مشاوره
جلسه دموکاتالوگ
عضویت در خبرنامه

آشنایی با نرم افزار erp یا همان نرم افزار مدیریت منابع سازمان

نرم افزار ERP چیست و آشنایی با نرم افزار مدیریت منابع سازمان

از نرم‌ افزار ERP در سازمان خود استفاده می‌کنید؟ ERP که مخفف واژه‌ی (Enterprise Recourse Planning) می‌باشد، برای مدیریت برنامه‌ریزی منابع سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ‏erp باعث یکپارچگی در تمامی بخش‌های یک سازمان می‌شود که کنترل و عملکرد سازمان را نیز بهبود می‌بخشد.

در مقاله پیش رو قصد داریم نرم‌ افزار ERP یا همان نرم‌ افزار مدیریت منابع سازمان را به طور کامل شرح دهیم، تا بتوانید با آشنایی کامل از این نرم‌ افزار در سازمان‌های خود استفاده کنید و همچنین در انتهای مقاله بهترین نرم‌ افزار ای آر پی را معرفی خواهیم کرد.

خواندن مقاله نرم افزار ERP را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران مالی
حسابداران
صاحبان مشاغل
سازمان‌هایی که از سیستم ERP استفاده می‌کنند.

نرم افزار ERP چیست؟

نرم ‌افزار ERP ( نرم افزار مدیریت منابع سازمان ) یک سیستم نرم‌افزاری ماژولار به شمار می‌آید که از اجزا و ماژول‌های آن در جهت یکپارچه سازی اطلاعات و داده‌ها و مدیریت فرآیندها استفاده می‌شود و با کمک نرم‌ افزار ERP می‌توان باعث بهبود عملکرد سازمان و به حداکثر رسیدن کارآیی شد.

اجزای تشکیل دهنده یا ماژول های نرم افزار ERP

هر نرم افزاری از بخش‌ها و اجزای مختلفی تشکیل شده است که یکپارچگی آن‌ها روند فعالیت‌ها و عملیات‌ها را هموارتر می‌کند؛ نرم افزار ERP نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای آن که بتواند در هر سازمانی با هر هدفی به درستی عمل کند از اجزای مختلفی تشکیل شده است که آن‌ها به نام ماژو‌ل‌های ERP و یا ماژول‌های نرم افزار مدیریت سازمان می‌شناسیم.

ماژول‌های ERP شامل برنامه‌هایی می‌باشند که به عملکردهای سازمان اختصاص داده می‌شوند و تمامی آن‌ها با پایگاه داده مرکزی ERP یکپارچه شده‌اند و موجب مدیریت فرآیندها در یک سازمان می‌شوند، در تصویر زیر ماژول‌های ERP را نام برده‌ایم.

ماژول‌های نرم افزار erp نرم افزار مدیریت منابع سازمان

چند نمونه از ماژول‌های نرم افزارهای erp در سازمان‌ها

حوزه مالی

اولین و مهم‌ترین ماژول erp در حوزه مالی است. ماژول مالی erp به کسب و کارها در مسیر بهبود وضعیت‌های مالی کمک می‌کند تا بتواند مسیر تجارت آینده خود را با کمک نرم افزار حسابداری مالی ارتقا دهند.

ماژول‌های erp هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر به فرد می‌باشند که آن‌ها را از دیگر ماژول‌ها متمایز می‌کند؛ ویژگی‌های منحصر بفرد و کلیدی ماژول مالی شامل موارد زیر می‌باشد:

    • ردیابی و پیگیری حساب‌های پرداختنی
    • ردیابی و پیگیری حساب‌های دریافتنی
    • مدیریت و نظارت بر دفتر کل سازمان و تحلیل مالی
    • ایجاد ترازنامه و صورت‌ های مالیاتی

حوزه تولید

یکی دیگر از ماژول‌های erp در حوزه تولید می‌باشد، در چند سال گذشته که برای اولین بار erp طراحی شد نسخه های اولیه آن در خصوص سیستم های برنامه ریزی نیازمندی های مواد (سیستم mrp) برای تولیدکنندگان بود و از همان زمان تولید جزء کلیدی ترین و مهم‌ترین بخش‌های erp می‌باشد.

ممکن است سوالی که برایتان پیش می آید این باشد که ماژول تولید چه کمکی به کسب و کارها می‌کند؟ این ماژول به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا تولیدات خود را برنامه‌ریزی و طراحی کنند و همچنین کمک می‌کند تا تولیدکنندگان مطمئن شوند همه مراحل و مواد تولیدات برنامه‌ریزی شده را در اختیار دارند.

نکته
ماژول تولید که یکی از ماژول‌های نرم‌افزار erp می‌باشد، توانایی آن را دارد تا در طول فرآیند تولید وضعیت کالاهای در حال ساخت و تولید را به روز رسانی کند و همچنین به شرکت‌ها کمک می‌کند تا خروجی واقعی (کالاهای تولید شده) را نسبت به تولید برنامه‌ریزی و پیش بینی شده بسنجند.

حوزه منابع انسانی

یکی از ماژول‌هایی که نرم‌افزارهای erp از آن برخوردار هستند، ماژول منابع انسانی می‌باشد. ماژول منابع انسانی که به اختصار به آن سیستم HRM گفته می‌شود و نام دیگر آن مدیریت سرمایه انسانی است، تمامی ویژگی‌های برنامه‌های مدیریت نیروی کار را دارد.

حوزه منابع انسانی یا همان سیستم HRM با سیستم CRM به صورت یکپارچه عمل می‌کند و علاوه بر تمام گفته‌های ماژول erp، سوابق پرسنل شرح شغل و دیگر موارد را بررسی و در سیستم ذخیره می‌نماید.

نکته
در ماژول منابع انسانی می‌توانید علاوه بر ساعات کار، میزان مرخصی و اطلاعات دیگر مزایای کارمندان را نیز ذخیره کنید.

اتوماسیون اداری

یکی دیگر از ماژول‌های نرم افزار مدیریت منابع سازمان ، ماژول اتوماسیون اداری است؛ اتوماسیون اداری (Office Automation) نوعی سیستم اطلاعاتی است که برای عملکرد بهتر در فعالیت‌های ارتباطی، روند سریع‌تر مکاتبات اداری، بهبود مدیریت و افزایش بهره وری در اکثر سازمان‌ها استفاده می‌شود.

در واقع اتوماسیون اداری یک فرآیند است که با استفاده از فناوری‌های اطلاعات و نرم‌افزارهای مختص به هماهنگی و اجرای خودکار فرآیندهای اداری در سازمان‌ها و شرکت‌ها، اقدام به بهینه‌سازی و تسریع فرآیندهای مدیریتی و اجرایی می‌کند.

هدف اصلی استفاده از نرم افزار اتوماسیون اداری، کاهش تکرار و اشتباهات انسانی، افزایش دقت و بهره‌وری، کاهش زمان و هزینه‌ها، و بهبود کیفیت فرآیندهای اداری است.

ماژول مدیریت فرآیندها

آخرین ماژول erp، مربوط به مدیریت فرآیندهای کسب و کار می‌باشد. مدیریت فرآیند کسب و کار از استراتژی‌هایی تشکیل شده است که به کسب و کار سازمان‌ها در اتخاذ تصمیمات مهم و حیاتی کمک می‌کند و موجب می‌گردد که هزینه‌ها کاهش یافته و درآمد افزایش یابد.

مدیریت فرآیندها یک ساختار و رویکرد نرم افزاری می‌باشد که به سازمان‌ها در انجام روند فعالیت‌های موسسه و ارائه خدمات به مشتریان کمک فراوانی می‌کند.

انواع نرم افزارهای ERP

نرم افزار مدیریت منابع سازمان یا همان نرم افزار erp امروزه مورد استقبال و استفاده تمامی سازمان‌های بزرگ، متوسط و کوچک قرار گرفته است و به همین خاطر شرکت‌های نرم افزاری برای راحتی مدیران و سازمان‌ها نرم‌افزار مدیریت منابع سازمان را در انواع مختلفی طراحی و تولید کرده‌اند که در تصویر زیر آن‌ها را شرح داده‌ایم.

انواع نرم افزار erp و نرم افزار مدیریت منابع سازمان

آشنایی با مدل‌های رایج نرم افزارهای erp

نرم افزار ERP تحت ویندوز

یکی از ابتدایی‌ترین نرم‌افزارهای ERP که طراحی و تولید شد، نرم‌ افزار erp تحت ویندوز می‌باشد. نرم افزار ای آر پی تحت ویندوز نیاز به نصب بر روی سیستم عامل می‌باشد؛ تا به طور کامل پیاده سازی شود.

نرم افزار erp تحت ویندوز راه حلی برای برنامه ریزی منابع سازمانی است که مورد توجه کسی و کارهای کوچک و متوسط جهت کنترل و نظارت بهتر و دقیق‌تر منابع سازمان قرار گرفته است.

نرم افزار ERP تحت وب

در چند سال اخیر تحت وب نرم‌افزارها مورد استقبال سازمان‌ها و موسسات قرار گرفته است، نرم افزار erp تحت وب شامل برنامه ریزی کسب و کارهایی می‌باشد که به جای سرور در یک محل، تنها به صورت آنلاین استفاده می‌شود و یکی از ویژگی‌های نرم افزار تحت وب پیاده سازی erp بدون هزینه راه اندازی می‌باشد.

نرم افزار ERP ابری

نرم افزار ERP ابری یا ERP Cloud سیستم جامع مدیریت یکپارچه منابع سازمانی مستقل از بستر سخت افزاری است، در واقع در این سیستم کلیه منابع تحت کنترل، بدون نیاز به سرور و تجهیزات سخت افزاری و تنها از طریق بستر اینترنت قابل مدیریت هستند.

مهم‌ترین کاربرد نرم افزار مدیریت منابع سازمان

نرم افزار مدیریت منابع سازمان در سازمان‌ها دارای کاربردهای زیادی می‌باشد که شامل موارد زیر است:

ردیف مهم‌ترین کاربردهای نرم افزار مدیریت منابع سازمان ( نرم افزار ERP )
1 یکپارچه سازی و مدیریت اطلاعات در کلیه واحدهای سازمانی
2 انعطاف پذیری و هوشمندی نرم افزار ای آر پی با قابلیت سازگاری با نیازهای روز کسب و کار
3 فرآیند محوری سیستم erp با قابلیت ابزارهای فرم ساز و گزارش گیر حرفه ای
4 انطباق با نرم افزارهای خروجی ساز
5 تحت وب بودن نرم افزار ایرانی erp با رعایت استانداردهای جهانی بدون محدودیت زمانی و مکانی
6 پوشش دهی کلیه وجوه مرتبط با کسب و کارهای بزرگ
7 ارائه اطلاعات صحیح با حداکثر دقت برای مدیریت اهداف
8 ارائه تصویر شفاف از عملکرد و پیش بینی آینده
9 ارزیابی ریسک و تصمیم گیری سریع‌تر‌

چطور بهترین نرم افزار ERP را انتخاب کنیم؟

برای آن که بتوانید یک نرم افزار erp مناسب انتخاب کنید، باید هدف‌ها و خواسته‌های شرکت خودتان را بدانید. باید بدانید که سازمانتان با چه هدف و مسیری راه اندازی شده است، برای تحقق کدام نیازها در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد؛ تنها در صورت دانستن نیازمندی‌های سازمان خودتان است که می‌توانید انتخاب درستی داشته باشید.

مورد دوم که در انتخاب یک سیستم erp مناسب شما را کمک می‌کند، این است که اگر با نرم افزار و کارکرد آن آشنایی ندارید، خودسرانه به انتخاب آن اقدام نکنید، ابتدا با کارشناسان و متخصصان این حوزه مشاوره داشته باشید و مورد سوم این است که تامین کنندگان معتبر این نرم افزار را شناسایی کنید.

 

استفاده از نرم افزار ERP در کدام شرکت ها الزامی است؟

کدام شرکت‌ها و سازمان‌ها باید از نرم افزار erp استفاده کنند؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که تمامی شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک که به دنبال توسعه و یکپارچه سازی تمامی بخش‌های سازمان هستند و می‌خواهند که کارآیی و سود را به حداکثر برسانند باید از نرم افزار erp استفاده کنند.

معرفی بهترین نرم افزار ERP

در این قسمت از مقاله قصد داریم بهترین نرم‌افزار erp را به شما معرفی کنیم، از زمانی که ای آر پی در سازمان‌ها پیاده سازی شد، شرکت‌های مختلفی نرم‌افزار را با توجه به نیازها و خواسته‌های سازمان‌ها طراحی و تولید کردند اما نمی‌توانیم به تمامی نرم‌افزارهای در بازار اعتماد کنیم و در سازمان خود استفاده نماییم.

یکی از بهترین نرم‌افزارهای erp یا همان نرم‌ افزار مدیریت منابع سازمان ، نرم‌ افزار erp آرین سیستم می‌باشد. نرم افزار ArianERP با جمع آوری اطلاعات از واحدهای مختلف سازمان باعث ایجاد این ارتباط و هماهنگی خواهد شد.

ماژول‌های سیستم ArianERP شامل منابع انسانی، مالی، اداری، بازرگانی، صنایع، دولتی است که با ایجاد انباره‌ای از داده‌ها و اطلاعات سازمان امکان استفاده سریع و به موقع از اطلاعات را برای تصمیم گیری دقیق در اختیار مدیران قرار می دهد.

مجموعه یکپارچه ArianERP تمام بخش‌های کسب و کار را پوشش داده و با ایجاد شرایط مناسب برای مدیران جهت تمرکز روی موارد مهم، ارزیابی ریسک‌ها و تصمیم گیری سریع، افزایش سودآوری و بهبود فرآیندهای مختلف کسب و کار را به همراه دارد.

در تصویر زیر چند ویژگی شاخص و منحصر به فرد نرم افزار ERP آرین سیستم را نام خواهیم برد تا با این نرم افزار بیشتر آشنا شوید.

ویژگی‌های منحصر بفرد نرم افزار erp

ویژگی‌های مهم و کلیدی نرم افزار erp آرین سیستم

از دیگر ویژگی‌های نرم افزار مدیریت منابع سازمان آرین سیستم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • هزینه کمتر ArianERP ابری نسبت به استقرار فیزیکی سخت افزاری
    • سهولت کاربری در نرم افزار ابری آرین سیستم
    • صدور اسناد و گزارشات به صورت اتوماتیک در نرم افزار ابری
    • حسابداری آنلاین با سرعت بالا
    • مدیریت کلیه جریانات خرید و فروش در شرکت ها

نتیجه گیری

نرم ‌افزار ERP یا همان نرم افزار مدیریت منابع سازمان یک سیستم نرم‌افزاری ماژولار به شمار می‌آید که از اجزا و ماژول‌های آن در جهت یکپارچه سازی اطلاعات و داده‌ها و مدیریت فرآیندها استفاده می‌شود و با کمک نرم‌افزار ERP می‌توان باعث بهبود عملکرد سازمان و به حداکثر رسیدن کارآیی شد.

در مقاله‌ای که خواندید شما را با ماژول‌ها و نکات مهم نرم افزارهای ERP آشنا کردیم تا بتوانید انتخاب درستی برای سازمان خود داشته باشید. در انتها اگر سوالی دارید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید تا در اسرع وقت پاسخ دهیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!