مشاوره
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

توضیحات مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا APQC

مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا APQC

آیا تا به حال نام مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا APQC را شنیده‌اید؟ مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا  در سال 1977 فعالیت خود را با نام مرکز بهره وری آمریکا (APC) با ماموریت اصلی افزایش بهره وری آغاز کرد و با گذشت زمان به یک مرکز منابع مشهور برای بهره وری، بهبود کیفیت، […]

آیا تا به حال نام مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا APQC را شنیده‌اید؟ مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا  در سال 1977 فعالیت خود را با نام مرکز بهره وری آمریکا (APC) با ماموریت اصلی افزایش بهره وری آغاز کرد و با گذشت زمان به یک مرکز منابع مشهور برای بهره وری، بهبود کیفیت، بهبود روش کار، و آموزش جامع و خدمات مشاوره تبدیل شد.

در مقاله پیش رو قصد داریم شما را با مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا APQC بیشتر آشنا کنیم تا بدانید این مرکز چه اهدافی را دنبال می‌کند و همچنین با لایه‌های چارچوب و  محور فعالیت آن مرکز نیز آشنا شوید و نقش آن را در برنامه PM سازمان‌ها درک کنید.

خواندن مقاله مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا APQC را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران مالی
حسابداران
دانشجویان رشته حسابداری

مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا APQC

مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا APQC در سال 1977 فعالیت خود را با نام مرکز بهره وری آمریکا (APC) با ماموریت اصلی افزایش بهره وری آغاز کرد و با گذشت زمان به یک مرکز منابع مشهور برای بهره وری، بهبود کیفیت، بهبود روش کار، و آموزش جامع و خدمات مشاوره تبدیل شد.

با گذشت سال‌ها، نام آن تغییر کرد و به عنوان مرکز بهره وری و کیفیت آمریکایی شناخته شد که اغلب به اختصار APQC نامیده می شود. چارچوب APQC، یکی از بهترین الگوها و چارچوب‌های دسته‌بندی فرآیندها در سازمان‌ها است.

سنگ بنای رویکرد مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا چارچوب طبقه بندی فرآیند آن است که به عنوان یک نامگذاری استاندارد برای فرآیندهای تجاری عمل می کند، چارچوب APQC سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا مدیریت فرآیندها و عملکرد خود را در داخل و خارج مقایسه کنند و معیارهای ارزیابی را در برابر نهادهای مختلف صنعتی تسهیل کنند.

این چارچوب که در اوایل دهه 1990 سرچشمه گرفت، ابتدا ابزاری برای افزایش عملکرد پروژه بود، اما از آن زمان به طور گسترده مورد پذیرش قرار گرفت..

با استفاده از طبقه‌بندی فرآیند مشترک این چارچوب، سازمان‌ها می‌توانند به‌طور مرور سیستماتیک فرآیندهای خود را برچسب‌گذاری، سازماندهی و نقشه‌برداری کنند و دیدگاهی جامع از عملکرد کسب‌وکار از طریق فرآیندهای افقی به جای عملکردهای عمودی ارائه دهند.

چارچوب مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا APQC که به عنوان یک مدل جهانی طراحی شده است، برای پیاده سازی در سازمان هایی با هر صنعت، اندازه یا موقعیت جغرافیایی مناسب است و در نتیجه تمام فرآیندهای درون یک سازمان خاص را در بر نمی‌گیرد و همچنین هر فرآیند در چارچوب جهانی اعمال نمی‌شود.

لایه‌های چارچوب APQC

مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا، چارچوب APQC را برای درک صحیح تمامی سازمان‌هادر 5 لایه تقسیم‌بندی کرده است که در تصویر آن‌ها را نام برده‌ایم.

لایه های چهارچوب مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا APQC

لایه‌های اصلی و ضروری در مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا APQC

اکنون که با لایه‌های مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا APQC آشنا شدید، بهتر است که توضیح هر یک را نیز بدانید:

    • لایه اول رده‌بندی‌ها: رده‌بندی‌ها نمایان‌گر بالاترین سطح از فرآیندها مانند مدیریت مشتری، مدیریت منابع‌انسانی و سیستم hrm، فناوری اطلاعات می‌باشد.
    • لایه دوم گروه‌های فرآیندی: گروه جامعی از اقدامات اصلی موجود در سازمان، به عنوان گروه فرآیندی شناسایی می‌شوند.
    • لایه سوم فرآیندها: فرآیندها شامل فعالیت‌ها و وظایف به هم وابسته موجود در سازمان هستند که ورودی‌ها را به خروجی‌های مطلوب تبدیل می‌کنند.
    • لایه چهارم فعالیت‌ها: فعالیت‌ها نمایان‌گر رخدادهای کلیدی در حین اجرای فرآیند می‌باشند.
    • لایه پنجم وظایف: وظایف به‌طور کلی جزئیات فعالیت‌ها را مشخص می‌کنند؛ هم‌چنین در حوزه‌های متفاوت تخصصی ممکن است متفاوت باشند.

حوزه‌های چارچوب APQC

چارچوب مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا APQC فرآیندهای سازمانی را به حوزه فرآیندهای عملیاتی(اصلی)، فرآیندهای مدیریتی و پشتیبانی تقسیم‌بندی می‌کند، این سه حوزه جهت ترسیم نقشه فرآیندی هر یک از سازمان‌ها نیز می‌بایست به طور مجزا شناسایی و تقسیم‌بندی شود.

فرآیندهای عملیاتی یا همان فرآیندهای اصلی سازمان شامل موارد ذکر شده در جدول می‌باشند:

ردیف فرآیندهای عملیاتی (اصلی)
1 توسعه چشم انداز و استراتژی
2 توسعه و مدیریت محصولات و خدمات
3 بازاریابی و فروش محصولات و خدمات
4 مدیریت زنجیره تامین برای محصولات فیزیکی
5 تحویل خدمت
6 مدیریت خدمات مشتری

و همچنین فرآیندهای مدیریتی و پشتیبانی خدمات شامل 7 مورد زیر می‌باشد:

    1. توسعه و مدیریت سرمایه انسانی
    2. مدیریت فناوری اطلاعات
    3. مدیریت منابع مالی
    4. کسب، ساخت و مدیریت دارایی‌ها
    5. مدیریت ریسک سازمانی ، انطباق، اصلاح و تاب‌آوری
    6. مدیریت ارتباطات خارجی
    7. توسعه و مدیریت قابلیت‌های کسب‌وکار

محور و هسته اصلی فعالیت مدل APQC

محور و هسته اصلی فعالیت‌های مدل مرجع APQC در چند موضوع خلاصه می‌شود که در تصویر زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

محور و فعالیت اصلی مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا APQC

فعالیت‌های مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا بر چهار محور و هسته اصلی استوار است

به این صورت که مدل APQC، الگوهایی را برای کسب‌وکارهای مختلف ارائه می‌دهد. برای مثال در حوزه مدیریت دانش، راهنمایی را ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌­کند تا بتوانید فرآیندها­ی کسب‌وکارتان را شناسایی، مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید و آن‌ها را بهبود بدهید.

نتیجه گیری

مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا APQC در سال 1977 فعالیت خود را با نام مرکز بهره وری آمریکا (APC) با ماموریت اصلی افزایش بهره وری آغاز کرد و با گذشت زمان به یک مرکز منابع مشهور برای بهره وری، بهبود کیفیت، بهبود روش کار، و آموزش جامع و خدمات مشاوره تبدیل شد.

در مقاله‌ای که خواندید تمام تلاش خود را انجام دادیم تا بتوانیم موارد مهم مانند لایه‌های مرکز و محور و هسته‌ی اصلی مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا را به شما معرفی کنیم، در انتها اگر سوالی دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!

  1. رویا حاتمی
    8 ژوئن 2024 ساعت 15:53

    این استانداردها در کشور ایران هم رعایت میشه؟؟؟