تماس
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

تعریف استانداردهای حسابداری

استانداردهای حسابداری چیست؟ 42 استاندارد حسابداری ایران

استانداردهای حسابداری چه معنا و مفهومی دارد؟ می‌دانیم که سازمان‌ها و موسسات برای پیشبرد صحیح امور مالی و حسابداری، باید طبق یکسری استاندارد که پیشتر تایید و تصویب شده است اقدام نمایند، این استانداردها به بخش‌های مختلفی دسته‌بندی شده‌اند که توسط هیئت استاندارد حسابداری بین المللی تنظیم شده است.

در مقاله قصد داریم استاندارد حسابداری را به صورت کامل همراه با کاربرد و اهداف آن‌ها توضیح دهیم تا بتوانید با آگاهی از طبقه‌بندی استانداردهای حسابداری، امور مالی خود را در مسیر صحیح پیش ببرید و بخش‌های مختلف کسب و کارتان را با قوانین و مقررات استانداردی مدیریت نمایید.

خواندن مقاله استانداردهای حسابداری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران مالی
حسابداران و کمک حسابداران
کارشناسان مالی موسسات

تعریف استانداردهای حسابداری

استانداردهای حسابداری چیست؟ استاندارد حسابداری که امروزه تمامی شرکت‌ها و موسسات براساس آن‌ها در مورد امور تجاری شرکت خود تصمیم می‌گیرند، مجموعه‌ای از اصول و روش‌هایی هستند که حسابدارها موظف به رعایت آن می‌باشند.

این استانداردها هستند که شیوه‌ها و سبک سیستم اطلاعاتی حسابداری را مشخص می‌کنند. به عبارت ساده‌تر اگر بخواهیم توضیح دهیم باید بگوییم که استانداردهای حسابداری به مجموع اصول، روش‌ها و رویه‌‎های مشترک مالی و حسابداری گفته می‌شود.

بنا بر آن‌ها شیوه حسابداری و ارائه گزارش صورت‌های مالی و مقررات حاکم بر حسابداری وضع می‌شود. استاندارد حسابداری در واقع باعث شفافیت موضوع و واضح بودن گزارش‌ها و صورتحساب‌های مالی  می‌شود.

 

مبنای تدوین استانداردهای حسابداری

به خوبی می‌دانیم که برای تدوین هر استاندارد حسابداری، مبنایی در نظر گرفته می‌شود و بنا بر آن، استاندارد حسابداری را تشخیص و تدوین می‌نمایند. بگذارید کمی واضح‌تر بیان کنیم تا این مسئله برایتان قابل درک‌تر باشد.

هیئت استانداردهای حسابداری، زمان تدوین هر استاندارد باید مراحلی را در نظر بگیرند تا بتوانند استاندارد حسابداری مطرح شده را به رسمیت بشناسند. در تصویر زیر مبنای تدوین هر استاندارد را مشاهده می‌کنید.

مبنای تدوین استانداردهای حسابداری

مواردی که برای تدوین یک استاندارد در حسابداری باید انجام شود

پس از عبور و گذراندن تمام مراحل ذکر شده، استاندارد حسابداری به تصویب نهایی هیئت حسابداری می‌رسد و حسابداران برای عملکرد صحیح موسسات خود باید از آن‌ها استفاده نمایند.

توجه: مدیران شرکتی برای مدیریت همزمان چهار بخش حقوق و دستمزد، حضور و غیاب، کارگزینی و پرتال کارکنان از نرم افزار منابع انسانی استفاده می‌کنند تا در صد خطا را کاهش دهند.

هدف استانداردهای حسابداری

در ایران حدود 42 استاندارد حسابداری وجود دارد که در دسته‌بندی‌های متفاوت تقسیم شده‌اند. تمام این استانداردها هدفی را دنبال می‌کنند، آگاهی از اهداف استاندارد حسابداری در واقع موجب شفافیت و افشای روش‌های حسابداری در شرکت می‌شود.

در این بخش می‌خواهیم با بیان هدف استانداردهای حسابداری نشان دهیم که این استانداردها چه میزان می‌توانند، در تصمیمات رسمی و غیررسمی تاثیر داشته باشند. هدف استاندارد حسابداری شامل موارد زیر می‌باشد:

    • افشای خط مشی حسابداری
    • ارائه اطلاعات درست
    • شبیه سازی صورت‌های مالی
    • ارائه تصمیمات رسمی و غیررسمی
    • ارزش گذاری بر دارایی
    • تعیین رقم درآمد

کاربرد استاندارد حسابداری

اهداف استاندارد حسابداری به خوبی نشان می‌دهد که کاربرد استانداردهای حسابداری در چه مورد و مواردی می‌باشند، البته ناگفته نماند که کاربرد استانداردها بیشتر در موضع صورت‌های مالی تمرکز دارد. این توجه به جهت اطلاعات صحیح و مفید در وضعیت مالی، عملکرد سازمان بیان می‌شود.

تمامی موارد ذکر شده در صورت‌های مالی، سندی برای تصمیم گیری استفاده کنندگان برون سازمانی در مورد فعالیت و مشارکت با سازمان است، به گونه‌ای که استاندارد حسابداری در صورت‌های مالی عمر واحد تجاری را نیز نمایش می‌دهد.

دانستن استانداردهای حسابداری برای تنظیم سندهای مالی مثل ثبت سند حقوق و دستمزد  ضروری است.

حفظ و نگهداری اسناد شرکت به صورت اتوماتیک و جلوگیری از مستهلک و تخریب شدن مدارک و اسناد از واجبات هر سیستم است. برای اینکار می‌توان از نرم افزار دبیرخانه استفاده کرد.

انواع استانداردهای حسابداری

در ایران حدود 42 استاندارد حسابداری وجود دارد که هر کدام در مورد بخشی از حسابداری صحبت می‌کنند. لیست استانداردهای حسابداری در ایران و جهان در مواردی مشترک و مشابه هستند که بعدها در مورد آن‌ها نیز صحبت خواهیم کرد.

استاندارد حسابداری همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم، باعث شفافیت و وضوح اطلاعات درج شده در صورت‌های مالی می‌شوند؛ به طور مثال استاندارد شماره 1 در مورد نحوه ارائه صورت‌های مالی، استاندارد شماره 3 در مورد درآمد عملیاتی مصوب و استاندارد شماره 8 در مورد حسابداری پیمان‌های بلندمدت می‌باشد.

اهمیت استانداردهای حسابداری

پس از مشاهده پیشرفت‌های شرکت‌های خارجی و بین المللی، سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی داخلی به دنبال همسوسازی گزارش‌ها بودند، بنابراین از استاندارد حسابداری تبعیت نمودند. استانداردهای حسابداری این امکان را فراهم می‌آورند، تا اطلاعات مالی را حسابداران از طریق گزارش مالی به استفاده کنندگان انتقال دهند.

حسابداران و مدیران باید اطمینان داشته باشند که با استفاده از استاندارد حسابداری سازمان از سلامت مالی برخوردار خواهند بود.، آموزش استاندارد حسابداری اهمیت آن استانداردها را به وضوح نشان خواهد داد.

استانداردهای حسابداری شامل چه بخش‌هایی می‌باشد؟

استانداردهای حسابداری اصولا شامل 3 بخش هستند که در هر سازمان به همین شیوه و خط‌مشی‌ها اجرا می‌شوند، بخش‌های استاندارد حسابداری نشان می‌دهد که حسابداران برای ارائه صورت مالی، وضعیت مالی باید چه مسائلی را مطرح و حل و فصل نمایند تا اطلاعات مندرج در صورت‌های مالی صحیح باشد. بخش‌های استانداردهای حسابداری را در تصویر زیر بیان نموده‌ایم.

بخش استانداردهای حسابداری

بخش‌های مهم و اساسی استاندارد حسابداری

شرح مسئله

اولین بخش استاندارد حسابداری شرح مسئله است. در  بخش کنونی حسابدار مشکلات حسابداری شرکت را برای خود تشریح و توصیف می‌نماید تا به صورت کامل با آن‌ها آشنا شود. بداند این مسئله در کدام بخش سازمان حائز اهمیت است و چه میزان سطوح مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تنها در این صورت است که می‌تواند برای برطرف نمودن مسئله اقدام نماید، پس شرح مسئله یک بخش ضروری و الزامی برای حسابداری و مسائل آن به شمار می‌آید.

بحث مستدل یا ارائه راه‌هایی برای حل مسئله

دومین بخش استانداردهای حسابداری، بحث مستدل یا ارائه راه‌هایی برای حل مسئله و برای حل مشکلات است. زمانی که یک شرکت با مسئله‌ای روبه رو می‌شود، راه‌های فراوانی را امتحان می‌کند، اما به هر طریقی نمی‌تواند با مسئله روبه رو شود، بنابراین باید برای راه‌های پیدا شده یک توضیح استدلالی داشته باشد تا منطقی با مسئله مقابله کند.

ارائه راه حل مطلوب

سومین و آخرین بخش استانداردهای حسابداری، ارائه راه حل مطلوب است. در بخش قبلی ما به چند مورد از راه‌حل‌ها دسترسی داشتیم تا بتوانیم از شیوه‌های مختلف با مسئله مقابله کنیم. به گونه‌ای در بخش قبل راه حل‌ها را امتحان کرده‌ایم و اکنون به راه حل مطلوب رسیده‌ایم.

می‌توانیم آن را به مدیران سطوح مختلف شرکت ارائه دهیم، البته باید به این نکته توجه داشته باشید که این راه حل باید در راستای تصمیم گیری جهت حل مسائل شرکت باشد.

امروزه نرم افزارها به کمک ما آمده‌اند تا با استفاده از نسل جدید نرم افزار های erp (erp چیست ؟)بتوانیم راه‌حل های ارائه شده را اجرایی کنیم.

معرفی انواع استانداردهای حسابداری ایران

معرفی استانداردهای حسابداری باعث می‌شود با آگاهی فراوان اقدام به تهیه و تنظیم صورت‌های مالی کنید، تا اطلاعات درج شده در آن صحیح و دقیق باشد. همچنین با معرفی استانداردهای حسابداری می‌توانید آگاهانه‌تر دفاتر قانونی شرکت را مطابق با کدینگ حسابداری تحلیل کنید. 42 استاندارد حسابداری ایران شامل موارد جدول زیر می‌باشد:

ردیف استاندارد حسابداری  استاندارد حسابداری 
1 استاندارد شماره 1: نحوه ارائه صورت مالی استاندارد شماره 22: حسابداری اجاره‌ها
2 استاندارد شماره 2: صورت جریان وجوه نقد استاندارد شماره 23: گزارشگری مالی میان دوره‌ای
3 استاندارد شماره 3: درآمد عملیاتی مصوب استاندارد شماره 24: حسابداری مشارکت‌های خاص
4 استاندارد شماره 4: ذخایر بدهی‌های احتمالی و دارایی‌های احتمالی استاندارد شماره 25: گزارشگری مالی واحدهای تجاری در مرحله قبل از بهره برداری
5 استاندارد شماره 5: رویدادها بعد از ترازنامه استاندارد شماره 26: گزارشگری بر حسب قسمت‌های مختلف
6 استاندارد شماره 6: گزارش عملکرد مالی مصوب استاندارد شماره 27: فعالیت‌های کشاورزی
7 استاندارد شماره 7: حسابداری موجودی مواد و کالا استاندارد شماره 28: طرح‌های مزایای بازنشستگی
8 استاندارد شماره 8: حسابداری پیمان‌های بلندمدت استاندارد شماره 29: فعالیت‌های بیمه عمومی
9 استاندارد شماره 9: حسابداری کمک‌های بلاعوض دولت استاندارد شماره 30: فعالیت‌های ساخت املاک مصوب
10 استاندارد شماره 10: دارایی‌های ثابت مشهود استاندارد شماره 31: سود هر سهم
11 استاندارد شماره 11: افشای اطلاعات اشخاص وابسته استاندارد شماره 32: دارایی‎های غیرجاری نگهداری شه برای فروش و عملیات متوقف شده
12 استاندارد شماره 12: حسابداری مخارج تامین مالی استاندارد شماره 33: کاهش ارزش دارایی‌ها
13 استاندارد شماره 13: نحوه ارائه داراسس‌های جاری و بدهی جاری استاندارد شماره 34: مزایای بازنشستگی کارکنان
14 استاندارد شماره 14: سرمایه‌گذاری‌ها استاندارد شماره 35: رویه‌های حسابداریف تغییر در برآوردهای حسابداری و اشتباهات
15 استاندارد شماره 15: آثار تغییر در نرخ ارز استاندارد شماره 36: مالیات بر درآمد
16 استاندارد شماره 16: دارایی‌های نامشهود استاندارد شماره 37: ابزارهای مالی
17 استاندارد شماره 17: صورت مالی تلفیقی و حسابداری سرمایه‌گذاری در واحدهای تجاری فرعی استاندارد شماره 38: ابزارهای مالی افشا
18 استاندارد شماره 18: صورت مالی جداگانه استاندارد شماره 39: ترکیب‌های تجاری
19 استاندارد شماره 19: ترکیب‌های تجاری استاندارد شماره 40: صورت‌های مالی تلفیقی
20 استاندارد شماره 20: سرمایه‌گذاری واحدهای تجاری استاندارد شماره 41: مشارکت‌ها
21 استاندارد شماره 21: سرمایه‌گذاری در واحدهای تجاری وابسته و مشارکت‌های خاص استاندارد شماره 42: اندازه گیری ارزش منصفانه

معرفی استانداردهای حسابداری مشترک در سراسر جهان

علاوه بر 42 استاندارد حسابداری ایران تعداد دیگری از استانداردهای حسابداری وجود دارد، که هم در ایران و هم در سراسر جهان مشترک هستند. استانداردهای حسابداری مشترک در سراسر جهان شامل استانداردهای زیر می‌باشد:

    • استاندارد IFRS7: دارایی‌های جاری نگهداری شده برای فروش
    • استاندارد ISA7: صورت جریان وجود نقد
    • استاندارد ISA10: رویدادهای دوره گزارشگری
    • استاندارد ISA11: قراردادهای پیمانی
    • استاندارد ISA16: اموال، ماشین آلات و تجهیزات
    • استاندارد ISA18: درآمد عملیاتی
    • استاندارد ISA20: حسابداری کمک‌های بلاعوض
    • استاندارد ISA21: اثرات تغییر در نرخ ارز
    • استاندارد ISA26: حسابداری و گزارشگری طرح‌های مزایای بازنشستگی
    • استاندارد ISA27: صورت‌های مالی تلفیقی و جداگانه
    • استاندارد ISA28: سرمایه گذاری در واحدهای تجاری وابسته
    • استاندارد ISA33: سود هر سهم
    • استاندارد ISA34: گزارشگری مالی میان دوره‌ای
    • استاندارد ISA36: کاهش ارزش دارایی‌ها
    • استاندارد ISA37: ذخایر، بدهی‌های احتمالی و دارایی‌های احتمالی
    • استاندارد ISA38: دارایی‌های نامشهود
    • استاندارد ISA41: فعالیت‌های کشاورزی

دانلود استاندارد حسابداری ایران

تمام مسائل مربوط به استانداردهای حسابداری را مطرح کردیم، از اهمیت و کاربردهایشان در شرکت‌ها گفتیم. اکنون می‌توانید استانداردهای حسابداری را از روش‌های موجود در سایت، دانلود کنید تا در صورت نیاز به خواندن مجدد آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

دانلود استاندارها به شما کمک می‌کند امور مالی و حسابداری خود را با استفاده از نرم افزار حسابداری شرکتی به طور دقیق و صحیح در صورت‌های مالی درج کنید تا نیازی به دوباره کاری نباشد.

نتیجه گیری

استانداردهای حسابداری که امروزه تمامی شرکت‌ها و موسسات بر اساس آن‌ها در مورد امور تجاری شرکت خود تصمیم می‌گیرند؛ مجموعه‌ای از اصول و روش‌هایی هستند که حسابدارها موظف به رعایت آن می‌باشند. این استانداردها هستند که شیوه‌ها و سبک حسابداری را مشخص می‌کنند.

در مقاله‌ای که خواندید در خصوص استاندارد حسابداری و اهمیتی که در پیشرفت سازمان و موسسات ایفا می‌کند را شرح دادیم و همچنین از کاربرد هر کدام صحبت نمودیم. در انتها اگر سوال و یا پیشنهادی دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید تا پاسخ دهیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!