مشاوره
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

آشنایی با قوانین واردات برای صنایع تولیدی و ترخیص مواد اولیه صنایع تولیدی

قوانین واردات برای صنایع تولیدی و ترخیص مواد اولیه

,

تا به حال چیزی در مورد قوانین واردات برای صنایع تولیدی و یا ترخیص مواد اولیه صنایع تولیدی شنیده‌اید؟ از زمان­‌های گذشته کشورهای مختلف برای تامین نیازهای خود اقدام به واردات کالا از سایر کشورها می­‌نمودند؛ معمولا کشورها کالاهایی را وارد می‌­کنند که یا خود توانایی تولید آن کالا را نداشته باشند و یا این که کالای تولیدی جوابگوی نیازهای کشور نباشد.

در مقاله پیش رو قصد داریم با هدف شناخت قوانین واردات صنایع تولیدی و ترخیص مواد اولیه صنایع تولیدی به موضوعات ترخیص و واردات کالا، نکات و همچنین نحوه واردات مواد اولیه صنایع مختلف در ایران، بهای تمام شده کالای فروش رفته و موارد مشابه بپردازیم که می‌توانید تا انتها مطالب و نکات را مطالعه کنید.

خواندن مقاله قوانین واردات برای صنایع تولیدی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران مالی
حسابداران و کمک حسابداران
مدیرات و سرپرستان موسسات تولیدی

واردات کالا چیست؟

در مفهوم عام واردات کالا به معنی خرید کالا از کشور ثانویه و وارد کردن آن به کشور خریدار است، اما در خصوص واردات کالا علاوه بر شناخت مراحل واردات کالا باید با قوانین مربوط به صنعت مدنظر مانند قوانین واردات برای صنایع تولیدی آشنایی کافی داشته باشید تا در این خصوص دچار ضرر و زیان نشوید، به طور کلی مراحل واردات کالا در تصویر زیر نام برده شده است.

مراحل و قوانین واردات برای صنایع تولید و همچنین ترخیص مواد اولیه صنایع تولیدی

مراحلی که برای واردات کالا باید انجام داده شود

اهمیت واردات برای صنایع تولیدی

باید قبول کرد که یک کشور در تمامی زمینه­‌ها نمی‌­تواند پیشتاز باشد؛ بنابراین برای رفع نیازهای صنایع مختلف از جمله صنایع تولیدی باید به سایر کشورها وابستگی داشت، یکی از این وابستگی­‌ها واردات فناوری و ماشین آلات تولیدی برای صنایع تولیدی کشور است.

به طور کلی استفاده از نرم افزار برنامه ریزی تولید و واردات فناوری خارجی برای صنایع تولیدی سبب تولید محصولات با کیفیت بالاتر با صرف هزینه­‌های کم‌تر شده که در نهایت این امر موجب توسعه صادرات کشور می‌­گردد، اما با همه مزایایی که واردات برای صنایع تولیدی می­‌تواند داشته باشد باید واردات طبق قوانین واردات برای صنایع تولیدی صورت بگیرد.

رفع نیازهای صنایع از طریق واردات مواد اولیه

اما گاهی اتفاق می‌­افتد که ماشین آلات صنایع تولیدی ساخت داخل است، اما بخشی از مواد اولیه صنعت موردنظر باید از خارج از کشور تهیه شود، در این صورت اگر نسبت به واردات اقدام نشود یا کالای بی کیفیت تولید می­‌شود و یا این که صنعت با رکود و عدم تولید مواجه می­‌گردد.

در این صورت برای فعال ماندن کارخانه مورد نظر باید ضمن رعایت قوانین واردات برای صنایع تولیدی، نسبت به واردات مواد اولیه مورد نیاز اقدام شود؛ اما نکته اساسی این است که علاوه بر رعایت قوانین مربوط به واردات باید با نحوه ترخیص مواد اولیه صنایع تولیدی نیز آشنایی کافی داشته باشید.

ترخیص کالا چیست؟

در پاراگراف قبل به این نکته اشاره شد که برای واردات باید علاوه بر آشنایی با قوانین و مقررات صادرات و واردات با آخرین اصلاحات، باید با نحوه ترخیص مواد اولیه صنایع تولیدی و سایر صنایع آشنایی کافی داشته باشید تا زمانبندی تولید محصولات شما بهم نریزد، اما سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که ترخیص کالا چیست؟

ترخیص کالا یک فرآیندی گمرکی است که جهت صادرات یا واردات کالا و به وسیله صاحب کالا یا نماینده قانونی او صورت می‌گیرد؛ مراحل ترخیص کالا شامل دریافت قبض انبار، ثبت اظهارنامه مالیاتی، پرداخت عوارض گمرکی و در نهایت حمل کالا به انبار و رعایت سیستم انبارداری مورد نظر است.

اهمیت ترخیص مواد اولیه صنایع تولیدی

ابتدایی­ ترین نیاز واحدهای تولیدی، تهیه مواد اولیه آن­‌ها است، با توجه به عدم توانایی تولید بعضی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع تولیدی در داخل، اهمیت آن در بقا و تولید محصولات مورد نیاز کشور است، اما توجه کنید که برای واردات مواد اولیه صنایع تولیدی باید مطابق قوانین واردات برای صنایع تولیدی اقدام کنید.

ترخیص مواد اولیه صنایع تولیدی

ایران جز کشورهای در حال توسعه است و به علت برخورداری از امکانات پایین‌تر نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا در تولید مواد اولیه، در مواردی با مشکل مواجه است؛ به همین علت شرکت­ های مختلفی اجازه واردات و ترخیص مواد اولیه صنایع تولیدی لازم را مطابق قانون دریافت کرده­‌اند.

به طور کلی برای واردات و ترخیص هرگونه مواد اولیه صنایع تولیدی، شرکت­‌های واردکننده باید هماهنگی‌های قبلی را انجام دهند تا مجوزهای لازم را دریافت کنند.

در نتیجه با شرط سوددهی و عدم وارد شدن ضرر و زیان به کارخانه‌های تولید داخلی شرکت‌­ها می‌توانند نسبت به خرید نرم افزار بازرگانی و مواد اولیه و واردات آن اقدام کنند تا بعد از طی کردن مراحل اداری ترخیص مواد اولیه صنایع تولیدی، آن را تحویل تولیدکننده بدهند.

نحوه واردات مواد اولیه صنایع مختلف در ایران

با توجه به سیستم مدیریت فرآیند صنایع تولیدی متعددی که در ایران وجود دارد، مواد اولیه مختلفی نیز مورد نیاز است که باید از سایر کشورهای دنیا خریداری شود و بعد از طی کردن مراحل اداری از گمرک ترخیص و تحویل تولید کننده شود.

نکته

مواد اولیه مجاز برای واردات و ترخیص به کشور شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مواد اولیه صنایع دارو
  • مواد اولیه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  • مواد اولیه صنایع کاشی و سرامیک سازی
  • مواد اولیه صنایع نساجی
  • مواد اولیه صنایع چرم و پلیمر
  • مواد اولیه صنایع کشاورزی
  • مواد اولیه صنایع غذایی
  • مواد اولیه صنایع آرایشی و بهداشتی
  • مواد اولیه صنایع خودروسازی
  • مواد اولیه تولید دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی

واردات مواد اولیه به منطقه آزاد

دولت با هدف تشویق سرمایه­ گذاران جهت سرمایه­ گذاری در مناطق آزاد، مشوق­ ها و معافیت­ هایی در نظر گرفته است، یکی از معافیت­‌ها در خصوص واردکنندگان مواد اولیه به مناطق آزاد جهت صنایع تولیدی است، واردات مواد اولیه کارخانجات به مناطق آزاد شامل قوانین و مقرراتی است که پیش از هرگونه اقدام باید با آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید. در ادامه به مهم ترین قوانین آن اشاره می کنیم:

    • تولیدکنندگان می بایست با توجه به نیاز کارخانه و شرایط بازار داخلی، مجوزهای لازم را جهت واردات مواد اولیه به مناطق آزاد اخذ نمایند.
    • واردات مواد اولیه از مناطق آزاد معاف از پرداخت مالیات است، اما باید هزینه های خدماتی پرداخت شود.
    • واردات مواد اولیه تولیدی به مناطق آزاد نیاز به ثبت سفارش کالا ندارد، اما در صورتی که بخواهیم آن را از مناطق آزاد به داخل کشور وارد کنیم، باید ثبت سفارش انجام دهیم و عوارض گمرکی را پرداخت کنیم.
    • جهت واردات مواد اولیه کارخانجات به مناطق آزاد نیازی به کارت بازرگانی نیست و پروسه واردات با پروانه بهره برداری واحد تولیدی انجام می گیرد.
نکته

مزایای واردات مواد اولیه کارخانجات به مناطق آزاد شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مشمول معافیت‌های مالیاتی
  • جذب سرمایه گذاران خارجی جهت تاسیس واحدهای تولیدی در مناطق آزاد
  • در نظر گرفتن تخفیف سود بازرگانی و عوارض گمرکی
  • حذف سلسله مراتب اداری و سایر مراحل اجرایی
  • گسترش همکاری‌های تجاری در سطح جهانی
  • کسب درآمدهای ارزی
  • بهره‌گیری از فرصت‌های متنوع شغلی
  • صرفه و سود اقتصادی بیشتر

واردات مواد اولیه شیمیایی و دارویی به ایران

واردات مواد اولیه شیمیایی بسیار گسترده است؛ زیرا مواد اولیه شیمیایی در صنایع مختلفی مانند پتروشیمی­‌ها، پالایشگاه­‌ها و حتی در صنعت دارو سازی مورد استفاده قرار می‌­گیرد، در صورت کمبود مواد اولیه در صنایع یاد شده، این صنعت به طور کلی با مشکلات جدی مواجه می­‌شود که تاثیر منفی بر شرایط اقتصادی کشور خواهد داشت.

مواد اولیه موردنیاز صنعت داروسازی یکی از مواد اولیه بسیار ضروری است که تحت هر شرایطی در صورت عدم توانایی تولیدکنندگان داخلی در تولید آن، باید وارد شود؛ زیرا در صورت عدم واردات مواد اولیه دارویی، به صورت مستقیم جان بیماران در خطر خواهد بود.

نکته ای در خصوص قوانین واردات برای صنایع تولیدی و ترخیص مواد اولیه صنایع تولیدی

نکته ای در مورد واردات مواد اولیه دارویی که باید از آن آگاه باشید

واردات مواد اولیه چرم و پلیمر

تولیدکنندگان وسایل چرمی و پلیمری نیز نیازمند واردات مواد اولیه هستند، در صورت عدم واردات موادی همچون پودر  PVC امولشن، رنگ، پودر کربنات سدیم، روغن DOP، کاغذ رلیز، استابلیزر، کیکر، انواع پارچه و پودر فوم دو صنعت چرم و پلیمر به مشکلات جدی روبرو خواهند شد.

واردات مواد اولیه نساجی و سرامیک

تولیدات مربوط به صنعت سرامیک و نساجی به مواد اولیه‌­هایی نیاز دارند که برخی از آن­‌ها در داخل کشور تولید نمی‌­شود، برای جلوگیری از رکود و تعطیلی صنعت نساجی و سرامیک نیاز است که موادی همچون پشم، نفت خام، پارازایلن، ترفتالیک اسید خالص، مونواتیلن گلایکول، فلدسپات پتاسیک، سیلیکات زیرکونیم، کائولن، بالکی اکسید آلومینیوم و بنتونیت وارد شوند.

نحوه ترخیص مواد اولیه صنایع تولیدی از گمرک

اشخاصی که قصد واردات مواد اولیه دارند، بعد از اخذ مجوزهای لازم برای ثبت سفارش و خرید از شرکت­‌های تولیدکننده مواد اولیه، باید با نحوه ترخیص مواد اولیه صنایع تولیدی از گمرک آشنایی کامل داشته باشند، هر چند باید توجه کرد که هر یک از صنایع نام برده شده دارای مراحل و شرایط خاص خود هستند.

اما به طور کلی تفاوتی در شیوه اصلی کار یعنی ترخیص از گمرک وجود ندارد، در حالت کلی اشخاص حقیقی یا حقوقی که قصد خرید، واردات و ترخیص مواد اولیه در هر حوزه کاری را دارند، باید ابتدا مدارک مورد نیاز را آماده کرده و مراحل مربوطه را طی نمایند.

مدارک لازم برای ترخیص کالا

طبق قوانین واردات برای صنایع تولیدی از جمله مدارک مورد نیاز جهت واردات مواد اولیه عبارت است از مجوزهای بازرگانی مانند کارت بازرگانی، مجوزهای ورود و ترخیص کالا، گواهی‌های مربوط به کیفیت و استانداردهای محصول، پروانه ساخت، آنالیز سازنده و آنالیز داخلی و مدارک دیگر به تناسب نوع مواد و مقررات کشور است.

قوانین واردات برای صنایع تولیدی و قوانین ترخیص مواد اولیه صنایع تولیدی

قوانینی که دانستن آن‌ها به واردات کالای شما کمک فراوانی می‌کند

قوانین واردات برای صنایع تولیدی

در صورتی که واردات کالا قوانین مدون و مشخصی نداشته باشد، اقتصاد کشور دچار مشکل می‌­شود؛ بنابراین برای جلوگیری از هرج و مرج در بخش واردات و ترخیص کالا، براساس سیاست‌­های موجود در کشور، قانون مقررات صادرات و واردات در هر کشوری تصویب و به اجرا گذاشته می‌­شود.

به عنوان مثال آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات در کشور ایران در تاریخ 1373/10/14 به تصویب رسیده است، اما در خصوص قانون مذکور در هر سال طبق شرایط جامعه و سیاست­‌های کلی نظام، تبصره­‌ای به ماده‌ه­ای قانونی اضافه و یا حذف می­‌گردد.

با توجه به نیاز هر واردکننده و ترخیص کار به آشنایی با قوانین واردات برای صنایع تولیدی برای استفاده از قانون مقررات صادرات و واردات 1401 می‌­توانید نسبت به جستجوی قانون مقررات صادرات و واردات pdf در اینترنت اقدام و آن را دانلود نمائید.

قوانین و مقررات ترخیص مواد اولیه صنایع تولیدی‌ از گمرک

اگر افراد ابتدا با قوانین آشنایی پیدا کنند و سپس اقدام به واردات و ترخیص مواد اولیه صنایع تولیدی از گمرک نمایند، این کار برای آن­‌ها بسیار آسان خواهد بود، اما اشخاصی که با این قوانین آشنایی ندارند و بدون اطلاعات و تجربه کاری بخواهند وارد این زمینه کاری شوند، ترخیص مواد اولیه برای آن­‌ها کاری دشوار و زمان­بر خواهد بود.

به طور کلی در مرحله ترخیص مواد اولیه صنایع تولیدی‌ به همراه داشتن نسخه اصلی تمامی مدارک از جمله برگه‌های خرید، مجوزهای دریافتی از نهادهای مربوطه دولتی، وکالت نامه ترخیص کار برای ارائه به بخش اداری گمرک الزامی است.

نتیجه گیری

واردات فناوری خارجی برای صنایع تولیدی سبب تولید محصولات با کیفیت بالاتر با صرف هزینه­‌های کم‌تر شده که در نهایت این امر موجب توسعه صادرات کشور می‌­گردد، اما با همه مزایایی که واردات برای صنایع تولیدی می­‌تواند داشته باشد باید واردات طبق قوانین واردات برای صنایع تولیدی صورت بگیرد.

در مقاله‌ای که خواندید تمام تلاش خود را انجام دادیم تا بتوانیم قوانین واردات برای صنایع تولیدی و همچنین نحوه ترخیص مواد اولیه صنایع تولیدی را شرح دهیم تا بتوانید به درستی سیستم‌های erp اقدام کنید، در انتها اگر سوالی دارید می‌توانید در دیدگاه برایمان بنویسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!