مشاوره
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

تفاوت MRP و ERP در چیست؟

تفاوت MRP و ERP در چیست؟ همراه با توضیحات کامل

,

MRP و ERP، هر دو سیستم مبتنی بر رایانه شخصی هستند. این دو سیستم در سازمان‌ها در جهت توسعه و بهبود عملکرد سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و عملکرد منابع سازمانی را مدیریت و کنترل می‌کنند. تفاوت MRP و ERP در چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید مفهوم هر دو سیستم را به خوبی درک کرده باشید، تا بدانید که هر کدام در چه صنعت و حوزه‌ای فعالیت می‎کنند.

MRPها در برنامه‌ریزی نیازمندی‌های مواد، یک راه‌ عالی برای تولیدکنندگان جهت مدیریت فروشگاه‌هایشان به حساب می‌آیند و شامل موجودی، برنامه‌ریزی ظرفیت ماشین، ویژگی‌های زمان‌بندی و… می‌شوند. ERPها علاوه بر حوزه صنعت در تمامی بخش‌های سازمان مانند پیش‌بینی، کارآمد هستند؛ در حالی که MRPها تنها در بخش تولید، مورد استفاده قرار می‌گیرند. حالا به خوبی دانستید که تفاوت MRP و ERP در چیست؟

خواندن مقاله تفاوت MRP و ERP را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران برنامه ریزی
کارشناسان برنامه ریزی

چرا MRP و ERP با هم تفاوت دارند؟

تفاوت MRP و ERP در چیست؟ چرا این دو سیستم باهم فرق دارند؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم، دلایلی وجود دارد که این دو سیستم نرم‌افزاری را از هم متفاوت کرده است. اما پیش‌ از آن باید بدانید که، سیستم ERP شامل تمامی ویژگی‌های یک نرم افزار MRP است.

اما چرا MRP و ERP با هم تفاوت دارند؟ ERP علاوه بر داشتن ویژگی‌های سیستم MRP، به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد که فروش، قیمت‌ها، برآوردها، مدیریت ارتباط با مشتری، حسابداری، منابع انسانی، مدیریت پروژه و بسیاری موارد دیگر را نیز بهبود و مدیریت کند.

تفاوت MRP و ERP به سادگی قابل درک است، اما سازمان‌ها اغلب این دو سیستم نرم‌افزاری را با هم اشتباه می‌گیرند، در حالی که به آسانی می‌توانند دلیل تفاوت MRP و ERP و تمایز این دو سیستم را متوجه شوند.

بررسی دلیل تفاوت MRP و ERP

کارشناسان درحال بررسی نتایج بدست آمده از نرم افزارهای MRP و ERP

کلمات اختصاری این دو، مشابه هستند و ERPها و MRPها سابقه یکسانی دارند. اما با این وجود، سیستم erp و سیستم MRP، دو نهاد مجزا هستند و هر کدام سطوح متفاوتی از عملکردها و قابلیت‌ها را به سازمان‌ها اختصاص می‌دهند. برای بیان کامل تفاوت MRP و ERP در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.

MRP= برنامه ریزی نیازمندی‌های مواد

برای دانستن تفاوت MRP و ERP به بررسی این دو سیستم خواهیم پرداخت. MRP مخفف واژه‌Material Requirements Planning می‌باشد و یک راه‌حل نرم‌افزاری است، که به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا مواد مورد نیاز خود را دقیق‌تر محاسبه و اندازه‌گیری کنند.

با کمک سیستم mrp به خوبی متوجه خواهید شد، که مواد را در چه زمان و به چه مقدار تهیه و تحویل دهید. البته به مرور زمان سیستم mrp، قابلیت‌های بیشتری را به استفاده کنندگان ارائه داد و اکثر mrpها معروف به «mrp ii» شدند.

اکنون این سیستم در سازمان‌ها، شامل برنامه‌ریزی دقیق ظرفیت، زمان بندی، کنترل سازمان و سایر محاسبات می‌باشد.

برنامه ریزی نیازمندی‌های مواد در تفاوت MRP و ERP

MRP مخفف واژه‌ Material Requirements Planning و به معنای برنامه ریزی نیازمندی‌های سازمان می‌باشد

فرق mrp و erp در این است که mrpها، توانایی مقایسه پیش‌بینی‌ها، اطلاعات و داده‌های واقعی، تجزیه و تحلیل عملکرد و بهبود فرآیندها برای دستیابی به کارایی بهتر را به سازمان‌ها ارائه می‌دهند.

البته فرق mrp و erp در موارد جزئی کاربردها و اهداف هر دو سیستم می‌باشد، که با دقت بر آن‌ها، متوجه‌ تفاوت MRP و ERP خواهید شد. اگر می خواهید با نرم افزار برنامه ریزی تولید آرین سیستم، برای انجام کارهای مربوط به واحد برنامه ریزی شرکت خود آشنا شوید، حتما صفحه نرم افزار برنامه ریزی تولید را مطالعه نمایید.

ERP= برنامه ریزی منابع سازمانی

دومین بررسی برای دانستن فرق MRP و ERP، بررسی مفهوم ERP می‌باشد. ERP مخفف واژه‌ی Enterprise Resource Planning بوده و به معنای برنامه‌ریزی منابع سازمانی است.

سیستم ERP یک سیستم کامل‌تر نسبت به MRP می‌باشد، که شامل ویژگی‌ها و قابلیت‌های اضافی برای کمک به تولیدکنندگان، برای خودکارسازی و ساده سازی فرآیندهای تجاری است. البته این سیستم، تنها برای بخش تولید نیست و تمام سازمان را در بر می‌گیرد.

ERPها از MRPها توسعه یافته‌تر هستند و نه تنها برای کمک به تولیدکنندگان، برای برنامه‌ریزی بهتر موجودی و زمان‌بندی سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بلکه به تولیدکنندگان در زمینه‌های فروش، قیمت و تضمین، مدیریت ارتباط با مشتری، حسابداری، منابع انسانی، مدیریت پروژه و پشتیبانی سازمان یاری می‌رسانند.

این نیز دیگر تفاوت MRP و ERP می باشد. اما سوال است زمانبندی اصلی تولید یا mps چیست و چگونه است؟

باید بدانید که ERPها از MRPها فراتر هستند؛ یعنی تمام بخش‌های مختلف کسب و کار شما را در پایگاه داده، متصل و ادغام می‌کنند.

این سیستم این امکان را برای سازمان‌ها فراهم نموده است، که وظایف و فرآیندها را ساده کنند و اطلاعات بدون خطا را در تمام بخش‌های سازمان، به اشتراک بگذارند. پس از انجام بررسی تفاوت MRP و ERP دانستیم که ERPها، با اطلاعات و داده‌های دقیق، به کسب و کار سازمان‌ها کمک می‌کنند، تا کارایی سازمان را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهند.

به طور خلاصه برای بررسی تفاوت MRP و ERP باید گفت که ERPها تمامی کارهای سازمان از قبیل پیش بینی، ساده سازی، بهبود فرآیندهای سازمان و… را انجام می‌دهند. در حالی که MRPها تنها به بخش تولید اختصاص دارند.

MRP و ERP در گذر زمان

بررسی تفاوت MRP و ERP در طول چندین دهه وجود داشته و تمامی آن‌ها برای هر کدام از سیستم‌های نرم‌افزاری، مفهومی را ارائه داده‌اند که تفاوت MRP و ERP به خوبی قابل درک و آگاهی می‌باشد. اما اکنون می‌خواهیم به گونه‌ای تاریخچه این دو سیستم را بیان کنیم.

اصطلاح ERP برای اولین بار در دهه 1990 به وسیله گروه گارتنر مورد استفاده قرار گرفت. اما این سیستم به دلیل ریشه عمیقی که در صنعت تولید برجای گذاشته است. می‌توان تاریخچه او را به سیستم MRP که در دهه 1960 برای اولین بار استفاده شده؛ متصل نمود.

در تمام دهه 1960 تولیدکنندگان متوجه شدند که برای مدیریت، ردیابی و کنترل موجودی، نیازمند روشی هستند، که به خوبی این اقدمات را انجام دهند. زمانی که فناوری پیشرفت نمود، موسسات که تا پیش از آن، کارها را به صورت دستی انجام می‌دادند؛ توانستند تا حد زیادی از کارها را با رایانه انجام دهند.

در دهه 1960 پس از پیشرفت فناوری، راه‌حل‌های نرم‌افزاری برای سازمان‌ها ایجاد شد؛ که برای برنامه‌ریزی نیازمندی‌های سازمان و رفع نیازهای تولیدکنندگان، سیستم نرم افزاری mrp توسعه یافت.

این سیستم، به تولیدکنندگان کمک کرد تا بر موجودی‌های سازمان، نظارت داشته و تعادل را حفظ نمایند. در دهه 1970 تولیدکنندگان، بیشتری از mrp استفاده نمودند. در دهه 1980، سیستم‌های mrp، به سیستم‌های mrp ii تبدیل شدند، که در برنامه‌ریزی منابع تولید و عملکردهای آن بخش، مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

این سیستم‌ها، دارای عملکرد مشابه سیستم mrp بودند، اما ویژگی‌ها و قابلیت‌های گسترده‌تر و پیشرفته‌تری داشتند. تمام این بررسی های تفاوت MRP و ERP باعث شد، سازمان‌ها با این دو سیستم نرم‌افزاری بیشتر آشنا شوند، تا بتوانند فرآیندهای زمان‎بندی و تولید را در سازمان‌ها، مدیریت و کنترل کنند.

به نظر شما نرم افزار erp چه تفاوتی با نرم افزار مدیریت فرایند bpms دارد؟ برای آشنایی با نرم افزار ArianERP و بررسی قابلیت های ویژه این نرم افزار حتما به نرم افزار erp ایرانی آرین سیستم مراجعه نمایید.

تکامل به سمت سیستم‌های ERP مدرن

زمانی که در دهه 1990 برای اولین بار، سیستم نرم‌افزاری برنامه‌ریزی منابع سازمانی مورد استفاده قرار گرفت، این سیستم‌ها، براساس کنترل موجودی اولیه و فرآیندهای تولید، شبیه به سیستم‌ پیشین MRP بودند. اما این سیستم توانسته بود، کامل‌تر از سیستم برنامه‌ریزی نیازمندی‌های مواد، عمل کند و سایر بخش‌ها مانند حسابداری، امورمالی و فروش را نیز دربربگیرد. که تفاوت MRP و ERP هم در این موارد است. (👈نرم افزار حسابداری رایگان)

سیستم‌های ERP امروزه کاملا یکپارچه عمل می‌کنند، بدین ترتیب هر بخش و تمامی جنبه‌های کسب و کار سازمان را به هم متصل می‌نمایند. البته لازم به ذکر است که،ERPهای مدرن، ابزار قدرتمندی را در اختیار تولیدکنندگان قرار داده است، که یک پایگاه داده مشترک، از اطلاعات سازمان را اجرا و حفظ می‌نماید.

راه‌حل‌های این ابزار قدرتمند ERPهای مدرن نه تنها در بخش تولید، مدیریت زنجیره تامین و… می‌تواند مفید و کارآمد باشد؛ بلکه در گزارش‌دهی و هوش تجاری پیشرفته، نیروی فروش و اتوماسیون بازاریابی، CRM و مدیریت آن، عملکردهای مدیریت پروژه نیز می‌توان از آن، استفاده نمود. تمامی این راه‌حل‌ها و سیستم ERP، باعث افزایش بهره‌وری و بهینه سازی برنامه‌ریزی منابع در سازمان می‌شود.

MRP به عنوان ماژولی از ERP

برای بیان تفاوت MRP و ERP در مورد برنامه‌ریزی منابع سازمانی، توضیحاتی را ارائه دادیم. اما باید بدانید که MRP هم می‌تواند برای سازمان کارآمد باشد. MRP این امکان را برای سازمان‌ها فراهم نموده است، که کنترل و فرآیندهای تولید را مدیریت کنند و ابزار قدرتمندی برای برنامه‌ریزی تولید، مدیریت صورتحساب مواد و موجودی، زمان‌بندی، پیش بینی و… را در اختیار سازمان می‌گذارد.

MRP به عنوان ماژولی از ERP در تفاوت MRP و ERP

کارشناس درحال بررسی ماژول MRP در سیستم

برخی از تولیدکنندگان اعتقاد دارند که ERPها، جایگزین سیستم نرم افزاری MRP شده‌اند، اما باید بدانید که اینطور نیست. در واقع سیستم ERP برای تولیدکنندگان ساخته می‌شود. MRP را به عنوان یک ماژول در سیستم ERP می‌توان استفاده نمود.

اگر MRP به عنوان یک ماژول در سیستم erp استفاده شود؛ تولیدکنندگان می‌توانند از عملکردها، ویژگی‌ها و قابلیت‌های مهمی که هر دو سیستم دارند استفاده کنند.

ERPهای امروزی بسیار انعطاف پذیر هستند و می‌توانند براساس نیازهای منحصر به فرد کسب‌وکار شما، سفارشی عمل کنند. فروشندگان ERP در حال حاضر، ابزارها و ویژگی‌های مختلفی را ارائه می‌دهند، که برای رفع نیازها و چالش‌های متمایز صنایع مختلف، طراحی شده‌اند.

استفاده از توانایی ERPهای مدرن

سیستم نرم‌افزاری «برنامه ریزی منابع سازمانی» می‌تواند به سازمان‌ها، در تحقق اهداف و رشد کسب و کار کمک کند. مدیران باید به عنوان یک تولیدکننده از انعطاف پذیری و راه‌حل‌های مناسب، که یک سیستم ERP به شما و سازمان ارائه می‌دهد به خوبی استفاده کنند. این توانایی‌های ERPها هستند، که موجب فرق MRP و ERP شده‌اند. توانایی‌های ERPهای مدرن چند مورد است که عبارتند از:

  • افزایش بهره وری
  • همکاری بهتر
  • پیش‌بینی دقیق‌تر
  • کاهش هزینه‌های عملیاتی

افزایش بهره‌وری

زمانی که سازمان‌ها از توانایی سیستمERP استفاده کنند، کارها سریع، دقیق و با ثبات بیشتری انجام خواهد شد. ERPها به شما کمک خواهند کرد، که کارایی و بهره‌وری فروشگاه و سازمان خویش را افزایش دهید و همه چیز را به بهترین نحو انجام دهید.

به عنوان مثال با کمک ERP، شما موجودی خود را با دقت بیشتری مدیریت می‌کنید و برای عملکرد فروشگاه دقیق‌تر، برنامه‌ریزی خواهید کرد. با انجام تمامی این کارها و انجام وظایف و فرآیندهای تجاری، بهره‌وری سازمان افزایش خواهد یافت.

همکاری بهتر

ERPها به تمام بخش‌های سازمان اجازه می‌دهند، که از یک پایگاه داده مشترک استفاده کنند، این کار دریچه‌ای برای همکاری میان بخش‌ها ایجاد می‌کند. زیرا کارمندان برای به اشتراک گذاشتن سریع و آسان اطلاعات و داده‌های سازمان باهم همکاری خواهند کرد. ERP این امکان را برای سازمان‌ها فراهم آورده است، که سیلوهای اطلاعاتی را تجزیه و تحلیل کنند و سازمانی مشارکتی داشته باشند.

پیش‌بینی‌های دقیق‌تر

یکی از ضروریاتی که تولیدکنندگان باید انجام دهند؛ پیش‌بینی بازار است. هر چقدر این پیش‌بینی دقیق‌تر باشد، عملکرد سازمان به همان اندازه مفید و کارآمد خواهد بود. پیش‌بینی دقیق این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا کسب و کار خود را به بهترین شیوه، برنامه‌ریزی و مدیریت کنید. سپس با اطلاعات ERP، از وضعیت سازمان بهتر مطلع خواهید شد. در نهایت تصمیمات بهتر و پیش بینی دقیق برای کسب وکار خود خواهید داشت.

کاهش هزینه‌های عملیاتی در تفاوت MRP و ERP

کارشناسان درحال بررسی کارکرد نیروها و تصمیم گیری برای کاهش هزینه‌های عملیاتی هستند

کاهش هزینه‌های عملیاتی

ERP به شما کمک خواهد کرد تا هزینه‌های عملیاتی سازمان خویش را کاهش دهید. زیرا مجبور نیستید هر بخش از سازمان خویش را با یک سیستم جدا انجام دهید. شما با استفاده از ERP می‌توانید از طریق یک سیستم متمرکز کارهای خود را انجام دهید و همین کار موجب کاهش هزینه‌های عملیاتی می‌شود.

نتیجه گیری

سیستم‌های نرم‌افزاری MRP و ERP، ارتباط بسیاری نزدیکی باهم دارند، اما با تمام این کارها، هر سیستم قابلیت و سطوح عملکرد متفاوتی را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد. تفاوت MRP و ERP در کاربرد و قابلیت‌هایی است، که در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند.

اما هر دو سیستم عملکرد تولید بسیار خوبی را ارائه می‌دهند. MRPها به طور خاص، بر روی فرآیندهای تولید متمرکز هستند، در حالی که ERPها طیف وسیع‌تری از راه‌حل‌ها از جمله حسابداری، مدیریت، هوش تجاری و… را ارائه می‌دهند. در پایان اگر سوال و یا نظری درباره مقاله تفاوت MRP و ERP دارید، حتما از طریق درج دیدگاه با ما در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!