مشاوره
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

صندوق فروشگاهی چیست؟معرفی مزایا و معایب صندوق مکانیزم فروش

صندوق فروشگاهی چیست؟ مزایا و معایب صندوق مکانیزه فروش

صندوق فروش فروشگاهی تکنولوژی به روزی است که می تواند جوابگوی نیازهای فروشندگان بزرگ و کوچک باشد. صندوق مکانیزه فروش سبب بهبود مدیریت فروشگاه شده و صاحبان مشاغل به صورت دوره ای از میزان درآمد و هزینه های خود آگاهی پیدا می کنند.

در این مقاله توضیحاتی برای معرفی صندوق فروش فروشگاهی، صندوق مکانیزه فروش (Mechanized Sales Fund)، مزایا و معایب صندوق فروشگاهی مکانیزه، آموزش ثبت صندوق فروش ارائه شده است.

خواندن مقاله صندوق فروش فرشگاهی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران فروشگاه
حسابداران فروشگاه
افرادی که تازه فروشگاه خود را راه اندازی کرده اند

صندوق فروشگاهی چیست؟

صندوق فروشگاهی صندوقی می باشد، که جهت ثبت کالاها و خدمات به فروش رسیده و دریافت وجه مربوطه طراحی شده است، این صندوق شبکه ای است که شامل یک کامپیوتر که به عنوان سیستم میزبان نرم افزار حسابداری رایگان یا غیررایگان بر روی آن نصب شده است. در کنار کامپیوتر بارکد خوان، پایانه پرداخت وجه خرید به صورت الکترونیکی، کشو پول نقد و … وجود دارد تا اطلاعات خرید ثبت و وجه حاصل از فروش از مشتری دریافت گردد.

صندوق مکانیزه فروش چیست؟

در صورتی که فروشندگان کالا و خدمات بخواهند اطلاعات حاصل از فعالیت های خود را به صورت دوره ای بدانند، تکنولوژی صندوق فروشگاهی (Store Cash Register) در این امر کمک شایانی به آن ها می نماید.

مزایای صندوق مکانیزه فروش

نرم افزار صندوق فروشگاهی تمامی فعالیت‌های حسابداری را به علت ثبت اطلاعات خرید و فروش حفظ می نماید. به همین علت در ارائه گزارش های مالیاتی استفاده می شود. مزایای استفاده از این نرم افزار‌ها عبارت اند از:

  • صرفه جویی در زمان به علت صدور فاکتور الکترونیکی توسط صندوق مکانیزه فروش و جلوگیری از محاسبات طولانی
  • مدیریت موجودی انبار به علت تهیه گزارش موجودی انبار به صورت خودکار توسط نرم افزار فروشگاهی و جلوگیری از اتمام موجودی (برای آموزش اصول انبارداری می‌توانید به مقاله اصول انبارداری حرفه ای مراجعه نمایید.)
  • تبلیغ محصولات: با توجه به اینکه صندوق فروشگاهی به علت این که امکان ثبت اطلاعات مشتریان از جمله شماره تلفن همراه آن ها را دارد. مدیریت خرید و فروش، هزینه و موجودی کالا
  • افزایش دقت و نظم در امور کاری
  • ارائه انواع گزارش های مورد نیاز مدیریتی
مزایای صندوق فروش

مزایای صندوق فروش

معایب صندوق مکانیزه فروش

افزایش گسترده تکنولوژی صندوق مکانیزه فروش سبب شده تا انواع مختلفی از آن را در بازر مشاهده نماییم. همین امر سبب می شود که صندوق های مکانیزه فروش نیز در مقایسه با یکدیگر معایبی نیز داشته باشند. از جمله صندوق فروشگاهی ECR، POS و POS Touch از انواع مختلف صندوق های فروشگاهی موجود در بازار می باشد.

معایب صندوق مکانیزه فروش ECR

هرچند صندوق مکانیزه فروش یاد شده دارای مزایای بسیاری می باشد، اما به علت اینکه سیستم سخت افزاری ضعیفی دارد، در فروشگاه های بزرگ از جمله فروشگاه های زنجیره ای قابل استفاده نمی باشد، همچنین عدم قابلیت به روز رسانی و ارتقاء آن و صفحه نمایش کوچک و 4 اینچی صندوق یاد شده از معایب صندوق مکانیزه فوق می باشد.

معایب صندوق مکانیزه فروش POS

از جمله معایب صندوق مکانیزه فروش پوز مجهز نبودن به مانیتورهای لمسی و وابسته بودن به یک سیستم کامپیوتری جانبی می توان اشاره کرد.

معایب صندوق مکانیزه فروش POS Touch  

با توجه به ارتقاء این نوع از صندوق مکانیزه فروش، در دسترس نبودن برای فروشگاه‌های کوچک و قیمت بالای آن در مقایسه با سایر صندوق های مکانیزه فروش موجود در بازار از معایب صندوق مکانیزه فروش نوع POS Touch می باشد.

نکته
با توجه به اینکه تبلیغات هزینه بر بوده می توان با خرید صندوق فروشگاهی علاوه بر اجرای مقررات و دستورالعمل های ابلاغی نسبت به تبلیغات آگاهی دهنده اقدام نمود.

چه مشاغلی مشمول استفاده از صندوق مکانیزه فروش هستند

تمامی مشاغل بخصوص مشاغلی که دارای چندین شعبه می باشند از صندوق مکانیزه فروش (Mechanized SalesFund) جهت ارائه کالا و خدمات استفاده می کنند. برابر تفاهم نامه امضا شده میان وزارت صنعت و معدن، شورای اصناف و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تمامی کسب و کارهای خرد در کشور مشمول استفاده از صندوق مکانیزه فروش هستند. به نظر شما در فروش مویرگی به صندوق مکانیزه فروش نیاز هست؟ فروش مویرگی چیست؟

به صورت خلاصه این مشاغل در سه گروه به شرح زیر می باشند؛

گروه اول: مشاغلی که در سال 92 مشمول استفاده از صندوق مکانیزه فروش شده اند. این مشاغل عبارتند از:

  • داروخانه ها
  • صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر
  • مشاوران املاک
  • رستوران ها و تالارهای پذیرایی
  • فروشندگان لوازم خانگی، صوتی و تصویری، کامپیوترهای ادرای و ماشین آلات اداری
  • سازندگان و فروشندگان طلا و جواهرات
  • فروشندگان اهن آلات
  • صرافی ها
مشاغل مشمول صندوق مکانیزه فروش

مشاغل مشمول صندوق مکانیزه فروش

گروه دوم: مشاغلی که در سال 93 مشمول استفاده از صندوق مکانیزه فروش شده اند. این مشاغل عبارتند از:

  • فروشندگان و تعمیرگاه های مجاز لوازم یدکی مایشن آلات راه سازی، کشاورزی، ساختمانی (کدام نرم افزار تعمیر و نگهداری ماشین آلات بهتر است؟)
  • فروشندگان فرش دستی و ماشینی
  • فروشندگان تاسیسات سرمایشی و گرمایشی
  • فروشندگان و تولید کنندگان کالاهای چوبی و مبل
  • فروشندگان تلفن و تجهیزات مربوطه
  • فروشندگان لوازم آرایشی، بهداشتی

گروه سوم: مشاغلی که در سال 94 مشمول استفاده از صندوق مکانیزه فروش شده اند. این مشاغل عبارتند از:

  • بارفروشان میوه و تره بار
  • فروشندگان یخچال ها و ویترین های صنعتی
  • فروشندگان لاستیک
  • فروشندگان مواد شیمیایی و انواع رنگ ها
  • فروشندگان انواع تاسیسات الکتریکی و مکانیکی
  • فروشندگان مصالح ساختمانی
  • نمایشگاه ها و فروشندگان اتومبیل

 صندوق مکانیزه فروش و مالیات

صندوق فروشگاهی باید براساس شرایطی که در دستورالعمل های موضوع ماه 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده و ماده 169 مالیات مستقیم باشد. اگر می خواهید درباره مالیات ارزش افزوده در نرم افزار اطلاعات مفیدی کسب نمایید، حتما مقاله مالیات ارزش افزوده در نرم افزار حسابداری فروش را مطالعه کنید.

جریمه عدم نصب صندوق فروشگاهی

جریمه عدم نصب صندوق فروشگاهی براساس ماده (15) آیین نامه اجرائی تبصره (2) ماده (169) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم، برابر با دو درصد فروش برای مودی می باشد.

 آموزش ثبت صندوق فروش

در صورتی که به عنوان مؤدی مشمول مالیاتی باشید، براساس فراخوان سازمان امور مالیاتی بایستی جهت ثبت صندوق طبق مراحل زیر اقدام نمایید؛

در مرحله اول باید به سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به آدرس www.gov.ir مراجعه نمایید و در سامانه در منوی سمت راست صفحه، گزینه ثبت صندوق و نرم افزار فروش را انتخاب کنید.

مرحله اول ثبت نام صندوق فروشگاهی

مرحله اول ثبت نام صندوق فروشگاهی

در صفحه ای که به شما نمایش داده می شود، گزینه ورود به سامانه را انتخاب نمایید که به مرحله بعد وارد شوید.

مرحله دوم ثبت نام صندوق فروشگاهی

مرحله دوم ثبت نام صندوق فروشگاهی

در تب های بالای صفحه ای که به شما نمایش داده می شود، ابتدا گزینه اولین مراجعه را انتخاب نموده و سپس شماره پیگیری ثبت نام شماره اقتصادی و کد ملی خود را در بخش های مشخص شده وارد نمایید و درنهایت بر روی دکمه ثبت نام کلیک کنید.

مرحله سوم ثبت نام صندوق فروشگاهی

مرحله سوم ثبت نام صندوق فروشگاهی

هنگامی که به صفحه اصلی وارد شدید در سمت راست و قسمت بالای صفحه مشاهده می کنید که نام شما درج شده است. حالا باید گزینه ورود به مرحله اول را انتخاب نمایید.

مرحله چهارم ثبت نام صندوق فروشگاهی

مرحله چهارم ثبت نام صندوق فروشگاهی

در صفحه بعدی که به شما نمایش داده می شود باید بررسی کنید که اطلاعات پایه ثبت نام شماره اقتصادی نمایش داده شده صحیح است یا خیر، اگر اطلاعات صحیح بود گزینه مرحله دوم را انتخاب نمایید.

مرحله پنجم ثبت نام صندوق فروشگاهی

مرحله پنجم ثبت نام صندوق فروشگاهی

در صفحه جدیدی که مشاهده می کنید، با استفاده از منوی کشویی ابتدا سال مشمولیت و نوع فعالیت و سپس نوع سامانه فروش را انتخاب کنید.

مرحله ششم ثبت نام صندوق فروشگاهی

مرحله ششم ثبت نام صندوق فروشگاهی

در مرحله بعدی باید مشخصات نرم افزار و تولید کننده آن را به ترتیب وارد و ثبت نمایید.

مرحله هفتم ثبت نام صندوق فروشگاهی

مرحله هفتم ثبت نام صندوق فروشگاهی

در مرحله آخر برای شما یک کد پیامک می شود و در مراجعات بعدی باید از آن استفاده کنید.

لازم به ذکر می باشد که در صورتی که وضعیت ثبت نامی مودی مورد تایید نهایی سازمان امور مالیاتی کشور باشد، می تواند جهت دریافت مجوز ثبت از اطلاعات صندوق فروشگاهی اقدام نماید.

معرفی بهترین نرم افزار صندوق فروشگاهی

نرم افزار صندوق فروشگاهی به گونه ای طراحی شده است که هم برای کاربران متخصص و هم کاربران غیر متخصص کارایی دارد. نرم افزار حسابداری شرکتی و فروشگاهی با رابط های کاربری ساده و جذاب قادر به ارائه امکانات حسابداری پیشرفته ای هستند. بهترین نرم افزار صندوق فروشگاهی، نرم افزاری است که بتواند کلیه وظایف مرتبط و مورد نیاز یک فروشگاه یا ارائه دهنده خدمات را انجام دهد. استفاده از صندوق فروشگاهی مناسب در فروشگاه ها موجب جلب اعتماد مشتریان می گردد. لازم به ذکر می باشد که شما می توانید برای افزایش رضایت مشتریان خود از نرم افزار CRM استفاده نمایید.

ویژگی های صندوق فروشگاهی

ویژگی های صندوق فروشگاهی

به طور کلی انتظارهایی که از یک نرم افزار صندوق فروشگاهی می توان داشت شامل موارد زیر است؛

  • محصولات با معیارهای مختلف و در سطوح مختلف را تعریف کند.
  • قابلیت تعریف بارکد و شناسایی محصولات طبق بارکد را داشته باشد.
  • امکان صدور فاکتور، پیش‌فاکتور، و اسناد مرتبط با فروش را داشته باشد.
  • قابلیت یکپارچه شدن با انواع دستگاه‌های فروش مانند پرینتر، بارکدخوان و کارت‌خوان را داشته باشد.

بارکد خوان ها دارای انواع مختلفی می باشند که با توجه به نیاز افراد، فروشگاه ها، ارائه دهندگاه خدمات و… می توانید نسبت به انتخاب بارکد خوان مناسب اقدام نمایید. در صورتی که با بارکد و بارکدخوان آشنایی نداشته باشید، حتما مقاله بارکد خوان را مطالعه کنید.

نتیجه گیری

با وجود سخت افزارهای تعبیه شده در صندوق مکانیزه فروش، کاربری آسان و دقیق آن سبب افزایش سرعت کار و کاهش هزینه ها شده که همین امر سبب افزایش میزان فروش می گردد. نتیجه استفاده از صندوق فروشگاهی افزایش سودآوری صاحبان مشاغل و ارائه دهندگان خدمات شده و در نتیجه رضایت مشتری را در پی خواهد داشت.

در این مقاله به ارائه توضیحاتی در خصوص نرم افزار صندوق فروشگاهی، مزایای و معایب آن و مشاغل مشمول نصب صندوق مکانیزه فروش و معرفی بهترین نرم افزار صندوق فروشگاهی پرداخته شد. امیدواریم مطالب ذکر شده برای شما مفید و کاربردی بوده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!