مشاوره
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

جمعداری اموال

جمعداری اموال چیست؟ جمعدار اموال چه کاری انجام می‌دهد؟

با تاسیس و راه اندازی یک واحد تجاری، آن واحد به ابزار و امکاناتی برای شروع و ادامه فعالیت خود نیاز دارد. این ابزار و امکانات می‌تواند از یک پیچ مهره خیلی کوچک تا دستگاه‌های غول پیکر شرکت‌های نفت، فولاد و… باشد. به مجموعه امکانات و ابزار موجود در یک شرکت که تحت مالکیت آن شرکت قرار دارد، اموال و بررسی و کنترل آن ها جمعداری اموال گفته می‌شود.

به عبارت دیگر به منابعی که یک مجموعه تحت کنترل خود داشته و انتظار کسب سود را دارد، دارایی یا اموال آن مجموعه گفته می‌شود. باتوجه به تغییرات ایجاد شده در دارایی‌ها مانند کاهش عمر مفید، استهلاک و… اموال موجود در گذر زمان نیاز به جایگزینی یا تعمیر خواهند داشت. برای این امر و ثبت هزینه‌های اموال، شرکت و سازمان نیاز به به یک حسابدار اموال یا جمعداری اموال خواهد داشت.

خواندن مقاله جمعداری اموال را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران
دانشجویان رشته حسابداری

اموال از دید حسابداری به چه صورت است؟

از دیدگاه حقوقی اموال به دارایی گفته می‌شود که به شخص حقیقی یا حقوقی تعلق داشته و دارای ارزش باشد. به طور کلی از دید حسابداری به هر نوع دارایی که تحت مالکیت اشخاص حقیقی یا حقوقی بوده و برای کسب سود خریداری، نگهداری و استفاده می‌شود، اموال گفته می‌شود.

کامپیوتر، میز و صندلی، حق امتیاز، حق اختراع و … از جمله اموالی است که یک شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به عنوان اموال و دارایی به نام خود داشته باشد. از دید حسابداری دارایی یک واحد اقتصادی، به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود.

یکی از این دسته بندی‌ها تقسیم دارایی به دو قسمت اموال منقول و غیرمنقول می‌باشد. در ادامه توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه شده است. اما به طور کلی برای مدیریت صحیح اموال وجود شخصی به عنوان جمعدار اموال در یک مجموعه مورد نیاز می‌باشد.

اموال منقول و غیر منقول

منقول به معنی نقل پذیر بوده و اموال منقول، اموالی است که قابلیت انتقال و جابجایی را داشته باشد. از جمله اموال منقول به وسایل اداری، خودرو، قطعات و ماشین آلات موجود در صنایع و … می­‌توان اشاره کرد.

دسته بندی اموال منقول

دسته بندی اموال منقول

در مقابل اموال منقول اموالی وجود دارند که قابلیت جابجایی نداشته باشند، به این دسته از اموال اصطلاحا اموال غیر منقول گفته می­‌شود. ساختمان­‌ها، املاک و… از جمله اموال غیر منقول یک واحد اقتصادی می‌­باشند.
حال که با مفهوم اموال منقول و غیر منقول آشنا شدید، برای اطلاع از نکات بسیار مهم در این حوزه می‌توانید به مقاله اموال منقول و غیر منقول مراجعه نمایید.

هر چند اموال و دارایی یک شخص به دسته­‌های مختلف تقسیم می‌­شود، اما در هر صورت یک واحد نیاز به یک جمعداری اموال برای مدیریت و دارایی‌­های موجود دارد.

اموال غیر منقول به 4 دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • اموال ذاتا غیر منقول
  • اموال در حکم غیر منقول
  • اموالی که در اثر عمل انسان، غیر منقول شده‌اند
  • اموال غیر منقول تبعی

جمعداری اموال به چه معنی است؟

احتمالا برای شما هم سوال است که جمعداری اموال حسابداری به چه معنی بوده و جمعدار اموال کیست؟ جمعداری اموال (Collective Property) به معنی حفاظت و نگهدری از اموال شرکت یا سازمان می‌باشد. به شخصی که این وظیفه را بر عهده دارد، جمعدار اموال گفته می‌شود.
جمعدار اموال با نصب علائم و برچسب‌های شماره‌دار بر روی هر یک از اموال، تهیه و تنظیم صورت مانده موجودی اموال مصرفی، صدور مجوز خروج اموال فروش رفته یا اسقاطی و… نسبت به حفظ و نگهداری اموال اقدام می‌نماید.

شرح وظایف جمعدار اموال

هنگامی که شخصی عهده دار مسئولیتی می‌شود و به عنوان یک نیرو در یک واحد مشغول به فعالیت می‌گردد، طبق مقررات وظایفی به او محول می‌شود.

جمعدار اموال نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد، هر چند که امکان دارد با توجه به نوع و اندازه واحد اقتصادی، وظایف جمعدار اموال نیز متفاوت با یکدیگر باشد.
طبق دستورالعمل جمعداری اموال، از جمله وظیفه جمعدار اموال به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

وظایف جمعدار اموال

وظایف جمعدار اموال

قابلیت ها و امکانات جمعداری اموال چیست؟

اگر شخصی بخواهد به عنوان جمعدار اموال در یک سازمان استخدام شود، باید علاوه بر داشتن آگاهی نسبی نسبت به وظایف جمعدار اموال که در بالا به آن اشاره شده است، قابلیت‌هایی مانند آشنایی با رایانه، آشنایی با امور مالی، اداری و کنترل امور و در نهایت مهارت‌های گزارش‌نویسی و گزارش‌دهی را نیز داشته باشد.

جمعدار اموال چه گزارشاتی را باید آماده کند؟

جمعدار اموال در طول دوره فعالیت خود در یک سازمان یا شرکت، باید گزارش‌هایی را تهیه و تنظیم کرده و به واحد مربوطه یا مافوق خود تحویل دهد. در صورتی که فردی بخواهد به عنوان جمعدار اموال در یک واحد مشغول به فعالیت شود، بهتر است که آشنایی نسبی با گزارش‌های مذکور داشته باشد.

از جمله گزارش‌هایی که جمعداری اموال نسبت به تهیه و تنظیم آن اقدام می‌نماید، به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

ردیف گزارشات
1 تهیه و تنظیم گزارش مربوط به فرم‌های حواله
2 ارائه گزارش قیمت کالا/ اجناس قبل از خرید اجناس مطابق بررسی ها صورت گرفته
3 تهیه و تنظیم گزارش موجودی اموال
4 تهیه و تنظیم گزارش اسقاط، فروش یا مصرف اموال

فرم جمعداری اموال

شخصی که عهده دار جمعدار اموال در یک شرکت می‌باشد، برای تهیه و تنظیم گزارش‌های ذکر شده، باید مطابق فرم‌های مخصوص طراحی شده از قبل اقدام نماید.

 فرم های جمعداری اموال

فرم های جمعداری اموال

از جمله فرم های جمعداری اموال به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

  • فرم مربوط به مجوز خروج کالا و اموال
  • فرم حذف دارائی‌های ثابت مشهود از کارت اموال
  • فرم مربوط به صورتجلسه تحویل و تحول اموال
  • فرم اموال موجود در شرکت
  • فرم جابجایی اموال
  • فرم سند انتقال اموال
  • فرم صورتجلسه مربوط به حوادث

چارت سازمانی جمعدار اموال

چارت سازمانی هر شرکت یا سازمان با دیگر سازمان‌ها و شرکت‌ها متفاوت می‌باشد، اما به طور کلی جمعدار اموال (Collective Property) معمولا فردی جدا از پرسنل انبار مانند انباردار یا کمک انباردار بوده و زیر نظر واحد مالی یا اداری فعالیت می‌کند. اما در شرکت‌های خصوصی در مواردی جمعدار انبار در واحد انبار فعالیت می‌کند.

جمعدار اموال و امین اموال چه تفاوتی با هم دارند؟

به علت این که اموال دولتی جزء اموال عمومی محسوب شده و اهمیت زیادی دارند، این اموال در معرض خطراتی مانند فساد، مفقود شدن، تصرف غیر قانونی، ناقص یا شکسته شدن قرار دارد. به همین علت تمهیدات ویژه‌ای در قانون، برای حفاظت از اموال دولتی در نظر گرفته شده است.
حفظ و نگهداری اموال و دارایی‌ها یکی از مهم‌ترین وظایف هر سازمان دولتی است. طبق قانون در ادارات دولتی این وظیفه بر عهده امین اموال گذاشته شده است.

طبق تعاریف صورت گرفته از امین اموال و جمعدار اموال، هر دو وظایف یکسانی بر عهده داشته و قانون به صراحت تفاوتی بین دو قائل نشده و معمولا این دو اصطلاح را معادل هم در نظر می‌گیرند.

نکته

مطابق ماده 34 قانون محاسبات عمومی کشور “امین اموال، ماموری است که از بین مستخدمین رسمی، با موافقت ذیحساب ذیربط به موجب حکم وزارتخانه یا موسسه دولتی به این سمت منصوب و مسئولیت حفظ، حراست، تحویل، تحول و تنظیم حساب اموال و اوارقی که در حکم وجه نقد است، همچنین کالاهای تحت ابواب جمعی به عهده او واگذار می‌شود.

کنترل اموال به وسیله نرم افزار جمعداری اموال آرین سیستم

هر سازمان یا شرکتی دارای دارایی‌های ثابتی می‌باشد. این سازمان‌ها باید اطمینان حاصل نمایند، که هر یک از دارایی‌ها به درستی و در زمان صحیح در اختیار شخص صحیح و در محل مناسبی قرار دارد. به طور کلی در هر شرکت و سازمانی ردیابی موثر و مدیریت اموال و دارایی امری ضروری است.
بدون در اختیار داشتن یک سیستم قابل ‌اعتماد مانند نرم افزار جمعداری اموال آرین سیستم، ردیابی موثر، مدیریت اموال و دارایی ثابت دشوار می‌گردد. به همین علت استفاده از نرم افزار جمعداری اموال در هر سازمان یا شرکتی امری حیاتی به شمار می‌رود.
نتیجه گیری
به دارایی‌هایی که در اختیار یک شخص حقیقی یا حقوقی قرار داشته و توقع سوددهی آن در آینده وجود دارد، اموال گفته می‌شود. اموال در یک دسته بندی کلی به دو دسته اموال منقول و غیر منقول تقسیم می‌شود. باتوجه به اهمیتی که اموال یک شرکت دارد، باید شخصی مسئولیت مدیریت صحیح اموال را بر عهده داشته باشد.
به همین علت شرکت‌ها و سازمان‌ها برای حل مشکل خود از یک نفر جمعداری اموال یا امین اموال استفاده می‌نمایند. در این مقاله سعی بر این شد که نسبت به شرح مختصری در رابطه با اموال، جمعداری اموال، امین اموال، وظایف جمعداری اموال، کنترل اموال با نرم افزار جمعداری اموال و … پرداخته شود. در پایان اگر سوال و یا نظری درباره این مقاله دارید حتما ازطریق درج دیدگاه با ما در ارتباط باشید.

15 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!

  1. چیلر
    4 سپتامبر 2017 ساعت 21:44

    بسیار عالی. فقط مگر نفرموده بودید رایگان هم موجود است؟

  2. رضا
    16 اکتبر 2016 ساعت 09:51

    با سلام لطفا برنامه فارسی را قرار بدهید بسیار مهم و مورد نیاز میباشد
    سپاس

    • راهنمای آرین سیستم
      16 اکتبر 2016 ساعت 10:07

      سلام و عرض ادب
      مقالات داخل سایت صرفا برای آموزش می باشند و برنامه فارسی فعلا نیست و در حال بررسی است.

  3. فقیهی
    16 اکتبر 2016 ساعت 09:50

    سلام خسته نباشید
    نرم افزاری که گذاشتید انگلیسی است و شباهتی به تصاویری که گذاشتید ندارد؟

    • راهنمای آرین سیستم
      16 اکتبر 2016 ساعت 10:05

      سلام
      مقاله ها و لینک های دانلود نرم افزار صرفا برای آموزش می باشند که نرم افزار های رایگان موجود در سایت ها هستند.
      تصاویر مربوط به نرم افزار اموال آرین سیستم می باشد که برای فروش هستند.

  4. نامنی
    9 اکتبر 2016 ساعت 13:48

    سلام خسته نباشید من میخواستم بدونم این نرم افزار چطوری زبانش فارسی می شود؟

  5. محمد
    3 اکتبر 2016 ساعت 15:50

    سلام
    چطور میتونم از نرم افزار فارسی استفاده کنم ؟

    • مشاور نرم افزار آرین سیستم
      3 اکتبر 2016 ساعت 16:23

      با عرض سلام و خسته نباشید
      نرم افزار فارسی در حال بررسی می باشد و بعد از تایید لینک دانلود قرار داده خواهد شد.

  6. کامران جنت
    14 جولای 2016 ساعت 10:19

    با سلام
    من نرم افزار را دانلود کردم ولی فارسی نیست.
    شما نوشتید فارسی
    چطوری فارسیش کنم؟

    • راهنمای آرین سیستم
      14 جولای 2016 ساعت 10:52

      با سلام و خداقوت
      کاربر گرامی آرین سیستم ، نرم افزاری که دانلود کرده اید یکی از نرم افزار های موجود است .
      نرم افزار فارسی آن در لینک های دانلود موجود است.

      • کامران جنت
        16 جولای 2016 ساعت 12:06

        نیست.
        اگر زحمتی نیست لینک فارسی را اینجا قرار دهید تا قابل رویت و دانلود باشد
        ممنون

        • راهنمای آرین سیستم
          16 جولای 2016 ساعت 12:11

          با سلام و خداقوت
          کاربر گرامی همکاران من در تلاش هستند لینک پاک شده این نرم افزار را برای شما مجددا اضافه نمایند ، لطفا تا بروزرسانی این لینک تامل بفرمائید.
          با تشکر

          • کامران جنت
            16 جولای 2016 ساعت 13:26

            ممنون میشم
            منتظر هستم