تماس
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

آموزش حسابداری شرکتهای خدماتی و شرکت های تولیدی

راهنمای 100% حسابداری در شرکتهای خدماتی

امروزه شرکت‌­‌های خدماتی نیز همانند سایر شرکت­‌‌ها از علم حسابداری برای کنترل امور مالی و هزینه‌­‌های خود استفاده ویژه­‌ای می­‌کنند. اما حسابداری در شرکت­‌‌های خدماتی فعالیت­‌‌های دیگری مثل خرید دارایی، ایجاد بدهی و افزایش سرمایه را نیز در بر می­‌گیرد.

در شرکت‌‌های خدماتی، کالا یا محصول ملموس تولید نمی­‌شود، بلکه مشتریان با پرداخت هزینه، خدماتی دریافت می­‌کنند. بیمارستان­‌ها، بانک­‌ها و هتل­‌ها نمونه‌ای از شرکت‌­‌های خدماتی هستند. در ادامه این مطلب بیشتر با نحوه حسابداری شرکت‌­‌های خدماتی آشنا خواهیم شد.

خواندن مقاله حسابداری شرکت خدماتی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران مالی شرکت‌های خدماتی
حسابداران شرکت‌های خدماتی
دانشجویان رشته حسابداری

حسابداری خدماتی چیست؟

در ابتدا برای اینکه بدانیم حسابداری خدماتی چیست؟ بهتر است به چگونگی شکل‌­گیری آن اشاره کنیم. شرکت‌­‌های خدماتی برای شروع فعالیت­‌‌های خود به اساسنامه نیاز داشتند. پس از آن حسابداران خدماتی برای ارائه خدمات به مردم روی کار آمدند. از جمله اقدامات این دسته از حسابداران، بهبود عملکرد و کارایی شرکت­‌‌ها و رفع چالش­‌های موجود بود، که در حال حاضر نیز چشمگیر است.

در تعریف این نوع از حسابداری باید گفت که حسابداری خدماتی مجموعه‌­ای از فعالیت‌ها و خدمات است، که شرکت‌­‌های خدماتی و بازرگانی از آن‌ها برای ارزیابی همخوانی­‌های مربوط به ستون بدهکار و بستانکار استفاده می­‌کنند. حسابداری در شرکت ‌های خدماتی وظایف و اهداف دیگری را در بر می­‌گیرد، که در ادامه به آن­‌ها اشاره می‌­کنیم.

لازم به ذکر می‌باشد، که شرکت‌­‌های خدماتی نقش بسیاری مهمی در جامعه دارند، زیرا حجم وسیعی از فعالیت­‌‌های اقتصادی کشور توسط این شرکت­‌‌ها انجام می‌شوند. این دلایل، حسابداری خدماتی را به یکی از مهم‌­ترین مشاغل تبدیل کرده‌­اند.

اهداف حسابداری در شرکت ‌های خدماتی چیست؟

باتوجه به ساز و کار­‌های هر شرکت خدماتی، وظایف و اهداف خاصی در حسابداری خدماتی آن­‌ها در نظر گرفته می­‌شود. برخی از اهداف حسابداری در شرکت‌های خدماتی عبارتند از:

  • مدیریت هوشمند: حسابداران خدماتی باید مدیریت هوشمندانه و کارآمدی را در شرکت به کار بگیرند. یکی از اقدامات این افراد تهیه جداول مربوط به بدهکاران و بستانکاران می‌باشد.
  • ثبت اطلاعات مالی شرکت: یک حسابدار خدماتی باید بتواند اطلاعات مالی را که نقش مهمی برای شرکت دارند، به طور دقیق ثبت کند. علاوه بر ثبت اطلاعات مالی، در حسابداری خدماتی طبقه بندی اطلاعات مالی نیز حائز اهمیت است.
  • ارائه گزارش­‌ها: در حسابداری خدماتی، گزارش­‌های لازم باید در دسترس مدیران و در صورت لزوم سایر افراد و کارکنان قرار گیرند. این گزارش­‌ها باید به صورت کتبی و با توضیحات حسابدار مربوطه تهیه شده و از دقت و شفافیت بالایی برخوردار باشد. این کار معمولاً به درخواست مدیران در پایان هر ماه صورت می­‌گیرد، اما می­‌تواند بازه­‌های زمانی مختلفی هم داشته باشد.
اهداف حسابداری در شرکتهای خدماتی

اهداف حسابداری در شرکتهای خدماتی

شرکت‌­‌های خدماتی برای کمک به درک بهتر عملیات مالی داخلی توسط سرمایه گذاران، تحلیل گران و تنظیم کنندگان، صورت­‌های درآمدی تهیه کرده و در اختیار این افراد قرار می­‌دهند.

سرفصل ‌های آموزش حسابداری در شرکت ‌های خدماتی

آموزش کاربردی و مفید مهم­ترین بخش هر یادگیری است. آشنایی با مراحل و سرفصل­‌های هر آموزش دیدگاه کلی از موضوع را به افراد ارائه می‌­دهد. حسابداری خدماتی هم از جمله مهارت­‌هایی است، که در راستای آموزشی جامع و مفید به دست می­‌آید. سرفصل­‌های حسابداری شرکت‌­‌های خدماتی را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

سرفصل های آموزش حسابداری در شرکتهای خدماتی

سرفصل های آموزش حسابداری در شرکتهای خدماتی

حسابداری شرکت ‌های خدماتی و بازرگانی

مدیران واحد­‌های تجاری برای اینکه گزارش کاملی از حساب و کتاب شرکت خود و فعالیت‌های آن داشته باشند، به حسابداری نیاز دارند. از آنجا که در واحد­‌های اقتصادی، فعالیت­‌ها و عملیات متفاوتی شکل می‌گیرد، بحث حسابداری شرکت­‌‌ها مورد توجه تمامی مدیران، سهامداران، ذی نفعان، سازمان امور مالیاتی و… قرار گرفته است.

در ادامه با آموزش حسابداری شرکت‌­‌های خدماتی و بازرگانی، حسابداری شرکت‌­‌های تولیدی و شرکت‌­‌های سهامی آشنا می­‌شویم.

حسابداری در شرکت ‌های خدماتی

در یک شرکت خدماتی معمولاً کالایی به فروش نمی­رسد و هیچ موجودی در ترازنامه ثبت نمی­‌شود. به عبارتی دیگر شرکت‌­‌های خدماتی، بدون ماده اولیه و تنها با هزینه خرید و تهیه وسایل مورد نیاز خدماتی، خدمت‌­رسانی کرده تا درآمد و سود کسب کنند. فعالیت­‌‌های شرکت خدماتی تنها به صرف هزینه و تحصیل درآمد محدود نمی­‌شود، بلکه فعالیت‌هایی مثل خرید دارایی، ایجاد بدهی و افزایش سرمایه را هم شامل می­‌شود.

از ثبت­‌های حسابداری در شرکت خدماتی می توان به موسسات آموزشی، شرکت­‌‌ها و موسسات حسابداری و حسابرسی اشاره نمود. مهم‌ترین و رایج­‌ترین نحوه ثبت سند حسابداری در شرکت‌­‌های خدماتی به شکل زیر است:

  • بانک/ حساب­‌های دریافتنی
      • درآمد حاصل از خدمات
سختی حسابداری در شرکتهای خدماتی

حسابداری در شرکتهای خدماتی نسبت به سایر شرکتها سخت تر است

حسابداری در شرکت ‌های بازرگانی

شرکت‌­‌های بازرگانی با هدف کسب سود به خرید و فروش کالا پرداخته و معمولاً تغییری در نوع کالا ایجاد نمی­‌کنند. از این رو حسابداری در شرکت‌­‌های بازرگانی با حسابداری سایر شرکت­‌‌ها مثل حسابداری شرکت‌‌های پیمانکاری تفاوت دارد. این شرکت‌ها برای تسهیل امور مالی خود از نرم افزار بازرگانی استفاده می‌کنند. تشخیص اهداف فروش و ایجاد ارتباط یکپارچه بین کلیه بخش های خرید، فروش و تد‌کات واحد ها از ویژگی های بارز نرم افزار erp ابری آرین سیستم در بخش بازرگانی است.(شاید علاقه مند باشید: نرم افزار erp چیست؟)

حسابداری در شرکت ‌های سهامی

شرکت‌­‌های سهامی از اجتماع دو یا چند نفر که برای کسب سود امکاناتی را وارد شرکت کرده و فعالیت مشترکی انجام می‌دهند، تشکیل می­‌شود. شرکت‌­‌های سهامی به دو نوع سهامی عام و سهامی خاص تقسیم می‌­شوند و نحوه ثبت حسابداری در این شرکت­‌‌ها بنابر نوع شرکت سهامی، فرق می­‌کند.

حسابداری شرکت‌های تولیدی

شرکت‌­‌های تولیدی از مهم­ترین بنگاه­‌های اقتصادی هستند، که هدف آن‌ها تولید محصول و در نهایت کسب سود و درآمد است. این شرکت­‌‌ها اقدام به خرید مواد اولیه می­‌کنند، تا با اعمال تغییرات در آن­‌ها محصول تولیدی خود را به فروش برسانند. در حسابداری شرکت‌­‌های تولیدی فرآیند خرید مواد اولیه، تبدیل آن­‌ها به محصول و فروش آن‌ها تماماً ثبت می­‌شوند.

در شرکت‌های تولیدی مهم است که حسابداران انبار بر کلیه امور مربوط به ارزیابی موجودی، بهای موجودی کالا در ابتدا و انتهای دوره تسلط داشته باشند تا بتوانند این موارد را در تهیه صورت‌های مالی لحاظ کنند. بنابراین آشنایی با اصول انبارداری و کار با نرم افزار حسابداری شرکتی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

کدینگ حسابداری شرکت ‌های خدماتی

در مقاله نمونه کدینگ حسابداری دانستیم که کدینگ حسابداری نوعی دسته‌بندی کردن حساب­‌ها در حسابداری است، که به صورت­‌های مختلفی انجام می‌شود. طبیعتاً استفاده از کدینگ حسابداری به دلیل ساماندهی بهتر آن در امور، کاربرد‌های زیادی برای شرکت­‌‌ها از جمله شرکت‌­‌های خدماتی دارد.

کدینگ حسابداری شرکت‌های خدماتی توسط نرم افزار حسابداری رایگان ویژه شرکت‌های خدماتی انجام می‌شود. به این ترتیب گزارش­‌های مالی بدون خطای انسانی و با شفافیت و دقت بالایی تهیه شده و در اختیار حسابداران قرار می­‌گیرند. نحوه کدینگ شرکت‌­‌های خدماتی به عوامل مختلفی مثل فعالیت و گزارش­‌های مورد نیاز شرکت بستگی دارد.

 یکی از قابلیت­‌های مهم نرم افزار حسابداری ویژه شرکت‌­‌های خدماتی این است، که کدینگ حساب­‌ها را مطابق با استاندارد­‌های حسابداری برای شرکت­‌‌ها ارائه می­‌کند.

نمونه کدینگ حسابداری در شرکت ‌های خدماتی

در این بخش جدولی مختصر از نمونه کدینگ حسابداری در شرکت‌­‌های خدماتی را فراهم کرده­‌ایم. نمونه کدینگ حسابداری شرکت‌­‌های خدماتی به صورت زیر است:

نمونه کدینگ حسابداری در شرکتهای خدماتی

نمونه کدینگ حسابداری در شرکتهای خدماتی

آموزش حسابداری در شرکت ‌های خدماتی

شرکت‌­‌های خدماتی در ازای ارائه خدمات درآمد کسب می­‌کنند. به همین دلیل نحوه حسابداری در شرکت‌­‌های خدماتی، متفاوت و حوزه آشنایی با آن نیز گسترده است. همچنین آموزش حسابداری در شرکت‌­‌های خدماتی شامل مراحل و بخش­‌های متعددی است، که عبارتنداز:

  • استخراج اطلاعات مالی با کمک جمع آوری اطلاعات رویداد­‌های مالی
  • تعیین حساب­‌های بدهکار و بستانکار با تجزیه و تحلیل رویداد‌های مالی
  • بدهکار و بستانکار کردن حساب­‌های مربوط در سند حسابداری با صدور سند حسابداری به ترتیب تاریخ وقوع آن­‌ها
  • ثبت اسناد حسابداری مانند ثبت حقوق و دستمزد در دفتر روزنامه و انتقال آن­‌ها به ترتیب تاریخ اسناد با بدهکار و بستانکار نمودن حساب­‌ها
  • انتقال مبالغ بدهکار و بستانکار شده حساب­‌های معین از اسناد حسابداری به حساب­‌های مربوط در دفتر معین

دانلود pdf کتاب حسابداری شرکت ‌ها

برای آشنایی بیشتر با نحوه حسابداری در شرکت‌­‌های مختلف به خصوص شرکت‌­‌های خدماتی و بازرگانی، بهتر است منابع مختلفی مثل کتاب حسابداری شرکت‌های خدماتی، جزوه حسابداری شرکت‌­‌های خدماتی و جزوه حسابداری شرکت‌­‌های خدماتی و بازرگانی را مطالعه کنید. البته برای استفاده از توضیحات جامع‌­تر درباره حسابداری سایر شرکت­‌‌ها نیز در انتهای مقاله فایل pdf کتاب حسابداری شرکت‌ها را قرار داده‌­ایم و شما می‌توانید آن را دانلود و مطالعه کنید.

نتیجه گیری

باوجود رشد و توسعه روز افزون شرکت‌­‌های خدماتی، در برخی موارد حسابداری موسسات خدماتی و بازرگانی با هم اشتباه گرفته می­‌شوند. به طور کلی شرکت‌­های خدماتی با توجه به نوع فعالیت خود که ارائه خدمت به جای تولید کالا و محصول است، دارای حسابداری متفاوتی از سایر شرکت­‌‌ها هستند.

در واقع حسابداری در شرکت‌­‌های خدماتی فرآیندی است، که از جمع آوری اسناد تا تراز آزمایشی را در بر می­‌گیرد، که برای ساماندهی بهتر این عمل می­‌توان توسط نرم افزار­‌های حسابداری خدماتی از کدینگ حسابداری بهره برد. همچنین به یاد داشته باشید که کنترل معاملات نقدی و بانکی نقش مهمی در شرکت‌‌های خدماتی دارند. در آخر شما عزیزان می‌­توانید نظرات و سوالات خود را از طریق ثبت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

دانلود کتاب حسابداری شرکت‌ها
اطلاعات فایل: فایل بدون نیاز به پسورد می‌باشد.

دسترسی به مقالات مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!