مشاوره
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی | چرا پروانه بهره برداری مهم است؟

نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی و اهمیت پروانه بهره برداری

حسابداری از زمان‌های بسیار دور و از زمان پرداخت حقوق شکل گرفته و رشته‌­ای پرکاربرد می باشد، که در همه فعالیت‌­ها از کوچک تا بزرگ جای خود را باز کرده است. با توجه به گسترش حسابداری و تراکنش‌­های مالی تکنولوژی با طراحی و تولید نرم افزارهای حسابداری از جمله نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی به کمک این رشته آمده است.

با پیدایش نرم افزارهای حسابداری زمان تهیه گزارش­‌ها و ترازهای مالی کاهش یافته و همچنین خطاهای انسانی در تهیه این گزارش‌­ها کمتر شده است. با توجه به نیاز شرکت­‌ها جهت تهیه و ارائه گزارش به اداره دارایی، بیمه و… استفاد از نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی مخصوصا برای شرکت‌هایی که پروانه بهره برداری دارند الزامی است.

خواندن مقاله نرم افزار مورد تایید دارایی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

افراد که قصد دریافت پروانه بهره برداری دارند
کاشناسان مالی
علاقمندان به حوزه دارایی

نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی مناسب چه شرکت‌هایی است؟

گروه حسابداری و مالی در هر شرکت با استفاده از نرم افزار حسابداری، تراکنش­‌های مالی را ثبت و هزینه و درآمدهای شرکت را مدیریت می­‌کند. این نرم افزارها با تنوع گسترده طراحی و تولید شده و یک فروشگاه کوچک تا یک شرکت تولیدی بزرگ صنعتی را پوشش می­‌دهد.

استفاده از نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی موجب بهبود دقت حسابداری، سرعت عملکرد، کاهش هزینه­‌های کلی و ارائه گزارش‌­های دقیق می­‌شود. با توجه به مزایای به وجود آمده در هنگام استفاده از نرم افزار مورد تایید دارایی برای شرکت­‌ها، استفاده از نرم افزار حسابداری موجب مدیریت موفق کسب و کار می­‌شود.

امور مربوط به ثبت و دريافت كليه درآمدها، ارائه گزارش مالی از عملكرد درآمدهای استانی، نظارت برفعاليت‌­های مالی و اقتصادی بخش خصوصی در جهت اجرای برنامه‌­های توسعه اقتصادی، امور راجع به اجرای مقررات انواع مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم و سایر مالیات‌ها و… از جمله وظایف دارایی به شمار می­‌رود. باتوجه به اینکه تمامی شرکت­‌ها به نوعی درگیر دارایی می­‌باشند و باید به امور آن­‌ها رسیدگی شود، در نتیجه استفاده از نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی برای تمامی آن­‌ها مناسب خواهد بود.

مهم­ترین ویژگی های نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی

نرم افزارهای حسابداری متنوعی طراحی و تولید شده و در بازار وجود دارد. امکانات و کاربردهای این نرم افزارها گاهی مشابه و گاهی با یکدیگر متفاوت است. اما سؤال این­ است که نرم افزار مورد تایید دارایی باید دارای چه ویژگی­‌هایی باشد؟ در تصویر زیر به برخی از مهم­ترین ویژگی‌­های نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی اشاره شده است.

مهم­ترین ویژگی های نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی

مهم­ترین ویژگی های نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی

بهترین راه برای ثبت نرم افزار مورد تایید مالیات

برای ثبت نرم افزار مورد تایید مالیات ابتدا باید از لیست نرم افزارهای حسابداری مورد تایید دارایی نرم افزار مورد نظر انتخاب گردد. قبل از اینکه نرم افزار حسابداری مورد تایید اداره دارایی معرفی شود، ابتدا باید نامه­‌ای توسط شرکت تهیه و تنظیم گردد. این نامه شامل اطلاعاتی مانند نام نرم افزار حسابداری مورد استفاده، شرکت سازنده نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی و دوره مالی می‌­باشد.

بعد از ارائه نامه به دارایی و ثبت در واحد مالیاتی، شماره­‌ای توسط دبیرخانه ارائه می­‌شود. (👈آشنایی بیشتر با نرم افزار دبیرخانه)

یک نسخه از فرم معرفی نامه به اداره دارایی تحویل داده می­‌شود و نسخه­‌ای دیگر نزد شرکت نگهداری خواهد شد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد زیر ساخت‌­های مناسب به جای نامه نگاری بهترین راه برای ثبت نرم افزار مورد تایید مالیات دانلود فرم معرفی به دارایی، تکمیل اطلاعات و ارسال به اداره دارایی است.

حسابداری مورد تایید مالیات را چگونه انجام دهیم؟

حسابداران با استفاده از اسناد و مدارک و با تجزیه و تحلیل آن­‌ها تغییرات صورت گرفته در اجزای معادله حسابداری در طی یک فرآیند مالی در شرکت را ثبت می‌­کنند. این اسناد که از آن‌ها به عنوان اسناد مثبته یاد می­شود، دارای تاریخ، مبلغ و ماهیت رویداد مالی صورت گرفته است.

اسناد مثبته یاد شده که مبنای تجزیه و تحلیل و ثبت رویدادهای مالی در دفاتر حسابداری بوده، جزء اسناد مورد تایید مالیات می­‌باشد. نمونه­‌هایی از این اسناد شامل فاکتور فروش­ یا خرید معتبر، رسیدهای بانکی، قبوض، قراردادها و… می‌­باشد. حال در صورتی که ثبت­‌های مالی یک شرکت بر اساس اسناد مثبت یاد شده با رعایت دستورالعمل‌­ها و استانداردهای حسابداری و توسط نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی صورت گرفته باشد، حسابداری انجام شده مورد تایید مالیات خواهد بود.

چرا اداره دارایی لیست نرم افزارهای حسابداری مورد تایید خود را دارد؟

براساس ماده 17 آیین نامه تحریر دفاتر، باید اطلاعات مالی شرکت‌­ها در نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی ثبت گردد. مطابق قانون تجارت تمامی مودیانی که از سیستم الکترونیکی نرم افزارهای حسابداری مورد تایید دارایی استفاده می‌­نمایند، حداقل هر یک ماه یک بار، باید صورت معاملات تفکیک شده را در دفتر روزنامه ثبت و در مدت زمان مشخص شده به دفتر کل انتقال دهند، سپس در پایان هر فصل گزارش‌­های مربوط به ارزش افزوده را باید به اداره مالیات ارسال نمایند.

نرم افزارهایی که گواهینامه معتبر از شورای عالی انفورماتیک را دریافت می‌­کنند، به عنوان نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی (Asset Approved Accounting Software) خواهد بود. برای آسانی کار شرکت­‌ها و موسسات، لیستی از نرم افزارهایی که گواهینامه مذکور را اخذ نموده­‌اند وجود دارد، که شرکت­‌ها می­‌توانند مطابق این لیست نسبت به انتخاب نرم افزار مناسب با فعالیت خود انتخاب نمایند.

نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی

نرم افزارهای مورد تایید دارایی دارای گواهینامه معتبر از شورای عالی انفورماتیک هستند

بهترین نرم افزارهای حسابداری مورد تایید دارایی

نرم افزارهای حسابداری با کاربری‌­­های مختلفی طراحی، تولید و وارد بازار شده است. این نرم افزارها از نرم افزارهای فروشگاهی با قابلیت محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته گرفته تا نرم افزار حسابداری مربوط به یک شرکت تولیدی را شامل می‌­شود. استفاده از نرم افزارهای حسابداری موجب صرفه جویی در زمان و هزینه می­‌شود. به گونه‌­ای که داده‌­ها در کم­ترین زمان ممکن وارد سیستم می­‌شود و اطلاعات به صورت سیستمی پردازش شده و گزارش نهایی آماده می­‌شود.

همان­طور که قبلا اشاره شد نرم افزارهایی که گواهینامه معتبر از شورای عالی انفورماتیک را دریافت می­‌کنند، به عنوان نرم افزارهای حسابداری مورد تایید دارایی شناخته می­‌شوند. در این میان از نرم افزاری به عنوان بهترین نرم افزار حسابداری مورد تایید اداره دارایی می­‌توان نام برد که متناسب با کسب و کار مشخص باشد. همچنین این نرم افزار باید دارای پشتبانی مناسب، امنیت اطلاعات خوب و… باشد. شما از نرم افزار حسابداری رایگان هم به عنوان گزینه ای مناسب می‌توانید استفاده کنید.

چه اطلاعاتی باید در فرم معرفی به دارایی نوشته شوند؟

شرکت‌­ها برای نگهداری حساب­‌ها در نرم افزارهای حسابداری مورد تایید دارایی و سپس ثبت در سامانه امور مالیاتی ابتدا باید اقدام به تهیه و تکمیل فرم معرفی به دارایی اقدام نمایند. شرکت‌هایی که پروانه بهره برداری دارند حتما باید از سیستم مورد تایید دارایی استفاده کنند. براساس ماده 17 آئین نامه تحریر دفاتر نمونه فرم مورد تایید دارایی باید شامل اطلاعاتی به شرح تصویر زیر باشد.

اطلاعات مورد نیاز فرم ها در نرم افزار مورد تایید دارایی

اطلاعات مورد نیاز فرم مورد تایید دارایی

نمونه سند مورد تایید دارایی باید این شرایط را داشته باشد

اطلاعات مالی شرکت به صورت مدارک مختلف توسط تیم مالی شرکت ثبت و در نهایت به تایید مقامات بالاتر می­‌رسد و در  دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی ثبت می­‌شود. از جمله این مدارک که شامل روکش حسابداری، انواع فاکتورهای خرید و فروش، رسید پرداخت، رسید انبار و مستندات مرتبط با آن می­‌باشد، با نام سند حسابداری شناخته می­‌شود.

نکته
اسناد حسابداری به گروه های دستی، کامپیوتری، ساده و مرکب تقسیم می‌­شوند.

صورت حساب فروش کالا و خدمات به عنوان یک نمونه از سند مورد تایید دارایی باید دارای مشخصات زیر باشد؛

  • شماره و تاریخ
  • مشخصات فروشنده (نام شخص حقیقی یا حقوقی، شناسه ملی، آدرس، تلفن و…)
  • مشخصات خریدار (نام شخص حقیقی یا حقوقی، شناسه ملی، آدرس، تلفن و…)
  • مشخصات کالا یا خدمات مورد معامله (ردیف، کد کالا، شرح کالا، واحد، مبلغ، مبلغ کل، مالیات بر ارزش افزوده، جمع مبلغ کل)
  • مهر و امضا فروشنده
  • مهر و امضا خریدار

دانلود نمونه فرم مورد تایید دارایی

شرکت­‌ها بعد از تحقیق و جستجو در رابطه با نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی و انتخاب نرم افزار مناسب از لیست نرم افزارهای حسابداری مورد تایید دارایی، باید نرم افزار انتخاب شده را به همراه یک فقره نامه به اداره دارایی معرفی نماید. نمونه معرفی نامه به شرح زیر است.

تاریخ
شمارهواحد محترم اطلاعات خدمات مالیاتی استان ————موضوع: گزارش استفاده از نرم افزار حسابداریبا سلامبا احترام شرکت ———– به شماره ثبت —- و شناسه ملی ————— از ابتدای سال –14 از نرم افزار حسابداری ————- استفاده می‌­نماید و دفاتر خود را به صورت ماهیانه ثبت می‌­نماید.مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده تقدیم می­‌گردد.با تشکرشرکت —–

مشخصات فرم معرفی نرم افزار به دارایی به صورت زیر است. از سایت­‌های مختلف می‌توان نسبت به دانلود فرم معرفی به دارایی اقدام نمود.

نمونه فرم از نرم افزار مورد تایید دارایی

نمونه فرم مورد تایید دارایی

پروانه بهره برداری چیست؟

برای انجام فعالیت‌­های تجاری و اقتصادی در ایران، به مجوزهای خاصی نیاز است. یکی از این مجوزها پروانه بهره برداری است. سندی که قبل از شروع کار به واحدهای صنعتی تاسیس شده داده می­‌شود، پروانه بهره برداری می­‌گویند. این جمله به آن معنی است که واحد مورد نظر حتما باید تاسیس شده باشد.

پروانه بهره برداری چیست؟ به عبارت دیگر پروانه بهره برداری (Operation license) گواهی یا مجوزی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت قبل از آغاز فعالیت واحدهای صنعتی یا تولیدی و بعد از تاسیس آن، برای صاحب کسب و کار صادر می‌­کند. تاسیس واحد کسب و کار به معنی نصب تمامی ماشین آلات خط تولید، استخدام نیروی انسانی مورد نیاز و گذر از مرحله تولید آزمایشی است.

نکته
یک نمونه از پروانه بهره برداری که در سال­‌های اخیر تقاضای فراوانی داشته و حتی در موراد متعدد بدون پروانه بهره برداری فعالیت انجام می­‌شود، پروانه بهره برداری رمز ارز است. در پروانه بهره برداری رمز ارز، شناسه کسب و کار، ثبت دبیرخانه، گواهی امضا دفترخانه، شرایط استخراج رمز ارز، فهرست فعالیت‌ها و پیش بینی سرمایه گذاری و ارزش دستگاه قید می­‌گردد.

تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری در چیست؟

گاهی مشاهده می­‌شود که افراد تفاوتی برای پروانه بهره برداری و جواز تاسیس قائل نشده، در واقع تفاوت این دو را از یکدیگر تشخیص نمی­‌دهند. برای درک بهتر موضوع پروانه بهره برداری در پارگراف قبل شرح داده شده و در رابطه با جواز تاسیس و تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری در ادامه آمده است.

همانطور که از نام پروانه بهره برداری نیز مشخص است، این پروانه به منظور بهره برداری از واحد صنعتی یا تولیدی به شخص داده شده و در واقع به منزله تایید بهره برداری از واحد مد نظر توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت است. یعنی واحد معرفی شده توانایی شروع تولید و بهره برداری را دارد.

اما جواز تاسیس که به عنوان مجوز راه اندازی فعالیت تولیدی از آن یاد می­‌شود، توسط متقاضی اخذ و دارای اعتبار مدت زمانی محدود می‌­باشد. اعتبار هر مجوز تاسیس با توجه به نوع فعالیت می­‌تواند متغیر باشد. جواز تاسیس قبل از پروانه بهره برداری باید اخذ گردد و در صورت تکمیل واحد و تایید آن توسط مراجع ذیصلاح پروانه بهره برداری صادر می­‌گردد.

نحوه درخواست جواز تاسیس به صورت آنلاین

  1. ورود به سایت صنعت و معدن جهت ایجاد حساب کاربری و دریافت رمز ورود
  2. تکمیل کردن فرم تقاضانامه و ثبت درخواست
  3. مشخص نمودن اولویت درخواست و طبقه مورد نظر
  4. اخذ جواز تاسیس

بهترین نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی کدام است؟

بهترین نرم افزار مورد تایید دارایی نرم افزاری است، که ابتدا از لیست نرم افزارهای حسابداری مورد تایید دارایی انتخاب شده باشد. اما این نرم افزار باید نیازهای واحد کسب و کار را بتواند بر طرف کند. به عبارتی هر کسب و کاری باید مطابق نیاز خود اقدام به انتخاب نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی نماید.

به طور کلی بهترین نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی باید بتواند نیاز کسب و کار مورد نظر را با هزینه کمتر، پشتیبانی قوی، امنیت بیشتر و مدیریت موثرتر بر طرف نماید. اگر بخواهید نسبت به خرید یکی از نرم افزارهای حسابداری به عنوان بهترین نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی و مورد استفاده شرکت‌های مطرح اقدام نمائید، نرم افزار حسابداری مالی آرین سیستم به شما پیشنهاد می­‌شود.

نرم افزار حسابداری آرین سیستم با بکارگیری آخرین دست­آوردهای فناوری اطلاعات و با رعایت استانداردهای جهانی در خصوص امنیت، اجرا و پشتیبانی شبکه یکی از بهترین نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی است.

 

نتیجه گیری

براساس قانون تجارت تمامی موسسات و شرکت­‌ها بایستی صورت معاملات مالی خود را تا پایان سال مالی به صورت تفکیک شده در دفتر روزنامه و دفتر کل ثبت کنند. تمامی ثبت سندها و صورت معاملات در گذشته به صورت کاغذی و دستی صورت می­‌گرفت. اما به علت کندی فرآیند کار و میزان خطای انسانی نرم افزارهای حسابداری طراحی و تولید شده است.

بسیاری از این نرم افزارها به گونه‌­ای طراحی شده که علاوه بر صرفه جویی در هزینه و زمان و کاهش خطای انسانی، مورد تایید اداره دارایی نیز می‌­باشد. شرکت­‌ها با استفاده از نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی باید در پایان هر فصل گزارش‌­های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده را به اداره داریی تحویل دهند. در پایان اگر سوال و یا نظری درباره این مقاله دارید از طریق ثبت دیدگاه با ما در ارتباط باشید.

دسترسی به مقالات مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!