مشاوره
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

Software to calculate the intrinsic value of stocks Formula real value of stocks

محاسبه ارزش ذاتی سهام با فرمول ارزش واقعی سهام

یکی از راه‌­های کسب درآمد سرمایه گذاری در بورس می­‌باشد. اما مقدمه این امر آموزش کافی، یادگیری و در نهایت تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به بورس می­‌باشد. یکی از نکات مهم در خصوص سهام عرضه شده در بورس آشنایی با ارزش ذاتی سهام و نحوه محاسبه ارزش ذاتی سهام می­‌باشد.

در یک تعریف کلی می‌­توان گفت که ارزش ذاتی سهام همان ارزش واقعی هر سهم است. معامله گران با تجزیه و تحلیل مالی یک سهم، به ارزش واقعی سهم دست پیدا کرده و در بازار سعی می­‌کنند سهم را به قیمت پایین‌­تر از ارزش واقعی خریداری کرده، سپس به قیمت بالاتر به فروش برسانند.

خواندن مقاله محاسبه ارزش ذاتی سهام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

سهام داران
افرادی که قصد خرید سهام دارند
افرادی که قصد فروش سهام دارند

مفهوم عبارت ارزش ذاتی سهام به چه معنی است؟

هر فردی که آشنایی نسبی با بازار سرمایه داشته باشد، بارها کلمه ارزش ذاتی را شنیده­ است. اما مفهوم ارزش ذاتی چیست؟ یکی از اصطلاحات رایج بورس و معیار مناسب برای خرید و فروش سهام در بازار بورس، ارزش ذاتی سهم می­‌باشد.

لزوما قیمت سهم و ارزش ذاتی آن سهم با هم برابر نمی­‌باشد. اما در بازار سرمایه تصور بر این است، که قیمت سهام با گذشت زمان به سمت ارزش ذاتی پیش خواهد رفت.

فعالان بازار سرمایه با تجزیه و تحلیل و محاسبه ارزش ذاتی سهام (Calculation Of Intrinsic Value Of Shares)، هنگامی که قیمت سهام پایین‌­تر از ارزش ذاتی آن باشد، نسبت به خرید سهم اقدام و هنگامی که قیمت سهم بیشتر از ارزش ذاتی سهم باشد، فروش سهم را در دستور کار خود خواهند داشت.

به طور کلی ارزش ذاتی یک سهم که به آن خالص ارزش دارایی‌­های شرکت نیز گفته می­‌شود، مستقل از ارزش بازار آن سهم می باشد.

برای محاسبه ارزش ذاتی سهم شرکت‌­های تولیدی، بازرگانی و… می­بایستی تمامی ابعاد یک کسب و کار از جمله صورت­‌های مالی، دارایی‌­های مشهود، نامشهود و… توسط متخصصین امر مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

نرم افزار محاسبه ارزش ذاتی سهام چه وظیفه­‌ای دارد؟

سرمایه گذاران بازار سهام، از ابزارهای مختلفی در جهت مدیریت منابع مالی خود و محاسبه سود و زیان حاصل از خرید یا فروش یک سهم استفاده می‌­نمایند.

یکی از انواع نرم افزار شرکتی، نرم افزار محاسبه ارزش ذاتی سهام می­‌باشد. به صورت کلی نرم افزار محاسبه ارزش ذاتی سهام وظایف زیر را بر عهده خواهد داشت:

  • محاسبه دقیق ارزش ذاتی سهم
  • محاسبه دقیق و صحیح میزان سود یا زیان سهم خریداری شده
  • ارائه و اعلام مناسب­ترین نقطه وضعیت خرید یا فروش سهم

با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی، سازمان‌ها باید از نرم افزار erp یکپارچه ای را متناسب با نیاز سازمان انتخاب کنند که منطبق با استانداردهای روز دنیا باشد و در عین حال بتواند با تمرکز بر وجوه مختلف کسب و کار سازمان، سیاست‌های مدیریتی را اعمال کند و ارزیابی عملکرد را بهبود بخشد.اگر با این نرم افزار و کاربرد آن آشنایی ندارید به مقاله سیستم erp رجوع کنید.

فرمول محاسبه ارزش واقعی سهام

در گذشته از فرمول­‌های ریاضی با عنوان فرمول محاسبه ارزش واقعی سهام، برای محاسبه ارزش ذاتی سهام استفاده می­‌شد. با گسترش فناوری و در نتیجه آن طراحی و تولید نرم افزارهای مختلف، هر چند امروزه از نرم افزار محاسبه ارزش ذاتی سهم استفاده می­‌شود، اما این نرم افزارها نیز براساس همان فرمول­‌های ریاضی از جمله فرمول ارزش واقعی سهام طراحی شده است.

فرمول محاسبه ارزش ذاتی سهام

فرمول محاسبه ارزش واقعی سهام

فرمول­‌ها و روش‌­های مختلفی برای محاسبه ارزش ذاتی سهام وجود دارد. در ادامه فرمول محاسبه ارزش ذاتی سهام به روش گوردون معروف به مدل گوردون شرح داده شده است.

اجزای فرمول فوق به شرح زیر است:

V: ارزش ذاتی سهام

D: سود تقسیمی مورد انتظار هر سهم

K: بازده مورد انتظار سرمایه گذار

G: نرخ رشد مورد انتظار سود تقسیمی

لازم به ذکر می باشد، که در مدل گوردون ارزش ذاتی سهم بر مبنای سود تقسیمی پیش بینی شده با نرخ ثابت محاسبه می­‌گردد.

مثال:

در ادامه برای درک بهتر موضوع نحوه محاسبه ارزش ذاتی سهام با مثال آورده شده است.

فرض کنید قیمت هر سهم یک شرکت در بازار بورس به مبلغ 1200 ریال خرید و فروش می­‌شود. اگر بازده مورد انتظار سهامداران این شرکت برابر 10 درصد باشد، ارزش ذاتی هر سهم شرکت یاد شده را محاسبه کنید.

برای سال آینده پیش بینی سود نقدی سهام توسط شرکت به مبلغ 120 ریال، پیش بینی سهامداران از نرخ رشد سود نقدی در هر سال به میزان 4 درصد می­‌باشد.

با انجام محاسبات، ارزش ذاتی سهم برابر 2000 ریال به دست می‌آید. باتوجه به اینکه قیمت بازار سهم کمتر از ارزش ذاتی آن به دست آمده است، سرمایه گذار انتظار دارد که در طولانی مدت قیمت بازار سهم به سمت ارزش ذاتی حرکت کند.

هر چند فرمول­‌های مورد استفاده برای محاسبه ارزش ذاتی سهام یکسان است، اما به دلیل اینکه مفروضات و نرخ­های تنزیل متفاوتی برای جریان نقدینگی و تعیین ارزش ذاتی در نظر گرفته می­‌شود، در نتیجه ارزش ذاتی محاسبه شده نزد کارشناسان مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.

توجه:یکی از مهم ترین بخش‌های هر کاری برنامه ریزی برای انجام آن کار می‌باشد. همچنین یکی از قسمت‌های مهم کار در فرآیند تولید، برنامه ریزی تولید می‌باشد. فرآیند برنامه ریزی تولید سبب می‌شود، تا مدت زمان تولید و هزینه تولید کاهش پیدا کند. با استفاده از برنامه ریزی و زمان بندی های دقیق می توان پیش بینی تولید محصولات در بازه‌های زمانی مشخص را به صورت دقیق انجام داد. اگر با نرم افزار mps آشنایی ندارید، به صفحه mps چیست مراجعه کنید.

امکانات و مزایای نرم افزار محاسبه کننده ارزش ذاتی سهام

برای محاسبه ارزش ذاتی سهام نرم افزارهای مختلفی توسط طراحان و تولید کنندگان بر پایه فرمول ارزش واقعی سهام طراحی و تولید شده است. اما یک نرم افزار مناسب برای محاسبه ارزش ذاتی سهام باید دارای امکاناتی به شرح تصویر زیر باشد.

مزایای نرم افزار محاسبه ارزش ذاتی سهام

مزایای نرم افزار محاسبه ارزش ذاتی سهام

نرم افزار محاسبه ارزش ذاتی سهام ضمن تبادل اطلاعات بورس، افزایش سرمایه و محاسبه سود شرکت‌­ها دارای مزایایی از جمله صرفه جویی در زمان و هزینه و مدیریت منابع مالی شرکت می­‌باشد.

مزایای نرم افزارها سبب شده، که استفاده از نرم افزار توسط شرکت‌­های بورسی در سال­‌های اخیر رشد چشم­­گیری داشته باشد.

دلیل اهمیت بالای ارزش ذاتی سهام چیست؟

در هر فعالیتی پیش بینی­ به همراه تجزیه و تحلیل در جهت دست یابی به اهداف و تصمیم گیری برای آینده تاثیر گذار می­‌باشد. بازار سرمایه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در آن هر روشی که در نهایت به پیش بینی دقیق‌­تری از قیمت آینده یک سهم منجر شود، از اعتبار بالاتری برخوردار خواهد بود. یکی از روش‌­های پیش بینی قیمت سهم در آینده استفاده از ارزش ذاتی سهام می­‌باشد.

به طور کلی هر سهم در بازار سرمایه، طبق شرایط مختلف در بازار خرید و فروش می‌شود. قیمت سهام به عوامل مختلفی بستگی داشته و مطابق آن عوامل تغییر می­‌کند. اما مهم­‌ترین نکته این است، که تغییرات قیمت سهم در نهایت به سمت ارزش ذاتی آن حرکت می‌کند.

حرکت نهایی قیمت سهام به سمت ارزش ذاتی آن سهم، نشان دهنده اهمیت بالای ارزش ذاتی سهام می­‌باشد. در نهایت اگر شخصی بخواهد نسبت به محاسبه ارزش ذاتی سهام اقدام کند، باید با فرمول­ ارزش واقعی سهام، سود تقسیمی مورد انتظار هر سهم، نرخ رشد مورد انتظار سود تقسیمی و… آشنایی کافی داشته باشد.

چرا قیمت سهام با ارزش ذاتی سهام تفاوت دارد؟

در خصوص برآورد جریان‌های نقدی آینده یک سهم عدم اطمینان‌هایی وجود دارد. هر سهامداری طبق درک و مفروضات خود اقدام به برآورد آن‌ها می‌کند. از طرفی رویدادهای بعدی در عالم واقعیت و بازار، تعیین‌کننده روند قیمتی سهم براساس سودآوری واقعی است.

در صورتی که فضای خوش‌بینی حاکم بر بازار سرمایه باشد، ارزش جاری بالاتر از ارزش ذاتی سهم قرار می‌گیرد. اما در صورت بدبینی معمولا حدس و گمان­‌ها از واقعیت که بعدها رخ می‌­دهد، احتیاط آمیزتر خواهد بود.

به بیانی دیگر هر سهامدار و تحلیل­گر بورس برآورد، جریان­‌های نقدی آینده یک شرکت را مطابق مفروضات و میزان درک خود برآورد و محاسبه می‌­نماید.

از طرف دیگر در رابطه با برآورد جریان‌های نقدی آینده هر شرکتی، عدم اطمینان­‌هایی نیز وجود دارد. در حالی که تعیین کننده روند قیمتی سهم براساس سودآوری واقعی شرکت می­‌باشد. در نتیجه بنا به دلایل ذکر شده قیمت سهام با ارزش ذاتی سهام تفاوت خواهد داشت.

وظیفه اصلی نرم افزار تحلیل سهام چیست؟

هر چند در خصوص علم اقتصاد قطعیتی وجود ندارد، اما این علم علمی تحلیل‌پذیر است، که می‌توان الگوهای جالبی در آن پیدا کرد و بر اساس الگوهای بدست آمده تصمیم‌گیری نمود.

یکی از مهم­ترین ابزارهای هر تحلیل­گر و معامله‌گری در دنیای بورس و اقتصاد، نرم افزار تحلیل سهام یا نرم افزار تحلیل تکنیکال است.

وظیفه نرم‌افزار تحلیل سهام، کمک به تحلیل­گر جهت بررسی و تحلیل داده‌ها، نمودارها و جدول‌های مربوط به سهام مورد نظر با سرعت بیشتر و دقت بالاتر می­‌باشد. در نتیجه با استفاده از نرم افزار احتمال خطا کمتر، از ضرر کاسته شده و سود سرمایه­‌گذار افزایش می‌یابد.

توجه: اگر نیاز به نرم افزاری برای طبقه بندی و بایگانی فایل های مهم سازمان طبق سلیقه سازمانی خویش دارید می‌توانید از نرم افزار دبیرخانه و بایگانی استفاده کنید.

وظیفه نرم افزار تحلیل در محاسبه ارزش ذاتی سهام

وظیفه اصلی نرم افزار تحلیل سهام

نحوه محاسبه ارزش دارایی‌­های مالی

به نوعی از دارایی‌­های نامشهود شرکت که ارزش آن­ها به پشتوانه یک دارایی دیگر مانند برگه سهام، اوراق قرضه و سپرده‌های بانکی تعیین می‌شود، دارایی مالی گفته می­‌شود. صاحب سهام یک شرکت، به نسبت سهام در اختیار، در دارایی‌ها و منافع شرکت شریک می‌­گردد.

همچنین صاحب اوراق مشارکت، به واسطه مشارکت در پروژه‌ای که اوراق مذکور برای تأمین مالی آن پروژه منتشر شده، سود کسب می­‌کند.

دارایی‌ مالی الزاما دارای ارزش ذاتی فیزیکی و شکل و فرم فیزیکی نیست. ارزش دارایی‌ مالی نشان دهنده فاکتور عرضه و تقاضا در بازاری است، که در آن معامله می‌گردد و میزان ریسکی که با خود دارد.

ارزش دارایی‌­های مالی یا ارزش خالص دارایی­ها کل خالص ارزش دارایی‌های یک شرکت می­‌باشد. ارزش دارایی‌­های مالی معیاری جهت ارزیابی و برآورد ارزش ذاتی دارایی های شرکت است.

از این ارزش در بازار بورس اوراق بهادار استفاده می‌گردد. ارزش خالص دارایی از تفریق کل دارایی­ها با کل بدهی­‌های شرکت به دست می‌­آید، که فرمول آن به شرح زیر است.

V=D/(K-G)

انواع متداول دارایی‌های مالی عبارتنداز:

  • وجه نقد
  • سهام و سایر اوراق بهادار
  • مطالبات دریافتنی
  • مطالبات قراردادی برای مبادله دارایی‌ها
  • قراردادی که با ابزار سرمایه‌ای خود نهاد تسویه خواهد شد

آیا ارزش ذاتی سهام به دید سرمایه گذار وابسته است؟

تجربه نشان می‌­دهد که حرکت قیمت سهام در بلند مدت به سمت ارزش واقعی سهام می­‌باشد. اگر سهمی در بازار بدون در نظر گرفتن عوامل بنیادی ارزان باشد، بعد از بررسی­‌ها بلافاصله، آن سهم شروع به افزایش قیمت می‌­کند.

اما اگر ارزش سهمی بیشتر از ارزش واقعی خود باشد، قیمت آن سهم شروع به کاهش خواهد کرد. اصلاح قیمت‌ها در بازار در نهایت مطابق ارزش ذاتی سهام انجام می­‌شود.

به طور کلی روند تشخیص ارزش واقعی سهم به کندی صورت می‌­گیرد. در نتیجه تعیین ارزش واقعی سهم با محدودیت­‌هایی همراه خواهد بود.

بنابراین به علت وجود محدودیت‌­ها، سرمایه گذار باید قبل از خرید و فروش سهم، ارزش ذاتی شرکت را مورد بررسی قرار بدهد. انجام بررسی دقیق و رسیدن به نتیجه سبب از دست رفتن زمان در کوتاه مدت می­‌گردد.

در نهایت می‌­توان گفت در صورتی که هدف سرمایه گذار از سرمایه گذاری بلند مدت باشد، می‌­تواند با محاسبه ارزش ذاتی سهام نسبت به خرید یا فروش سهام اقدام نماید. اما اگر دید سرمایه گذار کوتاه مدت باشد، باید از سایر روش‌­ها برای تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری خود اقدام نماید.

محاسبه ارزش دارایی‌­های مالی شرکت به سادگی

علاوه بر محاسبه ارزش ذاتی سهام یک شرکت، تحلیل گران بنیادی فعال در بازار سرمایه ارزش دارایی‌­های شرکت مورد نظر را نیز بررسی می‌­نمایند.

رویکردهای مختلفی از جمله رویکرد ترازنامه­‌ای، نسبی و تنزیلی برای محاسبه ارزش دارایی‌­های مالی شرکت وجود دارد، که در ادامه نسبت به شرح مختصری از هر کدام پرداخته شده است.

رویکردها در محاسبه ارزش ذاتی سهام

محاسبه ارزش دارایی‌­های مالی

دید رویکرد ترازنامه‌­ای

در رویکرد ترازنامه‌­ای ارزش خالص دارایی‌­های شرکت (دارایی مشهود و نامشهود) یا NAV شرکت، مورد ارزیابی قرار می­‌گیرد. در این رویکرد سود و زیان شرکت در نظر گرفته نمی­‌شود و فقط ترازنامه در نظر گرفته خواهد شد.

به طوری کلی در رویکرد ترازنامه‌ای ذخیره ارزش دارایی­‌ها، سود محقق شده بعد از تاریخ ترازنامه، ارزش افزوده پرتفوی غیر بورسی و بورسی و حقوق صاحبان سهام با هم تجمیع شده و بر تعداد سهام شرکت تقسیم می­‌شود.

یکی از راه‌های افزایش سود، تلاش برای کاهش هزینه‌های جاری سازمان است. استفاده از برنامه حسابداری رایگان می‌تواند تاثیر به سزایی در این امر داشته باشد.

دید رویکرد نسبی

همان طور که از نام رویکرد نسبی آشکار است، در این رویکرد ارزش واقعی یک شرکت با توجه به شرکت‌­های مشابه و به صورت نسبی مشخص می­‌شود.

استفاده از نسبت P/E در رویکرد نسبی نقش اساسی دارد. تحلیل گران استفاده کننده از این رویکرد دو شرکت مشابه از نظر نرخ رشد، ریسک و… را در نظر گرفته و معتقدند چناچه نسبت P/E یکی از شرکت‌­ها در مقایسه با شرکتی دیگر پایین تر باشد، در نتیجه سهام آن شرکت پایین‌­تر از ارزش واقعی بوده و امکان افزایش قیمت وجود خواهد داشت.

دید رویکرد تنزیلی

در صورتی که شما به عنوان یک تحلیل­گر بورس بخواهید فعالیت داشته باشید، می‌­توانید از رویکرد تنزیلی به عنوان دقیق­ترین و ارزشمندترین روش ارزش گذاری استفاده نمائید.

در این رویکرد جریان­‌های نقد آتی یک شرکت با توجه به نرخ مشخص تنزیل شده و در نتیجه ارزش فعلی شرکت به دست می­‌آید.

خرید بهترین نرم افزار مدیریت سهام؛ نرم افزار مدیریت سهام آرین سیستم

هرچند سرمایه گذاری و بازار سرمایه دارای مزایای بسیاری می­‌باشد، اما این بازار دارای مشکلاتی نیز می­‌باشد، که در صورت عدم مدیریت صحیح و عدم استفاده از فناوری­‌های جدید مشکلات بیشتر خواهد شد.

از جمله مشکلات مربوط به سرمایه گذاران، سهامداران، مدیران و… در بازار سرمایه به متغیرهای تاثیر گذار بر قیمت سهام، مدیریت سبد سهام سهامدار، وضعیت اعضاء سهام و… می‌­توان اشاره کرد.

نرم افزار در ارزش ذاتی سهام

معرفی نرم افزار مدیریت سهام آرین سیستم

یکی از نرم افزارهای طراحی و تولید شده برای حل مشکلات فوق، نرم افزار مدیریت سهام می­‌باشد. در صورتی که شرکتی بخواهد نسبت به خرید نرم افزار مدیریت سهام اقدام نماید، نرم افزار مدیریت سهام آرین سیستم به این منظور پیشنهاد می­‌گردد.

نرم افزار مدیریت سهام آرین سیستم سبب افزایش سرعت و دقت در عملیات مرتبط با سهام، کاهش خطا در مدیریت سهام، آگاهی از قیمت خرید سهام و… می­‌شود. برای آشنایی بیشتر با نرم افزار امور سهام آرین سیستم، پیشنهاد می کنیم حتما به صفحه نرم افزار مدیریت سهام مراجعه کنید.

نتیجه گیری

افرادی که اقدام به سرمایه گذاری در بورس می­‌نمایند، برای کسب سود باید نسبت به خرید و فروش سهم در بهترین زمان ممکن اقدام نمایند. شناسایی زمان مناسب خرید یا فروش یک سهم نیاز به آموزش‌­هایی مانند نحوه تابلو خوانی، تجزیه و تحلیل مالی، نحوه محاسبه ارزش ذاتی سهام و… دارد. بعد از فرا گیری آموز­ش­‌های لازم، شخص می‌­تواند نسبت به بررسی بازار مالی و سهام اقدام و در نهایت تصمیم به خرید یا فروش یک سهم نماید.

به طور کلی ارزش ذاتی سهام به عنوان یکی از معیارهای بسیار مهم خرید و فروش در بازار سرمایه بوده و از اصطلاحات رایج بازار سرمایه و بورس می­‌باشد. به همین علت در این مقاله توضیحات مختصری در خصوص مفهوم ارزش ذاتی سهام، نرم افزار محاسبه ارزش ذاتی سهام و فرمول ارزش واقعی سهام ارائه شده است. در پایان اگر سوال و یا نظری درباره این مقاله دارید، ازطریق درج دیدگاه با ما درارتباط باشید.

دسترسی به مقالات مرتبط:

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!

  1. مسعود
    12 آوریل 2023 ساعت 23:12

    دوست عزیز بهتر بود نحوه جاگذاری اعداد در فرمول با توجه به صورت مسئله انجام گردد تا مبلغ نهایی