تماس
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

نرم افزار چک و بانک

آشنایی با نرم افزار چک و بانک همراه با نمونه چک

شما چقدر با نحوه صحیح نگارش چک و سفته آشنایید؟ اشتباه و بروز یک خطای کوچک در تکمیل چک و سفته، می‌تواند مشکلات بزرگی را به ثمر برساند. باتوجه به اهمیت گردش وجه نقد و ثبت چک‌ها، امروزه نرم‌افزارهایی نظیر نرم افزار چک و بانک طراحی شده است، که بر امور مربوطه کنترل و نظارت دارند.

نرم افزار چک و بانک در کوتاه‌ترین زمان کارهای بانکی را انجام می‌دهد. شما با کمک نرم افزار چک و بانک می‌توانید با چک‌های دست‌نویس خداحافظی کنید. اما نحوه استفاده از نرم افزار چک و بانک چگونه است؟ در ادامه سعی داریم تمام نکات و توضیحات مرتبط با نرم افزار و ارائه‌ خدمات آن را شرح دهیم.

خواندن مقاله نرم افزار چک و بانک را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران مالی (خرید نرم افزار erp)
حسابداران واحد خزانه داری
دانشجویان رشته حسابداری

چک چیست؟

یکی از ابزارهایی که جایگزین وجه نقد شده است، چک می‌باشد. طبق قانون، چک سندی است که به واسطه آن صادر کننده چک به بانک دستور می‌دهد، تا بخشی از پول حساب خود را به دارنده چک بپردازد. به بیان دیگر، بانک موظف است مبلغ چک را از حساب صادرکننده به حساب دارنده چک واریز کند. در زمان صدور چک باید به نحوه نگارش آن دقت کامل شود، تا مشکلی را از نظر حقوقی برای شخص یا شرکت به وجود نیاورد.

اولین نکته‌ای که باید در ارتباط با چک بدانید این است، که چک تنها با امضا معتبر است. اگر شخصی به جای امضا از مهر یا اثرانگشت استفاده کند، چک قابل اعتبار و قابل قبول نیست. زیرا مهر و اثرانگشت به راحتی جعل می‌شوند. چک انواع مختلفی دارد، که انواع آن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

انواع چک بانکی در نرم افزار چک و بانک

انواع چک بانکی

مهم‌ترین قواعد نگارش چک

چک یکی از مهم‌ترین اسنادی است، که باید با دقت و حواس جمعی نوشته شود. اگر احیانا در زمان تحریر چک اشتباهی مرتکب شوید؛ همان اشتباه بعدها، بزرگ‌ترین دردسر را برایتان به ارمغان می‌آورد. قواعد نگارش چک چندین مورد است که اگر رعایت شوند، می‌تواند از بروز بسیاری از اتفاقات جلوگیری کند. این قواعد به شرح زیر می‌باشند:

  1. حواستان باشد که در زمان نگارش چک، مبلغ آن را هم به حروف و هم به عدد بنویسید. اینگونه از رخ دادن اشتباه جلوگیری می‌شود.
  2. برای اطمینان از خودکار مخصوص استفاده کنید.
  3. هنگام نگارش چک سعی کنید که بدون خط‌خوردگی باشد، اما اگر احیانا خط‌خوردگی به وجود آمد، حتما آن را در پشت چک با امضاء توضیح دهید.
  4. به خاطر داشته باشید که کنار امضاء، نام و نام خانوادگی خود را نیز درج کنید. این باعث می‌شود که اگر امضای ساده‌ای دارید که امکان جعل آن است، کسی نتواند دست‌خط شما را تقلید کند.
  5. چک را حتی برای اصلاح، تعویض و… به صادرکننده بدون دریافت رسید بازنگردانید. زیرا ممکن است صادرکننده ادعا کند، که بدهی شما را تسویه نموده و چک را پس گرفته است.
  6. تاریخ چک را به حروف و عدد بنویسید.
  7. حتما محل صدور چک را قید کنید.
  8. تاحد امکان از نوشتن «در وجه حامل» خودداری کنید و حتما نام و نام خانوادگی شخص را بنویسید.
  9. پس از تکمیل چک و تحویل آن به دارنده چک، در ته‌برگ آن نیز تاریخ سررسید، مبلغ و… را بنویسید.

تمامی موارد فوق، نکات و قواعد نگارش چک هستند، که باید در زمان تحریر چک به آن‌ها دقت شود.

کاربرد نرم افزار چک و بانک در مشاغل

نرم افزار چک و بانک، جهت کنترل و نظارت کارهای مربوط به چک و خدمات بانکی برای مشاغل طراحی شده است. مشاغل با کمک نرم افزار چک و بانک می‌توانند ثبت، تایید و استعلام چک‌های خود را انجام دهند. پس کاربرد نرم افزار چک و بانک، مدیریت و کنترل وضعیت چک‌ها و بانک است. البته این نرم افزارکاربردهای دیگری نیز دارد، که به شرح ذکر شده در تصویر زیر هستند.

کاربرد نرم افزار چک و بانک در مشاغل مختلف

کاربرد نرم افزار چک و بانک در مشاغل مختلف

ارسال پیامک در نرم افزار چک و بانک

پیامک در نرم افزار چک و بانک چگونه است؟ در گذشته تمام کارهای مربوط به چک و بانک به صورت دستی انجام می‌گرفت. همین کار ممکن بود ساعت‌ها زمان ببرد و سرعت عملکرد شخص و موسسه را کاهش دهد. اما پس از ایجاد نرم افزار چک و بانک، صادر کنندگان و دریافت کنندگان چک‌های جدید می‌توانند در نرم افزار چک و بانک پیامک ارسال کنند. این پیامک می‌تواند برای ثبت، تایید و یا یادآوری چک‌ها باشد.

نرم افزار چک و بانک به منظور آسانی و راحتی دسترسی به خدمات چک، برای مشتریان این امکان را فراهم نموده است، که برخی از کارهای خود را به صورت پیامکی انجام دهند. اما قبل از فعال نمودن پیامک در نرم افزار چک و بانک، فرد باید شماره تلفن مربوط به کدملی خود را در نرم افزار ثبت کند.

سامانه پیامکی 4040701701

ممکن است برخی از افراد گوشی هوشمند نداشته باشند، یا برخی افراد نتوانند نرم افزار چک و بانک را دانلود و نصب کنند. این افراد می توانند برای کنترل کارهای چک و بانک، از سامانه پیامکی استفاده نمایند. برای این کار ابتدا دارندگان چک باید با ارسال یک پیامک به سرشماره 4040701701 شماره تلفن خود را ثبت نمایند. از آن پس می‌توانند کارهای مربوطه را به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان، از طریق پیامک انجام دهند.

به خاطر داشته باشید که پس از ثبت شماره تلفن خود، هر زمان که به نام شما چکی صادر شود، پیامک ثبت چک برای شما ارسال خواهد شد. از طریق این سرشماره می‌توانید کارهای چک و بانکی از قبیل استعلام، کنترل وضعیت و… را انجام و پیگیری نمایید.

ارسال یادآوری مرتبط در نرم افزار چک و بانک

یکی از مزایای استفاده از نرم افزار چک و بانک این است، که می‌توانید پس از ثبت چک با فعال نمودن قسمت یادآوری، از نرم افزار بخواهید تا در زمان سررسید چک‌ها، برای شما پیامک یادآوری ارسال نماید. در این صورت به راحتی و بدون نگرانی می‌توانید چک‌های خودتان را پیش از برگشت خوردن پاس کنید.

امنیت نرم افزار چک و بانک

از آن‎جایی که امروزه تمام کارهای بانکی و مربوط به چک، به وسیله نرم افزار چک و بانک انجام می‌شود. بررسی امنیت نرم افزار قبل از خرید نرم افزار چک و بانک بسیار مهم و حائز اهمیت است. اگر برایتال سوال است که آیا ‌می‌توانید به نرم افزار اعتماد کنید و مشخصات شخصی و مهم را داخل آن بارگذاری کنید یا خیر؟

باید گفت که نرم افزار چک و بانک به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است، که سرورهای آن از امنیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند. به همین خاطر شرکت‌های بزرگ و متوسط برای آسانی امور چاپ، صدور، استعلام، کنترل وضعیت و… از این نرم افزار استفاده می‌کنند. پس شما با خیال آسوده می‌توانید از نرم افزار چک و بانک، استفاده نمایید.

با چک دست‌نویس خداحافظی کن

در گذشته تمام چک‌ها به صورت دستی نگارش می‌شدند. به همین دلیل اکثر مواقع افرادی که با تحریر صحیح چک آشنایی ندارند، دچار اشتباه و دردسر می شوند. اغلب مواقع افراد باید ضرر و زیان بسیاری را متحمل می‌شدند و مباحث حقوقی برایشان پیش می‌آمد. اکنون دیگر وقت خداحافظی با چک دست نویس است و باید نگارش کامل آن را به نرم افزار چک و بانک سپرد.

این نرم افزار تمام چک‌های دریافتی و پرداختی شما را ذخیره نموده، سپس در زمان سررسید هر یک، به شما پیامک یادآوری ارسال می‌نماید. بدین طریق شما به آسانی می‌توانید چک‌های خود را داخل نرم افزار ثبت نموده و گزارش‌گیری کنید. با کمک نرم افزار چک و بانک هنگام صدور چک، می‌توانید از حساب بانکی خود موجودی بگیرید.

نرم افزار خزانه دارای آرین سیستم امکان ردیابی مراودات مالی و بررسی جریانات نقدینگی سازمان، راس گیری چک و… را برای سازمان‌ها به وجود آورده است. برای مشاهده تمامی امکانات و قابلیت‌های این نرم افزار به صفحه نرم افزار خزانه داری مراجعه کنید.

مهم‌ترین ویژگی‌های نرم افزار چک و بانک

پس از خرید نرم افزار چک و بانک، شما می‌توانید اطلاعات درخواستی خود را بر روی چک درج نموده و صادر کنید. همچنین چک‌های چاپ شده خود را کنترل کنید تا زمان سررسید آن‌ها را فراموش نکنید. ویژگی‌های نرم افزار چک و بانک در چند مورد طبقه بندی می‌شود، این ویژگی‌ها را در تصویر زیر برایتان آورده ایم.

مهم ترین ویژگی‌های نرم افزار چک و بانک

مهم ترین ویژگی‌های نرم افزار چک و بانک

نمونه چک چاپ شده

تا این ‌بخش از مقاله با انواع چک و کاربردهایشان، نکات قابل توجه هنگام نگارش چک جهت جلوگیری از جعل آن، نحوه استعلام و ثبت چک از دو طریق نرم افزاری و پیامکی آشنا شدید. در تصویر زیر یک نمونه چک برایتان آورده ایم  تا به صورت تصویری با نمونه چک چاپ شده آشنا شوید.

نمونه چک چاپ شده در نرم افزار چک و بانک

نمونه چک چاپ شده

نحوه استعلام چک صیادی در نرم افزار چک و بانک

استعلام چک صیادی به همان روش‌های پیامکی و نرم افزار چک و بانک انجام می‌شود. اما نحوه استعلام چک صیادی در نرم افزار چگونه است؟ برای استعلام چک صیادی در نرم افزار چک و بانک، کافی است کد 16 رقمی درج شده روی برگه چک در نرم افزار ثبت شود. در این حالت پس از اتمام استعلام، وضعیت چک را در پنج حالت سفید، زرد، نارنجی، قهوه‌ای و قرمز اعلام می‌شود.

  • وضعیت سفید در استعلام، به معنای این است که صادرکننده فاقد چک برگشتی است.
  • وضعیت زرد، یعنی صادر کننده دارای یک فقره چک برگشتی می‌باشد.
  • وضعیت نارنجی، یعنی صادرکننده دارای 2 تا 4 فقره چک برگشتی است.
  • وضعیت قهوه‌ای و قرمز یعنی صادرکننده دارای 5 تا 10 فقره چک برگشتی می‌باشد.

ممکن است برخی از افراد نتوانند از طریق نرم افزار چک و بانک، چک خود را استعلام بگیرند. راه دیگری که برای استعلام وجود دارد، استفاده از شماره سامانه پیامکی استعلام چک صیادی می‌باشد. شماره سامانه پیامکی استعلام چک صیادی 4040701701 می‌باشد، که به آسانی می‌توانید با ارسال پیامک چک صیادی خود را ثبت کنید و یا استعلام بگیرید.

دانلود رایگان نرم افزار چک و بانک

افرادی که در خرید و معاملات خود از چک استفاده می‌کنند، می‌توانند نرم افزارهای رایگان چک و بانک را دانلود و نصب کنند. دانلود رایگان نرم افزار چک و بانک می‌تواند به افرادی هم در خرید های ماهیانه خود از چک استفاده می کنند کمک کند.

سازمان‌هایی که تراکنش‌های بالایی دارند، برای کنترل و مدیریت اموراتی نظیر مدیریت و کنترل تمام حساب‌های ریالی و ارزی بانکی، تعریف دسته چک و… از نرم افزار خزانه دارای استفاده می‌کنند.

تا اینجای مقاله تمامی موارد لازم در مورد نرم افزار چک و بانک آموزش داده شد، در صورتی که علاقمند به یادگیری مباحث حسابداری هستید می‌توانید به دیگر مقالات همچون ثبت حقوق و دستمزد مراجعه نمایید و برای اطلاع از نرم افزار حسابداری رایگان و یا امکانات نرم افزار شرکتی صفحات آن‌ها را مشاهده کنید. علاوه بر این مواردی که ذکر شد برای یادگیری بیشتر اصول انبارداری و محاسبه فرمول بهای تمام شده کالای فروش رفته، مقالات موجود در سایت را مطالعه نمایید.

نتیجه گیری

نرم افزار چک و بانک کارهای ثبت، تایید، استعلام و… را انجام می‌دهد. پس از خرید نرم افزار چک و بانک می‌توانید وضعیت موجودی حساب خود، سررسید چک‌ها، مغایرت بانکی، رأس گیری چک و… را پیگیری نمایید. همچنین با این نرم افزار امکان تهیه و تنظیم گزارش اسناد دریافتی و پرداختی، گزارش عملکرد صندوق، گزارش امکان سنجی بانک و موجودی حساب شخص فراهم شده است.

به بیان دیگر اگر بخواهیم خلاصه‌وار نرم افزار چک و بانک را توضیح دهیم، باید بگوییم که با کمک این نرم افزار، شما ‌می‌توانید کارهای بانکی خود را در کم‌ترین زمان در هر مکانی انجام دهید. در پایان اگر سوال و یا نظری درباره این مقاله دارید ازطریق ثبت دیدگاه با ما در ارتباط باشید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!

  1. حامد
    5 سپتامبر 2016 ساعت 14:17

    نرم افزار رو نصب کردم
    میگه به سایت حساب20 برم ،تا کد ورود بگیرم ولی سایت حساب 20کدی بم نمیده چکار کنم؟
    لطفا کمک کنید

    • راهنمای آرین سیستم
      5 سپتامبر 2016 ساعت 14:28

      با سلام و عرض ادب و احترام
      برنامه به گونه اي نوشته شده كه نياز به نصب ندارد. آنرا دانلود كنيد از زيپ خارج كنيد و به مكان مناسب كپي كنيد. اكنون آماده استفاده است.
      بیشتر از این امکانات از حالت آموزشی خارج می شود و نیاز به خرید دارند.