مشاوره
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

بیشترین تعاملات تجاری ایران با کشورهای خارجی

بیشترین تعاملات تجاری ایران با کدام کشور­ها است؟

بیشترین تعاملات تجاری ایران با کشورها اتفاق می‌افتد؟ شرایط جغرافیایی، علمی و سیاسی هر کشوری به گونه‌­ای است که نمی‌­تواند هر محصول یا کالایی را تولید کند یا این‌که تولید محصول یا کالایی از نظر اقتصادی به صرفه نیست؛ بنابراین تمامی کشورها برای رفع نیازهای مردم خود باید با سایر کشورهای جهان تعامل تجاری داشته باشند.

کشور ایران نیز برای رفع نیازهای خود با کشورهای دیگر روابط تجاری برقرار می­‌کند و در مقاله پیش رو قصد داریم بیشترین تعاملات تجاری ایران را بیان کنیم تا بدانید کشور ایران با کدام کشورها در حال تعامل تجاری است و کسب و کارتان بر پایه آن تصمیم گیری کنید.

خواندن مقاله بیشترین تعاملات تجاری ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران مالی موسسات
حسابداران و کمک حسابداران
تاجران
کسانی که قصد تاسیس شرکت های واردات و صادرات دارند

تعاملات تجاری ایران

توسعه تجارت کشور ایران با کشورهای منطقه سبب کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد ایران می‌شود، به همین علت تصمیم­ گیرندگان اصلی، تصمیم به برقراری روابط تجاری با کشورهایی کرده‌­اند که در راستای اهداف اقتصادی و سیاسی کشور جمهوری اسلامی ایران باشد.

در این راستا کشورهایی همچون چین، امارات، عراق، هند به عنوان شرکای تجاری ایران شناخته می­‌شوند؛ زیرا بیشترین تعاملات تجاری ایران در طی سال­‌های گذشته با کشورهای مذکور صورت گرفته است. به عنوان مثال کشور چین به عنوان یکی از کشورهای مبدا واردات ایران شناخته می­‌شود.

اقتصاد ایران

همانطور که می‌­دانید اقتصاد ایران به علت شرایط تحریمی پولی و بانکی در یک شرایط ناپایدار و تورمی قرار دارد، در این شرایط نامناسب اقتصادی در صورتی که اشخاص وارد کننده و صادر کننده آشنایی کافی با کشورهای مبدا واردات ایران و کشورهای مقصد صادرات ایران نداشته باشند، نه تنها شرایط اقتصادی خود بلکه جامعه را نیز دچار تنش خواهند کرد.

بنابراین شرکت‌های واردات و صادرات علاوه بر ارتقای سیستم hrm موسسه خود، باید دانش و اطلاعات خود را نسبت به تعاملات تجاری بالا برده تا مسبب تنش در اقتصاد نشود.

عوامل موثر بر روابط تجاری و تراز تجاری ایران در سال ۱۴۰۲

بازرگانان و تجار قبل از هر چیز باید با عوامل موثر بر روابط تجاری و تراز تجاری ایران آشنایی کافی داشته باشند، برای بررسی عوامل موثر بر روابط تجاری ایران با سایر کشورهای جهان ابتدا باید شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشورهای مقصد صادرات ایران یا کشورهای مبدا واردات ایران را در نظر گرفت.

بعد از در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، اقتصادی شرکای تجاری ایران، مسئله بعدی شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران و همچنین جامعه جهانی و در نهایت شرایط تحریمی، تعرفه­‌ها و هزینه های گمرکی، قوانین واردات برای صنایع تولیدی و کشورهای واسط است که باید مورد بررسی قرار بگیرند.

به اختلاف میان ارزش صادرات و واردات یک کشور در یک دوره زمانی معین تراز تجاری آن کشور گفته می­‌شود، در خصوص تراز تجاری ایران به صورت­‌های زیر آمار رسمی اعلامی می­‌گردد:

    • تراز تجاری کل
    • تراز تجاری غیر نفتی
نکته

عوامل موثر در تغییر نرخ تراز تجاری شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عوامل درونی
  • تسهیلات داخلی
  • موانع داخلی
  • عوامل بیرونی
  • تسهیلات خارجی
  • موانع خارجی
  • کاهش نرخ بیکاری
  • تغییر ارزش سهام
  • رونق اقتصادی

لیست واردات و صادرات ایران

تجار و بازرگانان باید بدانند که نمی‌­توانند هر محصولی را از کشور صادر و یا به کشور وارد کنند، به عنوان مثال کالایی که توسط تولیدکنندگان داخلی به میزان کافی و با کیفیت لازم تولید می­‌شود، نمی­‌تواند جزء لیست  کالاهای وارداتی ایران قرار بگیرد، همچنین لیست صادرات غیر نفتی ایران بر همین اساس تعیین می­‌شود.

لیست کالاهای صادراتی ایران

کالاهای صادراتی ایران که برای فروش از مبادی قانونی به بازارهای جهانی ارسال می‌شود، فرصتی برای تجار و همچنین کشور ایران، جهت پیشرفت اقتصادی است. ایران دارای کالای نفتی و غیر نفتی فراوانی جهت صادرات به بازارهای جهانی دارد؛ لیست کالاهای صادراتی از ایران در سال 1402 در تصویر زیر ارائه شده است.

لیست بیشترین تعاملات تجاری ایران

لیست کالاهایی که ایران به دیگر کشورها صادر می‌کند

بهترین و گران ترین محصولات صادراتی ایران

هرچند شرکای تجاری ایران نفت و مشتقات آن را به میزان زیاد از ایران وارد می­‌کنند، اما بهترین و گران­‌ترین محصولات صادراتی ایران که به بسیاری از کشورهای جهان به صورت مستقیم و یا با واسطه صادر می‌­شود، شامل فرش، صنایع دستی مرصع، فلزات گران بها و ترکیبات طلا، ساعت مچی، ترکیبات آلی، واکسن، سمعک و داروهای حاوی پنی‌سیلین است.

کشورهای مقصد صادرات ایران

کشورهای مختلفی در دنیا وجود دارد که کالا و محصولات متعددی را از ایران خریداری کرده و به کشور خود وارد می‌کنند، اما در این میان کشورهایی همچون عراق، چین، امارات و افغانستان با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی خود در ردیف اول کشورهای مقصد صادرات ایران قرار دارند.

علاوه بر کشورهایی که در پاراگراف قبل به عنوان کشورهای مقصد صادرات ایران به آن­­‌ها اشاره شد، کشورهایی مانند کوبا، اسکاتلند، لوکزامبورگ، بولیوی، آمریکا، سوئیس، دومینیکن، گینه‌ی‌بیسائو، سوریه و آلمان از جمله کشورهای خریدار  اقلام گران­ قیمت غیرنفتی ایران هستند.

کشورهای مبدا واردات ایران

تجار ایرانی بر حسب نیاز خود از کشورهای مختلف و طبق لیست کالاهای مجاز وارداتی 1402 نسبت به واردات کالا از مبادی قانونی اقدام می­‌کند، اما با توجه به شرایط تحریمی ایران بسیاری از کشورهای جهان در این خصوص با ایران همکاری لازم را انجام نمی­‌دهند. کشورهای مبدا واردات ایران شامل 4 کشور زیر است:

    1. امارات
    2. چین
    3. ترکیه
    4. روسیه

علاوه بر کشورهای فوق کشورهای دیگری همچون آلمان نیز وجود دارد که از آن کالا به ایران وارد می‌­شود؛ لیست کالاهای وارداتی از آلمان به ایران را در تصویر زیر تشریح کرده‌ایم.

بیشترین تعاملات تجاری ایران و کشور آلمان

کالاهایی که ایران از کشور آلمان وارد می‌کند

بیشترین تعاملات تجاری ایران با کشورهای مختلف

در حال حاضر بیشترین تعاملات تجاری ایران با کشورهایی همچون چین، روسیه، ترکیه، امارات و عمان به صورت مستقیم انجام می­‌شود، سایر کشورهایی که نسبت به واردات و صادرات از کشور ایران اقدام می‌­کنند معمولا به صورت غیرمستقیم و با واسطه اقدامات لازم را انجام می‌­دهند.

شرکت‌های تولیدی می‌توانند با حفظ سیستم تضمین کیفیت و همچنین زمانبندی تولید، محصولات با کیفیتی را تولید کنند و موجب افزایش صادرات ایران و متمایز شدن خود میان رقبا شوند.

تعاملات تجاری ایران و هند

روابط تجاری ایران و هند در طول تاریخ همواره دارای اهمیت زیادی برای هر دو کشور داشته است، اساس و پایه تجارت میان ایران و هند را کالاهای مصرفی و خوراکی شکل داده؛ اما در سال­‌های اخیر به علت سیاست­‌های داخلی و خارجی هند روابط تجاری ایران و هند کاهش پیدا کرده است.

تعاملات تجاری ایران و عمان

کشور عمان همواره به دنبال پایداری روابط خود با ایران بوده و به همین علت تعاملات تجاری خود با ایران را قطع نکرده است، علاوه بر صادرات ایران به عمان از طریق دریا، ایران از کشور عمان به عنوان یک واسطه جهت صادرات کالاهای خود به سایر کشورهای جهان استفاده می­‌کند.

تعاملات تجاری ایران با کشورهای آمریکای لاتین

ونزوئلا یکی از کشورهای آمریکای لاتین است که ایران همواره حتی در شرایط تحریمی با آن­‌ها مراودات اقتصادی داشته یا به عبارتی ونزوئلا جزء شرکای تجاری ایران محسوب می­‌شود؛ اما در راستای برقراری روابط تجاری با کشورهای آمریکای لاتین در سال­‌های اخیر توافقاتی با کشورهایی از جمله نیکاراگوئه و کوبا صورت گرفته است.

تعاملات تجاری ایران و سوریه

در دوران جنگ در سوریه این کشور خسارت­‌های متعددی را دیده است، از آن‌جایی که این کشور مصرف کننده مواد غذایی و صنعتی با ظرفیت بالا تبدیل شده است، کشور ایران با توجه به روابط دوستانه­‌ای که با سوریه دارد، اقدام به صادرات مواد غذایی و صنعتی به این کشور نموده است.

تعامل اقتصادی ایران و عربستان

با توجه به شرایط سیاسی پیش آمده در سال­‌های اخیر میان ایران و عربستان و همچنین عدم تناسب بازار ایران و عربستان، تعاملات اقتصادی خوبی میان این دو کشور شکل نگرفته است؛ اما در صورتی که مطالعات دقیقی بر بازار اقتصادی عربستان صورت بگیرد، به خصوص در زمینه محصولات دانش بنیان عربستان می‌­تواند به شرکای تجاری ایران تبدیل شود.

تعاملات تجاری ایران و تاجیکستان

کالاهای صادراتی ایران به تاجیکستان شامل میلگرد، محصولات ساختمانی، مواد غذایی، شوینده‌ها، قیر، تولیدات پتروشیمی، انواع میوه، تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات کشاورزی است و همچنین کالاهای وارداتی به ایران از تاجیکستان شامل پنبه، آلومینیوم، خشکبار و ماشین‌آلات صنعتی است.

تعاملات تجاری ایران و عراق

در سال‌های اخیر عراق به یکی از شرکای تجاری ایران تبدیل شده است و با توجه به فاصله کم ایران و عراق، هزینه‌های تجاری برای تجار کاهش می­‌یابد که این امر موجب کاهش بهای تمام شده کالای فروش رفته می‌شود.

بنابراین عراق تبدیل به بازار مصرف کالاهای ایرانی از جمله محصولات کشاورزی و ساختمانی شده است و برای حفظ این بازار لازم است که اقدامات اصولی صورت بگیرد.

4 شریک اصلی منطقه

رونق تجارت خارجی منجر به رونق اقتصادی هر کشوری می­‌شود، ایران در تلاش است که براساس نیاز سنجی سایر کشورها و نیاز سنجی داخلی نسبت به جذب بازارهای خارجی اقدام کند.

در همین راستا و با توجه به شرایط تحریمی 4 کشور چین، امارات، عراق و هند تقریبا به شرکای تجاری ایران تبدیل شده‌­اند و بیشترین تعاملات تجاری ایران با آ­ن­‌ها است. تجار و بازرگانان ایرانی می‌توانند ضمن حفظ برنامه بازرگانی خود با تجارت این کشورها سیستم مدیریت فرآیند موسسه خود را ارتقا دهند.

1. چین

علاوه بر این که ایران به یکی از کشورهای وارد کننده کالا از چین تبدیل شده است، در مقابل چین نیز کالاهای زیادی را از ایران خریداری کرده و به کشور خود وارد می­‌کند، به عبارتی ایران و چین در سال­‌های اخیر به شرکای تجاری قوی تبدیل شده‌­اند و بیشترین تعاملات تجاری ایران با کشور چین است.

لیست کالاهای وارداتی از چین به ایران شامل محصولات ذکر شده در تصویر زیر می‌باشد.

بیشترین تعاملات تجاری ایران و چین

لیستی از کالاهای وارداتی از کشور چین به ایران

2. امارات متحده عربی (امارات)

در دهه­‌های گذشته امارات همواره در میان پنج شریک نخست تجاری ایران قرار داشته است، در خصوص روابط تجاری ایران و امارات زمانی به اهمیت آن می­‌توان پی برد که بدانید امارات به عنوان یکی از واسطه­‌های اصلی واردات کالا از سایر کشورها به ایران در شرایط تحریمی است.

3. عراق

حجم صادرات ایران در نیمه نخست سال 1402 طبق اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران برابر 67 میلیون و 700 هزار تن کالا به ارزش 24 میلیارد و 144 میلیون دلار بوده که از این مقدار سهم عراق از واردات کالاهای ایرانی برابر 4 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است.

آمار فوق خود تایید کننده روابط تجاری بسیار خوب ایران و عراق است که این رابطه تجاری به علت نیاز بازار عراق، شناخت خوب تجار ایرانی از بازار عراق، صادرات کالاهای با کیفیت به آن کشور و همچنین هزینه­‌های پایین صادراتی به علت هم مرز بودن ایران با عراق است.

4. هند

ایران و هند همواره روابط دوستانه‌­ای با یکدیگر داشته و هند به عنوان یکی از شرکای تجاری ایران شناخته می­‌شود. از اصلی‌­ترین عوامل رابطه تجاری ایران و هند، کریدور تجاری شمال-جنوب با محوریت بندر چابهار است. با نگاه به لیست محصولات کشاورزی وارداتی به ایران به برنج و چای وارداتی از هند می­‌توان اشاره کرد.

نکته
واردات کالا از چین به ایران به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم صورت می­‌گیرد، در روش مستقیم با استفاده از کشتی یا هواپیما بار از چین به یکی از گمرک‌های ایران ارسال می‌شود. روش غیرمستقیم در خصوص کالاهایی است که به علت تحریم امکان ارسال مستقیم وجود ندارد و کالا ابتدا به دبی و سپس به ایران انتقال می‌­یابد.

بهترین شرکا در تجارت ایران

با توجه به شرایط جغرافیایی و منابع معدنی، نفتی ایران، این کشور می‌­تواند به شریک تجاری کشورهای مختلف جهان قرار بگیرد؛ اما به علت شرایط تحریمی سیستم بانکی و پولی، ایران فقط با کشورهای بسیار کمی معاملات تجاری برقرار می­‌کند و بیشترین تعاملات تجاری ایران با کشورهای چین، ترکیه، افغانستان، عراق و امارات است.

پرسش و پاسخ‌های مرتبط با بیشترین تعاملات تجاری ایران

در شرایط تحریمی سیستم بانکی امروزی ایران به هر نحوی در تلاش است تا ثبت سفارش کالا و روابط تجاری خود را با کشورهای منطقه و جهان حفظ کند.

در صورتی که شخصی بخواهد قدم در تجارت خارجی بگذارد بهتر است که قبل از هر اقدامی آشنایی کافی در خصوص شرکای تجاری ایران، کشورهای مقصد صادرات ایران و کشورهای مبدا واردات ایران داشته باشد.

بهترین شرکای تجاری ایران چه کسانی هستند؟

در حال حاضر بهترین شرکای تجاری ایران (Business partners of Iran) که بیشترین تعاملات تجاری ایران با آن‌ها صورت می­‌گیرد چین، ترکیه، عراق و امارات است.

چگونه ایران با تحریم‌های بین‌المللی روبرو می‌شود؟

ایران برای روبرو شدن با تحریم­‌های بین المللی به استفاده از سیستم­‌های مالی مخفی و انجام تهاتر یا مبادله کالا به کالا اقدام می‌­کند؛ البته باید توجه کرد که استفاده از این روش‌­ها برای تمامی کالاها و نیازهای کشور جوابگو نبوده و ادامه این روند منجر به از دست دادن شرکای تجاری ایران می­‌شود.

چه عواملی بر تصمیمات تجاری ایران تأثیر می‌گذارند؟

عوامل متعددی بر تصمیمات تجاری ایران در خصوص صادرات و واردات ایران تاثیر گذار است، از جمله این عوامل به موارد زیر می­‌توان اشاره کرد:

ردیف عوامل تاثیرگذار بر تصمیمات تجاری
1 شرایط سیاسی جامعه جهانی
2 عوامل اجتماعی و اقتصادی کشورهای مقصد صادرات ایران یا کشورهای مبدا واردات ایران
3 کیفیت محصولات تولیدی
4 هزینه های گمرکی و صادرات/ واردات

آیا ایران می‌تواند رشد اقتصادی را در برابر چالش‌ها حفظ کند؟

با توجه به این که یکی از اصلی‌­ترین چالش‌­های اقتصاد ایران تحریم سیستم پولی و بانکی کشور است، برای رشد اقتصادی باید روش‌­های جایگزین مناسبی از جمله عدم معامله با دلار و یورو را انتخاب کرد.

چگونه ایران آینده اقتصادی خود را تصور می‌کند؟

رشد و توسعه بدون ارتباط با سایر کشورهای جهانی ممکن نخواهد بود، بنابراین در صورتی که ایران بخواهد آینده اقتصادی مناسبی داشته باشد باید با کشورهای جهان در تعامل باشد.
همچنین باید توجه کرد که ارتباط با کشورهای محدود در آینده به علت تصمیم­ گیری­‌های ناگهانی آن کشورها، اقتصاد ایران را با چالش مواجه خواهد کرد.

نکته
شخصی که اقدام به تجارت می‌­کند، باید با نیازهای کشور وارد کننده و صادر کننده کالا آشنایی کافی داشته باشد. به عنوان مثال یک تاجر اگر بخواهد اقدام به واردات از چین کند باید پرسودترین کالاهای وارداتی از چین را بشناسد.

بیشترین صادرات ایران به کدام کشور است؟

همانطور که در مطالب قبل نیز گفته شد کشورهای مقصد صادرات ایران (Iran’s Export Destination Countries) کشورهای چین، عراق، افغانستان و روسیه هستند.

بیشترین واردات ایران از کدام کشورهاست؟

کشورهای مبدا واردات ایران کشورهای چین، ترکیه، امارات و هند می‌باشند.

نتیجه گیری

در حال حاضر بیشترین تعاملات تجاری ایران با کشورهایی همچون چین، روسیه، ترکیه، امارات و عمان به صورت مستقیم انجام می­‌شود، سایر کشورهایی که نسبت به واردات و صادرات از کشور ایران اقدام می‌­کنند معمولا به صورت غیرمستقیم و با واسطه اقدامات لازم را انجام می‌­دهند.

در مقاله ای که خواندید سعی کردیم تمام موارد تجاری ایران و کشورهای مقصد و مبدا را توضیح دهیم تا بتوانید با آگاهی از وظایف کارشناس CRM، تعاملات تجاری خود را توسعه دهید. در انتها اگر سوال و یا پیشنهادی در خصوص موضوع مقاله و بیشترین تعاملات تجاری ایران داشتید در دیدگاه بنویسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!