERP قرار دهیم تا در انتخاب نرم افزار نیز شما را کمک کرده باشیم.

خواندن مقاله سیستم erp را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران مالی
حسابداران
کارشناسان مالی

سیستم ERP چیست؟

اولین سوالی که قصد پاسخگویی به آن را داریمT این است که بگوییم سیستم ERP چیست. سیستم ERP که تشکیل شده از (Enterprise Recourse Planning) می‌باشد، به معنای برنامه‌ریزی منابع سازمانی است، البته این برنامه‎‌ریزی را نمی‌توانیم محدود به بخش خاصی از سازمان کنیم.

ERP برای پیشرفت سازمان از برنامه‌ریزی منابع سازمانی یا همان ERP استفاده می‌کند، این برنامه‌ریزی باعث یکپارچگی در تمام سطوح سازمان می‌شود که موجب کنترل بهتر مدیریت و عملیات صحیح می‌گردد.

دومین تعریفی که می‌توانیم برای سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی در نظر بگیریم، این است که سیستم، باعث افزایش کیفیت محصولات و خدمات می‌شود. در ادامه مسیر موجب افزایش تقاضای مشتریان می‌گردد.

در پی افزایش تقاضای مشتریان، فروش و بهر‌وری سازمان نیز افزایش می‌یابد که لازمه میان عرضه و تقاضا و هر تجارتی است. اکنون به خوبی می‌دانیم که ERP چیست و در چه اقداماتی می‌توان از آن استفاده نمود تا سازمان سرپا بماند.

آشنایی با تاریخچه سیستم erp در ایران

آگاهی از زمان پیدایش سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی

تاریخچه ERP در ایران

با مفهوم erp آشنا شدیم و می‌دانیم که ERP به چه منظور و قصدی در سازمان‌ها پیاده‌سازی و اجرا می‌شود. اکنون می‌خواهیم به تاریخچه ERP در ایران یک نگاهی بیندازیم. ERP در ایران از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفت؟ سوالی است که بیشتر شما نیز درگیر آن هستید.

ERP در ایران از دهه 70 توسط دو شرکت به نام‌های ایران خودرو و مپنا مورد استفاده قرار گرفت، اما به دلیل همخوان نبودن فرآیندها و اجراهای سازمان‌های ایرانی با سیستم‌های خارجی، موجب شد که این اتفاق با شکست سنگینی رو‌به‌رو شود. پس از این اتفاق، تفکرهای به وجود آمده موجب شد که ERP در ایران کلا منحل شود.

در دهه 90 گویی ورق برای سیستم ERP برگشت و دوباره با فعالیت رسمی به نام (Microsoft Dynamics) شروع کردT که دهه 90 به نام دوران طلایی ERP ثبت شده است، اما ناگفته نماند که در این دهه نیز به دلیل فراوان بودن تحریم‌‎ها، نداشتن پشتیبانی نیز این پروژه مجددا با شکست روبه‌رو شد.

اکنون از طریق روش‌های گوناگون که تاکنون موفق نیز بوده‌اند، ERP در ایران به فعالیت خود مشغول است تا ناجی کسب و کارهای داخلی باشد.

سیستم ERP چگونه کار می‌کند؟

در تعاریف مطرح شده از ERP بیان کردیم که این سیستم یکپارچگی میان اطلاعات سازمان را افزایش می‌دهد و سیستم‌های موجود در سازمان  را با یکدیگر ادغام می‌نماید، که این اقدام سیستم، موجب صرفه جویی در زمان می‌گردد.

اکنون می‌خواهیم به طور واضح‌تر بگوییم که کاربرد erp چیست. سیستم ERP مجموعه‌ای از اطلاعات و داده‌های سازمانی است که به عنوان بانک اطلاعاتی شناخته شده، با کمک این سیستم و ساختار آن می‌توانید به اطلاعات متفاوتی از سازمان دسترسی داشته باشید و سیستم مدیریت فرآیند های شرکت و سازمان‌ها را در مسیر کارآمدتر و مفیدتر قرار دهید.

با کمک پلتفرم ERP می‌توانید تنها بر روی تجارت تمرکز کنید و اطلاعات را با کاربران به اشتراک بگذارید، همچنین بر تمام بخش‌ها نظارت و کنترل داشته باشید. زیر سیستم های متفاونی در نرم افزار erp  وجود دارد مانند نرم افزار دبیرخانه محاصبه بهای تمام شده کالای فروش رفته و….

انواع سیستم‌های ERP

با انواع ماژول‌های ERP آشنا هستیم و می‌دانیم که با استفاده از ماژو‌ل‌های ERP می‌توانیم زنجیره تامین، ریسک مدیریت را کنترل و مدیریت نماییم. اکنون باید با انواع سیستم ERP نیز آشنا شویم تا دانش کافی را در این زمینه برای مدیریت بهتر و اتخاذ تصمیمات مفیدتر، کسب کنیم. به نظرتان کدام ERP در ایران استفاده می‌شود؟ انواع سیستم ERP در ایران شامل موارد زیر می‌باشد:

    • ابری: سیستم erp ابری که معروف‌ترین ERP می‌‎باشد، نوعی نرم افزار برنامه‌ریزی منابع سازمانی است که برعکس تمام نرم افزارها که در مرکز اطلاعات اجرا می‌شوند، بر روی سیستم عامل نصب و اجرا می‌گردد.
    • پیش فرض: دومین سیستم ERP، سیستم پیش فرض است. سیستم پیش فرض، اکثرا بر روی کامپیوترهای شخصی و کامپیوترهای شرکت نصب می‎‌شود و نیازی به کنترل از راه دور ندارد.
    • ترکیبی: این سیستم ERP کاملا از نام آن مشخص است. به سیستم دو لایه ERP نیز معروف است، یعنی ترکیبی از دو سیستم فوق می‌باشد. به عبارت دیگر برخی از اجزای ERP از فضای ابری و برخی دیگر به صورت پیش فرض است.

معیارهای انتخاب سیستم ERP در ایران

انتخاب هر نرم افزاری با کمی دشواری همراه است، چون در ابتدای مسیر هستید و نمی‌دانید که کدام نرم افزار مناسب فعالیت و کسب و کار شما می‌باشد.

اگر با معیارهای انتخاب نرم افزار آشنا باشید و هنگام انتخاب آن‌ها را در نظر بگیرید و با آگاهی کامل اقدام به انتخاب نرم افزار کنید، بدون شک هم انتخاب صحیحی خواهید داشت و هم باعث دید عمیق و بینش صحیح شما نسبت به انتخابات و امکانات سازمان خواهد شد. معیارهای انتخاب erp را در تصویر زیر نام برده‌ایم.

معیارهایی برای انتخاب سیستم erp در ایران

معیارهایی برای انتخاب سیستم erp در ایران

اکنون که با معیارهای انتخاب برنامه ریزی منابع سازمانی آشنا شدید، بهتر است که کاربرد و توضیحات هر یک را نیز بدانید. معیارهای انتخاب سیستم ERP در ایران شامل 6 مورد و توضیحات زیر می‌باشد:

    1. درک بازار: باید بدانید که کدام محصول در بازار تقاضای زیادی دارد. بازارهای رقابتی بشناسید تا بتوانید به تجارت ادامه دهید، در غیر این صورت شرکت شما به مرور در مسیر نابودی قرار می‌گیرد.
    2. مشخص نمودن خواسته‌های سازمان: باید بدانید که سازمان شما برای چه هدفی راه اندازی و تاسیس شده است، تا متناسب با نوع فعالیت و هدفتان نرم افزار را انتخاب کنید.
    3. طراحی اهداف کلی موسسه: ممکن است سازمانتان چند هدف را به صورت همزمان دنبال کند، برای این کار لیستی از اهدافتان را آماده کنید تا در انتخاب نرم افزار به شما کمک کند.
    4. اطلاع از کلیه تامین کنندگان: قرار نیست از یک شرکت نرم افزار را خریداری کنید؛ ابتدا تمام شرکت‌ها را جستجو کنید و با توجه به سابقه و رضایت مشترینشان از آن خرید کنید.
    5. دریافت دمو از شرکت تامین کننده: از شرکتی که قصد خرید نرم افزار دارید، بخواهید که دموی نرم افزار را در اختیارتان قرار دهد، در این صورت می‌توانید به صورت آموزشی از آن استفاده کنید تا آموزش ببینید.
    6. تصمیم گیری: اکنون می‌توانید تصمیم گیری کنید. با هیئت مدیره مذاکره کنید و نرم افزاری که مناسب کسب و کار شماست را خریداری کنید.

مزایای اصلی سیستم ERP چیست؟

استفاده از ERP دارای مزایایی می‌باشد که سازمان‌ها و موسسات به طور حتم پس از پیاده سازی و اجرای آن بعد از مدتی کوتاه مشاهده خواهند نمود. آشنایی با مزایای سیستم ERP موجب می‌شود تا راحت‌تر و مصمم‌تر اقدام به انتخاب ERP کنید.

این جملات به این معنا نیست که معایب ERP را انکار می‌کنیم، اما در واقع معایب ERP به چند مورد جزئی طبقه بندی می‌شود که با کنترل و مدیریت صحیح از بین خواهند رفت. مزایای سیستم ERP در ایران شامل موارد زیر می‌باشد:

ردیف مزایای سیستم erp
1 کاهش هزینه انبار
2 افزایش فروش
3 افزایش رضایت مشتری
4 کاهش هزینه تولید
5 صرفه جویی در زمان و کاهش زمان تکمیل
6 از بین رفتن خطاهای عدم هماهنگی
7 کاهش حجم سرمایه گذاری
8 کاهش صدمات ناشی از توقف خط تولید
9 کاهش هزینه عملیات مالی

سیستم ERP در مقابل نرم افزار ERP ابری

ابتدای مقاله ERP را به طور کامل و واضح تعریف کردیم و دانستیم که پیاده سازی ERP باعث افزایش کیفیت محصولات و خدمات سازمان می‌شود و فرآیندهای سازمان را در یک مسیر کارآمد و مفید قرار می‌دهد و در مقابل سیستم ERP، نرم افزار ERP ابری وجود دارد.

نرم افزار ERP ابری یا ERP CLOUD سیستم جامع مدیریت منابع سازمانی مستقل از بستر سخت افزاری است. این سیستم ابری تمامی منابع تحت کنترل سازمان را بدون نیاز به سرور و تجهیزات سخت افزاری و تنها با استفاده از اینترنت مدیریت می‌کند.

اگر بخواهیم ERP و ERP ابری را در ترازوی مقایسه بگذاریم، میزان سرمایه گذاری و هزینه نگهداری ERP CLOUD پایین‌تر خواهد بود و البته میزان مقیاس پذیری و قابلیت اطمینان آن نیز نسبت به ERP بالاتر است.

نرم افزار ERP ابری آرین سیستم

نرم افزار ERP چیست؟ سوالی است که اکنون می‌‎خواهیم در مورد آن بدانیم تا بتوانیم بهترین نرم افزار ERP را انتخاب کنیم. نرم افزار ERP آرین سیستم به عنوان سیستمی جامع مدیریت منابع سازمانی را به صورت یکپارچه مدیریت و کنترل می‌نماید.

این نرم افزار امنیت داده‌ها و بانک اطلاعاتی سازمان را تضمین می‌کند و همچنین هزینه اشتراک در بستر ابری آرین سیستم برای مشتریان را بر اساس کسب و کار آن‌ها تعیین می‌کند. دانستیم که نرم افزار ERP چیست و این نرم افزار در فضای ابری چه کمکی به سازمان می‌کند.

چرا سیستم ERP آرین سیستم ابری شد؟

استفاده از سیستم ERP با هزینه‌های سنگین، خرید سرور، تجهیزات، هزینه‌های سربار حقوق روبه رو است. به عبارت ساده‌تر‌ برای پشتیبانی سیستم ERP، تمامی موارد ذکر شده باید مهیا باشد، همچنین استقرار آن و وابستگی به موقعیت جغرافیایی، خرید لایسنس مواردی بود که سیستم ERP با آن روبه‌رو بود.

شرکت آرین سیستم به دنبال راهکاری برای صرفه جویی در هزینه‌ها و عدم کاهش کارآیی بود که نرم افزار ERP ابری آرین سیستم را طی تحقیق و توسعه‌ای راه‌اندازی نمود. نرم افزار ERP ابری آرین سیستم دارای ویژگی‌هایی می‌باشد که به چند مورد از آن اشاره خواهیم نمود.

مهم‌ترین مزایای نرم افزار ERP ابری آرین سیستم

نرم افزار ERP ابری آرین سیستم دارای مزایایی می‌باشد که اکثر شرکت‌های متوسط و بزرگ را قانع می‌کند تا از این نرم افزار استفاده نمایند. مزایای نرم افزار ERP ابری آرین سیستم موجب می‌شود در مدت زمان کوتاهی به توسعه و پیشرفت دست یابید. مزایای نرم افزار ERP ابری آرین سیستم را در تصویر زیر به صورت کامل بیان نموده‌ایم.

مزایای سیستم erp در ایران

مزایای استفاده از نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی در سازمان‌ها

از دیگر مزایای نرم افزار ابری erp آرین سیستم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قابلیت اجرای کراس دیرایس بر روی انواع لوازم و تجهیزات الکترونیکی با استفاده از ابر
  • مدیریت کلیه جریانات خرید و فروش شرکت‌ها

چالش‌های پیاده‌سازی سیستم erp در ایران

طبیعی است که در ابتدای پیاده سازی erp، سازمان با چالش‌هایی روبه رو باشد که مهمترین چالشی که سیستم erp در ایران با آن روبه رو است، زمان و هزینه اجرای این سیستم می‌باشد. به طور کلی erp در ایران با چندین چالش رو به رو است که مهم‌ترین چالش‌های پیش آمده برای erp شامل موارد زیر می‌باشد:

    • مدت زمان طولانی برای پیاده سازی
    • بالا بودن هزینه‌ها
    • مشارکت نکردن تولیدکنندگان در پیاده سازی
    • اختلاف بین پیمانکار و کارفرما
    • مقاومت سازمانی
    • انتقال اطلاعات از سیستم قدیم به سیستم جدید
    • آموزش مجدد پرسنل

نتیجه گیری

سیستم ERP مجموعه‌ای از اطلاعات و داده‌های سازمانی است که به عنوان بانک اطلاعاتی شناخته شده، با کمک این سیستم و ساختار آن می‌توانید به اطلاعات متفاوتی از سازمان دسترسی داشته باشید و فرآیندهای شرکت و سازمان‌ها را در مسیر کارآمدتر و مفیدتر قرار دهید. برای درک بهتر این مفهموم میتوانید به مقاله تفاوت mrp و erp نیز مراجعه کنید

در مقاله‌ای که خواندید، تمام سعی خود را گذاشتیم تا بتوانیم توضیحات مفید و خلاصه‌ای از erp در ایران برایتان ارائه دهیم تا بتوانید بدون وجود مشکلی در سازمان از نرم افزار ERP استفاده نمایید. در آخر اگر سوالی از ERP در ذهنتان باقی مانده است و یا پیشنهادی در خصوص مقاله دارید در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!