مشاوره
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

برچسب اموال

برچسب اموال و استفاده از آن ضرورت دارد!

تولید کننده‌ها، ارائه دهنده‌های خدمات و … همه دارای اموالی هستند که برای پاسخ‌گویی به نیاز خود یا مشتریان خریداری شده است. برای جلوگیری از زیان‌های پیش‌بینی‌نشده باید نسبت به مدیریت صحیح اموال اقدام نمایند. یکی از راهای مدیریت صحیح اموال داشتن سیستم حسابداری اموال و کنترل اموال موجود، اسقاط شده و به طور کلی کنترل ورود و خروج اموال است. موسسات برای کنترل اموال خود اقدام به الصاق برچسب اموال بر روی اموال و دارایی خود می‌نمایند.

با توجه به اهمیت سیستم حسابداری اموال و کنترل اموال در هر کسب و کاری در این مقاله مطالب مختصری در رابطه با سیستم حسابداری اموال، برچسب اموال و انواع آن، هدف استفاده از برچسب‌های اموال، نحوه ثبت اموال، حسابداری آن و … ارائه شده است.

خواندن مقاله سیستم حسابداری اموال را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران
دانشجویان رشته حسابداری

حسابداری اموال به چه معنی است؟

سازمان‌ها و شرکت‌ها برای بقای خود و توان ارائه خدمات به مشتریان، اقدام به خرید اموال مورد نیاز خود می‌نمایند. اموال خریداری شده در طی سالیان بر اثر استفاده به مرور زمان دچار استهلاک می‌گردد و به علت کاهش بازدهی از رده خارج شده و با اموال جدید جایگزین می‌گردد.

هزینه خرید، ورود و خروج این اموال و نگهداری آن‌ها در یک بازه زمانی باید توسط حسابداران ثبت و نگهداری گردد. به این عملیات حسابداری بر روی اموال، حسابداری اموال گفته می‌شود.
حسابداری اموال یا حسابداری دارایی یکی از شاخه‌های حسابداری بوده که هزینه‌های خرید یا ساخت اموال، هزینه استهلاک و سایر هزینه‌های متحمل شده در طول دوره فعالیت را ثبت می‌نماید.

با آگاهی از اموال در اختیار، میزان قابلیت بهره برداری از آن‌ها می‌تواند در پیش بینی سود ده یا زیان ده بودن کسب و کار آگاهی لازم را به مدیران و صاحبان کسب و کار ارائه بدهد. در واقع حسابداری اموال و سیستم حسابداری اموال در موفقیت یا شکست یک واحد کسب وکار می‌تواند موثر باشد.
به طور کلی حسابداری اموال به مجموعه فعالیت‌‌هایی که یک حسابدار اموال توسط سیستم حسابداری اموال، برای ثبت و نگهداری از دارایی‌‌های یک واحد کسب و کار انجام می‌‌دهد، حسابداری اموال گفته می‌شود.

نکته

حسابداری اموال توسط یک حسابدار اموال انجام می­‌شود، وظایف حسابدار اموال عبارتند از:

  • ثبت اسناد خرید مربوط به دارایی‌های ثابت
  • انجام فرایندهای حسابداری مورد نیاز برای انتقال اموال منقول
  • ثبت سند حسابداری برای تعویض دارایی‌های ثابت
  • محاسبه استهلاک دارایی‌های ثابت
  • طراحی کدینگ برای دارایی‌های ثابت

حسابداری اموال خود را جدی بگیرید!

هر شرکت برای موفقیت آمیز بودن فعالیت‌هایش به نیروی انسانی مرتبط، تجهیزات فیزیکی مناسب، نرم‌افزارهای کامپیوتری از جمله سیستم حسابداری اموال و سیستم hrm نیازمند است.

شرکت‌ها با استفاده از سیستم حسابداری اموال نظارت دائمی بر روی اموال خود داشته و در صورتی که با کمبود تجهیزات یا فرسودگی آن‌ها مواجه شوند، اقدام به تعویض یا خرید اموال مورد نیاز می‌نمایند.
بنابراین با داشتن یک تیم حسابداری با استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری به روز، از جمله سیستم حسابداری اموال و نرم افزار نگهداری و تعمیرات، مدیران شرکت از میزان ارزش اموال در اختیار و هزینه‌های نگهداری و استهلاک آن‌ها آگاهی کامل خواهند داشت.

در نهایت با توجه به موارد ذکر شده هر کسب و کاری باید حسابداری اموال خود را جدی بگیرد. مزایای حسابداری اموال در تصویر زیر آمده است:

مزایای سیستم حسابداری اموال

مزایای حسابداری اموال

برچسب اموال چیست و چه کاربردهای دارد؟

همان‌طور که قبلا گفته شد، شرکت‌ها و سازمان‌ها برای موفقیت در زمینه فعالیت خود باید نسبت به شناسایی، ارزش‌گذاری و … اموال خود اقدام نمایند.

شناسایی، ثبت اموال خریداری شده و محاسبه هزینه استهلاک اموال مذکور بر عهده حسابدار اموال با استفاده از سیستم حسابداری اموال می‌باشد. یکی از راه‌های شناسایی اموال و ثبت آن‌ها بخصوص در مورد اموال مشابه استفاده از برچسب‌های اموال می‌باشد.
شاید از خود بپرسید برچسب اموال چیست؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت، برچسبی است که بر روی اموال موجود در شرکت‌ها برای پیگیری سریع‌تر اموال و دارایی‌ها که توسط پرسنل مورد استفاده قرار می‌گیرد، چسبانده می‌شود.

برچسب‌های اموال در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف طراحی شده و در بازار عرضه می‌گردد. از جمله کاربردهای برچسب امول به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • کنترل و موجودی دارایی‌ها یا شناسایی ماهیت دارایی‌ها
  • جلوگیری از هرگونه اشتباه و سوء استفاده احتمالی از دارایی‌های ثابت
  • قابل پیگری بودن اموال در یک سازمان
  • هویت‌بخشی به محصولات توسط شماره‌ها و بارکدهای خاص هر محصول
  • طبقه‌بندی یا دسته‌بندی دارایی‌های یک واحد اقتصادی
مزایای برچسب­دار کردن اموال

برچسب­دار کردن اموال چه مزایایی دارد

روی برچسب اموال چه اطلاعاتی باید نوشته شود

شرکت‌ها و سازمان‌ها قبل از سفارش برچسب‌های اموال خام یا برچسب‌اموال، باید اطلاعات کافی در خصوص برچسب اموال داشته باشند. به علت تولید گسترده و تنوع برچسب‌های اموال از نظر نوع کاربرد، شکل ظاهری و … باید برچسبی خریداری و استفاده گردد که متناسب با نیاز سازمان باشد.
مهم‌ترین و اصلی‌ترین اطلاعاتی که می‌تواند بر روی برچسب‌های اموال درج شود، به شرح زیر است:

  • ارزش وسیله
  • وضعیت وسیله
  • بخش یا محل مالکیت
  • تاریخ خرید
  • اطلاعات مربوط به فروشنده یا تولیدکننده
  • شماره سریال
  • مدل وسیله
  • شماره شناسایی وسیله
نکته
برچسب اموال خام چیست؟
برچسب اموال خام، برچسب‌اموالی است که فاقد اطلاعات از پیش چاپ شده بر روی خود است. در نتیجه امکان درج اطلاعات بصورت دستی بر روی برچسب را به کاربر می‌­دهد.

ID یا شناسه روی برچسب اموال به چه معنی است؟

ID یا شناسه روی برچسب‌های اموال به خوبی قابل رویت است و به همین دلیل با نصب اینگونه برچسب‌ها پیگیری و ثبت اموال در شرکت به راحتی انجام می‌گیرد.

علاوه بر این استفاده از برچسب‌های امنیتی دارای شناسه آی دی، عملکرد نظارتی بر روی اموال آسان‌تر می‌گردد. به طور کلی مزایای استفاده از ID یا شناسه روی برچسب اموال سبب کنترل بهتر موجودی، تامین امنیت اموال با ارزش، استفاده کارآمد از دارایی‌ها و کاهش هزینه‌های نگهداری در بلند مدت می‌گردد.

انواع برچسب اموال

با پیشرفت علم و تکنولوژی برچسب‌های اموال متنوع و گوناگونی تولید و روانه بازار شده است. خرید و استفاده از برچسب‌ها حسب نیاز سازمان صورت می‌گیرد. به طور کلی براساس مکان و نوع کالایی که برچسب در آن استفاده می‌گردد، جنس برچسب‌ها متغیر و در تصویر شرح داده شده است:

انواع برچسب اموال در سیستم حسابداری اموال

آشنایی با انواع برچسب اموال

برچسب اموال فلزی: چاپ و حک بر روی سطح صاف صفحات فلزی، پلاک فلزی گفته می‌شود. اگر پشت پلاک فلزی چسب دوطرفه چسبانده شود به آن برچسب‌اموال فلزی گفته می‌شود.

در یک تقسیم بندی کلی برخی از برچسب‌ها قابلیت ماندگاری در حلال‌ها و نسوختن در دمای بالای 650 درجه را دارند. برخی دیگر در برابر نور خورشید مقاوم بوده و یا این که بسته به نوع کاربردشان نسبت به آب، نمک و یا مواد شیمایی مقاوم هستند.
یک تقسیم بندی کلی نیز در تقسیم بندی برچسب اموال به شرح زیر وجود دارد:

برچسب اموال امنیتی

برای کالاهایی که با ارزش بوده و امکان سرقت در آن‌ها زیاد است، شرکت‌ها و سازمان‌ها از برچسب‌های امنیتی استفاده می‌نمایند.

برچسب‌های امنیتی از نوعی ID خاص که به صورت رمز بوده استفاده می‌کنند، در نتیجه امکان شناسایی و ردیابی این نوع از برچسب‌ها به راحتی قابل انجام است. جنس برچسب اموال امنیتی معمولا پلی استر و فویلی می‌باشد.

برچسب اموال بارکدی

برچسب اموال بارکدی یکی از انواع برچسب اموال‌های رایج در محیط‌های صنعتی و تولیدی است. به دلیل تولید این نوع از برچسب اموال از پلاستیک فلز، دوام بالایی داشته و در شرایط سخت و ناهموار نیز ماندگار است. این نمونه برچسب‌اموال خود به دوسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • برچسب اموال کد 39: برچسب اموال کد 39 یا یک بعدی، از حرف الفبا و ارقام تشکیل شده که هفت کاراکتر ویژه هم در آن به کار می‌رود.
  • برچسب اموال کد 128: امکان استفاده از هر 128 کاراکتر در این نوع از بر‌چسب‌اموال بارکدی وجود دارد و دقیق‌تر از نوع برچسب اموال کد 39 است. به همین علت در زمان اسکن امکان بروز خطا کاهش می‌یابد.

برچسب اموال با کد QR

برچسب‌اموال با کد QR توانایی ذخیره اطلاعات زیادی از کالا را در خود دارد. این نوع از برچسب اموال، دارای الگوی ریز سیاه رنگ مربعی بوده و قابلیت اسکن با دوربین گوشی تلفن همراه را دارد.

برچسب اموال RFID

تکنولوژی RFID به معنی شناسایی از طریق امواج رادیویی است. در این نوع از برچسب اموال به دلیل استخراج اطلاعات با استفاده امواج رادیویی، سرعت عملکرد افزایش یافته و خطا در بخش‌­های مختلف کاهش می­‌یابد.

همچنین در شرکت­‌هایی که از بر چسب اموال RFID استفاده می­‌نمایند، شناسایی و جمع‌آوری داده­‌ها به صورت خودکار صورت گرفته و برچسب‌­ها مخدوش و ناخوانا نمی­‌گردد.

برچسب اموال شرکت های دولتی و خصوصی

با دقت در اموال دولتی، برچسب‌هایی بر روی آن‌ها قابل رویت است. برچسب‌هایی که در تمامی ادرات و سازمان‌ها، روی تمامی اموال خریداری شده توسط بودجه دولتی نصب شده است. یکی از اهداف مهم زدن بر‌چسب‌های اموال بر روی اموال دولتی، جلوگیری از سرقت اموال و قابلیت پیگیری اموال به سرقت رفته می‌باشد.

برچسب اموال دولتی براساس دستورالعمل برچسب‌های اموال دولتی ابلاغی صورت می‌گیرد، این دستورالعمل مطابق موارد مندرج در استاندارد حسابداری شماره 11 لحاظ می‌گردد.

برچسب اموال روی چه وسایلی قرار می‌گیرد؟

اموال موجود در ادارات و شرکت‌ها که به هر نوع نظارت، گزارش، نگهداری یا تأیید مالکیت نیاز داشته باشد، باید برچسب اموال به آن‌ها زده شود. سیاست‌های شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در زمینه زدن برچسب‌های اموال با یکدیگر متفاوت است.

برای تصمیم‌گیری در اینکه کدام یک از اموال دارای بر چسب اموال اداری یا برچسب‌اموال شرکت باشند با یکدیگر متفاوت است.

معیارهای طبقه بندی اموال شرکت در سیستم حسابداری اموال

معیارهای طبقه بندی اموال شرکت

  • اموال منقول: اموالی هستند که امکان جابجایی آن‌ها زیاد است و تجهیزات دفتری مانند کامپیوتر که ممکن است جابجا شود، در شرکت‌ها باید اقدام به نصب برچسب اموال شرکت گردد.
  • اموال غیرمنقول: اموال غیرمنقول که باید به صورت مستمر چک شده تا در صورت بروز هرگونه خرابی در آن‌ها نسبت به رفع ایراد یا خرابی اقدام گردد. این اموال مانند مبلمان اداری و دستگاه‌ها در سازمان‌ها و ادارات، باید نسبت به نصب برچسب اموال اداری اقدام شود. با نصب برچسب اموال روی این وسایل، بازدیدهای دوره‌ای و فنی قابل برنامه‌ریزی می‌باشد.
  • اموال گران‌بها: زدن برچسب اموال بر روی اموال گران قیمت سازمان‌ها و ادارات یکی از راه‌های مهم نگهداری و مراقبت از اموال آن سازمان است. زیرا خرید و جایگزینی اموال گران‌بها در سازمان‌ها و شرکت‌ها به سختی صورت می‌گیرد.

نمونه برچسب اموال

براساس نیاز سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات، برچسب اموال متنوعی و متفاوتی تولید و روانه بازار شده است. با تهیه و نصب برچسب اموال شمارش اموال به درستی صورت می‌گیرد.

برچسب‌ اموال با توجه به مکان مورد استفاده و جنس برچسب به انواع مختلفی از جمله برچسب‌های قابل جابجایی، پلی استر، ویرایشی، شبرنگ و … تقسیم می‌شود.

در صورتی که یک سازمان دولتی بخواهد نسبت به سفارش برچسب اموال اقدام نماید علاوه بر مبلغ بر‌چسب‌اموال دولتی باید نوع برچسب و مکان چسباندن برچسب نیز توجه داشته باشد.

هدف استفاده از برچسب اموال

در یک سازمان و در بخش‌های مختلف اموال متفاوت و مشابه فراوانی یافت می‌شود. برای جلوگیری از جابجایی اموال مشابه در میان بخش‌های مختلف سازمان و یا در نهایت جلوگیری از سرقت اموال و کاهش هزینه‌های سازمان بر روی اموال برچسب‌ اموال اداری نصب می‌گردد.
اما به طور کلی هدف استفاده از برچسب اموال شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ایجاد دسترسی به اطلاعات اموال که نشان دهنده موقعیت اموال است.
  • امکان استفاده از اسکنر خودکار و کاهش خطای انسانی
  • افزایش همکاری و تقسیم مسئولیت‌ها میان بخش‌های مختلف یک سازمان
  • راحتی انجام فرآیند حسابرسی (سیستم مدیریت فرآیندها)
  • شناسایی آسان وضعیت دارایی‌های مورد نظر
  • کاهش ریسک سرقت و جابجایی اموال در سازمان
  • امکان بررسی عمر مفید دارایی‌ها و در صورت نیاز جایگزین نمودن دارایی‌ها

مکان قرارگیری برچسب اموال

برچسب اموال باید از مواد ضد تحریف و ضد جعل تولید شده که در اثر حرارت یا گرما از بین نرود یا آسیب نبینید و همچنین در مکانی قابل مشاهده نصب گردد.

مکان قرارگیری برچسب اموال

مکان قرارگیری برچسب اموال طبق طبقه بندی

علاوه بر این برچسب‌ها فقط از طریق مواد قوی حلال چسب قابل جدا کردن از سطح مورد نظر باشد. اما در یک طبقه بندی کلی مکان قرارگیری برچسب اموال شامل موارد زیر است:

  • ابزار و ماشین آلات: بهتر است که برچسب اموال (Property Label) ابزار و ماشین آلات، در قسمتی باشد که علاوه بر قابل رویت بودن در اثر حرارت و یا گرما آسیب نبیند و در مجاورت موادی با چربی زیاد قرار نگیرد.
  • تجهیزات اداری: کامپیوترها، پرینترها و دستگاه فتوکپی از جمله تجهیزات اداری هستند، که لازم است تا از بر چسب اموال اداری، روی آن‌ها نصب گردد. مناسب‌تر است که برچسب اموال در سمت راست و نزدیک به پشت وسیله نصب گردد.
  • لوازم آشپزخانه: مناسب‌تر است که از برچسب‌اموال برای لوازم بزرگ آشپزخانه استفاده گردد. به گونه‌ای که برچسب استفاده شده در معرض اصطکاک و حرارت مستقیم قرار نداشته باشد.
  • مبلمان اداری: به تمام وسایل و تجهیزات شامل کتابخانه، قفسه، مبل، صندلی و میز اداری که در محیط اداره استفاده می‌گردد، مبلمان اداری گفته می‌شود. الزامیست نسبت به نصب برچسب اموال بر روی این وسایل اقدام شود. توصیه می‌گردد، برچسب اموال در قسمتی قرار گیرد که کمترین صدمه به آن وارد شود و همچنین قابل رویت باشد.
  • برای تجهیزات تعمیر و نگهداری: برچسب‌های اموال باید در مکانی قرار گیرد که حداقل گریس، روغن، ارتعاش یا حرارت بر آن‌ها تأثیر نگذارد، ترجیحا نزدیک پلاک شناسه تولید کننده باشد.

برچسب اموال چه اطلاعاتی را روی خود دارد؟

بعد از آشنایی با برچسب‌ اموال و انواع برچسب‌اموال، سوالی که پیش می‌آید این است که برچسب اموال شرکت باید دارای چه اطلاعاتی باشد؟ به طور کلی یک برچسب اموال می‌تواند شامل اطلاعات زیر باشد:

  • شماره شناسایی وسیله
  • شماره سریال یا مدل وسیله
  • اطلاعات تولید کننده یا فروشنده
  • تاریخ خرید
  • محل یا بخش مالکیت
  • وضعیت وسیله
  • ارزش وسیله

بعد از مطالعه مطالب فوق شاید از خود پرسیده باشید بر چسب اموال از کجا بگیریم؟ در پاسخ به این سوال گفته می‌شود که در سراسر کشور تولید کننده‌های معتبر برچسب اموالی وجود دارد که در سایز، رنگ، تیراژ و انواع مختلف برچسب اقدام به طراحی و همچنین تولید برچسب‌ اموال می‌نمایند.

شما می‌‎توانید با مراجعه حضوری به طراحی و تولید کننده‌های برچسب و یا مراجعه به سایت‌های فروشگاهی و به صورت آنلاین اقدام به سفارش برچسب‌ اموال مورد نظر نمایید.

نحوه ثبت اموال و حسابداری آن

هر شرکت یا سازمانی دارای مجموعه‌ای از دارایی‌های منقول (مانند ماشین آلات) و غیرمنقول (مانند زمین، ساختمان و …) است. برای داشتن اطلاعات بیشتر در حوزه اموال منقول و غیر منقول می‌توانید به مقاله اموال منقول و غیر منقول مراجعه نمایید.

در حسابداری منظور از اموال تمام دارایی‌های منقول، غیرمنقول و جاری و غیرجاری شرکت یا سازمان می‌باشد که با هدف کسب سود در آینده توسط شرکت تحت مالکیت شرکت قرار گرفته است. اما بهترین نرم افزار حسابداری شرکتی کدام است؟ آیا با سیستم erp آشنا هستید؟
در تعریف دیگر حسابداری اموال، حسابداری اموال ثابت سازمان (اموال، تجهیزات و ماشین الات) را شامل می‌گردد که در زمان‌های طولانی مدت خریداری شده و به خاطر استفاده بلند مدت دچار استهلاک گردیده و به علت بازدهی کم از رده خارج می‌گردند.
حسابداری اموال نقش مهمی در موفقیت شرکت خواهد داشت. اموال در حالت کلی به 6 دسته زیر تقسیم می‌گردد:
• منقول
• غیر منقول
• مشهود
• نامشهود
نحوه ثبت اموال در حسابداری جزو دانش‌های تخصصی رشته حسابداری محسوب می‌گردد و اصل بهای‌تمام شده مهم‌ترین اصل در حسابداری اموال است. براساس اصل بهای‌تمام شده مبادلات حسابداری در تاریخ وقوع به بهای‌تمام‌شده در دفاتر ثبت می‌گردد.

در صورت علاقمند بودن به کسب اطلاعات در حوزه نرم‌افزار بهای‌تمام‌شده آرین سیستم می‌توانید به صفحه نرم‌افزار بهای تمام‌شده آرین سیستم مراجعه نمایید.

همچنین برای اطلاع از فرمول بهای تمام شده کالای فروش رفته و محاسبه آن نیز به مقاله بهای تمام شده کالای فروش رفته مراجعه نمایید. ثبت سند اموال خریداری در تصویر آمده است:

ثبت سند اموال خریداری شده

ثبت سند اموال خریداری شده

نکات ضروری هنگام چسباندن برچسب اموال

رعایت نکات زیر هنگام چسباندن برچسب اموال ضروری است:

  • برچسب اموال باید در مکان قابل رویت اموال نصب گردد.
  • مکان چسباندن برچسب‌های اموال باید به دور از سایش، حرارت مستقیم، ضربه، روغن و …. باشد.
  • مکان نصب برچسب‌های اموال نباید سبب کاهش ارزش دارایی اموال گردد.
  • مشخصات برچسب‌اموال خوانا و دقیق باشد.
  • بر چسب اموال باید قابلیت چسبندگی بالا و دارای خاصیت خردشوندگی و یا لایه شوندگی داشته باشند.
  • اندازه برچسب‌اموال متناسب با اموال مورد نظر باشد.

در صورتی که قصد استفاده از نرم افزار حسابداری دارید و نمی‌دانید کدام نرم افزار برای کسب و کار شما مناسب است به صفحه نرم افزار حسابداری رایگان مراجعه نمایید.

از سیستم حسابداری اموال چه استفاده هایی می‌توان کرد؟

افزایش بازدهی کسب و کار، محاسبه دقیق سود و زیان شرکت‌ها، محاسبه دقیق ارزش دارایی‌های موجود هر شرکت و در نهایت موفقیت کسب و کارها در گرو حسابداری صحیح و دقیق اموال است. محاسبه استهلاک و در نتیجه جایگزینی اموال کم بازده با حسابداری اموال امکان پذیر می‌گردد.

امروزه تکنولوژی به کمک رشته حسابداری آمده و در بخش حسابداری اموال نیز اقدام به طراحی و تولید نرم‌افزارهای حسابداری شده که در این نرم‌افزارها ثبت اموال، ردیابی اموال، محاسبه استهلاک، عمر مفید دارایی و به طور کلی کنترل اموال موجود به راحتی صورت می‌گیرد.

قابل ذکر است که انجام صحیح و دقیق تمامی مراحل فوق، مستلزم استفاده از برچسب‌اموال در اموال و دارایی موجود شرکت می‌باشد.
نتیجه گیری
همه افراد با ورود به سازمان‌ها، ادارات دولتی و … برچسب‌هایی بر روی اموال آن مشاهده کرده‌اند که به این برچسب‌ها، برچسب اموال گفته می‌شود. اهمیت شناخت بر‌چسب‌اموال و سیستم حسابداری اموال بسیار زیاد است.

این اهمیت موجب گردید تا در این مقاله نسبت به ارائه شرح مختصری در رابطه با سیستم حسابداری اموال، برچسب اموال، نحوه استفاده از برچسب‌های اموال، انواع برچسب‌اموال، مکان قرارگیری برچسب‌های اموال و … اقدام گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!