مشاوره
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

آموزش کامل ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد

آموزش کامل ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد

در تمامی سازمان­‌ها بخش مالی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می­‌باشد. محاسبه و ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد باید با دقت و به موقع انجام گردد، چرا که باعث رضایت کارکنان و افزایش اعتماد آنان به سازمان و افزایش بهره‌­­وری در سازمان می شود.

یکی از بخش‌های بسیار مهم در امور مالی، مربوط به محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان می­‌باشد. به دلیل اهمیت محاسبه حقوق و سند حقوق و دستمزد، در این مقاله به آموزش ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد به همراه نمونه واقعی پرداخته شده است.

خواندن مقاله ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

 

کارشناسان مالی
حسابداران حقوق و دستمزد
دانشجویان رشته حسابداری
علاقمندان به یادگیری حسابداری حقوق و دستمزد

ثبت سند حقوق و دستمزد در چند سند انجام می‌شود؟

ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد یکی از مهم­ترین و با اهمیت‌­ترین عملیات حسابداری است، که باید به صورت دقیق و بر طبق قوانین و مقررات انجام گیرد. ثبت سند حقوق و دستمزد در دو سند انجام می­‌شود، که عبارتنداز:

  • ثبت سند شناسایی هزینه حقوق و دستمزد
  • ثبت سند پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان

در ادامه مقاله به آموزش سند حسابداری شناسایی و پرداخت حقوق و دستمزد پرداخته می­‌شود.

ثبت سند شناسایی هزینه حقوق و دستمزد + مثال

سند شناسایی هزینه حقوق و دستمزد در پایان هرماه، فارغ از پرداخت یا عدم پرداخت حقوق باید ثبت گردد. برای ثبت سند شناسایی حقوق و دستمزد، ابتدا باید محاسبات مربوط به حقوق انجام بگیرد. پس از انجام محاسبات مربوطه، باید سند شناسایی هزینه حقوق و دستمزد ثبت گردد. ثبت سند شناسایی هزینه حقوق و دستمزد به صورت تصویر زیر می‌­باشد.

ثبت سند شناسایی حقوق و دستمزد

ثبت سند شناسایی حقوق و دستمزد

برای درک بهتر این مطلب، یک مثال ثبت سند حسابداری شناسایی هزینه حقوق و دستمزد بیان می‌­شود. فرض کنید اطلاعات مربوط به لیست حقوق و مزایای شرکت در خرداد ماه ۱۴۰۱ به شرح زیر می­‌باشد.

  • حقوق پایه:                          215,953,750 ریال
  • حق مسکن:                          27,500,000 ریال
  • بن کارگری:                           42,500,000 ریال
  • حق اولاد:                             20,898,750 ریال
  • حق ماموریت:                        25,000,000 ریال
  • بیمه کارکنان(7%):                 20,016,760 ریال
  • مالیات حقوق:                            433,575 ریال
  • حق بیمه سهم کارفرما(20%):  57,190,743 ریال
  • بیمه بیکاری(3%):                    8,578,611 ریال

حال با استفاده از اطلاعات بالا نحوه ثبت سند شناسایی حقوق و دستمزد در پایان خرداد ماه به صورت تصویر زیر می‌­باشد.

ثبت سند شناسایی حقوق و دستمزد

نمونه ثبت سند شناسایی حقوق و دستمزد

پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان

هر زمان که حقوق و دستمزد کارکنان پرداخت شود، باید سند پرداخت حقوق در همان تاریخ ثبت گردد. یعنی حساب حقوق پرداختنی، که در سند شناسایی هزینه حقوق و دستمزد بستانکار شده بود، بدهکار گردیده و به همان مبلغ حساب بانک بستانکار می‌­گردد. نحوه ثبت سند پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان به شرح تصویر زیر می­‌باشد.

ثبت سند پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان

ثبت سند پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان

نمونه واقعی ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد

در تصویر زیر یک نمونه واقعی ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد را برای شما آورده‌ایم. با بررسی این تصویر ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد را بهتر درک خواهید کرد.

نمونه ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد

نمونه ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد

نحوه ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد در نرم افزار حقوق

نحوه محاسبه حقوق و دستمزد و ثبت سند حقوق و دستمزد، در حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا باید این محاسبات و ثبت‌ها با دقت و مطابق با قوانین انجام گیرد. در سال‌های گذشته تمامی امور مربوط به حسابداری از جمله ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد، به صورت دستی انجام می­‌گرفت و این باعث می‌شد که احتمال خطای محاسباتی زیاد باشد.

با پیشرفت فناوری، نرم­ افزارهای حسابداری جایگزین محاسبات دستی شدند، که با استفاده از این نرم ‌افزارها شرکت‌ها می‌توانند با دقت بالا و در زمان کوتاهی محاسبات فراوان را انجام داده و ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد را به راحتی و با دقت فراوان انجام دهند.

ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد به کمک نرم افزار حقوق و دستمزد

برای ثبت سند حقوق و دستمزد در حسابداری به کمک نرم افزار حقوق و دستمزد، ابتدا باید یک شماره سند در سیستم اختصاص داده و حساب‌های معین را تعریف کرد. در مرحله بعد اطلاعات فوق را در سند به شکل زیر ثبت نمود.

نوع حساب کل معین
بدهکار هزینه حقوق و دستمزد دستمزد و مزایا
بدهکار هزینه حقوق و دستمزد عائله مندی
بدهکار هزینه حقوق و دستمزد حق مسکن
بدهکار هزینه حقوق و دستمزد اضافه کاری
بدهکار هزینه حقوق و دستمزد ۲۳% بیمه کارفرما
بستانکار سایر حسابهای پرداختنی مطالبات کارکنان
بستانکار سایر حسابهای دریافتنی مساعده و علی‌­الحساب
بستانکار بستانکاران دولتی اداره دارایی
بستانکار بستانکاران دولتی اداره تامین اجتماعی

امکانات و ویژگی‌های نرم افزار حقوق و دستمزد پرسنلی آرین سیستم

از آنجایی که ممکن است عدم محاسبات دقیق حقوق و دستمزد، برای سازمان چالش‌­های فراوانی داشته باشد، لذا باید محاسبات با دقت فراوان انجام گیرد و از آنجایی که امروزه محاسبات با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد انجام می­‌گیرد، باید در انتخاب نرم افزار حقوق و دستمزد دقت کرد، تا بهترین نرم ‌افزار را انتخاب نمود.

نرم افزار مدیریت منابع انسانی نیز علاوه بر محاسبات حقوق پرسنل، در بخش کنترل ورود و خروج جامع بوده و کارکرد ماهیانه کارکنان را بدون کمترین خطا ثبت می نماید.

برای آشنایی دقیق و بررسی ماژول‌ها و امکانات ویژه موجود در نرم افزار حقوق و دستمزد آرین سیستم، حتما به صفحه نرم افزار حقوق و دستمزد مراجعه کنید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آرین سیستم یکی از بهترین نرم‌ افزارها می‌باشد، که با پوشش دهی تمام عملیات مربوط به حقوق و دستمزد، شما را در انجام فرآیندهای حقوق و دستمزد یاری می­‌کند. نرم افزار حقوق و دستمزد آرین سیستم دارای ویژگی و امکانات بسیار زیادی می‌باشد. برخی از این امکانات در تصویر زیر ذکر شده اند.

ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد از ویژگی‌های آرین سیستم

ویژگی های نرم افزار حقوق و دستمزد آرین سیستم

چه روش‌هایی برای ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد وجود دارد؟

هزینه حقوق و دستمزد به عنوان یکی از هزینه‌های عملیاتی می‌­باشد، که برای ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد باید اندازه گیری‌ها و تجزیه و تحلیل‌های مستمر از صورتحساب حقوق صورت بگیرد.

پرداخت حقوق و دستمزد براساس مهارت کارگران انجام می­‌شود، نحوه محاسبه و ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد نیز براساس استانداردهای قانون کار می‌باشد.

به عنوان مثال کارفرما باید ثبت سند حسابداری عیدی و سنوات را برطبق قانون انجام دهد. نحوه ثبت سند حسابداری عیدی به شرح تصویر زیر می‌باشد.

ثبت سند حسابداری شناسایی عیدی

ثبت سند حسابداری شناسایی عیدی

کارفرما باید در پایان سال به نسبت کارکرد کارگران، معادل دو ماه حقوق و مزایای کارگر را به عنوان عیدی به وی پرداخت کند. نحوه ثبت سند حسابداری پرداخت عیدی به شرح تصویر زیر می‌باشد.

ثبت سند حسابداری پرداخت عیدی

ثبت سند حسابداری پرداخت عیدی

براساس قانون کار، کارفرما باید در هنگام پایان کار پرسنل، معادل یک ماه حقوق و مزایای کار را به ازای هر یک سال سابقه کار پرسنل به عنوان سنوات پرداخت کند. نحوه ثبت سند حسابداری سنوات به شرح تصویر زیر می‌باشد.

ثبت سند حسابداری سنوات

ثبت سند حسابداری سنوات

پس از محاسبه مبلغ سنوات برای پرسنل، نیاز است که این مبلغ به پرسنل پرداخت و سند حسابداری آن ثبت گردد. نحوه ثبت سند حسابداری پرداخت سنوات پایان سال به شرح تصویر زیر می‌باشد.

ثبت سند حسابداری پرداخت سنوات

ثبت سند حسابداری پرداخت سنوات

اضافه کاری چگونه محاسبه می‌شود؟

طبق قانون کار، ساعات قانونی کار ۴۴ ساعت در هفته می‌­باشد. اگر کارکنان بیش از این میزان کارکرد داشته باشند، باید مطابق ماده ۵۹ قانون کار، 40 درصد اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی به عنوان اضافه­ کاری به آنان پرداخت گردد. فرمول محاسبه اضافه کاری به شرح زیر می­‌باشد.

ساعات اضافه کاری پرسنل  ×1.4 × 220 ÷ حقوق پایه + (مزایای مستمر) = اضافه کاری

لازم به ذکر می‌باشد، که مجموع ساعت‌های عادی کارکرد ماهانه ۲۲۰ ساعت می‌­باشد.

نحوه محاسبه سنوات به چه صورت انجام می‌شود؟

سنوات پایان سال یکی از مزایایی است، که باید در پایان سال و یا هنگام فراغت از کار کارگر به وی پرداخت گردد. مبلغ سنوات پایان سال معادل یک ماه آخرین مزد ثابتی است، که کارگر دریافت می‌کند و به صورت زیر محاسبه می­‌گردد.

روزهای کارکرد فرد در طول خدمت خود × 365 ÷  حقوق پایه + (مزایای مستمر) = سنوات

نکته
سنوات پایان سال برای افرادی که کمتر از یک سال کارکرد داشته باشند، نیز باید به نسبت کارکرد ایشان محاسبه و پرداخت گردد.

حق ماموریت در سند حسابداری حقوق و دستمزد ثبت می‌شود؟

اگر کارگری حداقل ۵۰ کیلومتر از محل کار خود برای انجام کاری دیگر دور شود و یا حداقل یک شب در محل مأموریت توقف نماید، به او حق ماموریت تعلق می­‌گیرد. حق ماموریت تعلق گرفته بر طبق قانون، نباید کمتر از مزد روزانه یا ثابت کارگر باشد.

حق ماموریت یکی از مزایای غیر­مستمر می‌­باشد. برای ثبت سند حق ماموریت، یک حساب معین در زیر مجموعه حساب کل هزینه حقوق و دستمزد ایجاد گردیده و ثبت می­‌گردد.

چند درصد از حق بیمه تامین اجتماعی توسط کارمند پرداخت می‌شود؟

طبق قوانین تامین اجتماعی ۳۰ درصد از حقوق کارکنان به عنوان بیمه حقوق در نظر گرفته می‌شود، که از این 30%، 23 درصد از طرف کارفرما پرداخت می­‌گردد (20درصد سهم کارفرما و 3 درصد بیمه بیکاری) و ۷ درصد سهم کارگر می­‌باشد، که باید از حقوق وی کسر گردیده و به همراه سهم کارفرما به سازمان تامین اجتماعی پرداخت گردد.

حق اولاد حداکثر برای چند فرزند پرداخت می‌شود؟

حق اولاد یکی از مزایای مستمر می‌باشد، که بر طبق ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی باید تحت شرایطی به کارگر پرداخت گردد. از سال 1399 به بعد به هر چند فرزند که شرایط را داشته باشند، حق اولاد تعلق می­گیرد. مبلغ حق اولاد برای هر فرزند معادل سه برابر حداقل مزد روزانه می‌­باشد، که به صورت فرمول موجود در تصویر زیر محاسبه می­‌گردد.

بی دقتی در انجام امور مالی می‌تواند موجب بروز مشکلات جدی شود. به بیان دیگر خطاهای انسانی که سهوا پیش می‌آیند، نه تنها ممکن است باعث ناکارآمدی و کاهش بهره وری سازمان شود، بلکه می‌تواند برای سازمان هزینه‌بر و حل آن زمان‌بر باشد. مدیران می‌توانند با کمک بهترین نرم افزار اتوماسیون اداری، جلوی وقوع هر نوع اشتباه و خطای انسانی را بگیرند و موجب صحت و دقت در ثبت و انجام امور مالی سازمان شوند.

فرمول محاسبه حق اولاد

فرمول محاسبه حق اولاد

نتیجه گیری

در تمامی سازمان‌­ها یکی از مهم­ترین محاسبات در بخش مالی، مربوط به ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد می‌­باشد. محاسبات حقوق و دستمزد و ثبت سند حسابداری آن باید بادقت انجام گیرد. برای افزایش دقت در محاسبات می­‌توان از نرم افزار شرکتی مثل نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد استفاده کرد.

برای دریافت برنامه حسابداری رایگان کلیک کنید.

به دلیل اهمیت زیاد ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد، سازمان­‌ها باید با نحوه ثبت سند آشنایی کافی داشته باشند. لازم به ذکر است که با استفاده از نرم افزار دبیرخانه می‌توان تمامی فایل‌های مهم سازمان طبق معیارهای سازمانی، طبقه بندی و بایگانی نمود.در پایان هر گونه سوال یا پیشنهاد خود درباره مقاله ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد را حتما در قسمت دیدگاه با ما مطرح نمایید.

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!

  1. کریم
    7 مارس 2024 ساعت 10:07

    مثل همیشه فید و اموزنده بود.

  2. رضا
    20 ژانویه 2019 ساعت 11:55

    سلام. من تازه میخوام با یک نرم افزار حسابداری کار کنم چند روزه کلافم تورو خدا شما کمکم کنین چون به این کار نیاز دارم و باید انجامش بدم. این شرکتی که میخوام کار کنم از 2 سال پیش میخوام براشون سند صادر کنم. یعنی همه چیز تاحالا کامل دریافت و پرداخت شده؛ در مورد ثبت سند پرداخت حقوق و دستمزد اون بالا توضیح دادید فقط اون ردیف شماره 9 که “بستانکار – ( کل ) بستانکاران دولتی – ( معین ) اداره تامین اجتماعی” هستش رو نمیفهمم. الان حساب کل “بستانکاران دولتی” باید توی گروه “هزینه ها” تعریف بشه یا گروه “بدهی های جاری” ؟ چون بصورت پیش فرض همچین حساب کل و معینی توی نرم افزار نیست…

  3. sss
    24 ژانویه 2018 ساعت 10:26

    سلام آماده گفتگو