تماس
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

آموزش حسابداری با اکسل انبار داری + حقوق دستمزد + برنامه ریزی تولید

آموزش رایگان حسابداری با اکسل + معرفی 10 تابع پرکاربرد

باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش معاملات تجاری، کاربرد برخی از نرم افزارها ازقبیل نرم افزار اکسل در سازمان‌ها افزایش یافته است. اکسل یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای حسابداری است، که یادگیری آن برای هر حسابداری ضروری و الزامی است و حسابداران نمی‌توانند در آموزش حسابداری با اکسل سهل انگاری کنند.

اکسل به حسابداران در تهیه صورت‌های مالی، ارائه گزارشات، طراحی فاکتور و ثبت حقوق و دستمزد پرسنل کمک بسیاری می‌کند. در ادامه این مقاله قصد داریم آموزش حسابداری با اکسل را برایتان شرح دهیم و در انتها، یکی از دوره‌های رایگان آموزش حسابداری با اکسل را معرفی کنیم.

خواندن مقاله آموزش حسابداری با اکسل را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

کارشناسان حسابداری
حسابداران
علاقمندان به یادگیری اکسل

مهم‌ترین کاربردهای اکسل در حسابداری

در سال‌های اخیر، نرم افزار اکسل به خاطر برخورداری از قابلیت‌های بسیاری که دارد، میان حسابداران جایگاه فوق‌العاده‌ای پیدا نموده است. اکنون می‌خواهیم کاربرد نرم افزار اکسل در حسابداری را شرح دهیم، تا به صورت کامل و جامع با این قابلیت‌ها آشنا شوید. برای بیان کاربرد نرم افزار اکسل در حسابداری، می‌توانیم به موارد موجود در تصویر زیر اشاره کنیم.

مهم ترین کاربردها در حسابداری با اکسل

مهم ترین کاربرد های اکسل در حسابداری

  • انجام محاسبات مالی

اولین کاربرد اکسل در حسابداری برای حسابداران، انجام محاسبات مالی آن است. حسابداران می‌توانند برای انجام محاسباتی مانند: محاسبه نرخ استهلاک، محاسبه نرخ بازدهی، محاسبه نرخ بهره‌وری، محاسبه سود، محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته و… از اکسل استفاده نمایند.

  • رسم نمودارهای گرافیکی

یکی دیگر از کاربرد اکسل در حسابداری، رسم نمودن نمودارهای گرافیکی می‌باشد. البته برای رسم نمودارهای گرافیکی باید به دو نکته توجه شود.

    • برای نصب رسم نمودارهای گرافیکی باید صورت‌های مالی را به صورت نموداری، مدل سازی نمایید.
    • اطلاعات و ارتباط میان داده‌ها را به صورت نمودار میله‌ای، استوانه‌ای و دایره‌ای تهیه کنید.
  • ذخیره سازی اطلاعات در اکسل

سومین و شاید مهم‌ترین کاربرد اکسل در حسابداری این است، که اغلب سازمان‌ها نگران حذف شدن اطلاعات و داده‌های مالی موسسه خود هستند. اما با کمک اکسل می‌توانند داده‌های خود را طبقه بندی کنند. آن‌ها را در قالب مورد نظر نظم دهند و گزارشات خود را تهیه کنند.

موارد گفته شده، از مهم‌ترین کاربردهای اکسل در حسابداری بودند. اکسل کاربردهای دیگری نیز دارد که عبارتند از:

  • جمع و تفریق محاسبات عددی
  • استفاده از قابلیت برنامه نویسی
  • انتقال اطلاعات به فایل‌ها و منابع مختلف

نمونه استفاده از اکسل در حسابداری

امروزه نرم افزار اکسل امکانات بسیاری برای تهیه و تنظیم گزارشات مالی و تحلیل داده‌ها و اطلاعات، در اختیار حسابداران قرار می‌دهد. آموزش حسابداری با اکسل یکی از الزاماتی است، که باید تمام حسابداران آن را فرا بگیرند.

حسابداران با کمک نرم افزار اکسل می‌توانند اطلاعات مالی سازمان خود را مرتب سازی و یا حتی برای گزارشات خود جداولی با حجم انبوه داده‌ها طراحی کنند. در ادامه یک نمونه استفاده از اکسل در حسابداری را نمایش خواهیم داد، تا بهتر با این مبحث آشنا شوید.

نمونه حسابداری با اکسل

نمونه استفاده اکسل در حسابداری

برترین سرفصل‌های آموزش رایگان حسابداری با اکسل

آموزش حسابداری در اکسل باید به شیوه صحیح و اصولی انجام شود، تا افراد بتوانند به صورت جامع و کامل به نرم افزار تسلط یابند. دوره اکسل در حسابداری دارای سرفصل‌هایی می‌باشد، که شما آموزش خود را با توجه به آن سرفصل‌ها پیش خواهید برد. برترین سرفصل‌های دوره اکسل در حسابداری شامل موارد زیر می‌باشد.

بررسی آموزش رایگان حسابداری در اکسل

برای آموزش اکسل در وهله‌ی اول، شما باید بهترین و کاربردی‌ترین دوره‌های اکسل را پیدا کنید. ناگفته نماند که در برخی از دوره‌ها، می‌توانید تمام مفاهیم و موضوعاتی را که از امکانات و قابلیت‌های نرم افزار اکسل توضیح دادیم، بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به صورت رایگان آموزش ببینید و با فراگیری این دانش، ارتقای شغلی داشته باشید.

اما چگونه؟ شما با انتخاب برترین دوره اکسل، ثبت نام در دوره‌های رایگان آموزش حسابداری با اکسل و شرکت در جلسات دوره ها، این امکان را برای خود فراهم می‌کنید. در ادامه ما به شما بهترین دوره رایگان آموزش حسابداری با اکسل را معرفی خواهیم نمود.

مهمترین مزایای آموزش حسابداری با اکسل

نرم افزار اکسل علاوه بر داشتن قابلیت‌های ذکر شده، دارای مزایایی می‌باشد که مخاطب را قانع به استفاده دائمی می‌کند. مزایای آموزش حسابداری با اکسل شامل مواردی است، که به خوبی خواننده را با این نرم افزار آشنا خواهد کرد و به گونه‌ای مجاب می‌شود، که اکسل یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای سال‌های اخیر بوده است. مزایای آموزش حسابداری با اکسل عبارتنداز:

  • ادغام نرم افزار اکسل با سایر نرم افزارهای مالی
  • قابل ویرایش بودن فایل‌ها
  • اعمال فرمول‌های اکسل برای محاسبات مالی
  • تهیه گزارش و ارائه اطلاعات در کوتاه‌ترین زمان
  • طراحی صورت‌های مالی مانند ترازنامه
  • شفافیت در محاسبات حساب‌های هزینه، درآمد حقوق، صورت وضعیت و…
  • صفحه گسترده‌های اکسل در ثبت و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی بسیار پرکاربرد هستند.
  • با کمک این صفحه گسترده‌ها، می‌توانید اطلاعات را در اختیار دیگران قرار دهید.
  • داده‌ها و اطلاعات صفحه گسترده‌ها، قابل ذخیره سازی و استفاده مجدد هستند.

به طور کلی نرم افزار اکسل دارای مزیت‌های بسیاری می‌باشد، که همگی آن‌ها پرکاربرد و مهم می‌باشند. بنابراین شما با کمک نرم افزار اکسل می‌توانید حسابداری را در کوتاه‌ترین زمان یاد بگیرید.

دوره آموزش رایگان حسابداری با اکسل مناسب چه کسانی است؟

چه افرادی باید در دوره آموزش حسابداری با اکسل شرکت کنند؟ یادگیری اکسل یک دانش همه‌‌گیری است. به این معنی که تمامی افراد باید به اکسل مسلط باشند. اما به طور تخصصی، ثبت نام در این دوره‌ها مناسب چه کسانی می‌باشد؟ آموزش حسابداری با اکسل بیشتر مناسب افراد زیر است:

  • مدیران کسب و کارها
  • دانشجویان رشته حسابداری
  • کارمندان شرکت‌های دولتی و خصوصی
  • فارغ التحصیلان رشته حسابداری
  • علاقمندان به یادگیری اکسل در حسابداری

مهم‌ترین ویژگی‌های دوره آموزشی رایگان حسابداری با اکسل

هر دوره آموزش حسابداری اکسل دارای یکسری ویژگی‌هایی می‌باشد، که دوره را از دیگر دوره‌های مشابه متمایز می‌کند. ویژگی‌های دوره آموزش حسابداری با اکسل را در تصویر زیر برایتان آورده ایم.

ویژگی های دوره حسابداری با اکسل

ویژگی های دوره حسابداری با اکسل

یادگیری اکسل رایگان در حسابداری

امروزه حسابداری سنتی دیگر معنایی ندارد و تمامی معاملات و رویدادهای مالی، به صورت مدرن و توسط نرم افزار حسابداری شرکتی انجام می‌شود. یکی از این نرم افزارها، نرم افزار اکسل می‌باشد، که با توجه به کاربرد و کارآیی آن در حسابداری، ابتدا باید با این نرم افزار آشنا باشید تا بتوانید در مراحل بعد، کارهای مالی و حسابداری خود را انجام بدهید.

برخلاف تصور افراد، یادگیری اکسل اصلا فرآیندی سخت و پیچیده نیست، تنها نیازمند کمی زمان و تمرین می‌باشد تا بتوانید بر این نرم افزار مسلط شوید. اکسل یکی از نرم افزارهای مجموعه آفیس می‌باشد، که به صورت پیشرفته و تکامل یافته‌تری در حسابداری برای انجام برخی از امور مانند طراحی فاکتور، تهیه فیش حقوقی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

10 تابع کاربردی اکسل

اکسل دارای توابعی است که در دوره‌ی رایگان آموزش حسابداری با اکسل، به شما آموزش داده خواهد شد. اما پیش از اقدام به شرکت در این دوره‌ها، قصد داریم تعدادی از توابع را به شما آموزش دهیم تا با آگاهی در این دوره حضور یابید.

10 تابع در حسابداری با اکسل

توابع مهم اکسل برای حسابداران

توابع اکسل انجام محاسبات مالی را برای حسابداران آسان می‌کند. به گونه‌ای که می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان، محاسبات خود را انجام دهند. پیش از معرفی توابع، راه‌های دستیابی به آن‌ها را شرح خواهیم داد.

  1. از قسمت HOME کادر EDITTNG را انتخاب می‌کنیم و لیست توابع نمایش داده می‌شود.
  2. از قسمت FORMULAS کادر FUNCTION LABRARY را انتخاب کنید.

درادامه 10 تابع کاربردی اکسل را معرفی خواهیم نمود.

  • تابع SUM

اولین تابعی که قصد معرفی آن را داریم؛ تابع SUM می‌باشد. از این تابع برای عملیات‌ جمع استفاده می‌شود. اما نحوه استفاده از آن چگونه است؟

برای استفاده از تابع SUM ابتدا سلول مقصد را انتخاب کنید، سپس بر روی سلول‌هایی که قصد جمع آن‌ها را دارید کلیک کنید. اکنون در سلول مقصد نام تابع و سلول‌های مورد نظر نوشته می‌شود، سپس با زدن دکمه ENTER و یا علامت تیک در بالای صفحه، عملیات جمع انجام می‌شود.

  • تابع AVERAGE

تابع بعدی تابع میانگین گیری می‌باشد، که برای یافتن میانگین ارقام از آن استفاده می‌شود. اما نحوه استفاده از این تابع چگونه است؟ از این تابع همانند تابع SUM استفاده می‌شود و تنها باید تابع AVERAGE را انتخاب کنید.

  • تابع COUNT

تابع COUNT برای شمارش سلول‌های عددی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از این تابع ابتدا سلول مقصد را انتخاب ‌کنید، از قسمت HOME تابع COUNT را انتخاب می‌کنید و سپس با کلیک بر روی سلول‌های موردنظر و زدن دکمه ENTER محاسبات انجام می‌شود.

  • تابع MIN

از این تابع زمانی استفاده می‌شود، که جدولی از داده‌های انبوه داریم و می‌خواهیم کم‌ترین مقدار آن را پیدا کنیم. نحوه استفاده از این تابع نیز مانند سایر توابع است.

  • تابع MAX

این تابع کاملا برعکس تابع قبلی عمل می‌کند. تابع MAX به شما در پیداکردن بزرگ‌ترین مقدار داده جدول کمک می‌کند.

  • تابع FIND

تابع FIND به معنای پیدا کردن می‎باشد. پس از این تابع برای پیدا کردن یک کاراکتر و مقدار مشخص استفاده می شود.

  • تابع IF

از این تابع برای خروجی‌های شرطی استفاده می‌شود و در صورت درست بودن TRUE و در صورت اشتباه بودن شرط FALSE نمایش داده می‌شود.

  • تابع INDIRECT

از این تابع زمانی استفاده می‌شود، که قصد داریم صفحه‌ و جدولی را به صفحه و جدول دیگری ارجاع غیرمستقیم دهیم. ساختار این تابع به این صورت است: INDIREC(REF-TEXT: (A))

REF-TEXT آرگومان ضروری تابع هستند. یعنی آدرس سلولی است که ارجاع داده می‌شود.

  • تابع LEFT

این تابع زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، که بخواهیم کاراکترهای مشخصی را بازگردانی کنیم. این تابع با توابع دیگر مانند: DAY، DATE،COUNT، SUM و VALUE استفاده می‌شود.

  • تابع SUMIF

تابع دیگری که باید با آن آشنا شوید تابع sumif است. از این تابع برای محاسبه مجموع سلول‌های انتخاب شده استفاده می‌شود. این تابع براساس یک شرط خاص محاسبه می‌کند، که می‌تواند شامل عدد، متن و… باشد.

تا به حال چیزی راجع به نسل جدید نرم افزارهای ERP شنیده‌اید؟ با توجه به اینکه امروزه اکثر سازمان‌های پیشرفته از این نوع نرم افزار برای مدیریت منابع خود استفاده می‌کنند لازم است که حتما کار با این نرم افزارها را به صورت جامع و کامل فرا بگیرید. برای شروع یادگیری به مقاله سیستم erp چیست مراجعه کنید.

ثبت نام در دوره آموزش رایگان حسابداری

یکی از دوره‌های رایگان آموزشگاه حسابداری فرداد، دوره اکسل حسابداری آموزشگاه حسابداری فرداد می‌باشد. آموزشگاه حسابداری فرداد با برگزاری رایگان دوره اکسل در حسابداری، امکان یادگیری حسابداری را به صورت رایگان برای علاقمندان فراهم نموده است.

در این دوره مدرس به مباحثی ازجمله ایجاد ارتباط بین شیت ها، فرمول نویسی، توابع شرطی، آدرس دهی مطلق و نسبی و… می‌پردازد. برای ثبت نام در دوره رایگان آموزش حسابداری با اکسل آموزشگاه فرداد، می‌توانید به صفحه آموزش اکسل در حسابداری مراجعه نمایید.

همچنین شما می‌توانید پس از فرا گرفتن آموزش اکسل، برای عمیق‌تر شدن در بحث حسابداری کار با برنامه حسابداری رایگان را تمرین کنید.

20 نکته در اکسل که هر حسابداری باید بلد باشد

نکاتی وجود دارد که حسابداران باید بر آن‌ها واقف باشند، تا دچار اشتباه و سردرگمی نشوند. در ادامه به بیان نکاتی خواهیم پرداخت، که نیاز است حسابداران همگی از آن مطلع باشند.

نکات مهم حسابداری با اکسل

نکات مهم اکسل برای حسابداران

  • شاید بخواهید تعدادی از سطرها و ستون‌ها را مخفی کنید. برای این کار روی سطر و ستون موردنظر کلیک راست کرده، سپس گزینه hide را انتخاب کنید. اگر زمانی خواستید که سطرها و ستون‌های مخفی شده را بازگردانید، از گزینه unhide استفاده کنید.
  • زمانی پیش می‌آید که شما می‌خواهید، محصولاتتان را به صورت لیست کشویی در اکسل نشان دهید. برای ساختن لیست کشویی بر روی سلول‌های موردنظر که خالی هستند، کلیک کنید و از تب data گزینه data validation را انتخاب کنید. اکنون از قسمت setting در پنجره ظاهر شده گزینه list را انتخاب کنید و در خانه بعدی، سلول‌هایی که قصد دارید به صورت کشویی نمایش داده شوند، انتخاب کنید. اکنون لیست کشویی شما آماده است.
  • برای نمایش اعداد صفر ابتدای ارقام، کافیست پیش از صفر علامت (‘) را درج کنید.
  • برای ادغام مقادیر چند سلول باید از تابع concat استفاده کنید.
  • زمانی که متن یک سلول طولانی بود، متن نوشته شده را انتخاب ‌کنید و از سربرگ home گزینه wrap text را برگزینید.
  • برای نمایش تب developer از سربرگ file و قسمت options استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید ردیف‌های تکراری یک جدول را حذف کنید، ابتدا روی تمام جدول کلیک کرده و از قسمت data گزینه remove duplicates را انتخاب کنید. سپس در پنجره باز شده تمام سلول‌های جدول را وارد کنید. بعد از تایید ردیف‌های تکراری حذف خواهند شد.
  • اگر می‌خواهید formula bar را حذف کنید. از قسمت view گزینه show، تیک مواردی که قصد حذف آن را دارید را غیرفعال کنید.
  • زمانی که عنوان یک جدول طولانی است، می‌توانید متن نوشته شده را انتخاب و از قسمت home گزینه marge & center را انتخاب کنید.

نتیجه گیری

کاربردهای مهم نرم افزار اکسل مانند انجام محاسبات مالی، رسم نمودارهای گرافیکی، ذخیره سازی اطلاعات، جمع و تفریق محاسبات عددی، قابلیت برنامه نویسی، انتقال اطلاعات به فایل‌ها و منابع مختلف سبب جایگاه ویژه این نرم افزار دربین فعالان حوزه حسابداری شده است.

باتوجه به مزایای بی شمار نرم افزار اکسل، نیاز است که همه حسابداران کار با این نرم افزار را بلد باشند و آموزشگاه حسابداری فرداد برای علاقمندان، دوره آموزش حسابداری با اکسل را به صورت رایگان برگزار می‌کند. درصورتی که سوال یا نظری درباره این مقاله دارید، حتما ازطریق درج دیدگاه با ما درارتباط باشید.

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!

  1. فاطمه سجادی
    11 سپتامبر 2021 ساعت 14:59

    سلام وقت بخیراموزش جامع حسابداری دارید

  2. فاطمه سجادی
    11 سپتامبر 2021 ساعت 14:57

    سلام وقت بخیراموزشتون دیدم عالی میشه دوره اکسل شرکت کنم

  3. علی پور
    2 می 2017 ساعت 14:19

    ممنون قشنگ بود مطالبتون بخصوص فایل اخری با تشکر