مشاوره
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

تفاوت ERP MRP MRP2 | یکبار آشنایی برای همیشه

تفاوت ERP MRP MRP2 چیست؟ آشنایی کامل

,

MRP،MRP II و ERP سیستم‌های مبتنی بر رایانه‌ شخصی هستند، که با هدف کمک به کسب و کارهای تولیدی، طراحی شده‌اند و در مدیریت و کنترل تولید، تا حد امکان کارآمد هستند. سیستم‌های MRP، MRP II و ERP باید در تمامی مراحل تولید، از تبدیل مواد اولیه تا صدور فاکتور را انجام و مدیریت کسب و کار به صورت دستی را کاهش دهند. البته آشنایی با تفاوت ERP MRP MRP2 این سه سیستم لازم می باشد.

در کسب و کارهای تولیدی، سیستمی مفید به نظر می‌رسد، که بتواند به صاحبان کسب و کارها کمک کند، تا کنترل کسب و کار خویش را حفظ کنند و مطمئن شوند، که می‌توانند محصولات با کیفیت را برای اولین بار تولید و به موقع تحویل دهند. تفاوت ERP MRP MRP2 در مواردی است که در ادامه مقاله شرح خواهیم داد.

خواندن مقاله تفاوت ERP MRP MRP2 را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران تولید شرکت‌ها
مدیران واحد برنامه ریزی شرکت‌ها
کارشناسان تولید

آشنایی با MRP II ،MRP و ERP

یک سیستم، براساس عناصری که در ترکیب نرم افزار گنجانده شده، دسته‌بندی می‌شود. به طور مثال:

MRP (برنامه ریزی نیازهای مواد) کمترین مقدار اجزای اصلی را در برمی‌گیرد. سیستم‌های MRP معمولا به کاربر اجازه می‌دهند، که تا ذخایر مواد را مدیریت کرده و برنامه‌های تولید را براساس زمان بندی تامین کنندگان، ایجاد کنند. سطح موجودی را کاهش و رویه‌های خرید را بهبود بخشند.

البته لازم به ذکر است که برای اینکه سیستم MRP بتواند به یک شرکت تولیدی کمک کند، باید اطلاعات مفیدی را وارد نرم افزار کنیم. اطلاعاتی از قبیل پیش‌بینی تولیداتی که قرار است در چند ماه آینده تولید شوند؛ سفارشات مشتری و خرید، صورتحساب‌های مواد، نشان دادن مواد مورد استفاده برای ساخت هر محصول و مقدار آن، جزئیات مواد فعلی (سفارش مجدد، حداقل و حداکثر مقدار آن) و موجودی در حال حاضر سیستم انبارداری و… همگی این موارد باید در سیستم MRP ذکر شود، تا بتواند به مدیران در مدیریت کسب و کار کمک کند.

MRP II (برنامه ریزی منابع تولید) شامل ویژگی‌هایی می‌باشد، که در پاراگراف قبل، برای برنامه‌ریزی نیازهای مواد، ذکر کردیم که البته حتی گسترده‌تر از آن می‌باشد. سیستم MRP II شامل برنامه‌ریزی ظرفیت ماشین، پیش بینی تقاضا، تضمین کیفیت و حسابداری عمومی است. بنابراین سیستم‌های MRP II خود را به عنوان برنامه ریزی موثر برای همه منابع یک شرکت تولیدی توصیف می‌کنند.

بررسی نرم افزار ERP

کارشناس درحال کارکردن و بررسی نرم افزار ERP

نرم افزار ERP (برنامه‌ریزی منابع سازمانی) با هدف مدیریت کل سازمان، به ماژول‌های موجود در سیستم MRP II اضافه می‎کند. ERP منابع اصلی، مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زنجیره تامین، منابع انسانی، ردیابی دارایی‌های سازمان، اتوماسیون بازاریابی و مدیریت پروژه را اغلب در زمان واقعی اضافه می‌کند.

با توضیح کامل سیستم‌های MRP، MRP II و ERP، حالا می‌خواهیم تفاوت ERP MRP MRP2 را به طور کامل و جامع توضیح دهیم.

پیچیدگی استفاده از نرم افزارهای MRP و ERP

فعالیت در تولید، پیچیده می‌باشد؛ زیرا از حفظ دقت در سطوح موجودی تا کنترل توابع تولید، با ملاحظه نکات تفاوت ERP MRP MRP2 و پیچیدگی استفاده از mrp و erp، وظایف زیادی در تولید برای مدیران بوجود آورده است. پیش از آنکه کامپیوترها بر صنعت تسلط پیدا کنند، تولیدکنندگان به طور دستی برنامه ریزی تولید و مدیریت فعالیت‌های خرید را انجام می‌دادند.

پیچیدگی استفاده از mrp و erp در این است که نرم افزار erp برای مشاغل ضروری می‌باشد، زیرا تمام بخش‌ها و فرآیندهای اصلی کسب و کار را تنها با چند ضربه انگشت در یک سیستم مدیریت می‌کند. ادغام با ماشین‌های پیشرفته، نرم افزارهای درجه یک، هوش مصنوعی و روباتیک و… به سازمان‌ها، اجازه می‌دهد الزامات تولید و فناوری را ساده‌تر کند.

تفاوت MRP و ERP

تفاوت ERP MRP MRP2 در این است، که برنامه‌ریزی نیازمندی‌های مواد به طور گسترده برای برنامه‌ریزی تولید در صنعت استفاده می‌شود و این رویکردی می‌باشد، که در بسیاری از نرم افزارهای تجاری موجود است. عملکرد MRP به گونه‌ای است که برای تولید مقادیر مورد نیاز را به موقع می‎رساند و اما ERP روشی مناسب برای متمرکز کردن اطلاعات و فرآیندهای گردش کار از طریق مدیریت اطلاعات وارد شده است.

مقایسه نرم افزارهای MRP و ERP در تفاوت ERP MRP MRP2

مقایسه نرم افزارهای MRP و ERP

برنامه ریزی نیازمندی های سازمان چیست؟

برنامه ریزی نیازمندی های سازمان چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که سیستم‌های برنامه ریزی نیازمندی های سازمان در دهه 1960 توسعه یافت. این سیستم برای تولیدکنندگان کوچک جهت برنامه ریزی و مدیریت موجودی مانند مواد خام، قطعات و اجزا طراحی و ساخته شده است. به کلام دیگر، برنامه‌ریزی نیازمندی‌های سازمان چیست را به مفهوم دیگر نیز می‌توانیم پاسخ دهیم. می‌توانیم بگوییم،MRP تولید محور بوده و بر کنترل سطح مواد مورد نیاز در فرایند تولید تمرکز دارد. تفاوت ERP MRP MRP2 در اهداف و ویژگی‌های هر 3 سیستم می‌باشد، که به خوبی قابل مشاهده و تصمیم گیری جهت انتخاب سیستم مناسب برای سازمان است. اهداف MRP عبارت است از:

  • حفظ حداقل موجودی مورد نیاز
  • اطمینان از مواد اولیه و کالاهای نهایی آماده به تحویل
  • برنامه ریزی یکپارچه فعالیت‌های تولیدی

مقدمه‌ای بر MRP2

MRP2 چیست؟ همانطور که پیش‌تر ذکر کردیم، MRP2 تنها با فرآیند تولید سروکار دارد و شامل مدیریت عملیات عملکردی سازمان، مانند هماهنگی بخش‌های مختلف سازمان -تولید، مالی، روابط انسانی و… است. به بیان دیگر می‌توانیم برای توضیح MRP2 چیست؟ بگوییم MRP II که به MRP2 نیز معروف است، نسبتا یک اصطلاح گسترده می‌باشد که منابع سازمان مانند منابع انسانی، مواد و ماشین را مدیریت و کنترل می‌کند. بهترین نرم افزار مدیریت منابع انسانی کدام است؟

مدیران و تولیدکنندگان با کمک MRP II می‌توانند دید وسیع و عمیقی نسبت به برنامه ریزی و قابلیت‌های پیشرفته سازمان داشته باشند و به همین سبب سود کلی شرکت را افزایش دهند. حالا به خوبی می‌دانیم که MRP2 چیست و در چه زمینه‌هایی می‌تواند به سازمان‌ها یاری رساند. تفاوت ERP MRP MRP2 باعث شده است سازمان‌ها هنگام انتخاب سیستم نرم افزاری، با دقت و آگاهی کامل این پروسه را انجام دهند.

حالا می‌خواهیم عملکردهای MRP2 را بشناسیم. ماژول‌ها و عملکردهای اساسی MRP II عبارتند از:

  1. برنامه تولید اصلی
  2. لایحه مواد
  3. اطلاعات اصلی مواد
  4. مدیریت خرید
  5. کنترل موجودی
  6. برنامه ریزی نیازهای مواد
  7. برنامه‌ریزی ظرفیت
  8. مدیریت تقاضا
  9. فروش و پیش‌بینی
  10. کنترل ورود و خروج

ERP چیست؟

در پاسخ به سوال erp چیست باید گفت ERP به عنوان ستوان فقرات کسب و کارها شناخته شده است. یعنی ERP یا همان برنامه ریزی منابع سازمانی، یک سیستم توسعه یافته‌تر از MRP II به حساب می‌آید. این سیستم شامل تمام عملکردها و فرآیندهای تجاری اصلی و عملیات تولید می‌باشد.

تفاوت ERP MRP MRP2 در این است که سیستم‌های MRP و MRP2 تنها بر فرآیندهای تولید کنترل و مدیریت دارند، اما سیستم‌های ERP علاوه بر تولید و موجودی، از مدیریت مالی و حسابداری، فروش، CRM، منابع انسانی و خدمات نیز پشتیبانی می‌کنند. برای آشنایی با نرم افزار CRM آرین سیستم جهت امکانسنجی تهیه آن، حتما به صفحه نرم افزار CRM مراجعه کنید.

به طور کلی ERP، مجموعه‌ای یکپارچه از ابزارهای مدیریت کسب وکار است، که به طور مداوم به روز شده و اغلب در زمان واقعی بسته به راه‌حل، نمای هر بخش شرکت را ارائه می‌دهد. هر فعالیتی که انجام می‌شود را می‌توان در پایگاه اطلاعات ERP مشاهده نمود. این مورد یکی از تفاوت ERP MRP MRP2 به حساب می‌آید. یعنی در ERP، کارمندان می‌توانند از هر گوشه‌ی از جهان کار کنند و همچنان با همکاران، تامین کنندگان و حتی کارمندان دورکار خود همکاری کنند.

امکاناتی که ERP به نسبت MRP ارائه می‌دهد

اکنون با بیان امکانات ERP و MRP می‌توانید تفاوت ERP MRP MRP2 را به خوبی درک کنید. امکانات ERP و MRP عبارت است از:

  1. مشاهده، بینش و همکاری در زمان واقعی
  2. اتوماسیون فرآیندهای دستی در سراسر کسب و کار (آشنایی با بهترین نرم افزار اتوماسیون اداری)
  3. پایگاه اطلاعات داده واحد و تلفیقی
  4. رابط کاربری واحد و مشترک
  5. ماژول‌های متعدد برای مدیریت عملکردهای حمایتی یک سازمان
  6. یکپارچه سازی در میان توابع، بخش‌ها و داده ها

تفاوت امکانات ERP و MRP در این است که با ERP، به سرمایه‌گذاری بر روی نرم افزارهایی مانند CRM، ابزارهای حسابداری یا ابزارهای همکاری دیگر نیازی ندارید. به نظر شما برای دانلود نرم افزار حسابداری رایگان باید چه اقداماتی انجام داد؟

در این سیستم، شما همه چیز را فقط در یک سیستم نگهداری می‌کنید. البته لازم به ذکر است که این اقدام، دردسرهایی که IT به همراه دارد را کاهش می‌دهد و جریان کارآمد سازمان را تضمین می‌کند. اما سیستم MRP نیازمند ادغام با سایر نرم افزارها می‌باشد که کمی دشوار است.

تا اینجا تفاوت امکانات ERP و MRP را به خوبی بیان کردیم، تا شما با آگاهی کامل بتوانید برای سازمان خویش سیستمی را انتخاب کنید.

امکانات ERP و MRP در تفاوت ERP MRP MRP2

کارشناس درحال مقایسه امکانات ERP و MRP

انتظار می‌رود بازار جهانی نرم افزار ERP تا پایام سال ۲۰۲۳ به 89/61 میلیارد دلار برسد. ویژگی‌های MRP و MRP II قبلا در مجموعه ERP گنجانده شده است. به همین دلیل است که کسب و کارها، راهکارهای ERP را به جای ابزار مستقل متفاوت اتخاذ می‌کنند.

خلاصه و نتیجه گیری

ERP نسبت به MRP و MRP II راهکاری جامع‌تر و یکپارچه‌تر است. MRP II، MRP و ERP برای ساده کردن عملیات تولیدی و تجاری در یک سازمان توسعه یافته‌اند. این با گذشت زمان، پیشرفت فناوری، جهانی شدن و پیچیدگی‌های کلی، قابلیت‌های جدید در نرم افزار برای مدیریت کسب وکار نیز تکامل یافته‌ترند.

در حال حاضر کسب و کارها به سمت سرمایه‌گذاری در یک سیستم ERP، تمایل دارند که بتوانند آن‌ها را در کاهش هزینه‌ها، افزایش سودآوری، بهبود همکاری داخلی، حفظ مشتریان، مدیریت عملکردهای حیاتی و… یاری رسانند.

پس از توضیح کامل تفاوت ERP MRP MRP2 قصد داریم، یکی از بهترین نرم افزارهای ERP را به شما معرفی کنیم. جامع‌ترین و بهترین نرم افزار ERP در بازار ایران، نرم افزار ERP آرین سیستم است که به صورت کاملا یکپارچه امکان صدور اتوماتیک اسناد مالی، دریافت و پرداخت، صورت های مالی، دارایی‌ها و برنامه‌ریزی کنترل مالی قراردادها را فراهم می‌کند. برای بررسی قابلیت‌ها و مشاهده دموی نرم افزار ArianERP حتما به صفحه مربوط به نرم افزار ERP آرین سیستم مراجعه نمایید.

یکی از مشکلات سازمان‌ها بالا بودن حجم سفارشات است، که نرم افزار ERP آرین سیستم، با تعریف فرآیند محور عملیات، بین واحد های فروش، انبار، خرید و تدارکات تا سفارشات خارجی، ارتباط کاملا یکپارچه ایجاد می‌کند، تا این مشکل را در سازمان‌ها برطرف نماید.

شما می‌توانید برای برگزاری جلسه دمو جهت انتخاب موثر نرم افزار ERP آرین سیستم و یا گرفتن مشاوره به منظور خرید نرم افزار، با کارشناسان مجرب و کاربلد ما ارتباط برقرار کنید، تا بتوانند شما را در مسیری مفید و مناسب سازمان خویش یاری نمایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!