مشاوره
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

آشنایی با وظایف مدیر تضمین کیفیت

شرح وظایف مدیر تضمین کیفیت همراه با مهارت‌های لازم و درآمد

,

با وظایف مدیر تضمین کیفیت آشنا هستید؟ کسب وکارها و شرکت­‌ها برای این‌که بتوانند در بازار رقابتی باقی بمانند و سیستم مدیریت فرآیندها را به خوبی انجام دهند باید علاوه بر حفظ کیفیت کالا و محصولات خود، باید بتوانند کیفیت کالا و محصولات خود را بهبود ببخشند؛ زیرا ارتقاء کیفیت محصولات سبب رضایت مشتری و در نهایت فروش بیشتر محصولات و کالاهای تولیدی می­‌شود.

استخدام مدیر تضمین کیفیت یکی از نیازهای اساسی بیشتر شرکت­‌های تولیدی است. برای آشنایی بیشتر با شرح وظایفی از مدیر تضمین کیفیت، در این مقاله ضمن پاسخ به پرسش این که مدیر تضمین کیفیت در سازمان کیست، در خصوص مهارت‌ها و درآمد مدیر توضیح داده‌ایم و همچنین برنامه حسابداری رایگان مدیر را نیز توضیح داده‌ایم.

خواندن مقاله وظایف مدیر تضمین کیفیت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران مالی موسسات
حسابداران و کارشناسان مالی
مدیران شرکت‌های تولیدی

معرفی شغل مدیر تضمین کیفیت

به نظارت و ارزیابی منظم و برنامه ریزی شده جنبه­‌های مختلف در زمانبندی تولید، یا اجرای یک پروژه، یا تولید یک قطعه که منجر به رعایت حداقل استانداردهای کیفیت می­‌شود، تضمین کیفیت می­‌گویند.

شرکت­‌ها برای رعایت حداقل استانداردهای مربوط به کیفیت، اقدام به استخدام کارشناس و مدیر تضمین کیفیت می‌­کنند. ماهیت کار مدیر تضمین کیفیت در هر سازمان، شرکت یا واحد تولیدی با یکدیگر متفاوت است.

به عنوان مثال وظایف مدیر تضمین کیفیت در یک شرکت ساختمانی با وظایف مدیر تضمین کیفیت در داروسازی با یکدیگر متفاوت است، اما تمامی آن‌­ها دارای یک مسئولیت مشترک یعنی رعایت حداقل استانداردهای مربوطه برای تولیدات شرکت را بر عهده دارند.

هدف کلی

همانطور که گفته شد برای جلوگیری از خطا در تولید کالا یا ارائه خدمات، از سیستم تضمین کیفیت استفاده می­‌شود، برای این امر، مدیر تضمین کیفیت در شرکت‌­ها استخدام می­‌شود. هدف کلی از استخدام آن­‌ها، اطمینان از قابلیت ارائه و قابل استفاده بودن کالا یا خدمات ارائه شده است.

مدیر تضمین کیفیت کیست؟

تضمین کیفیت یکی از مسائل مهم در سازمان است، حال هر شخصی که به عنوان کارشناس یا مدیر تضمین کیفیت جذب می­‌شود، باید بداند که صاحب شغل کلیدی سازمان شده است؛ بنابراین شخص عهده دار این مسئولیت باید به خوبی از شرح وظایف کارشناس تضمین کیفیت و وظایف مدیر تضمین کیفیت آگاهی داشته باشد.

مدیر تضمین کیفیت شخصی است که علاوه بر آشنایی کافی با شاخص‌­های تضمین کیفیت، باید بتواند نسبت به کنترل اجرای صحیح شاخص­‌های تضمین کیفیت اقدام و نتیجه نهایی را در قالب یک گزارش به مدیریت اعلام نماید.

به طور کلی مدیر تضمین کیفیت شخصی است که مراحل اجرای تضمین کیفیت را نظارت و ممیزی‌های تضمین کیفیت را انجام می‌دهد.

شاخص­‌های تضمین کیفیت شامل موارد زیر می‌باشد:

  • شاخص بهره وری
  • شاخص کیفیت /ایمنی
  • شاخص کارآیی
  • شاخص اثربخشی
  • شاخص خدمات مشتری

صلاحیت عمومی مدیر تضمین کیفیت

هر چند یکی از عوامل اصلی در جذب مدیر تضمین کیفیت، تحصیلات دانشگاهی است، اما باید بدانید که فقط تحصیلات دانشگاهی نمی‌­تواند تضمین کننده موفقیت فرد در موقعیت شغلی او باشد.

اما از نظر رشته تحصیلی رشته­‌هایی همچون مهندسی صنایع، رشته­‌های فنی مرتبط به شرط دارا بودن دانش تئوریک و مهارت کافی مناسب است.

علاوه بر مدرک تحصیلی یکی از عوامل موثر در انتخاب شخص به عنوان مدیر تضمین کیفیت که بتواند وظایف مدیر تضمین کیفیت را انجام بدهد، داشتن سابقه مورد نیاز و کافی است؛ یعنی قبل از اینکه شخصی را به عنوان مدیر انتخاب کنید باید چند سال به عنوان مدیر یا کارشناس تضمین کیفیت در شرکت­‌های مشابه فعالیت کرده باشد.

تحصیلات مورد نیاز

در صلاحیت عمومی نیز اشاره شد که مدیر تنظیم کیفیت باید در رشته‌­هایی همچون مهندسی صنایع و یا رشته‌های فنی مرتبط با صنعت مورد نظر تحصیل کرده باشد، علاوه بر این در صورتی که شخصی گواهینامه­‌هایی مانند حسابرسی کیفیت، مهندسی کیفیت را داشته باشد، در زمان جذب می‌­تواند در اولویت قرار بگیرد.

ویژگی‌های شخصیتی

علاوه بر تحصیلات دانشگاهی و گواهینامه‌­های آموزشی، یکی از عواملی که می‌­تواند در موفقیت شخص در موقعیت شغلی جدید موثر واقع شود، ویژگی‌­های شخصیتی است.

در خصوص مدیر تضمین کیفیت اگر شخصی تحصیلات دانشگاهی داشته باشد، با وظایف مدیر تضمین کیفیت آشنایی کافی داشته باشد، باید دارای ویژگی‌­های شخصیتی باشد که در تصویر زیر به آن‌ها اشاره نموده‌ایم.

ویژگی های شخصیتی وظایف مدیر تضمین کیفیت

ویژگی‌های شخصیتی یک مدیر تضمین کیفیت

مهارت های لازم مدیر تضمین کیفیت

اگر شخصی تصمیم بگیرد که به عنوان مدیر تضمین کیفیت در یک شرکت و یا سازمانی مشغول به کار شود، علاوه بر تحصیلات، تجربه کاری، ویژگی­‌های شخصیتی و شناخت شرح وظایف مدیر تضمین کیفیت، باید با مهارت­‌های مورد نیاز مدیر تضمین کیفیت نیز آشنایی داشته باشد.

از جمله این مهارت­‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

    • مهارت‌های تحلیلی
    • مهارت‌های سازمانی
    • ارتباط کتبی عالی
    • مهارت‌های بین فردی
    • توجه دقیق به جزئیات
    • تفکر انتقادی و منطقی

دوره‌های آموزشی مورد نیاز

با توجه به حساس بودن پست مدیر تضمین کیفیت در سازمان، هر مدیری که در دوره­‌های مرتبط با تضمین کیفیت بیشتری شرکت کند و مطالب مهم را بیاموزد، می­‌تواند علاوه بر موفقیت در زمینه شغلی خود موجب موفقیت سازمان شود، این دوره‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

    • آشنایی با سیستم­‌های تضمین کیفیت و تعاریف طبق استانداردهای معرفی شده
    • مستندسازی بر اساس استانداردهای ابلاغی
    • نظام آراستگی محیط کار ۵S
    • رهبری و مدیریت استراتژیک
    • مدیریت ریسک
    • مدیریت منابع انسانی و آموزش
    • مدیریت دانش و مستندسازی مدیریت دانش
    • تکنیک های حل مساله
    • ممیزی سیستم­ های تضمین کیفیت
    • پنل عدم انطباق، اقدام اصلاحی و بهبود
    • تسلط بر امور كلی كارخانه
    • آشنايی با استانداردهای پلیمر
    • توان انجام MSA، SPC
    • توان مميزی داخلی و تسلط به APQP و SQA
    • تسلط بر ISO 9001 و ISO TS
    • تسلط بر استانداردهای كيفی و مهندسی

شرح وظایف مدیر تضمین کیفیت

مدیر تضمین کیفیت باید نسبت به تهیه و تنظیم گزارش‌­های دوره‌­ای از جمله عملکرد سازمان در بخش سیستم‌های مدیریت کیفیت و فعالیت­‌های واحد تضمین کیفیت اقدام کند، همچنین در جهت تبدیل سياست‌­هاي کلان، اهداف تجاری و برنامه های استراتژیک سازمان به پروژه تلاش کند که این یکی از اصول مشتری مداری می‌باشد.

فهرست وظایف مدیر تضمین کیفیت

فهرست وظایف مدیر تضمین کیفیت (Duties of Quality Assurance Manager) را در تصویر به صورت کامل شرح داده‌ایم.

لیست وظایف مدیر تضمین کیفیت

فهرستی از کارهایی که مدیر تضمین کیفیت انجام می‌دهد

از دیگر وظایف مدیر تضمین کیفیت می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • تهيه، تدوين و به روز رسانی شرح وظايف مسئول تضمین کیفیت
    • پیش نویس سیاست­‌ها و رویه‌­های تضمین کیفیت در سازمان
    • پیاده سازی استانداردها و رویه‌­های تضمین کیفیت
    • جمع آوری داده‌­های کیفیت آماری و تجزیه و تحلیل آن­‌ها با هدف بهبود شرایط

وظایف مدیر تضمین کیفیت در داروسازی

کیفیت یکی از مسائل اساسی در صنعت داروسازی است، به همین علت آیین­ نامه، خط مشی­‌ها و استانداردهای متعددی در این خصوص در صنعت دارو سازی وجود دارد، به طور کلی فهرست وظایف مدیران تضمین کیفیت در داروسازی همان فهرستی که در پارگراف قبل به آن­‌ها اشاره شد.

اما به صورت جزئی‌­تر شرح وظایف مدیر تضمین کیفیت دارویی شامل تضمین کیفیت دارو در طول هر مرحله از توسعه و تولید دارو است.

به عبارت دیگر در مراحل مختلف تولید دارو شرح وظیفه‌های مدیر تضمین کیفیت دارویی شامل بررسی اسناد، تایید کالیبراسیون تجهیزات، بررسی سوابق آموزشی، سوابق تولید و بازده بازار می­‌باشد.

وظایف مدیر کنترل کیفیت در صنایع غذایی

قبل از این که وظایف مدیران کنترل کیفیت در صنایع غذایی بیان شود بهتر است که ابتدا با تفاوت تضمین کیفیت و کنترل کیفیت آشنا شوید. در رابطه با تضمین کیفیت توضیحات لازم در مطالب قبل ارائه گردید، اما کنترل کیفیت به فرآیند بررسی کالا یا خدمات برای یافتن نقص‌ احتمالی و اطمینان از رعایت سطح کیفی مناسب گفته می­‌شود.

    • تضمین کیفیت برای جلوگیری از بروز عیوب در طول فرآیند تولید متمرکز می­‌شود، اما کنترل کیفیت به شناسایی و اصلاح نقصی که قبلا ایجاد شده می‌­پردازد.
    • تضمین کیفیت شامل ارزیابی فرآیندها و رویه‌ها برای ایجاد محصولات یا ارائه خدمات است، اما کنترل کیفیت، بازرسی محصولات یا خدمات نهایی برای مطمئن بودن از مطابقت با استانداردهای مشخص است.

حال که با تفاوت تضمین کیفیت و کنترل کیفیت آشنا شدید، باید بدانید که وظایف مدیران کنترل کیفیت در صنایع غذایی شامل تدوین برنامه و طرح­‌های کاربردی موثر، ارائه برنامه مدون به کارشناسان واحد مربوطه، سازماندهی و هدایت فعالیت­‌های مربوط به صنعت غذایی، نظارت بر فرآیند تولید است.

نکته
تضمین کیفیت و کنترل کیفیت از ابزارهای مهمی برای ارائه خدمات یا محصولات با بالاترین سطح کیفیت هستند، استفاده هم زمان از این دو در هر شرکت یا سازمانی منجر به ارائه محصول یا خدمات بهتر می­‌شود.

درآمد مدیر تضمین کیفیت

یکی از مسائل مهم برای انتخاب یک شغل و فعالیت در آن درآمد آن شغل است. درآمد مدیر تضمین کیفیت نیز برای شخصی که خواهان به عهده گرفتن این پست شغلی است مهم می­‌باشد.

باید در نظر داشته باشید که عواملی همچون حجم کار، سابقه کاری، نوع شرکت، آشنایی با اصول انبارداری حرفه‌ای و عملکرد مدیر می‌­تواند بر میزان درآمد شخص تاثیر گذار باشد.

اما به طور کلی کمترین میزان حقوقی که برای یک مدیر باید در انتظار داشت حداقل حقوق اداره کار است، اما با توجه به جایگاه شغلی مدیر تضمین کیفیت عوامل یاد شده نیز در میزان حقوق وی تاثیر گذار بوده و در نهایت حقوق شخص به عنوان یک مدیر در یک مجموعه تقریبا جزء حقوق­‌های رده بالای آن مجموعه خواهد بود.

نکات مهم درباره شغل مدیر تضمین کیفیت

همانطور که می­‌دانید شغل مدیر تضمین کیفیت یکی از مشاغل حساس و مهم در شرکت­‌ها و سازمان­‌ها است، با توجه به این که مدیر تضمین کیفیت تقریبا به نوعی با تمامی بخش‌­ها در ارتباط است، باید نحوه کارکرد با نرم افزارهای مختلف مانند نرم افزار اتوماسیون را بلد باشد و نکات مهمی در خصوص این شغل وجود دارد که باید آن‌ها را نیز رعایت نماید.

نکته

دو اصل مهم به عنوان اصول تضمین کیفیت شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. مناسب برای هدف: محصول تولید شده متناسب با نیاز مشتری و پاسخگوی اهداف تعیین شده باشد.
  2. درست بار اول: یعنی اشتباهات و خطاها همان بار اول به طور کامل برطرف شوند.

تجهيزات مورد نياز برای مدیر تضمین کیفیت

هر موقعیت شغلی که در یک سازمان در نظر بگیرید به تجهیزاتی نیاز دارد که فرد عهده دار آن مسئولیت بتواند وظایف خود را به درستی انجام بدهد. مدیر تضمین کیفیت نیز از این قاعده مستثنی نیست و به تجهیزاتی همچون كامپيوتر، پرینتر، منابع اطلاعاتی، منابع انسانی مصوب، دارايي ثابت و مصوب جاری، منابع مالی نیاز دارد.

کدام شغل به مدیر تضمین کیفیت نیاز دارد؟

به طور کلی تمامی اصناف و صنایع برای پیشرفت کسب و کار خود نیازمند یک مدیر تضمین کیفیت برای انجام کارها هستند، اما نمونه­‌هایی از کسب و کارها که در ایران بیشتر به این موقعیت شغلی اهمیت می­‌دهند و دارای مدیر تضمین کیفیت هستند شامل موارد زیر می‌باشد:

ردیف  مشاغلی که به مدیر تضمین کیفیت نیاز دارند
1 شرکت‌های تولیدی
2 شرکت‌های مهندسی
3 شرکت‌های خودرو
4 شرکت‌های نساجی
5 شرکت‌های دارویی
6 شرکت‌های پردازش اطلاعات
7 بانک
8 دانشگاه‌ها
9 ادارات دولتی

شرایط ارتقا شغلی مدیر تضمین کیفیت چگونه است؟

ارتقاء شغلی نشان دهنده پیشرفت یک کارمند در یک موقعیت شغلی و کسب موقعیت شغلی جدید است، نتیجه ارتقاء شغلی منجر به بهره مندی شخص از حقوق، پاداش و مزایای بیشتر است.

مدیر تضمین کیفیت برای ارتقاء شغلی باید علاوه بر پیگیری فعالانه، آموزش حین کار، وظایف یک مدیر تضمین کیفیت را به بهترین نحو انجام بدهد.

نحوه استخدام مدیر تضمین کیفیت

یک شرکت برای استخدام مدیر تضمین کیفیت ابتدا باید در چارت سازمانی خود نسبت به تعریف این موقعیت شغلی اقدام کند، سپس از طریق سایت‌­ها، روزنامه و سایر بخش­‌های مجاز نسبت به ثبت آگهی استخدام اقدام نمایند.

برای استخدام مدیر تضمین کیفیت شخص باید دارای ویژگی­‌هایی باشد که در مطالب قبل به آن­‌ها اشاره گردید، از جمله این ویژگی­‌ها به مواردی همچون دارا بودن مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته‌های مهندسی یا مدیریت، آشنایی با کامپیوتر، آگاهی با مکالمات روزمره انگلیسی در حد متوسط به بالا، روابط عمومی خوب، آشنایی با نرم افزار تضمین کیفیت می‌­توان اشاره کرد.

رزومه مدیر تضمین کیفیت چگونه است؟

رزومه به معنی نوشته‌­ای است که سوابق تحصیلی، کاری، آشنایی با نرم افزار، مقالات شخص متقاضی یک پست شغلی را نشان می­‌دهد.

رزومه مدیر تضمین کیفیت نیز شامل اطلاعاتی باشد که مشخص شود شخص متقاضی این پست شغلی می‌­تواند وظایف مدیر تضمین کیفیت را به خوبی انجام بدهد که در تصویر زیر به آن موارد اشاره کرده ایم.

رزومه و وظایف مدیر تضمین کیفیت

روزمه‌های مدیر تضمین کیفیت

نتیجه گیری

واحد تضمین کیفیت براساس حجم کار و گستردگی سازمان شامل پرسنل­‌هایی از جمله کارشناس تضمین کیفیت و مدیر تضمین کیفیت است، فردی که به عنوان مدیر تضمین کیفیت جذب و استخدام می­‌شود، باید علاوه بر داشتن روزمه کاری مناسب باید با وظایف مدیر تضمین کیفیت و سیستم‌های erp آشنایی کافی داشته باشد.

در مقاله‌ایی که خواندید سعی کردیم شما را با یکی از مهم‌ترین شغل‌های سازمانی آشنا کنیم تا بتوانید با وظایف و ویژگی‌های آن آشنا شوید. در انتها اگر سوال و یا پیشنهادی باقی مانده است در قسمت ثبت دیدگاه برایمان بنویسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!