مشاوره
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

فعالیت‌های انجمن اعتباربخشی بین المللی

انجمن اعتباربخشی بین المللی و مزایای سازمان IAF

با فعالیت‌های انجمن اعتباربخشی بین المللی آشنا هستید؟ سازمان IAF اتحادیه بین‌المللی اعتبارسنجی است، این سازمان یک انجمن جهانی از سازمان‌های اعتبارسنجی و سایر بدنه‌هایی است که به ارزیابی کیفیت در زمینه‌های مختلف علاقه‌مند هستند.

در مقاله پیش رو قصد داریم در مورد انجمن اعتباربخشی بین المللی را در خصوص توسعه و گسترش سیستم تضمین کیفیت شرح دهیم تا بتوانید شیوه و روش‌های آن را بیاموزید. اگر قصد دارید کیفیت را در سازمان خود ارزیابی کنید مطالعه این مقاله را پیشنهاد می‌کنم.

خواندن مقاله انجمن اعتباربخشی بین المللی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران مالی
حسابداران
مدیران و سهامداران سازمان‌ها

انجمن اعتباربخشی بین المللی

مرکز IAF یا همان انجمن اعتباربخشی بین المللی در سال 1993 تأسیس شد و از آن زمان تاکنون در حال توسعه و گسترش برنامه‌های اعتبارسنجی بین‌المللی است.

هدف اصلی IAF این است که یک برنامه یکپارچه و جهانی از ارزیابی کیفیت را ایجاد کند که بتواند خطرات را برای کسب‌وکارها و مشتریان آن‌ها کاهش دهد و به آن‌ها اطمینان بخشد که گواهینامه‌ها و بیانیه‌های اعتبارسنجی و تأیید صلاحیت قابل اعتماد هستند.

اعتبارسنجی به معنای تأیید این است که بدنه‌ای که ارزیابی کیفیت را انجام می‌دهد، صلاحیت و بی‌طرفی لازم را دارد، ارزیابی کیفیت به معنای اثبات این است که آنچه عرضه می‌شود، واقعاً با الزامات یا ادعاهای مشخص شده در گواهینامه یا بیانیه اعتبارسنجی و تأیید صلاحیت مطابقت دارد.

اعضای انجمن اعتباربخشی بین‌المللی نماینده‌ی 83 نهاد اعتباربخشی دولتی و نیمه دولتی و انجمن‌های صنعتی هستند؛ نهاد IAF از اعضا، هیئت مدیره، کمیته‌ی اجرایی و دبیر تشکیل شده است و همه‌ی آن‌ها برای دستیابی به هدف IAF و دستیابی به اهداف تسهیل تجارت مشترک خود در سراسر جهان همکاری می‌کنند.

نقش مرکز IAF در ارتقای اعتماد بین‌المللی

انجمن اعتباربخشی بین‌المللی با ایجاد یک برنامه یکپارچه و جهانی از ارزیابی کیفیت، سعی می‌کند که اعتماد بین‌المللی را در زمینه‌های مختلفی که به کیفیت و ایمنی محصولات در زمانبندی تولید، خدمات، فرآیندها و افراد مرتبط هستند افزایش دهد.

این اعتماد باعث می‌شود که کسب‌وکارها، مشتریان و دولت‌ها بتوانند با اطمینان بیشتری از گواهینامه‌ها و بیانیه‌های اعتبارسنجی و تأیید صلاحیت استفاده کنند و از مزایای آن‌ها بهره‌مند شوند.

نهادهای اعتباربخشی (Accreditation bodies) یا AB ملزم به امضای ترتیبات تشخیص چندجانبه (MLA) هستند که پذیرش کالا و خدمات را در مرزهای بین المللی ترویج می‌کند.

هدف MLA این است که اجازه دهد اعتبارات و گواهینامه‌های صادر شده توسط نهادهای صدور گواهینامه توسط سایر اعضای MLA به رسمیت شناخته شود؛ MLA همه‌ی نهادهای تأیید اعتبار را پوشش می‌دهد و بنابراین نیازی به تایید تامین کنندگان برای فروش محصولات یا خدمات خود جهت مدیریت فرآیند در هر کشوری را ندارد.

مزایای مرکز اعتباربخشی بین المللی

سازمان IAF با تشخیص چندجانبه (MLA) به کسب‌وکارهایی که در حال خرید محصولات و خدمات هستند، این اطمینان را می‌دهد که از کیفیت بالایی برخوردارند.

IAF با الزام نهادهای اعتباربخشی به پایبندی به  MLA، با اطمینان از این که می‌توان در هر نقطه‌ای از جهان به گواهی معتبر اعتماد کرد، خطرات را برای مشاغل و مشتریان کاهش می‌دهد.

افزون‌ براین انجمن اعتباربخشی بین‌المللی با تشخیص چندجانبه (MLA) یک “مهر تایید بین‌المللی” برای نشان دادن انطباق با استانداردهای حسابرسی و الزامات مورد توافق ارائه می‌دهد؛ علاوه بر این برخی مزایای مرکز IAF را در تصویر زیر شرح داده‌ایم.

مزایای انجمن اعتباربخشی بین المللی

انجمن اعتباربخشی بین المللی باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایتمندی در سازمان می‌شود

فعالیت‌های مرکز اعتباربخشی بین المللی

سازمان IAF، علاوه بر تعیین استانداردهای مشترک و هماهنگی با سازمان‌های بین‌المللی دیگر، فعالیت‌های مهم دیگری نیز انجام می‌دهد که شامل موارد زیر می‌باشد:

ردیف فعالیت های انجمن اعتباربخشی بین المللی
1 ایجاد و حفظ توافقات چند جانبه اعتبارسنجی (MLA) بین اعضای سازمان اعتباربخشی بین‌المللی
2 انتشار و اطلاع‌رسانی در مورد فعالیت‌ها و دستاوردها
3 همکاری و هماهنگی با سازمان‌های بین‌المللی دیگر در زمینه زیرساخت کیفیت مرکز IAF

این همکاری‌ها به منظور توسعه و ارتقای زیرساخت کیفیت در سطح جهانی، تضمین انطباق با قوانین و مقررات بین‌المللی، تسهیل دسترسی به بازارهای جهانی، حمایت از توسعه پایدار و افزایش رفاه عمومی انجام می‌شوند.

نتیجه گیری

انجمن اعتباربخشی بین المللی یا همان سازمان IAF، اتحادیه بین‌المللی اعتبارسنجی است، این سازمان یک انجمن جهانی از سازمان‌های اعتبارسنجی و سایر بدنه‌هایی است که به ارزیابی کیفیت در زمینه‌های مختلف علاقه‌مند هستند.

در مقاله کنونی در خصوص مرکز اعتباربخشی بین المللی توضیحاتی را ارائه دادیم، در انتها اگر سوالی دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!