تماس
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

مدیریت تولید چیست؟ خرید نرم افزار | آرین سیستم

مدیریت تولید چیست؟ خرید نرم افزار

امروزه به دلیل وجود منابع محدود و حجم فراوان عملیات‌های مدیریت تولید، سازمان‌های صنعتی وادار می‌شوند تا با توجه به محدودیت زمانی، برای تولید محصولات سازمان برنامه ریزی انجام دهند. البته لازم به ذکر است که در برنامه ریزی مدیریت تولید، مواردی از قبیل بهای مواد اولیه و تاثیرات ناشی از آن در بهای تمام شده، تضمین و بهره تولید همگی در برنامه ریزی سیستم تولید، کنترل و بررسی می‌شوند.

کنترل و مدیریت تولید با کمک نرم افزار برنامه ریزی تولید در سازمان‌ها انجام می‌شود؛ نرم افزار برنامه ریزی آرین سیستم، جریان گردش مواد در فرآیند تولید را مدیریت کرده و به روش‌های ساخت کنترل و تضمین کیفیت محصولات نظارت دارد. این نرم افزار برنامه ریزی، ارائه گزارشات برنامه ریزی و بررسی عملکرد پرسنل را با حداکثر سرعت در سازمان‌ها انجام می‌دهد.

خواندن مقاله مدیریت تولید را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

 

مدیران کسب و کارها
مدیران واحد تولید شرکت ها
کارشناسان تولید

معنی مدیریت تولید چیست؟

مدیریت تولید چیست؟ پاسخ این سوال به آسانی قابل درک می‌باشد. مدیریت‌تولید یک بخش عملیاتی سازمان‌ها می‌باشد، که تمامی فعالیت‌های واحد تولید را با هدف کاهش هزینه، کاهش زمانبندی تولید و… تنظیم و برنامه ریزی می‌نماید. در ادامه معنای عبارت مدیریت تولید چیست را برررسی خواهیم کرد.

معنی مدیریت تولید چیست؟

کارشناس درحال مشاهده خط تولید کارخانه

مدیریت تولیدات در سازمان‌ها شامل اجرای سیاست‌های تولیدی می‌باشد، که اجرای موفقیت آمیز آن استراتژی‌ها موجب تولید محصولی با کیفیت و بدون هدررفت منابع می‌شود.

انواع مختلف مدیریت تولید

روش‌های سیستم برنامه ریزی تولید در سازمان‌ها به 2 گروه تقسیم و طبقه بندی می‌شوند.

  • سیستم تولید مداوم: در روش سیستم تولید مداوم (مستمر) فعالیت‌های تولید سازمان‌ها بدون بی نظمی و فوت وقت انجام می‌شود. در این روش تمامی مراحل بر محوریت نظم و پیوستگی انجام می‌شود.
سیستم تولید مدام در مدیریت تولید

نمایش نظم و پیوستگی در تولید مداوم

  • سیستم تولید متناوب: در روش متناوب، تولید بدون اتلاف وقت و در عین حال با سفارش مشتری انجام می‌شود. در این روش جریان تولید پیوسته و منظم نیست، زیرا براساس زمان بندی و خواست مشتری انجام می‌شود.

ماهیت مدیریت تولید به چه صورت است

در سازمان‌ها، فعالیت‌های واحد تولید پس از تبدیل مواد اولیه به محصول مناسب و باکیفیت، منجر به افزودن ارزش و سود در سازمان می‌شود. برنامه ریزی مدیریت تولید بصورت یک مدیریت عمومی می‌باشد، که می‌تواند در انجام این وظایف واحد تولید را یاری کند. بهتر است بدانیم که مدیریت‌تولید یک رویکرد میان رشته‌ای است، که در زمان برنامه ریزی و کنترل، از چند موضوع استفاده می‌کند. البته مدیریت تولیدات علاوه بر کنترل و بررسی واحد تولید، فعالیت‌های بخش خدمات را نیز می‌تواند مدیریت نماید.

مفهوم مدیریت تولید چیست؟

مدیریت تولید، رویکردی است، که فعالیت‌های تولیدی کارخانجات را مدیریت و کنترل می‌کند و در این مسیر برای انجام این عمل، از اصول مدیریتی به منظور افزایش بهره‌وری سازمان‌ها استفاده می‌کند.

برای درک مفهوم مدیریت تولید باید بدانید که مدیریت‌تولید شامل چندین استراتژی مختلف است، که اجرای موفقیت آمیز آن‌ها در سازمان‌ها تضمین شده می‌باشد. این استراتژی‌ها توسط مدیریت به منظور بالا بردن کیفیت در هزینه، تولید و ظرفیت تولید و… طراحی و اجرا می‌گردد.

مدیریت تولید چه هدف هایی را دنبال می کند؟

اهداف مدیریت تولید چیست؟ مدیریت تولید برای کنترل و مدیریت فعالیت‌های تولیدی، اهدافی را دنبال می‌کند که اجرای صحیح آن‌ها موجب افزایش سود و بهره‌وری در سازمان‌ها می‌شود.

اهداف مدیریت تولید

مدیر تولید درحال بررسی لیست اهداف خود

اهداف مدیریت تولید به شرح زیر می‌باشد:

  • تولید به میزان مناسب: مدیریت تولید استراتژی‌های مختلفی را طراحی و تدوین می‌نماید، تا از مقدار تولید شده محصول مطمئن شود. زیرا تولید اگر به میزان مناسب باشد سازمان وارد پروسه سوددهی می‌شود.
  • به حداقل رساندن زمان در تولید: مدیریت‌تولید برنامه‌هایی را برای فعالیت‌های تولیدی انجام می‌دهد، تا مطمئن شود محصولات طبق زمان برنامه ریزی شده پیش می‌روند.
  • کیفیت مناسب محصولات: مدیریت‌تولید در این هدف، با اجرای استراتژی‌های تضمین شده طبق خواسته و نیاز مشتری (با دانش اصول مشتری مداری)، سعی می‌کند محصولات باکیفیت تولید کند. همچنین تلاش می‌کند استانداردهای خاصی را از این طریق برآورده سازد.
  • به حداقل رساندن هزینه: اصل هر تجارتی به حداقل رساندن هزینه‌ها می‌باشد و مدیریت تولید از این قضیه مستثنی نیست. مدیریت‌تولید سعی دارد از طریق مدیریت صحیح، زنجیره عرضه و برنامه ریزی مناسب، هزینه‌ها را به حداقل برساند. برای آموزش محاسبه بهای تمام شده می‌توانید مقاله بهای تمام شده کالای فروش رفته را مطالعه کنید.
  • استفاده بهینه از منابع: سازمان‌ها برای این که به تمامی اهداف سازمان دست یابند و سوددهی داشته باشند، باید از منابع به صورت صحیح و بهینه استفاده کنند. البته مدیریت تولید قوانین و دستورالعمل‌هایی را برای همه افراد مربوط به واحد تولید صادر کرده است.

ضرورت وجود مدیریت تولید

همانطور که گفتیم سازمان‌ها پیش از افزایش بهره‌وری و سوددهی، باید اهدافی مانند به حداقل رساندن هزینه و زمان‌بندی مناسب و… را مدنظر قرار دهند. در صورت رعایت کردن این موارد می‌توانند به افزایش سوددهی برسند، که البته برای تحقق این اهداف وجود مدیریت تولید ضروری و الزامیست.

به عبارت دیگر وجود مدیریت‌تولید به دلیل کاهش هزینه، ایجاد ساختاری منظم برای تولید، ایجاد توازن، برقراری احساس رفاه میان کارکنان و… یکی از ضرورت‌های هر سازمان است.

ضرورت وجود مدیریت تولید

مدیر تولید همراه لیست کارهای خود

طبقه بندی سیستم های تولید

طبقه بندی سیستم های تولید شامل:

  1. تولید با سفارش: این دسته با تولید انواع زیادی از محصولات با حجم کم تولید شده، اما براساس خواسته و مشخصات داده شده توسط مشتری باید انجام شود.
  2. تولید دسته‌ای: تولید به صورت دسته‌ای در یک مسیر خاص و مشخص انجام می‌شود.
  3. تولید انبوه: دسته تولید انبوه با حجم فراوان و زیاد محصولات به صورت انبوه، طبق یک فرآیند مداوم انجام می‌شود.
  4. تولید مداوم: تولید مداوم شبیه به تولید انبوه می‌باشد و تنها تمایز میان آن‌ها، مقدار مکانیکی درگیر است.

وظایف مدیر تولید به چه صورتی است؟

وظایف مدیر تولید چیست؟ طبق پیگیری‌های انجام شده، مدیر تولید با کنترل و استفاده از فاکتورهای تولید محصول و فرآیندهای موفقیت آمیز، می‌تواند سازمان را به اهداف خویش نزدیک سازد. مدیر تولید وظایفی را برعهده دارد، که با انجام صحیح آن‌ها می‌تواند سازمان را از بحران نجات و به مسیر موفقیت برساند.

وظایف مدیریت تولید چیست؟

  • کنترل کیفیت محصول
  • مسئول گزارش دهی
  • برنامه ریزی
  • کنترل موجودی و مواد انبار (با نرم افزار حسابداری انبار مدیریت و کنترل کامل انبار را به سادگی انجام دهید برای آموزش اصول انبارداری نیز می‌توانید مقاله اصول انبارداری صنعتی را مطالعه و قواعد را آموزش ببینید)
  • انتخاب روش مناسب برای تولید
  • طراحی و برنامه ریزی تولید
  • پیش بینی تولید و عملیات
  • هماهنگی و ارتباط نزدیک با کارکنان مجموعه
  • نظارت و برنامه ریزی بر استراتژی‌های تولید
  • بررسی کالاها

مدیر تولید چه تحصیلاتی باید داشته باشد

رشته مدیریت تولید چیست؟ اغلب مدیران تولید، در رشته‌ مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع تحصیل نموده و دارای حداقل مدرک لیسانس هستند. البته پاسخ صحیح و جامع‌تر سوال رشته مدیر تولید چیست باید گفت که، در اکثر صنایع و سازمان‌ها برای این جایگاه و پست، افراد با تحصیلات نزدیک به نوع کسب و کار خویش را استخدام می‌کنند. به طور مثال در شرکت تولید محصولات کشاورزی، برای سِمت مدیریت تولید باید یک مهندس کشاورزی عهده دار این امور شود.

برنامه ریزی تولید MRP چیست؟

MRP مخفف واژه Manufacturing Resource Planning می‌باشد. برنامه ریزی تولید MRP یکی از دروس رشته مهندسی صنایع است، که هدف آن شبیه سازی و ارائه استراتژی‌های تولید با محدودیت‌های کارخانه می‌باشد، تا بتواند سازمان را در این مسیر یاری رساند. اما سوال است تفاوت mrp و erp در چیست؟ برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد معنا و مفهوم erp می‌توانید مقاله erp چیست را مطالعه نمایید.

سازمان‌ها می‌توانند برنامه ریزی تولید MRP را با کنترل تولید و برنامه‌ریزی منابع سازمانی ترکیب و ادغام نمایند، تا با پیش‌بینی آینده تولید موجب تسهیل تهیه مواد اولیه و تولید بهینه شوند. به عبارت دیگر برنامه ریزی تولید MRP یک فرآیند تصمیم گیری می‌باشد، که سازمان‌ها برای پیش بینی منابع مصرفی خود و تداوم فعالیت از آن استفاده می‌نمایند.

خرید بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید

برنامه ریزی تولید در سازمان‌ها، روش‌های اجرایی خویش را براساس واحد محصول و برنامه ریزی مالی را براساس واحد پولی انجام می‌دهد. خرید بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید در این مسیر کمک می‌کند، تا سازمان‌ها بتوانند پیش‌بینی منابع مصرفی خویش را به درستی انجام دهند.

به بیان ساده‌تر، سازمان‌ها با خرید بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید، به عنوان بخشی از نرم افزارهای erp، علاوه بر تامین اطلاعات و ظرفیت تولید، این امکان برایشان فراهم شده است که با دریافت اطلاعات آنی از عملکردهای سازمان، توان سازمان را در رقابت بسنجند.

بهترین نرم افزار برنامه ریزی در مدیریت تولید

کارشناس درحال کار با نرم افزار برنامه ریزی تولید آرین سیستم

با مطالعه این مقاله می‌توان برای خرید بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید اقدام کرد. مهم‌ترین معیارهای انتخاب نرم افزار برنامه ریزی تولید می‌تواند امکانات جامع و قیمت مناسب باشد. با توجه به این دو معیار پیشنهاد ما برای خرید بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید، نرم افزار برنامه ریزی تولید آرین سیستم است.

این نرم افزار تمام امکانات بهترین نرم افزارهای برنامه ریزی تولید را در خود جای داده است. داشتن این امکانات می‌تواند به قیمت تمام شده بالا منجر شود. نرم افزار برنامه ریزی تولید آرین سیستم با ثبت دستورات برنامه ریزی تولید، ثبت سفارشات و صدور اتوماتیک اسناد، پوشش دهی تایم شیت ها، گزارشگیری جامع و … به شما در جهت افزایش بهره وری تولید با بیشترین دقت ممکن و تخصیص بهینه ماشین آلات و منابع انسانی کمک می کند.

بدین طریق شما می توانید هزینه های اضافی تولید را کاهش داده و مشکلات احتمالی واحد تولید خود را به حداقل برسانید. برای آشنایی بیشتر با این نرم افزار و بررسی قابلیت‌ها و مزایای آن، حتما به صفحه مربوط به نرم افزار برنامه ریزی تولید مراجعه کنید.

نتیجه گیری

مدیریت تولید، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا امکانات تولیدی خود را در مسیری مناسب قرار دهند، تا با رعایت جزئیات تولید، سازمان خویش را به بهره‌وری و سوددهی برسانند. مدیریت‌تولید تمامی مراحل تولید را تحت کنترل گرفته و با بررسی‌هایی که انجام می‌دهد، به تولید محصول با کیفیت و سرعت در انجام امور کمک می‌کند.

مدیریت تولید عملکردی عملیاتی دارد، که در سازمان‌ها، تمامی فعالیت‌های واحد تولید را با هدف کاهش هزینه، کاهش زمان‌بندی تولید و… تنظیم و برنامه ریزی می‌نماید. البته این مورد به دو روش مورد استفاده قرار می‌گیرد، که اولین روش آن روش سیستم تولید مداوم و دومین روش آن روش سیستم تولید متناوب است.

9 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!

  1. مرتضوی
    8 دسامبر 2018 ساعت 21:36

    سلام برنامه باسکو رو میخواستم برا سیستم کامپیوتر

    • سعید
      11 دسامبر 2018 ساعت 08:51

      سلام. اقای مرتضوی لطفا با تلفن 02143027 واحد فروش تماس بگیرید یا اینکه شماره تلفن بزارید تماس بگیریم باهاتون

  2. کریمی
    8 آگوست 2017 ساعت 10:34

    سلام من این نرم افزار رو دان کردم و فایل زیپ رو هم باز کردم الان برای نصب برنامه از من کد فعال سازی میخاد.چیه کد؟

    • آذین مختاری
      9 آگوست 2017 ساعت 16:11

      با سلام
      دوست عزیز در این مقاله فایل دانلود نرم افزار مدیریت و برنامه ریزی تولید وجود ندارد!!!

      • کریمی
        15 آگوست 2017 ساعت 12:07

        preacator express این نرم افزار کد فعال سازس میخاد

        • سعید لطفی
          16 آگوست 2017 ساعت 11:56

          سلام آقای کریمی. در دیتابیس خودتان، برای نرم افزار نام کاربری و پسورد باید تعریف کنید. موفق باشید

  3. نوید
    26 می 2017 ساعت 19:57

    با سلام و خسته نباشید
    ممکنه برای خرید نرم افزار برنامه ریزی تولید راهنمایی بفرمائید؟
    با تشکر

    • راهنمای آرین سیستم
      29 می 2017 ساعت 14:37

      با سلام و عرض ادب خدمت شما
      لطفا با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی تان فرمایند.
      02143027