تماس
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

وظایف پشتیبان نرم افزار یا کارشناس استقرار نرم افزار چیست؟

وظایف پشتیبان نرم افزار یا کارشناس استقرار نرم افزار چیست؟

شرکت‌های بزرگ که کار تولید و پشتیبانی از نرم افزارهای مختلف را انجام می دهند، دارای چندین کارمند به عنوان کارشناس استقرار نرم افزار یا کارشناس پشتیبان نرم افزار هستند. کارشناس استقرار نرم افزار شرکتی باید توانایی و مهارت این را داشته باشد که پروژه‌های مربوط به استقرار نرم‌افزار و به بروزرسانی نرم‌افزارها را در شرکت و سازمان مربوطه پیش ببرد، آموزش کار با نرم‌افزار را به مشتریان داده و تنظیمات مورد نظر مشتری را در برنامه انجام بدهند.

در این مقاله ما به معرفی وظایف پشتیبان استقرار نرم افزار، معرفی و حقوق کارشناس استقرار نرم افزار و شرایط لازم برای پشتیبان استقرار نرم افزار می پردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

خواندن مقاله کارشناس استقرار نرم افزار را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

کارشناسان استقرار
پشتیبانان نرم افزار
علاقمندان به شغل پشتیبانی و استقرار نرم افزار

کارشناس استقرار نرم افزار چیست؟

شرکت‌های نرم‌افزاری معمولا شخصی را در سمت کارشناس استقرار نرم افزار استخدام می کنند. کارشناس استقرار  وظیفه‌ی طراحی، پیاده سازی، اجرا و نصب نرم‌افزارها را در سیستم شرکت‌های خریداری کننده نرم‌افزارها دارد.

در خصوص گرایش حسابداری، کارشناس استقرار نرم افزار این حوزه باید بر برنامه‌های حسابداری مانند دریافت و پرداخت، ثبت حقوق و دستمزد، اصول انبارداری، تولیدی و بازرگانی ، منابع انسانی و نیروی کار و… که از مهم‌ترین بخش‌های سیستم حسابداری هستند، تسلط داشته باشد.

میزان تسلط کارشناس استقرار بر نرم‌افزارهای مورد ارائه شرکت از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، زیرا اگر این کارشناس نتواند تنظیمات مورد نیاز مشتری در برنامه را انجام بدهد و آموزش‌های کافی را مشتریان ندهد، ممکن است که مشتری از خرید خود منصرف شده و قرارداد را فسخ نماید. کارشناس استقرار نرم افزار باید بر برنامه‌های طراحی شده مطابق نیاز آن شرکت‌ها و سازمان‌ها  نظارت و پشیبانی داشته باشد. همچنین تسلط برحوزه کامپیوتر و حوزه خدمات نرم‌افزار برای این کارشناس ضروری است.

توجه داشته باشید که نحوه برخورد کارشناسان استقرار با مشتریان تاثیر بسیاری بر افزایش تعداد مشتریان شما می گذارد و می توان گفت این کارشناسان نمایندگان شرکت شما هستند. اگر می خواهید بیشتر درباره مشتری مداری بدانید و راه حل های جدید افزایش مشتریان را پیدا کنید حتما مقاله اصول مشتری مداری را بخوانید.

لازم به ذکر می باشد که با توجه به گستردگی نرم افزارها ازجمله نرم‌افزار حسابداری رایگان، هر کارشناس استقرار در یک حوزه از نرم‌افزار تخصص و فعالیت دارد. به عنوان مثال یک کارشناس برای بخش بازرگانی، یک کارشناس برای بخش منابع انسانی، یک کارشناس برای بخش مالی و …

کارشناس استقرار نرم افزار چیست؟

کارشناس استقرار نرم افزار کیست؟

وظایف پشتیبان استقرار نرم افزار

شرکت‌های نرم‌افزاری زمانی که یک نرم‌افزار را به مرحله‌ی تولید می رسانند، باید فردی را داشته باشند که هنگام عرضه نرم‌افزار در بازار و تحویل به مشتری در جهت افزایش و جذب مشتریان به شرکت و سازمان کمک کند. باید فردی به عنوان پشتیبان استقرار نرم افزار باشد که کارهای مربوط پس از فروش نرم افزارها مانند نصب و اجرا را انجام دهد و بر امکانات و قابلیت‌هایی که در نرم‌افزار طراحی و پیکربندی شده است مثل محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته تسلط کافی داشته باشد.

کارشناس پشتیبان نرم افزار باید به خوبی بتواند با مشتریان تعامل برقرار کند و به خریداران نرم‌افزار کمک کند تا برنامه را به خوبی بر روی سیستم‌ها و سرورهای شرکت و یا سازمان راه اندازی کنند و توانایی این را داشته باشد، که در صورت وجود اختلال و مشکل در نرم افزار آن را برطرف نماید و از ایجاد مشکلات احتمالی نرم‌افزار جلوگیری کند. کارشناس پشتیبان نرم افزار باید با دقت و تمرکز بالا بر امور مربوط به نرم افزار تسلط داشته باشد که مشتری را برای تهیه دیگر نرم افزارهای شرکت جذب کند.

لیست وظایف کارشناس پشتیبان نرم افزار عبارتند از:

  • امکان رفت و آمد به شرکت و سازمان مشتری
  • توانایی انجام تنظیمات برنامه
  • دانش عمومی نسبت به قسمت‌های مختلف در حوزه کامپیوتر مانند سیستم عامل، سخت افزارها و نرم افزارها
  • راهنمایی کاربران در جهت استفاده صحیح و درست از برنامه
  • رفع مشکلات احتمالی و پیش آمده در سیستم
  • پاسخگویی 24 ساعته پرسش‌های مشتریان
  • انتقال درخواست و نیازمندی‌های مشتریان به کارشناس استقرار نرم افزار و مدیران متخصص
  • برخورد خوش و صبورانه با مشتریان (حتما بخوانید: نرم افزار باشگاه مشتریان)
  • توانایی و مهارت نصب نرم افزار بر روی کامپیوتر مشتریان
  • بررسی نظرات تخصصی مشتریان برای بهبود عملکرد
  • دریافت تاییدیه از مشتریان جهت تکمیل پرونده استقرار نرم افزار و ایجاد سابقه کار
وظایف پشتیبان استقرار نرم افزار

وظایف پشتیبان استقرار نرم افزار

حقوق کارشناس استقرار نرم افزار

در میزان حقوق و میزان دریافتی ماهیانه کارشناس استقرار نرم افزار در شرکت‌ های نرم‌افزاری عواملی موثر بوده و تعیین کنند مبلغ حقوق آنها می باشند.

  • اولین عامل این است که کارشناس در چه شرکتی مشغول به کار است. شرکت نرم افزاری کوچک است یا بزرگ.
  •  دومین عامل مربوط به تخصص‌ها و مهارت‌های کارشناس بستگی دارد. یعنی میزان آشنایی و تسلط کارشناس با کامپیوتر و نرم افزارهای طراحی شده شرکت در چه حدی می باشد.

نکته قابل اهمیت این مورد است که با توجه به نوع فعالیت‌های شرکت‌ها و سازمان ها، سختی‌هایی که کارشناس استقرار و پشتیبان نرم افزار متحمل می شوند متفاوت است. برخی کارشناسان از سنین پایین و با تحصیلات بالا برخوردارند هستند و در چند ساله ی نخست و کسب تجربه به سمت‌های بالاتر و مدیریتی ارتقا می یابند و جذب سایر شغل‌های نرم افزاری و شرکت‌های بزرگ تر می شوند.

طبق آماری که در سال 1400 نسبت به میزان حقوق کارشناس استقرار نرم افزار ارائه شد؛ حقوق این کارشناس حداقل 35/000/000 ریال و حداکثر 170/000/000 ریال و میانگین دریافتی کارشناسان 10/500/000 ریال بوده است که هر ساله افزایش داشته است.

اگر شما بیمه هستید و نمی دانید چطور بدون اطلاع کارفرما از واریز کامل مبلغ بیمه ماهیانه خود مطالع شوید، حتما مقاله مشاهده سوابق تامین اجتماعی را بخوانید و با توجه به آموزش های این مقاله سوابق بیمه خود رو چک کنید.

حقوق کارشناس استقرار نرم افزار

حقوق کارشناس استقرار نرم افزار

شرایط لازم برای استخدام پشتیبان نرم افزار

زمانی که یک فرد بخواهد به عنوان کارشناس پشتیبان وارد بازار کار شود، باید ابتدا به سراغ شرکت‌های مدیریت و پشتیبانی و تولید نرم افزار مراجعه کند تا در صورت داشتن شرایط و توانایی‌های شرکت مانند داشتن مدرک دانشگاهی، تسلط کافی بر کامپیوتر و نرم افزار مورد نظر شرکت، یادگیری زبان دوم و … استخدام شرکت مزبور شود.

البته کسانی که علاقه مند به شغل پشتیبان نرم افزار هستند می توانند به صورت شخصی نیز در این زمینه فعالیت نمایند.

با توجه به گسترش و توسعه ی هر روزه کاربرد و استفاده‌ی کامپیوتر در زندگی افراد، بازار کار این شغل افزایش یافته و شرایط استخدام مطلوب تر شده است و افراد می توانند با توجه به مهارت‌های لازم در شغل پشتیبان نرم افزار در شرکت‌ها و سازمان‌ها یا به صورت آزادانه مشغول به کار شوند.

شرایط لازم برای پشتیبان استخدام نرم افزار

شرایط لازم برای پشتیبان استخدام نرم افزار

نتیجه گیری

کارشناس استقرار نرم افزار و یا کارشناس پشتیبان نرم افزار ازجمله شغل‌هایی می باشد که امروزه در شرکت‌های نرم افزاری وجود دارد. این کارشناس باید توانایی و مهارت استقرار نرم افزار و به بروزرسانی نرم افزارها را در شرکت و سازمان مربوطه پیش ببرد و نرم افزارها را طبق نیاز و خواسته مشتریان تنظیمات اولیه نرم افزار را انجام بدهد.

اگر سوال و یا نظری درباره این مقاله دارید، حتما از طریق درج کامنت برای این مقاله با ما در ارتباط باشید.

دسترسی به مقالات مرتبط:

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!

  1. Keyvanloo
    3 دسامبر 2017 ساعت 23:00

    باسلام…من رشتم مهندسی صنایع ست و چند روز پیش برای مصاحبه یه شرکت نرم افزاری دعوت شدم،اونجا بهم گفتن که از نظرشون شرایط لازم برای استقرارنرم افزار های حوزه رشته صنایع رو تو صنعت دارم فقط برای اینکه هم اونا مطمن شن و هم خودم متوجه بشم باید چکاری کنم تا چتد روز دیگه یه ایمیل براشون بفرستم با این محتوا که دقیقا قراره بعد استخدام چیکار کنم….حالا میخاستم از شما یه راهنمایی بگیرم با توجه به رشته من ایا قراره صرفا کار من اموزش نرم افزار مربوطه به پرسنل کارخونه باشه یا نه کارای دیگه ای هم هس و یا اصلا طبق این متن شما که اشاره کرده بودید برای نرم افزار های کارخونه بهتره تصحیلات صنایع داشته باشیم علتش چیه؟ممنون میشم زودتر جوابمو بدید…

    • سعید لطفعلی
      11 دسامبر 2017 ساعت 10:44

      سلام. کارخانه هایی که بر اساس استانداردها و ISO فعالیت میکنند، معمولا از نرم افزارهای سازمانی مربوط به حوزه تولید استفاده میکنند. نرم افزاهایی مثل برنامه ریزی تولید، نرم افزار تضمین کیفیت و نرم افزار نگهداری و تعمیرات PM. طبیعتا کار با این نرم افزارها مستلزم این هست که کاربر، از مفاهیم فنی صنعتی برخوردار باشه. همانطور که اطلاع دارید، تضمین و مدیریت کیفیت، برنامه ریزی تولید و نگهداری تعمیرات، شاخه های شغلی مهندسی صنایع هستند و شما می بایست به این موضوعات آشنا باشید. فقط در حد روند و یا پروسه انجام امور آشنا باشید کفایت میکنه. برای آشنایی با طرز کار نرم افزارهای حوزه تولید هم به سه لینک زیر مراجعه کنید :
      نرم افزار نگهداری و تعمیرات
      نرم افزار برنامه ریزی تولید
      نرم افزار کنترل کیفیت