مشاوره
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

کارآیی نرم افزار هوش تجاری

نرم افزار هوش تجاری BI چیست و چه امکاناتی به شما می دهد؟

نرم افزار هوش تجاری در سازمان‌ها چه مزایایی دارد؟ نرم افزار هوش، ابزاری برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه داده‌های تجاری می‌باشد، این ابزارها به مدیران و صاحبان کسب و کار کمک می­‌‌کنند، تا از داده‌ها و اطلاعات خود برای تصمیم‌گیری بهتر و سیستم مدیریت فرآیندها استفاده کنند.

در مقاله پیش رو، قصد داریم ضمن معرفی بهترین نرم افزارهای هوش تجاری، شما با نحوه کارکرد و قابلیت‌های این نرم افزار بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید در سازمان خود همراه برنامه حسابداری رایگان، بهره وری و کارآیی را نیز افزایش دهید. برای دانستن موارد ذکر شده تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

خواندن مقاله نرم افزار هوش تجاری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران مالی موسسات
حسابداران و کمک حسابداران
مدیرانی که قصد توسعه و پیشرفت کسب و کار خود را دارند

هوش تجاری چیست؟

زمانی که واژه هوش تجاری به گوشتان می‌خورد، دوست دارید ابتدا واژه آن را تعریف کنید تا بهتر بتوانید با کارکرد و نقش آن در سازمان آشنا شوید. هوش تجاری مجموعه‌ای از نظریات، روش‌ها، فرآیندها، معماری‌ها و فناوری­‌هایی است، که برای تبدیل داده خام به اطلاعات مفید و معنادار استفاده می‌شود.

اطلاعات کسب‌ و کار مقادیر بزرگی از اطلاعات را برای شناسایی و توسعه فرصت‌های جدید بکار می‌گیرد. هوش تجاری از دو بخش تحلیل داده‌ها و تصمیم‌گیری تشکیل شده است، که در این بخش‌ها به تجزیه و تحلیل داده‌ها و بهبود تصمیم‌گیری‌ها رخ می‌دهد.

اگر بخواهیم از کاربرد هوش تجاری بگوییم، طیف گسترده‌ای از موارد می‌باشد، که باید آن‌ها را با جزئیات دقیق و سریع توضیح دهیم، اما چند مورد از کاربردهای هوش تجاری شامل موارد زیر می‌باشد:

    • تجزیه و تحلیل مالی
    • تجزیه و تحلیل فروش
    • تجزیه و تحلیل بازاریابی
    • تجزیه و تحلیل تولید
نکته
هوش تجاری یک فرآیند است، نه یک محصول. این بدان معناست که شامل مراحل مختلفی از جمع آوری داده ها تا تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه نتایج است.

کاربرد هوش تجاری در کسب و کارهای متفاوت

همانطور که گفتیم هوش تجاری در طیف گسترده‌ای از صنایع و کسب و کارهای مختلف کاربرد دارد، برخی از کاربردهای رایج هوش تجاری را در ادامه شرح خواهیم داد:

    • فروش و بازاریابی: هوش تجاری می‌­تواند برای تجزیه و تحلیل داده‌های فروش، بازاریابی و تبلیغات استفاده شود؛ این امر می­‌تواند به کسب و کارها در شناسایی فرصت‌های جدید فروش، بهبود نرخ تبدیل و شخصی سازی کمپین‌های بازاریابی کمک کند.
    • تولید: هوش تجاری می‌تواند برای تجزیه و تحلیل داده‌های تولید، موجودی و زنجیره تامین استفاده شود که این امر به کسب و کارها در بهبود بهره‌وری تولید، کاهش هزینه ها و افزایش رضایت مشتری کمک می‌کند.
    • خدمات مالی: هوش تجاری برای تجزیه و تحلیل داده های مالی، ریسک و مشتری استفاده می‌شود، این امر می­‌تواند به کسب و کارها در بهبود مدیریت ریسک، ارائه خدمات مالی شخصی سازی شده و افزایش درآمد کمک کند.
    • خدمات بهداشتی: هوش تجاری برای تجزیه و تحلیل داده های بیمار، مراقبت‌ها و هزینه‌های بهداشتی استفاده می‌شود که این امر به کسب و کارها در بهبود کیفیت مراقبت‌های بهداشتی، کاهش هزینه ها و افزایش رضایت بیمار کمک می‌نماید.
    • دولت: هوش تجاری می­‌تواند برای تجزیه و تحلیل داده‌های مالیاتی، جمعیتی و اجتماعی مفید باشد که این امر به دولت‌ها در بهبود تخصیص منابع، کاهش جرم و جنایت و افزایش رضایت عمومی کمک می‌کند.

مزایا و معایب نرم‌افزار هوش تجاری bi

با توجه به کاربردهای فراوانی که برای هوش تجاری شرح دادیم، متوجه شدید که این مبحث نیز دارای یکسری مزایا و معایب می‌باشد ک در تصویر زیر به آن‌ها پرداخته‌ایم.

مزایا و معایب نرم افزار هوش تجاری

چند مورد از مزایا و معایب هوش تجاری bi

در زمانبندی تولید و تجزیه و تحلیل اطلاعات، هوش تجاری کمک زیادی به سازمان می‌کند تا بتواند بهترین تصمیم را در بهترین زمان اجرا نماید، اکنون که با مزایا و معایب آن آشنا شدید، بهتر است که توضیحاتی را هم در این خصوص بدانید:

  1. تصمیم گیری بهتر: هوش تجاری می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا داده‌ها را جمع آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه دهند تا بینش‌های ارزشمندی را برای تصمیم گیری فراهم کنند.
  2. افزایش بهره وری: هوش تجاری به کسب و کارها کمک می‌کند تا فرآیندها را خودکار کنند و کارآیی را بهبود بخشند، این عمل به کسب و کارها در صرفه جویی زمان و هزینه کمک می­‌کند.
  3. افزایش سودآوری: هوش تجاری می‌­تواند به کسب و کارها کمک کند تا درآمد را افزایش دهند و هزینه ها را کاهش دهند.

همانطور که هوش تجاری دارای مزایا و وجه مثبتی می‌باشد، در مقابل از معایب و ایرادهایی برخوردار است که باید آن‌ها را نیز بدانید:

  1. هزینه: پیاده سازی و نگهداری سیستم‌های هوش تجاری می‌تواند هزینه بر باشد.
  2. پیچیدگی: سیستم‌های هوش تجاری می‌­توانند پیچیده باشند و برای پیاده سازی و استفاده موثر به آموزش و مهارت نیاز دارند.
  3. عدم دقت: داده های استفاده شده در سیستم‌های هوش تجاری باید دقیق و به روز باشند، در غیر این صورت، نتایج تجزیه و تحلیل ممکن است نادرست باشد.

کاربران هوش تجاری چه افرادی هستند؟

چه کسانی از نرم افزار هوش تجاری استفاده می‌کنند؟ کاربران این نرم افزار کدام افراد سازمان‌ها می‌باشند؟ هر نرم افزاری که در موسسه خریداری می‌شود، مورد استفاده عموم کارمندان واقع نمی‌گردد و تنها چند نفر از کارمندان با آن‌ها سروکار دارند.

به طور مثال زمانی که نرم افزار منابع انسانی در شرکت نصب و راه اندازی می‌شود، تنها بخش منابع انسانی به آن نیاز دارد و یا همانطور نرم افزار حسابداری مالی، تمامی بخش‌های سازمان با آن سروکار ندارند و تنها حسابداران برای ثبت مورد استفاده قرار می‌دهند. کاربران هوش تجاری شامل افراد زیر هستند:

    • مدیران ارشد: مدیران ارشد از هوش تجاری برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک استفاده می­‌کنند، آن‌ها از داده‌ها برای شناسایی فرصت‌ها، ارزیابی ریسک‌ها و بهبود عملکرد کلی سازمان استفاده می‌­کنند.
    • مدیران عملیاتی: مدیران عملیاتی از هوش تجاری برای بهبود فرآیندهای روزانه استفاده می‌­کنند. آن‌ها از داده‌ها برای شناسایی نقاط ضعف، بهبود بهره وری و کاهش هزینه ها استفاده می‌نمایند.
    • کارشناسان داده: کارشناسان داده از هوش تجاری برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه بینش های ارزشمند استفاده می­‌کنند، آن‌ها برای شناسایی الگوها، پیش بینی روندها و بهبود تصمیم گیری از داده‌ها استفاده می‌­کنند.
    • کاربران تجاری: کاربران تجاری از هوش تجاری برای بهبود تصمیم گیری در مورد مشتریان، محصولات و خدمات استفاده می­‌کنند، آن‌ها از داده‌ها برای شناسایی فرصت‌های فروش، بهبود رضایت مشتری و افزایش درآمد استفاده می‌نمایند.
نکته
هوش تجاری باید برای همه در دسترس باشد، نه تنها مدیران باید بتوانند از هوش تجاری استفاده کنند، بلکه کارکنان خط مقدم نیز باید بتوانند از آن برای بهبود عملکرد خود استفاده کنند.

معرفی بهترین نرم افزارهای هوش تجاری

بهترین نرم افزار حسابداری هوش تجاری ایران را نمی‌­توان به طور قطعی تعیین کرد؛ زیرا این موضوع به عوامل مختلفی مانند نیازهای سازمان، بودجه، سطح مهارت کاربران و سایر عوامل بستگی دارد. با این حال، برخی از نرم افزارهای هوش تجاری که در ایران محبوبیت بیشتری دارند شامل موارد زیر هستند:

ردیف  بهترین نرم افزار هوش تجاری در ایران 
1 نرم افزار آرین سیستم
2 نرم افزار تارت
3 نرم افزار ویرابرد
4 نرم افزار  Tableau
5 نرم افزار SAP BusinessObjects
6 نرم افزار QlikView

ویژگی های بهترین نرم افزار هوش تجاری در ایران

نرم افزار هوش تجاری bi آرین سیستم یک راهکار جامع برای جمع آوری، ذخیره سازی، تجزیه و تحلیل و ارائه اطلاعات سازمانی است، این نرم افزار با ارائه امکانات و قابلیت‌های متنوع به مدیران کسب و کار کمک می‌کند، تا تصمیمات آگاهانه و مبتنی بر داده را اتخاذ کنند. برخی از ویژگی‌های کلیدی نرم افزار هوش تجاری ایران را در تصویر زیر شرح داده‌ایم.

ویژگی های بهترین نرم افزار هوش تجاری

ویژگی‌های کلیدی بهترین نرم افزارهای هوش تجاری

اکنون که با ویژگی‌های نرم افزار هوش تجاری آشنا شدید، می‌خواهیم توضیحاتی را در این خصوص ارائه دهیم:

  • قابلیت جمع آوری داده از منابع مختلف: نرم افزار هوش تجاری آرین سیستم می­‌تواند داده‌ها را از منابع مختلف داخلی و خارجی مانند سیستم‌های نرم افزاری سازمان، پایگاه‌های داده، فایل‌های اکسل جمع آوری کند.
  • قابلیت تجزیه و تحلیل داده ها: نرم افزار هوش تجاری آرین سیستم از انواع الگوریتم‌های تجزیه و تحلیل داده برای شناسایی روندها، الگوها و روابط پنهان در داده‌ها استفاده می‌­کند.

پرسش و پاسخ‌های مهم درباره هوش تجاری

در مطالب مقاله، موضوعات مختلفی از هوش تجاری را مورد بررسی قرار داده و توضیحاتی در خصوص هر کدام ارائه نموده‌ایم، تا راهنمایی برای انتخاب و تصمیم گیری سازمان شما باشد. در کنار نرم افزار بازرگانی که در شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نرم افزار هوش تجاری نیز می‌تواند گزینه خوبی برای تجزیه و تحلیل باشد. در ادامه به سوالات موضوع مقاله خواهیم پرداخت.

تفاوت نرم افزار هوش تجاری با ابزارهای تحلیل

آشنایی با تفاوت های ابزارهای تحلیل و هوش تجاری

تفاوت ابزارهای bi با ابزار تحلیل داده در چیست؟

اولین پرسش تفاوت ابزارهای bi با ابزارهای تحلیل داده است. هوش تجاری (BI) و ابزارهای تحلیل داده (DA) هر دو برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می­‌شوند، اما اهداف و کاربردهای متفاوتی دارند.

هدف هوش تجاری، ارائه اطلاعات تجاری به مدیران و سایر کاربران تجاری برای بهبود تصمیم گیری است، این ابزارها معمولا از داده‌های جمع آوری شده از منابع مختلف مانند پایگاه داده‌ها، سیستم‌های ERP و CRM استفاده می­‌کنند تا بینش هایی را در مورد عملکرد کسب و کار ارائه دهند.

هدف ابزارهای تحلیل داده، تجزیه و تحلیل داده‌ها برای شناسایی الگوها و روندها است، این ابزارها معمولا از تکنیک‌های آماری و یادگیری ماشین استفاده می­‌کنند، تا بینش هایی را در مورد داده‌ها ارائه دهند، که ممکن است با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نباشد.

مراحل استقرار هوش تجاری در صنایع مختلف چگونه است؟

مراحل استقرار هوش تجاری از چندین گام تشکیل شده است که در ادامه متن مراحل مورد نیاز برای استقرار هوش تجاری در هر سازمان به طور خلاصه ذکر شده است.

  • فاز شناخت: موفقیت یک پروژه هوش تجاری در شناخت آن پروژه از نحوه انجام امور و فرایند تصمیم گیری در شرکت است. شناخت دارای سلسله مراتبی است که این سلسله مراتب به ترتیب شامل:
    • شناخت و بررسی ساختار سازمانی
    • شناخت و بررسی فرایند­ها و گردش کار
    • بررسی نیاز­های اطلاعاتی بخش­های مختلف
    • بررسی و شناسایی سیستم­های نرم افزار­ی و پایگاه داده
  • آماده سازی زیر سیستم­‌های سخت ­افزاری و نرم­ افزاری: بعد از مرحله شناخت نوبت به آماده­ سازی داده­‌ها می­‌رسد که مراحل زیر باید به ترتیب انجام شوند:
    • تعیین منابع سخت افزاری
    • تعیین شاخص­ های عملکردی و شاخص ­های کلیدی عملکرد
    • آماده سازی و یکپارچه سازی اطلاعات
    • ساخت انبار داده و معکب­‌های اطلاعاتی مورد نیا
  • پیاده سازی و استقرار پس از طی شدن مراحل شناخت و آماده سازی داده‌­ها: مرحله سوم یعنی پیاده سازی اولیه انجام می‌­شود:
    • طراحی و ساخت داشبورد­ها
    • تعیین سطوح دسترسی سازمانی به اطلاعات
    • کاربران عادی
    • کاربران پیشرفته

نتیجه گیری

نرم افزار هوش تجاری یک راهکار جامع برای جمع آوری، ذخیره سازی، تجزیه و تحلیل و ارائه اطلاعات سازمانی است، این نرم افزار با ارائه امکانات و قابلیت‌های متنوع به مدیران کسب و کار کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه و مبتنی بر داده را اتخاذ کنند.

در مقاله‌ای که خواندید تمام نکات و مفاهیم هوش تجاری را بیان نمودیم و چند مورد از بهترین نرم افزارهای آن را معرفی کردیم تا بتوانید انتخاب مناسبی برای سازمانتان داشته باشید، در انتها اگر سوال و یا پیشنهادی در خصوص موضوع مقاله دارید، می‌توانید در دیدگاه با ما در میان بگذارید.

دسترسی به مقالات مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!