تماس
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

شناختن نرم افزار کالیبراسیون

نرم افزار کالیبراسیون | اهمیت کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق

نرم افزار کالیبراسیون چه کارآیی دارد؟ رشد صنعتی کشورها و حضور در بازار رقابتی موجب شده تا صنعت­گران بیش از پیش به کیفیت محصولات تولیدی توجه ویژه‌­ای داشته باشند. از جمله عواملی که بر کیفیت محصولات تاثیرگذار هستند دانش فنی، نیروی انسانی، تکنولوژی، مواد اولیه، ماشین آلات، ابزارهای اندازه­‌گیری می‌باشند.

برای آشنایی بیشتر با کالیبراسیون در مقاله پیش رو قصد داریم ابتدا تعریف کالیبراسیون ارائه شده و سپس در رابطه با نرم افزار کالیبراسیون، مفاهیم و نکات مهم آن، آموزش‌هایی را ارائه دهیم تا بتوانید مطابق با مطالب ذکر شده مسیر را طی کنید.

خواندن مقاله نرم افزار کالیبراسیون را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران مالی
حسابداران
کارشناسان مالی

تعریف کالیبراسیون

برای واژه کالیبراسیون تعاریف مختلفی در صنایع مختلف ارائه شده است. در ادامه چند تعریف از کالیبراسیون آمده است. کالیبراسیون عبارت است از مقایسه دو وسیله اندازه‌­گیری برای محاسبه میزان انحراف وسیله‌­ای که مقدار انحراف آن وسیله مشخص نباشد.

در تعریف دیگر براساس استاندارد ملی ایران، جهت اطمینان از دقت و سلامتی یک دستگاه و تعیین مقدار خطای دستگاه در مقایسه با وضعیت استاندارد آن، به مقایسه وسیله موردنظر با یک مرجع استاندارد آزمایشگاهی، در شرایط استاندارد، کالیبراسیون گفته می‌­شود.

سومین تعریفی که برای کالیبراسیون وجود دارد، کالیبراسیون به معنای اندازه­‌گیری توسط وسیله‌­ای در یک شرایط مشخص که مقدار به دست آمده با مقدار متناظر آن کمیت که توسط استاندارد مرجع ارائه شده مقایسه می‌­شود.

طبیعتا برای اندازه‌گیری به وسیله کالیبراسیون، اهدافی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:
  • استقرار قابلیت ردیابی دستگاه به استانداردهای مرجع
  • اطمینان از درستی مقادیر قرائت شده از دستگاه اندازه‌گیر موردنظر

استفاده از کالیبراسیون در صنعت

برای تجزیه و تحلیل دقیق در صنایع مختلف و ارائه گزارش مطلوب و دست یابی به نتایج دلخواه باید تمامی دستگاه­‌ها و ابزارها به صورت صحیح و مطابق با استاندارد فعالیت کنند، در صورت ارائه داده­‌های نامطلوب توسط ابزارها و دستگاه‌­ها، خسارت­‌های جبران ناپذیری بر صنایع وارد می­‌گردد.

روش و ابزاری که نسبت به صحت سنجی داده­‌ها و ابزارها استفاده می­‌شود با نام کالیبراسیون شناخته شده است. در کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق نسبت به کنترل تجهیزات اندازه‌­گیری، آزمون و تست آن­‌ها اقدام می‌­شود.

معنی لغوی نرم افزار کالیبراسیون

آشنایی با تعریف کالیبراسیون

استفاده از تجهیزات کالیبراسیون در تحقیق توسعه، نوآوری و همچنین تولید میلیون‌ها محصول و خدمات و به طور کلی در صنعت بسیار مهم بوده و جزء جدایی ناپذیر صنعت به حساب می‌­آید، با توجه به اهمیت کالیبراسیون، امروزه شرکت­‌های طراحی و تولید کننده نرم افزار اقدام به طراحی و تولید نرم افزار کالیبراسیون برای سیستم کنترل تردد نموده‌­اند.

از نرم افزار کالیبراسیون چه استفاده ای می شود؟

در یک واحد کسب و کار نرم افزار کالیبراسیون (Calibration Software) در جهت مدیریت برنامه­‌ریزی و اجرای صحیح کالیبراسیون تجهیزات، مشاهده خطای کالیبراسیون و در نهایت گزارش‌گیری از اطلاعات مربوط به عملکرد تمامی واحدهای مربوطه، امکانات مناسبی را فراهم می‌­کند.

سازمان‌ها و شرکت‌ها برای استفاده از نرم افزار کالیبراسیون دلایلی دارند که در تصویر زیر به چند مورد از آن دلایل پرداخته‌ایم.

دلایل استفاده از نرم افزار کالیبراسیون

دلایلی که موجب می‌شود سازمان از کالیبراسون استفاده کند

از دیگر دلایل استفاده نرم افزار کالیبراسیون، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • تعریف و تعیین گروه بندی تجهیزات و برنامه ریزی سالانه کالیبراسیون و ارسال پیام به کاربر مربوطه در موعد مقرر
    • کنترل و مدیریت درخواست­‌های کار و مدیریت منابع و ثبت عملکرد فعالیت­‌های انجام شده
    • طراحی و اجرای گردش کار بر روی تمامی فرآیندها و شرط گذاری برای مراحل تاییدات و گردش آن در کارتابل­‌ها (درباره نرم افزار bpms بیشتر بدانید)
    • امکان پیوست مدارک موردنیاز و همچنین امکان خروجی اکسل از اطلاعات هر فرم

مزایای نرم افزار کالیبراسیون

تحت کنترل بودن تجهیزات اندازه‌گیری هر کسب و کاری، یکی از عوامل مؤثر بر کیفیت محصولات آن کسب و کار است، به همین علت نرم افزار کالیبراسیون با توجه به ویژگی­‌ها و مزایایی که دارد، برای تحت کنترل بودن تجهیزات، تولید و روانه بازار شده است.

استفاده از نرم افزار کالیبراسیون، مانند هر نرم افزار دیگری برای سازمان مزایایی را به همراه دارد، مزایای نرم افزار کالیبراسیون شامل موارد زیر می‌باشد:

ردیف مزایای نرم افزار کالیبراسیون
1 کاهش خطاهای انسانی در آزمایشگاه کالیبراسیون
2 کاهش هزینه­‌ها در مواجه با خطای انسانی در برنامه­ ریزی
3 افزایش سرعت فعالیت­‌ها
4 افزایش امنیت در استفاده از نرم افزار کالیبراسیون

آموزش کالیبراسیون به چه صورت انجام می‌شود؟

معمولا تجهیزات پس از مدتی که مورد استفاده قرار می­‌گیرند، دچار خطای اندازه گیری می­‌شوند؛ نحوه انجام کالیبراسیون تجهیزات، بسته به نوع تجهیزات با یکدیگر متفاوت است. برای کالیبراسیون تجهیزات یا تجهیزات را به آزمایشگاه ارسال می­‌کنند و یا این‌که کارشناس متخصصی که دوره آموزش کالیبراسیون گذرانده است را به شرکت دعوت می­‌کنند.

برای کالیبراسیون تجهیزات موجود برای هر وسیله­‌ای باید بهترین روش کالیبراسیون انتخاب شود، با انجام عمل کالیبراسیون عملکرد و میزان خطای دستگاه مشخص شده و کارشناس مربوطه اقدام به رفع خطای دستگاه می‌نمایند.

برای کالیبراسیون تجهیزات، ابزار مورد نظر با یک استاندارد شناخته شده قابل پیگیری و دارای گواهینامه مقایسه می­‌گردد. به طور کلی کالیبراسیون به 3 روش انجام می‌شود که شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. روش اول از کالیبراسیون برای به دست آوردن خطا و ثبت نتایج حاصل شده است.
  2. روش دوم کالیبراسیون، که روش اول را شامل می­‌شود و علاوه بر آن نتایج بدست آمده با استاندارد و دستورالعمل­‌ها مقایسه می­‌گردد و وضعیت وسیله از جهت قبول یا رد آن مشخص می­‌شود.
  3. روش سوم کالیبراسیون، که روش دوم را شامل می­‌شود و همچنین تنظیم، تعمیر یا حذف خطای ایجاد شده را نیز در برمی­‌گیرد.

انجام کالیبراسیون، دارای مراحلی می‌باشد که باید به ترتیب اجرا شوند. در تصویر زیر مراحل انجام کالیبراسیون تجهیزات را برای به دست آوردن خطای کالیبراسیون را نام برده‌ایم.

مراحل نرم افزار کالیبراسیون

مرحله‌های انجام کالیبراسیون در زمان بدست آوردن خطای آن

کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق

دستگاه­‌ها پس از استفاده در یک یا چند دوره از عملکرد صحیح خود خارج شده و خطا در اندازه گیری به وجود می‌آید، برای اندازه گیری صحیح باید نسبت به کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق اقدام شود، به علت اینکه تجهیزات ابزار دقیق در تولید محصول با کیفیت نقش اساسی دارند و در قسمت‌­های بسیار حساس یک پروسه قرار می­‌گیرند. برای آشنایی با اصول انبارداری حرفه ای می‌توانید مقاله اصول انبارداری را مطالعه نمایید.

امروزه برای کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق، از نرم افزار کالیبراسیون استفاده می­‌شود. همانطور که گفته شد این امر موجب افزایش سرعت کالیبراسیون، کاهش خطای اندازه گیری، کاهش هزینه و زمان فرآیند می‌گردد. از جمله ابزارهایی که در صنایع به عنوان تجهیزات ابزار دقیق کالیبره می‌­شوند به شرح موارد زیر هستند:

      • ترموکوپل ها
      • گیج های دما و فشار
      • ترانسمیترهای فشار
      • ترانسمیترهای دما
      • ترانسمیترهای فلو
      • ترانسمیترهای سطح
      • کنترل ولوها
      • اکچویتور ها
    علاوه بر ابزارهای دقیق کالیبراسیون، برای اندازه گیری کالیبراسیون دارای سیستم‌های متفاوت می‌باشد که شامل موارد زیر هستند:
    1: کالیبراسیون جهت بازرسی و تصحیح
    2: کالیبراسیون فقط به منظور بازرسی
    3: کالیبراسیون فقط به منظور تصحیح
    4: عدم کالیبراسیون

مزایای کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق

کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق، همانند نرم افزار کالیبراسیون دارای مزایای فراوانی می‌باشد که بهتر است با آن مزایا نیز آشنا شوید. از جمله مزایای کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • کالیبراسیون کارکرد صحیح دستگاه را به نمایش می‌­گذارد.
    • اعتماد کاربر در رابطه با استفاده از تجهیزات افزایش می‌­یابد.
    • کالیبراسیون به موقع موجب صرفه جویی در هزینه­‌ها می‌­شود. برای محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته از چه فرمولی استفاده می‌شود؟
    • کالیبراسیون تجهیزات موجب بهبود محصول و افزایش کیفیت خدمات و در نهایت میزان بهره وری را افزایش می­‌دهد.
    • کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق موجب افزایش ایمنی می­‌شود.

بهترین روش کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق چگونه است؟

کالیبراسیون تجهیزات ابزاردقیق، اقدامی بسیار مهم در صنعت است، زیرا این تجهیزات در قسمت‌های حساس هر شرکت قرار دارد، در نتیجه برای کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق، باید برنامه‌ای دقیق و منظم داشت. قسمت­‌های تشکیل دهنده ابزار دقیق شامل اندازه‌گیرها، کنترل کننده­‌ها و محرک­‌ها هستند.

با توجه به اینکه ابزار دقیق از ابزارهای مختلف و قسمت‌­های مختلفی تشکیل شده است، بهترین روش کالیبراسیون هر ابزار و هر قسمت می­‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد، اما به طور کلی بهترین روشی که امروزه برای کالیبراسیون ابزار دقیق از آن استفاده می‌­شود، استفاده از نرم افزار کالیبراسیون است.

خطای کالیبراسیون به چه معنی است؟

خطا یا عدم دقتی که در هنگام کالیبره شدن یک وسیله در کارخانه تولیدی در زمان تولید محصول مجاز در نظر گرفته می­‌شود، خطای کالیبراسیون نامیده می­‌شود.

قابل ذکر است که خطای کالیبراسیون دارای ماهیت مرور سیستماتیک است. اغلب سازنده­‌ها و تولید کننده‌­ها سعی می­‌کنند با استفاده از استانداردها و موارد مرجع نسبت به کاهش و یا صفر کردن خطای کالیبراسیون اقدام نمایند. همچنین در صورتی که قصد خرید نرم افزار برنامه ریزی تولید دارید، برای اطلاع از بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید به صفحه نرم افزار mrp مراجعه کنید.

چند وقت یکبار باید تجهیزات ابزار دقیق را کالیبراسیون کنیم؟

هنگامی که ابزارهای مورد استفاده در شرکت از دقت لازم برخوردار باشند، محصول تولید شده، محصولی با کیفیت خواهد بود؛ برای این منظور باید ابزارهای موجود در دوره زمانی مشخص و بر حسب نیاز کالیبره شوند و گزارش کالیبره شدن آن­‌ها برای استفاده‌­های بعد ثبت و نگهداری گردد. اما سوال است برای دانلود نرم افزار حسابداری رایگان تولیدی، شرکت و یا خدماتی چگونه باید اقدام کرد؟

درصورتی که کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق در فواصل زمانی کوتاه‌­تر از حد معمول صورت بگیرد، نتیجه آن افزایش هزینه­‌ها خواهد بود. از طرف دیگر در صورتی که در فواصل زمانی بیش از حد معمول نسبت به کالیبراسیون تجهیزات اقدام شود، نتیجه آن عدم صحت داده‌­های اندازه گیری شده خواهد بود.

هر چند دستورالعمل‌­های مختلفی برای تعیین زمان کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق وجود دارد، اما گاهی این دستورالعمل­‌ها پیچیده و زمان­بر خواهد بود. به طور کلی عواملی که در تعیین زمان کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق موثر می‌باشند را در تصویر زیر شرح داده‌ایم.

عوامل تاثیرگذار نرم افزار کالیبراسیون

عواملی که در تعیین زمان کالیبراسیون تاثیرگذار هستند

از دیگر عوامل تاثیرگذار در تعیین زمان کالیبراسیون شامل عوامل زیر می‌باشند:

  • روند داده‌­های به دست آمده از سوابق کالیبراسیون­‌های قبل
  • طول زمان استفاده، تعداد دفعات استفاده و چگونگی استفاده از دستگاه مورد نظر

ما به شما نرم افزار کالیبراسیون آرین سیستم را پیشنهاد می‌کنیم

در مطالب قبل با کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق، نرم افزار کالیبراسیون، مزایای کالیبراسیون و مفاهیم تاثیرگذار دیگر آشنا شدید. در صورتی که بخواهید برای افزایش سرعت کار، کاهش میزان خطا، افزایش امنیت سیستم‌­ها، اقدام به خرید یک نرم افزار کالیبراسیون برای کارخانه نمایید، پیشنهاد ما به شما نرم افزار کالیبراسیون آرین سیستم است.

نرم افزار کالیبراسیون آرین سیستم یکی از زیر سیستم‌های نرم افزار صنایع آرین سیستم است، این نرم افزار با قابلیت‌­های ویژه‌­ای که دارد، امکان برنامه ریزی در جهت کالیبراسیون تجهیزات، ثبت و مدیریت عملیات کالیبراسیون، تعریف و مدیریت سرویس‌های مرتبط با کالیبراسیون را برای شرکت فراهم می­‌نماید.

نتیجه گیری

برای استفاده از نرم افزار کالیبراسیون دلایلی وجود دارد که می‌توانیم به تعریف و تعیین گروه بندی تجهیزات و برنامه ریزی سالانه کالیبراسیون و ارسال پیام به کاربر مربوطه در موعد مقرر، کنترل و مدیریت درخواست­‌های کار و مدیریت منابع و ثبت عملکرد فعالیت­‌های انجام شده اشاره کنیم.

در مقاله‌ای که خواندید، تلاش کردیم کالیبراسیون و ابزار دقیق تجهیزات را به صورت کامل به شما شرح دهیم تا بتوانید با استفاده از کالیبراسیون، خطای سازمانی را کاهش دهید. پس از خواندن مقاله اگر سوالی برایتان مبهم ماند، در قسمت “ثبت دیدگاه” برایمان بنویسید.

دسترسی به مقالات مرتبط:

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!

  1. عبدالرضا پورامین
    1 اکتبر 2016 ساعت 09:49

    مطالب بسیار خوب وجامعی است موفق باشید