تماس
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

بهترین سیستم کنترل تردد چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین سیستم کنترل تردد چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کنترل ورود و خروج کارمندان در شرکت‌ها و سازمان‌ها، همچنین کنترل عبور و مرور خودرو‌ها در اتوبان‌ها و پارکینگ‌ها امری ضروری است. کنترل رفت و آمد‌ها در گذشته بر عهده نیروی انسانی بوده است. با پیشرفت علم و تکنولوژی، سیستم کنترل تردد جایگزین نیروهای انسانی گردیده است.

استفاده از سیستم‌های کنترل تردد منجر به کاهش خطای انسانی، کاهش هزینه نیروی انسانی، جلوگیری از ورود‌های غیر مجاز و… شده است. در این مقاله در خصوص نرم افزار شرکتی کنترل تردد و انواع آن، مکان مناسب جهت نصب سیستم مذکور، ویژگی‌ها و مزایای نرم افزار کنترل تردد توضیحاتی ارائه شده است.

خواندن مقاله سیستم کنترل تردد را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

 

مدیران منابع انسانی
کارشناسان منابع انسانی
کارشناسان حقوق و دستمزد
افرادی که قصد تهیه نرم افزار کنترل تردد دارند

سیستم کنترل تردد چیست؟

سیستم کنترل تردد (Traffic Control System) دستگاهی جهت کنترل عبور و مرور وسایل نقلیه (در پارکینگ‌ها) و ورود و خرج افراد در سازمان‌ها و ادارات ‌می‌باشد. نرم افزار کنترل تردد منجر به افزایش امنیت شده است. به وسیله سیستم مذکور، ورود و خروج افراد در زمان‌های مختلف و همچنین در یک مکان خاص قابل کنترل ‌می‌باشد.

قبل از هر چیز متذکر شویم، زمانی که یک شرکت تازه تاسیس می‌شود، برای ثبت اطلاعات پرسنل خود به نرم افزار پرسنلی و احکام نیاز دارد، تا به آسانی بتواند اطلاعات پرسنل را ثبت و هنگام صدور حکم کارگزینی از اطلاعات استفاده نماید.(شاید علاقه مند باشید: حکم کارگزینی چیست؟)

سیستم کنترل تردد چه کمکی به سازمان من می‌کند؟

امروزه سازمان‌ها به دنبال افزایش امنیت و نظم دهی به تردد‌های خود ‌می‌باشند. همچنین آن‌ها خواستار کاهش خطای انسانی، امکان گزارش گیری لحظه‌ای و در نهایت کاهش هزینه‌ها هستند.

دستگاه کنترل تردد می‌تواند نیازهای یاد شده هر سازمانی را بر طرف سازد. به همین علت در هر سازمانی استفاده از این سیستم ضروری به نظر می‌رسد.

بهترین مکان نصب دستگاه متصل به سیستم کنترل تردد کجا است؟

دستگاه کنترل تردد قابلیت نصب در هر مکانی را دارد، اما جهت افزایش کارایی سیستم مذکور، بایستی در محل ورود و خروج نسبت به نصب آن اقدام گردد. این سیستم باید در مکانی نصب گردد، که محل مذکور توانایی تحمل وزن سیستم را داشته باشد و از مقاومت کافی برخوردار باشد.

لازم به ذکر می‌باشد، که در نصب سیستم باید به نقشه سیم کشی ساختمان و تجهیزات ایمنی و امنیتی نیز توجه داشت، تا تداخلی در کارایی سیستم‌های مذکور به وجود نیایید.

مزایای استفاده از سیستم کنترل تردد

استفاده از تکنولوژی سبب ‌می‌شود تا خطاهای انسانی کاهش یافته، در نتیجه عملکرد یک واحد به نتایج قابل قبول نزدیک‌تر باشد. استفاده از دستگاه کنترل تردد دارای مزایایی می‌باشد، که در تصویر زیر شرح داده شده‌اند.

مزایای سیستم کنترل تردد

مزایای استفاده از دستگاه کنترل تردد

امنیت اطلاعات چه نقشی در سیستم کنترل تردد ایفا می‌کند؟

سطح امنیت مورد نیاز یک سازمان به نیازها و شرایط آن سازمان بستگی دارد. به عنوان مثال یک منزل مسکونی و یا یک ساختمان اداری، نسبت به یک سیستم کنترل تردد در مکان‌های عمومی، نیازهای امنیتی متفاوتی خواهند داشت.

محل کسب و کار، سطح جرم و جنایت در منطقه، ساعات‌کاری و… از جمله موادری ‌می‌باشند، که در تشخیص سطح امنیتی مورد نیاز کمک می‌کند. بنابراین باتوجه به سطح امنیتی مورد نیاز، ‌می‌توان نسبت به استفاده از سیستم مناسب اقدام نمود.

کاربرد سیستم کنترل تردد در ورود و خروج کارمندان

باتوجه به تمایل کارمندان به ورود با تاخیر به محل کار و خروج سریع‌تر از محل فعالیت، ورود و خروج آن‌ها از چالش‌های همیشگی ادارات و سازمان‌ها بوده است. استفاده از سیستم منجر به کاهش چالش‌های مذکور، افزایش نظم و انضباط کاری و افزایش اطمینان خاطر صاحبان کسب و کار شده ست.

سیستم کنترل تردد وسیله‌ای برای مدیریت بهتر زمان و نظارت بر عملکرد پرسنل یک سازمان ‌می‌باشد. نظارت برعمکرد پرسنل توسط واحد منابع انسانی انجام می شود، اگر میخواهید اطلاعات خود را در زمینه وظایف این واحد افزایش بدهید، حتما مقاله وظایف مدیر منابع انسانی را مطالعه کنید. مدیران سازمان می‌توانند یه صورت یکپارچه با نرم افزار erp امور خود را بهتر مدیریت کنند. اگر در رابطه با این نرم افزارها اطلاعات کافی ندارید پیشنهاد میشه حتما مقاله erp چیست؟ را مطالعه کنید.

باتوجه به محاسبه دقیق اختلاف ورود و خرج افراد، محاسبه صحیح و دقیق کسری و اضافه کار پرسنل و ثبت سند حقوق و دستمزد آسان‌تر ‌می‌گردد. این سیستم دارای انواع مختلفی ‌می‌باشد، که سازمان‌ها حسب نیاز و نحوه کاربرد آن ‌می‌توانند نسبت به خرید آن اقدام نمایند.

 

انواع مدل‌های بهترین سیستم کنترل تردد

به مجموعه اتوماسیون حفاظتی و کنترلی، سیستم کنترل تردد می‌گویند، که سیستم‌های مذکور از دو جهت نوع سیستم و نوع کنترل قابل طبقه بندی ‌می‌باشند.

انواع مدل سیستم کنترل تردد

انواع مدل سیستم‌های کنترل تردد از نظر نوع سیستم و نوع کنترل مشخص می شوند

  1. از نظر نوع سیستم

  • مستقل

در سیستم کنترل تردد مستقل، بدون نیاز به نرم افزار خارجی، کار کنترل عبور و مرور انجام ‌می‌شود. این نوع سیستم دارای یک حافظه داخلی، جهت ثبت ورود و خروج بوده و برنامه‌ریزی و دریافت اطلاعات آن با اتصال به کامپیوتر، لپ‌تاپ، کی‌پد کارت‌خوان و یا اتصال به پرینتر قابل انجام است.

از مزایای سیستم مستقل، می‌توان به نصب و راه اندازی آسان آن‌ها در کمترین زمان ممکن اشاره نمود. اما دستگاه‌های مذکور به علت ساده بودن نوع برنامه، امکان اتصال به سایر سیستم‌های امنیتی همانند سیستم اعلام خطر و دوربین مداربسته را ندارد. سیستم مستقل برای تعداد محدودی درب با فاصله کم مناسب ‌می‌باشد.

  • تحت شبکه (یکپارچه)

به مجموعه تجهیزات شناسایی (کارت، اثر انگشت، چهره و…)، بردهای کنترل تحت شبکه، نرم‌افزار مدیریت و فرمان‌های قابل ‌اجرای متنوع جهت تعداد بسیار زیادی درب و فضای امنیتی، سیستم کنترل تردد یکپارچه می‌گویند. از مزایای این سیستم تحت شبکه به موارد زیر ‌می‌توان اشاره نمود:

  • برنامه ریزی سریع توسط اپراتور
  • کنترل موردی شرایط
  • امکان توسعه برای اتصال به انواع درب‌ها
  • امکان تعریف شیفت‌های کاری
  • اتصال به سیستم‌های مداربسته و اخطار
  • کنترل مستقیم ورودی‌ها
  • ایمنی بالای برنامه
  • تعریف شرایط دشوار مانند آتش‌سوزی
نکته
از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم کنترل تردد یکپارچه امکان تعریف شیفت‌های کاری، اتصال به سیستم‌های مداربسته، کنترل مستقیم ورودی‌ها و ایمنی بالای برنامه ‌می‌باشد.
  1. از نظر نوع کنترل

  • کنترل تردد پرسنل

سیستمی که جهت مرور افراد، کارمندان و پرسنل به مکانی خاص طراحی شده است، سیستم‌ کنترل تردد پرسنل نامیده می‌شود. در این نوع از سیستم‌ها اجازه تردد از طریق تجهیزات کارتخوان درب، بیومتریک و رمزی صورت ‌می‌گیرد.

شخص با داشتن کارت و یا رمز ورود، می‌تواند به فضای امن دسترسی یابد و یا به وسیله دوربین‌های بینایی ماشین، خصوصیات فیزیکی انحصاری مانند اثر انگشت، قرنیه و یا چهره فرد بررسی شده و اجازه ورود صادر ‌می‌گردد.

سیستم کنترل تردد پرسنل

موارد موثر در انتخاب نرم افزار کنترل تردد پرسنل مناسب

  • کنترل تردد وسایل نقلیه

سامانه‌های کنترل تردد خودرو در سیستم‌ تردد پلاک خودرو، ورودی را به صورت خودکار تشخیص می‌دهد. پلاک وسیله نقلیه با دیتابیس مرکزی تطبیق داده ‌می‌شود و مانع تردد یا صدور دستور باز و بسته شدن درب ‌می‌شود.

همچنین با تطبیق پلاک خودرو، روز، ماه و ساعت برای اجازه ورود و خروج به خودروی خاص، در نظر گرفته ‌می‌شود. اجزی اصلی سیستم‌های کنترل تردد به شرح زیر است:

  • تجهیزات احراز هویت
  • داشبورد مدیریت
  • قفل برقی
  • پنل نرم افزار کنترل تردد
  • سرور نرم افزار کنترل تردد

استفاده از کارت تردد در دستگاه کنترل تردد

کارت تردد، کلید یا یک نشانه امنیتی است، که امکان دسترسی افراد به مکان خاصی را ‌می‌دهد. به عنوان مثال اگر شخصی در اداره قصد ورود به اتاق سرور را داشته باشد، ‌می‌تواند با قراردادن یا کشیدن کارت بر روی کارت خوان نصب شده بر روی درب اتاق، به محل مورد نظر دسترسی پیدا کند.

همچنین در ادارات و سازمان‌ها ازطریق دستگاه کارت خوان متصل به دستگاه حضور و غیاب و یک کارت تردد، ورود و خروج پرسنل استفاده ‌می‌نمایند. روی هر کارت یک کد منحصر به فرد درج شده است، که با شناسایی کد مذکور به وسیله دستگاه کارت خوان، اجازه تردد به وسیله دستگاه کنترل تردد صادر ‌می‌گردد.

البته لازم به ذکر می‌باشد، که هر نوع سیستم حضور و غیابی مناسب شرکت شما نیست و بهتر است، که سیستم مورد استفاده شما امکانات مورد نیاز را داشته باشد، اگر می‌خواهید بیشتر با معیارها و نحوه شناسایی سیستم‌های پیشرفته این سیستم‌ها آشنا بشوید، حتما مقاله سیستم حضور و غیاب پیشرفته را مطالعه کنید.

استفاده از رمز عبور در نرم افزار کنترل تردد

سیستم کنترل تردد استفاده از رمز عبور، جهت کنترل ورود و خروج در سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک بیشتر استفاده ‌می‌گردد. زیرا در سازمان‌های بزرگ استفاده از این شیوه تردد پیچیده و غیر عملی بوده و در نتیجه منجر به کاهش ایمنی ‌می‌گردد.

استفاده از رمزعبور سیستم در بانکداری، جهت تایید دسترسی به حساب‌های آنلاین مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. هر چند امکان استفاده از رمز عبور در نرم افزار کنترل تردد بسیار آسان ‌می‌باشد، اما فراموشی رمز عبور و یا هک شدن و به اشتراک گذاشته شدن رمز عبور، ‌می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات غیر قابل جبران شود.‌

استفاده از اثر انگشت در سیستم کنترل تردد

سیستم کنترل تردد اثر انگشتی، جهت تایید اعتبار و صدور اجازه عبور و مرور، از اسکنر‌های بیومتریک استفاده ‌می‌نماید. این سیستم اثر انگشتی یکی از سیستم‌های رایج سیستم بیومتریک ‌می‌باشد.

این سیستم سطح امنیتی بالایی نسبت به سایر سیستم‌های کنترل تردد دارد. باتوجه به هزینه نصب تقریبا یکسان سیستم مبتنی بر کارت با نرم افزار کنترل تردد انگشتی، تقریبا تمامی موسسات قادر به نصب نرم افزار کنترل تردد یاد شده ‌می‌باشند.

چگونگی تشخیص افراد به کمک کنترل تردد

نرم افزار کنترل تردد با استفاده از کارت تردد، باتوجه به اطلاعات ذخیره شده در کارت موجود، دستگاه کنترل تردد و تطابق آن‌ها منجر به اجازه ورود و خروج افراد ‌می‌شود. در سیستم تردد با استفاده از رمز عبور، دستگاه رمز دریافتی را با اطلاعات ذخیره شده در خود تطابق ‌می‌دهد و در نهایت اجازه ورود و خروج افراد را صادر ‌می‌نماید.

در هر دو روش فوق در صورتی که کارت تردد یا رمز عبور توسط شخص ثالث دزدیده شود، دستگاه نمی‌تواند نسبت به شناسایی افراد اقدام‌ نماید و تنها با تطبیق اطلاعات اقدام به اجازه ورود افراد غیر را ‌می‌دهد.

در سیستم کنترل تردد بیومتریک که شامل سیستم انگشتی و سیستم چشمی ‌می‌باشد، کنترل تردد افراد به ویژگی‌های منحصر به فرد و فیزیکی هر کاربر متکی است. به همین علت سیستم مذکور ایرادات وارده بر دو سیستم شرح داده شده قبلی را نخواهد داشت.

توجه: اگر به دنبال حذف روال کاغذی، بایگانی اسناد و مدارک،تسریع روال کاری و کاهش هزینه هستید نرم افزار دبیرخانه برای بایگانی پرونده پرسنل استفاده زیادی دارد.

بهترین سیستم کنترل تردد پرسنل چیست؟

امنیت و نظم یکی از ضروری ترین مسائل سازمان ‌می‌باشد. یکی از راه‌های نظم بخشیدن و تامین امنیت در سازمان، استفاده از نرم افزار کنترل تردد ‌می‌باشد. باتوجه به تنوع سیستم‌ها، هر سازمان باید با توجه به شرایط خود نسبت به انتخاب بهترین سیستم کنترل تردد (Traffic control system) اقدام نماید. ویژگی‌هایی که در انتخاب بهترین سیستم ‌می‌تواند موثر واقع شود، در تصویر زیر ذکر شده است.

ویژگی های بهترین سیستم کنترل تردد

ویژگی های بهترین نرم افزار کنترل تردد

بهترین نرم افزار کنترل تردد پرسنل چه ویژگی‌هایی دارد؟

نرم افزار کنترل تردد علاوه براین که در سازمان‌ها و شرکت‌ها مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد، در ورودی انواع درب‌ها مانند درب ورودی ساختمان‌های مسکونی، کنترل تردد آسانسور در هتل‌ها و برج‌های مسکونی، درب پارکینگ‌ها به عنوان دستگاه کنترل تردد خودرو و … مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد.

یک نرم افزار کنترل تردد پرسنل مناسب با توجه به موارد زیر ‌می‌تواند انتخاب شود:

  • سیاست عبور و مرور

یک سازمان ‌می‌بایست در هنگام خرید سیستم تعیین کند، که ‌می‌خواهد شناسایی و عبور و مرور بر چه اساسی (تشخیص چهره، کارت پرسنلی یا اثر انگشت) صورت پذیرد.

  • نوع سخت‌افزار مورد نیاز

در هنگام انتخاب، توجه به نوع سخت‌افزار مانند قفل برقی، دوربین مداربسته، قفل دستگیره‌ای و قفل‌های اهرمی مهم ‌می‌باشد.

نرم افزار کنترل تردد آرین سیستم که یکی از سیستم‌های پرطرفدار کنترل تردد ‌می‌باشد، که امکان استقرار و اعمال قوانین محاسبه کارکرد پرسنل را در اختیار مدیران قرار ‌می‌دهد. با استفاده از سیستم کنترل تردد آرین سیستم، مدیران ‌می‌توانند به صورت آنی آخرین وضعیت تردد پرسنل سازمان خود را مشاهده نمایند.

برای بررسی امکانات و ویژگی‌های منحصر به فرد سیستم کنترل تردد آرین سیستم و مشاهده دموی این نرم افزار، حتما به صفحه نرم افزار حضور و غیاب مراجعه نمایید.

  • سطح امنیت مورد انتظار

میزان امنیت مدنظر سازمان نقش اساسی در خصوص خرید و نصب سیستم حضور و غیاب پرسنل ایفا ‌می‌نماید.

  • بودجه موردنظر

اقتصادی ترین و بهینه ترین مدل باید با توجه بودجه وجود انتخاب گردد. همچنین تجربه مصرف کنندگان، خدمات پس از فروش و … نیز در این امر موثر ‌می‌باشد.

نکته
در ساختمان‌هایی که دارای منبع تغذیه پشتیبان برق نیستند، باید مقررات کنترل تردد و ایمنی آتش نشانی، جهت زمان قطع برق در نظر گرفته شود.

نتیجه گیری

سازمان‌ها، ارگان‌ها و شرکت‌ها جهت کاهش خطای انسانی، کاهش هزینه‌های نیروی انسانی، جلوگیری از ورود‌های غیر مجاز و… به استفاده از نرم افزار کنترل تردد روی آورده‌اند. باتوجه به گسترش انواع سیستم‌های یاد شده، آشنایی با انواع سیستم‌ها و نحوه کاربرد آن‌ها امری ضروری است.

در این مقاله توضیحاتی در خصوص سیستم کنترل تردد (Traffic Control System)، انواع مدل‌ها و بهترین سیستم‌های کنترل تردد، مناسب ترین مکان نصب سیستم و … ارائه گردیده است. درپایان اگر سوال و یا نظری درباره این مقاله دارید، حتما از طریق ثبت دیدگاه با ما در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!