مشاوره
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

آشنایی با ارکان مرکز ملی تایید صلاحیت ایران

مرکز ملی تایید صلاحیت ایران NACI

در مورد مرکز ملی تایید صلاحیت ایران چیزی شنیده‌اید؟ مرکز ملی تایید صلاحیت ایران یا همان سازمان NACI، به عنوان یکی از مراجع اعتباربخشی به سازمان‌ها در ایران فعالیت می‌کند و عضوی از سازمان IFA یا انجمن بین المللی اعتباربخشی است، این نهاد خدمات اعتباربخشی را برای فعالیت‌های گوناگونی ارائه می‌دهد.

در مقاله پیش رو قصد داریم شما را با سازمان NACI آشنا کنیم و بدانید که این سازمان چگونه اعتباربخشی می‌کند. اگر می‌خواهید با ارکان و اهداف مرکز ملی تایید صلاحیت ایران آشنا شوید تا انتهای مقاله را مطالعه کنید.

خواندن مقاله مرکز ملی تایید صلاحیت ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران مالی موسسات
صاحبان نظران و سهامداران
حسابداران و علاقمندان به سازمان ملی تایید

هدف از تاسیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران چیست؟

هدف از تاسیس نهاد NACI بررسی این موضوع است که آیا سازمان‌ها صلاحیت‌های لازم برای انجام و ادامه فعالیت‌های خود را دارند و مطابق با استانداردهای بین المللی عمل می‌کنند یا خیر.

سازمان تأیید صلاحیت ایران، امکان اعتباردهی به مراکز صدور گواهینامه ISO 9001 را دارد؛ هم‌چنین در مرکز NACI امکان صدور گواهینامه‌های استاندارد نظیر ISO 14001 ،ISO 22000 ، ISO 27001 و ISO 10002 نیز وجود دارد.

تاریخچه مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران

در زمان آشنایی با مباحثی مانند BPMS و یا هر موضوع مهم دیگری که در خصوص مدیریت سازمان‌ها آموزش می‌بینید، در مراحل نخست شما باید با تاریخچه آن‌ها نیز آشنا شوید. در تصویر زیر نگاهی به سال‌های تاسیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران شرح داده‌ایم.

تاریخچه کلی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران

نگاهی به سال‌های تاریخچه مرکز تایید صلاحیت ایران

نهاد NACI زیر مجموعه سازمان ملی استاندارد ایران است، فرآیند شکل‌گیری سازمان ملی استاندارد و مرکز ملی تایید صلاحیت ایران از سال 1304 آغاز شد و تا امروز ادامه دارد؛ نام این سازمان تا سال 1311، اداره اوزان و مقادیر بود و تحت نظارت وزارت فلاحت، تجارت و فواید مشغول به کار بود.

بین سال های 1311 و 1331 نام این سازمان به اداره اوزان و مقیاس تغییر کرد و تحت نظارت اداره کل تجارت فعالیت می‌کرد، این مجموعه در سال 1339، به عنوان مؤسسه استاندارد ایران شروع به فعالیت کرد و به عضویت سازمان بین‌المللی استاندارد درآمد.

در سال 1371 با تصویب مجلس، مرکز ملی تایید صلاحیت ایران به عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل شناخته شد و در سال 1382 در هفدهمین اجلاس مشترک IAF و ILAC  این نهاد با مجمع بین‌المللی نهادهای تأیید صلاحیت، یادداشت تفاهمی امضا کرد و رسماً به عضویت این مجمع درآمد.

در سال 1390 مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، نام خود را به سازمان ملی استاندارد ایران تغییر داد و تحت کنترل مستقیم نهاد ریاست جمهوری درآمد و در سال 1391، سازمان NACI زیر نظر مستقیم مرکز سازمان ملی استاندارد به کار خود ادامه داد.

ارکان مرکز NACI

مرکز ملی تایید صلاحیت ایران دارای دو ارکان مهم می‌باشد که در تصویر زیر آن‌ها را نام برده‌ایم.

ارکان مرکز ملی تایید صلاحیت ایران

آشنایی با دو ارکان مهم مرکز تایید صلاحیت ایران

حوزه‌های فعالیت سازمان ملی تایید صلاحیت ایران

بهر حال هر سازمانی در زمان تاسیس و برای ادامه بقای خود، باید وظایف و اهدافی را مشخص کند تا در آن حوزه‌ها مشغول باشد، حوزه‌های فعالیت و وظایف مرکز ملی تایید صلاحیت ایران شامل موارد زیر می‌باشد:

    • اجرای مصوبات و قوانین مربوطه
    • انجام تحقیقات و به‌روزرسانی اطلاعات و اسناد مربوط به قوانین و مقررات فعالیت‌های اعتباربخشی و ارزیابی و تحلیل و ایجاد هماهنگی
    • همکاری و مشارکت در تهیه و تدوین استانداردهای لازم در حوزه‌های اعتبارسنجی
    • فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای عضویت در مجامع بین‌المللی و هماهنگی با سازمان‌های داخلی و خارجی در حوزه اعتبارسنجی
    • فراهم کردن شرایط همکاری با سایر سازمان‌های اعتباربخشی در سراسر دنیا به منظور کسب تجربه بیشتر
    • بررسی و اظهار نظر در ارتباط با پیش‌نویس اسناد و استانداردهای بین‌المللی در حوزه اعتباربخشی و شرکت در مجالس، انجمن‌ها و سازمان‌های بین‌المللی به منظور مشارکت در تدوین اسناد و استانداردهای این حوزه

مزایای اعتباربخشی توسط مرکز ملی تایید صلاحیت ایران

اعتباربخشی توسط سازمان NACI دارای مزایایی است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

ردیف مزایای اعتباربخشی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران
1 افزایش سطح اعتبار و شناسایی سازمان: اعتباربخشی، به مراجعه‌کنندگان به سایر بخش‌ها این اطمینان را می‌دهد که سازمان مذبور قابل اعتماد بوده و استانداردهای تعیین شده بین‌المللی را به‌خوبی رعایت می‌کند.
2 تسهیل تجارت: این اعتباربخشی همچنین می‌تواند موانع فنی موجود بر سر راه تجارت را تا حد قابل قبولی کاهش دهد و به ذینفعان این اطمینان را بدهد که محصولات و خدمات ارائه شده طی یک معامله از استانداردهای لازم برخوردار هستند.
3 دسترسی به بازارهای بین‌المللی: اعتباربخشی، دستیابی به بازارهای بین‌المللی را با به رسمیت شناختن قوانین و استانداردها در سطوح بین‌المللی آسان می‌کند.
4 بهبود عملکرد کسب‌وکار: اعتباربخشی، همچنین می‌تواند فرصتی را در اختیار نهادها قرار دهد تا با شناخت بهتر استانداردهای بین‌المللی، به افزایش بهره‌وری و عملکرد تجاری خود بپردازند.

نتیجه گیری

مرکز ملی تایید صلاحیت ایران یا همان سازمان NACI، به عنوان یکی از مراجع اعتباربخشی به سازمان‌ها در ایران فعالیت می‌کند و عضوی از سازمان IFA یا انجمن بین المللی اعتباربخشی است، این نهاد خدمات اعتباربخشی را برای فعالیت‌های گوناگونی ارائه می‌دهد.

در مقاله‌ای که خواندید تمامی وظایف و حوزه‌های فعالیت مرکز ملی تایید صلاحیت ایران از جمله اعتبار سنجی، سیستم ERP را شرح دادیم. اکنون اگر سوالی در خصوص موضوع مقاله و یا سایر موضوعات سازمانی مانند زمانبندی تولید دارید در دیدگاه برایمان بنویسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!