مشاوره
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

برنامه ریزی منابع تولید MRP II چیست؟ تمایز آن با MRP

برنامه ریزی منابع تولید MRP II چیست؟ تمایز آن با MRP

MRP یک سیستم پیشرفته از برنامه‌ریزی منابع تولید است. MRP II قادر است مسائلی فراتر از برنامه‌ریزی، کنترل موجودی، کنترل لیست مواد و… را پشتیبانی کند. به طور کلی MRP II یا همان برنامه ریزی منابع تولید دارای پارامترهایی می‌باشد، که به منظور پوشش دادن برنامه‌ریزی‌های مالی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما MRP به صورت مستقل از سیستم اطلاعاتی ساخت، اجرا و کار می‌کند به عبارت دیگر اگر در بخش ساخت مشکلاتی رخ دهد برنامه‌های مدیریت نیز با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

MRP II با برخورداری از سیستم بازخوردی، برنامه زمان بندی اصلی (MPS) را بر اساس شرایط محیط تنظیم، اجرا و کنترل می‌کند و تمایز آن نسبت به MRP در چند گروه طبقه‌بندی می‌شود، که دستی بودن سیستم برنامه ریزی MRP و فرضیات غلط در مرود زمان های تحویل و خرید ازجمله آن‌ها می باشد.

خواندن مقاله برنامه ریزی منابع تولید را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

 

مدیران کسب و کارها
مدیران واحد تولید شرکت‌ها
کارشناسان تولید

برنامه ریزی منابع تولید MRP II به چه معنی است؟

برنامه ریزی منابع تولید MRP II یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه و منسجم می‌باشد که توسط مشاغل استفاده می‌گردد؛ به کلام دیگر برنامه‌ریزی منابع تولید از ادغام سیستم‌های اولیه برنامه‌ریزی نیاز مواد (MRP) و اطلاعات و داده‌های اضافی سازمان مانند نیازهای کارکنان و نیازهای مالی، ایجاد و تکامل یافته است. سیستم برنامه ریزی منابع تولید، برای متمرکز سازی، ادغام و پردازش اطلاعات در سازمان جهت اتخاذ تصمیم‌گیری موثر و مناسب در برنامه‌ریزی حوزه‌های مهندسی، مدیریت موجودی، کنترل هزینه، محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته و… در بخش تولید، طراحی و عرضه شده است.

برنامه ریزی منابع تولید MRP II به چه معنی است

کارشناس درحال ثبت اطلاعات در نرم افزار برنامه ریزی منابع تولید

آشنایی با برنامه ریزی منابع تولید MRP II

برنامه ریزی منابع تولید(Manufacturing Resource Planning)، یک سیستم اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر است، که سازمان‌ها، می‎توانند با استفاده و کمک آن، برنامه‌های دقیق تولید و داده‌های زمان واقعی، در سازمان ایجاد کنند با بدین صورت ورود مواد را با در دسترس بودن نیروی کار و ماشین هماهنگ سازند. به طور گسترده، سازمان‌ها از MRP II استفاده می‌کنند اما جدا از آن، سازمان‌ها از MRP II به عنوان یک ماژول سیستم‌های برنامه ریزی منابع سازمانی یا همان سیستم erp استفاده می‌کنند.

به طور خلاصه مفهوم و آشنایی برنامه ریزی منابع تولید در چند نکته کلیدی خلاصه شده است که شامل:

  1. MRP II نسخه توسعه یافته برنامه ‌ریزی منابع تولید (MRP) است.
  2. برنامه ریزی منابع تولید یک سیستم اطلاعاتی منسجم و یکپارچه است، که توسط مشاغل ایجاد و استفاده می‌گردد.
  3. MRP II و MRP، هر دو به عنوان پیشینیان برنامه ریزی منابع سازمانی شناخته شده‌اند.

به طور کلی، در دهه 1980 سازندگان متوجه شدند به نرم افزاری نیاز دارند، که بتواند به سیستم‌های حسابداری سازمان، متصل شود و نیازهای موجودی را پیش‌بینی، نماید. MRP II به عنوان یک راهکار در سازمان‌ها ارائه شد که علاوه بر تمامی قابلیت‌های ارائه شده توسط MRP، از قابلیت متصل شدن به سیستم‌های حسابداری (مانند سیستم انبارداری) و پیش‌بینی موجودی سازمان نیز برخوردار بود.

کاربرد نرم افزار MRP 2

همانطور که گفتیم MRP II یک سیستم اطلاعاتی منسجم و یکپارچه است، که توسط مشاغل با ادغام سیستم اولیه نیاز مواد و اطلاعات اضافی سازمان، ایجاد و تکامل می‌یابد. پس از برنامه‌ریزی ادغامی، حالا باید برنامه‌ریزی‌ها، کمی ریزتر و جزئی‌تر شوند و برنامه‌ها را برای بازه کوتاه‌تری از تولید تک تک محصولات تهیه و آماده نماییم. این برنامه ریزی می‌تواند به صورت روزانه یا هفتگی باشد. در برنامه ریزی ادغامی با مجموع تولید محصولات کاری نداریم، بلکه باید تولید تک تک محصولات را مدنظر قرار دهیم. خروجی این برنامه ریزی، MPS یا همان Master Production Schedule می‌باشد و به عنوان زمان ‌بندی اصلی تولید که به زمان بندی مادر نیز شناخته شده است، خواهد بود. در زمان بندی اصلی تولید یا mps باید مشخص کنیم، که از هر محصول چه تعداد و در کدام روز و هفته باید تولید شود.(بیشتر بدانید: mps چیست؟)

کاربرد نرم افزار mrp

بررسی سفارشات تولید در نرم افزار mrp توسط کارشناس مربوطه

کاربرد نرم افزار MRP II درچند گروه منحصر به فرد می‌باشد، که چند مورد از آن ها عبارتند از:

  1. سفارشات تولید
  2. صورت تولید مواد
  3. تولید انعطاف پذیر
  4. قابلیت مدیریت ورژن‌های مختلف برای تولید
  5. برنامه ریزی تامین
  6. پیش‌بینی تقاضا
  7. پیش‌بینی فروش و موجودی (حتما بخوانید👈نرم افزار حسابداری فروش)
  8. برنامه‌ریزی ظرفیت
  9. مدیریت محدوده‌های منابع سازمان

مزایای نرم افزار برنامه ریزی منابع تولید MRP II

نرم افزار MRP II در سازمان‌ها برای برنامه‌ریزی دقیق، جهت اتخاذ تصمیمات مفید و مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبیعتا استفاده از این نرم افزار برای سازمان‌ها دارای مزایایی می‌باشد، که در صورت رعایت اصول کار، سازمان‌ها را در مسیر توسعه و افزایش بهره وری یاری می‌رساند.

مزایای نرم افزار برنامه ریزی منابع تولید MRP II

کارشناس تولید درحال کار با نرم افزار برنامه ریزی منابع تولید

مزایای نرم افزار برنامه ریزی منابع تولید چندین مورد است، که به آن‎ها اشاره خواهیم کرد:

  1. کنترل بهتر موجودی‌ها
  2. برنامه زمان بندی بهبود یافته
  3. روابط بهره وری با تامین کنندگان
  4. کنترل طراحی بهبود یافته
  5. کیفیت بهتر و کنترل کیفیت (مطالعه بیشتر: وظایف کارشناس کنترل کیفیت)
  6. سوابق موجودی دقیق‌تر
  7. جریان وجه نقد بهبود یافته از طریق تحویل های سریع‌تر کالا
  8. سرمایه در گردش کاسته شده برای موجودی

MRP در مقابل MRP II

تفاوت زیادی میان برنامه ریزی منابع تولید MRP و نمونه دوم آن به نام MRP II وجود ندارد. هر دو سیستم برنامه ریزی منابع تولید، برای کمک به اطمینان جهت داشتن تعادل مناسب کار، ماشین آلات و مواد برای تامین تقاضای تولید، طراحی شده‌اند. با تمام موارد ذکر شده، تمایزاتی میان MRP و MRP II وجود دارد، که هر کسی که در بهبود بهره وری کسب و کار نقش دارد باید از آن‌ها آگاه باشد.

چرا از MRP استفاده کنیم؟

سیستم‌های برنامه ریزی نیازمندی‌‌های فلزی، سطحی از اتوماسیون را به کنترل موجودی اضافه می‌کند. وقتی حداقل و حداکثر سطح سهام را یک موجودی تنظیم می‌کنید، شروع به استفاده از اصول MRP می‌کنید. نرم افزار MRP یک صورتحساب کالا را برای محصول شما می‌گیرد و آن را به اجزا و مجموعه‌های فرعی تقسیم می‌کند. زمان، عواملی برای فرآیندهای سفارش و چرخه‌های تولید اضافه می‌کند و به صاحب مشاغل کوچک اجازه می‌دهد، تا سفارش مواد اولیه را مدیریت کنند.

دلیل استفاده از MRP

کارشناس درحال مقایسه لیست سفارشات با خط تولید

MRP چه تفاوتی با MRP2 دارد؟

تفاوت MRP و MRP II در چندین مورد خلاصه شده است: MRP اولیه یکی از روش‌های منسجم و یکپارچه می‌باشد، که مبتنی بر کامپیوتر است. از این روش در سازمان‌ها جهت افزایش بهره وری استفاده می‌شود. راهکار MRP به جمع ‌آوری مجموعه‌های خاصی از اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن‌ها در سازمان، وابسته بوده است.

از زمان پذیرش MRP اصلی، مشاغل و کسب و کارها می‌توانند نسبت به گذشته، بیشتر به جمع آوری اطلاعات پرداخته و تجزیه و تحلیل آن‌ها را به صورت دقیق‌تری انجام دهند. بنا به همین دلایل MRP II ایجاد و تکامل یافت. تفاوت MRP و MRP II در این است که، MRP اصلی به شدت بر ظرفیت تولید کوتاه مدت تمرکز کرده است و اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن‌ها بر اساس سفارشات مشتری می‌باشد.

اما در مقابل MRP II فراتر از نیازهای مشتریان گام بر می‌دارد و در پیش‌بینی تقاضا، برنامه ریزی تعمیر و نگهداری تجهیزات، مقادیر فشرده اطلاعات مالی جهت پیش بینی عملکرد بلندمدت سازمان در یک کسب و کار به سازمان‌ها کمک و یاری می‌رساند.

MRP و ERP چگونه بهم مرتبط می‌شوند؟

در برنامه ریزی منابع تولید، سیستم سومی هم وجود دارد، که به نام برنامه ریزی منابع سازمانی یا همان ERP است. این سیستم به گونه‌ای طراحی و تولید شده است، که اطلاعات تمام بخش‌های یک شرکت را می‌توان به صورت مستقل تجزیه و تحلیل نمود تا عملکرد و بهره‌وری هر بخش تعیین و مشخص شود. سیستم ERP مدرن که از نرم افزار MRP II توسعه و تکامل یافته‌اند. در حالی که MRP II تنها در بخش‌های خرید، تولید و تحویل سازمان، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارتباط MRP و ERP

کارشناسان درحال بررسی اطلاعات ثبت شده در سیستم‌های MRP و ERP

ارجحیت ERP در بین تولیدکنندگان به این دلیل است، که اطلاعات طبقه تولید را سریع و فوری به بخش‌های دیگر سازمان مانند منابع انسانی و حسابداری ارسال می‌کند. اما MRP II اکثرا به طور مستقل تنها در بخش‌های خاصی استفاده می‌شود. با این حال MRP II در قلب سیستم‌های ERP نیز وجود دارد، به عبارت دیگر یک ماژول MRP II جزء نرم افزار سیستم ERP است، که کمک می‌کند اطلاعات سریع بین تمامی بخش‌های سازمان ارسال و جریان یابد. برای اطلاعات بیشتر درباره این تفاوت‌ها، مقاله تفاوت mrp و erp را مطالعه کنید.

وجه تمایز MRP2 و MRP

MRP2 در تمامی مقاصدها، به طور موثر و مناسب جایگزین نرم افزار MRP شده است و اکثر سیستم‌های MRP2 تمام عملکرد سیستم اولیه برنامه ریزی منابع تولید را ارائه می‌دهند. اما علاوه بر ارائه برنامه ریزی تولید اصلی، صورتحساب مواد و ردیابی موجودی، برنامه ریزی منابع تولید، قابلیت‌هایی در زمینه‌ی لجستیک، بازاریابی و امورمالی برخوردار است.

MRP شامل سه عملکرد اصلی است که شامل:

  • برنامه ریزی اصلی تولید
  • صورتحساب مواد
  • ردیابی موجودی

MRP II علاوه بر قابلیت های برنامه ریزی منابع تولید فوق، شامل قابلیت‌های زیر نیز می‌باشد:

  • برنامه ریزی ظرفیت دستگاه
  • پیش بینی تقاضا
  • تضمین کیفیت
  • حسابداری عمومی

چرا از MRP II استفاده می‌کنیم؟

امروزه سیستم‌های MRP II توسط شرکت‌های تولیدی مورد استفاده وسیع و گسترده قرار می‌گیرد و می‌تواند به عنوان راهکار مستقل یا به عنوان بخشی از یک سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی ERP یافت شوند. اگر به دنبال بهترین نرم افزار برای مدیریت منابع سازمان خود هستید حتما صفحه نرم افزار ERP را مشاهده کنید.

سیستم نرم افزاری ENTERPRISE RESOURCES PLANNING در سازمان ها به عنوان جانشین نرم افزار MRP II در نظر گرفته شده است. ERP شامل برنامه‌هایی هست، که خارج از محدوده تولید است و این موارد می‌توانند شامل منابع انسانی، مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت دارایی‌های سازمان و… باشد.

چرا از MRP II استفاده می‌کنیم؟

خوشحالی کارشناس به دنبال دریافت نتیجه مثبت استفاده از نرم افزار MRP II

نتیجه گیری

برنامه‌ریزی منابع تولید MRP II یک سیستم اطلاعاتی منسجم و یکپارچه در سازمان‌ها می‌باشد، که از ادغام سیستم‌های اولیه برنامه ریزی مواد، اطلاعات و داده‌های اضافی سازمان، ایجاد و تکامل یافته است. سیستم برنامه‌ریزی منابع تولید، برای متمرکز سازی، ادغام و پردازش اطلاعات در سازمان جهت اتخاذ تصمیم‌گیری موثر و مناسب استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از نرم افزار برنامه ریزی منابع تولید، شامل کنترل بهتر موجودی‌ها، برنامه زمان بندی بهبود یافته، روابط بهره وری با تامین کنندگان، کنترل طراحی بهبود یافته، کیفیت بهتر و کنترل کیفیت، سوابق موجودی دقیق‌تر، جریان وجه نقد بهبود یافته از طریق تحویل های سریع‌تر کالا و… می‌باشد. در پایان حتما نظرات و سوالات خود درباره این مقاله را از طریق ثبت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!